Skip to main content

Goedendag,

Wil voor een huawei ont eigen apparatuur gebruiken, omdat deze kuren vertoont en regelmatig de verbinding wegvalt.

 

In de gedachte dat zowel een nieuwe ont (huawei) of eigen apparatuur opnieuw geregistreerd dient te worden na de huidige ont uit het systeem te hebben getrapt en de wetgeving toelaat het gebruik van eigen apparatuur, wil ik hier een lijntje uitgooien om gebruik van eigen apparatuur voor elkaar te boksen, middels onderstaande module.

 

@Akiranon  @peter-keetfm  ik heb nu mijn eigen ONT werkend. @Tommie van Odido heeft mijn modem ID geregistreerd en hierna heb ik mijn Fritzbox met FRITZ!SFP XGS-PON ONT aangesloten en alles werkt naar behoren. Ik gat het de komende tijd goed monitoren maar ik voorzie nu geen problemen.


Hi @Arnold85, dat durf ik niet met alle zekerheid te zeggen maar we kunnen het altijd proberen!

 

Hi @TheMixpower, welkom op onze Community!

Ik heb zojuist een XGS-ONU-25-20NI geregistreerd voor een klant. Die werkt!  


Hi @Arnold85, dat durf ik niet met alle zekerheid te zeggen maar we kunnen het altijd proberen!

 

Hi @TheMixpower, welkom op onze Community!

Ik heb zojuist een XGS-ONU-25-20NI geregistreerd voor een klant. Die werkt!  

Ah super, dan ga ik die aanschaffen niet goedkoop maar ik kan er uiteindelijk ook 8Gbit/s mee halen dus goed voor de toekomst.


@Tommie van Odido nice!

ordering one :)


@JohnFlipse Het ligt inderdaad aan de lijn. Voorheen op Odido ODF GPON een ODI module gehad. Ik ben nu net op Odido ODF XGS-PON netwerk (ook met 2Gbit). Eerste poging is mislukt maar dinsdag weet ik meer. Ga dan samen met Tommie proberen de Zaram module te laten registreren.

Ik heb nog wat SFP+ naar 10G-BASE-T modules liggen. Heb nu de Huawei ONT gelijk op mijn router (Banana Pi R4) zitten, dat bevalt goed maar heb nog een Zaram module liggen die ik graag wil gebruiken.

 

Ik zal mijn bevindingen hier plaatsen voor eventuele andere geintresseerden.

Ik ben zojuist online met de Zaram module op Odido ODF XGS-PON. Ik heb de firmware geupdate van de module en de module is opnieuw geregistreerd bij Odido, deze kwam gelijk online zonder problemen. VLAN 300 is nu wel beschikbaar. Ik heb een 2G/2G verbinding, de Zaram geeft deze strak door zonder hickups. De Huawei ONT was soms wat traag met traffic shaping, daar heeft deze module geen last van.

De module kwam met versie ZR00_V090.02, ik heb ‘m geupdate naar ZR00_V090.08 (die ook voor KPN nodig is).

admin@ZXOS11NPI [/] # ver
onu/omci stack version: 090.08-zaram (build 12181) Apr 15 2024 11:41:39
pon version: 0.3
ethc version: 0.3
image0: ZR00_V090.08 valid active committed next_committed
image1: ZR00_V090.02 valid


admin@ZXOS11NPI [/] # switch show vlan
----------------------------------------------------------------------------
| | | | |Prio- | | Egress Tag(1)
VID | SID | FID | Member |Prio-|rity |Policy|--+--+--+--+--+--+--+--+--
| | | Port |rity |Enable|Enable|P8|P7|P6|P5|P4|P3|P2|P1|P0
------+-----+------+8x6543210+-----+------+------+--+--+--+--+--+--+--+--+--
1 0 0 0-0000011 0 0 0 0 - 0 0 0 0 0 2 0
100 0 0 0-0000011 0 0 0 0 - 0 0 0 0 0 0 0
300 0 0 0-0000011 0 0 0 0 - 0 0 0 0 0 0 0
640 0 0 0-0000011 0 0 0 0 - 0 0 0 0 0 0 0
4095 0 0 0-0000011 0 0 0 0 - 0 0 0 0 0 0 4
----------------------------------------------------------------------------
1.Egress Tag :
0(no change), 1(Push Tag), 2(Pop Outer Tag), 3(Untag)
4(Tag 0), 5(Tag 1), 6(OuterTag:0, InnerTag:1), 7(OuterTag:1, InnerTag:0)
Total VLAN count : 5

Mocht je meer info willen hebben, of een module. Stuur gerust een PM.


Hoi @Tommie van Odido  kan er ergens een topic gemaakt worden met een lijst van de geteste modems en ONTs met daarbij de bevindingen? Dan is dat makkelijker zoeken voor de mensen die graag willen weten of hun combinatie werkt of niet.


@JohnFlipse Het ligt inderdaad aan de lijn. Voorheen op Odido ODF GPON een ODI module gehad. Ik ben nu net op Odido ODF XGS-PON netwerk (ook met 2Gbit). Eerste poging is mislukt maar dinsdag weet ik meer. Ga dan samen met Tommie proberen de Zaram module te laten registreren.

Ik heb nog wat SFP+ naar 10G-BASE-T modules liggen. Heb nu de Huawei ONT gelijk op mijn router (Banana Pi R4) zitten, dat bevalt goed maar heb nog een Zaram module liggen die ik graag wil gebruiken.

 

Ik zal mijn bevindingen hier plaatsen voor eventuele andere geintresseerden.

Bedankt voor je snelle antwoord. Ken de Zaram niet goed maar waarom heb je voor deze gekozen en niet voor de versie die Koopmaro heeft? 

De prijs, de FS.com versie is 250 euro en energie verbruik is vrij fors. Ik heb zelf de Zaram bij de groothandel kunnen kopen dus dat scheelt nog wat meer dan de reguliere prijs. En zou wat koeler moeten werken.


Beste mensen van het goede leven,

Ik heb heel wat berichten gelezen over dit topic maar echt duidelijk welke ONT vervanger nou exact het beste is met het minste problemen is me nog steeds onduidelijk. Dit zal ongetwijfeld ook te maken hebben met het soort glasvezelverbinding en welke apparatuur je daar op wilt aansluiten.

Hopelijk dat Tommie van Odido (of een andere medewerker natuurlijk) mij een stap de juiste kant op kan helpen.

De 2Gb lijn van Odido (ODF) kan binnen enkele dagen hopelijk worden aangesloten hier. En dat zou ik graag op mijn eigen hardware willen aansluiten. Maar mijn Unifi UXG-Pro heeft een SFP+ aansluiting welke ik hiervoor wil gebruiken. Nou kan ik dat natuurlijk doen dmv een SFP+ naar RJ45 10G adapter maar dat zier ik eigenlijk niet zo zitten. Ik zou veel liever een SFP+ adapter in mijn router stoppen waar de glasvezel dan meteen op kan worden aangesloten.

Maar welke is hiervoor nou het beste? Prijs maakt niet uit maar hij moet wel stabiel in mijn UXG-Pro draaien en de 8Gb lijn van Odido ondersteunen. Wellicht dat ik hier later op over wil stappen namelijk.

Is dat er toch eentje van FS? En welke versie dan precies?

Hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

John

If you only have a 2Gbps line, a simple SFP+ 2.5G RJ45 adapter will work, they don’t get too hot. Using the hauwei ONT is fine, it just acts as a media converter, unless you want to run a SFP+ module directly. Ubiquiti does make a module that should be compatible, otherwise the fs.com does work.


Hi @Brianol, welkom op onze Community!

Dat is inderdaad mogelijk, kan je mij alle gegevens doorzetten via een privébericht? Jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer en dan graag je S/N van je XGS-PON. Dan plannen we een dag in om 20 minuutjes te nemen om het nieuwe ONT te registreren. Ik wil natuurlijk niet dat je zonder internet komt te zitten dus daarvoor hebben we wat tijd nodig. Als hij niet online komt dien ik namelijk de huidige ONT opnieuw te registreren.


@Tommie van Odido ,

 

I sent you PM with details of my new Zaram stick, which finally got delivered :)


Hoi @Tommie van Odido 

Heb je al informatie hierover?

Ik zou graag mijn XGS-Pon Fritzbox ONT gebruiken zodra ik deze week ben aangesloten


Hi @Akiranon, dit ga ik regelen! Stuur je mij een privébericht met het serienummer van je ONT? Ik kom er dan zo snel mogelijk op terug!


Hi @renedis, allereerst van harte welkom op onze community en ook alvast een warm welkom bij Odido! 😁 Het is zeker mogelijk om de Zaram SFP+ module te gebruiken. Zodra de verbinding actief is, kan je mij of een andere moderator een PB sturen, dan zorgen we ervoor dat het serienummer geregistreerd wordt op de verbinding. Verder kan je meer informatie vinden in dit topic over het gebruik van een eigen modem/ONT en de instellingen hiervan: Eigen modem: wat zijn de vereisten? | Odido community

 

Inmiddels online met de standaard ONT. De Gideon monteur heeft geprobeerd (samen met back-office) om mijn Zaram online te krijgen, maar dat is helaas niet gelukt. Ik stuur je dus even een PB.


Not yet for XGS-PON @ChaosMonkey, but it won't be long before we can publish this. You can find everything about a third-party GPON in this topic: Eigen modem: wat zijn de vereisten? | Odido community


Could you send me a private message @ChaosMonkey? When I have the time, I will come back to you to do some testing! 


There is 1 customer who came online @antst, but I did not help him myself. I have not been able to test it myself with a client and a Zaram module. My guess is that it works because a customer has already come online.


@renedis Super dat je online bent! Ik heb de Zaram module voor je geregistreerd.

Ik ben nu online met de Zaram.

FYI voor nieuwe klanten die van KPN/Delta/xProviderx overstappen naar Odido en al eerder XGSPON met eigen ONT gebruikte dient er een “clear” uitgevoerd te worden. Anders blijft de ONT op de oude provider staan in de OLT.


Ik heb dit net besteld. Kan iemand de exacte dingen en stappen noemen die ik moet uitvoeren om het in te stellen met odido? Dank u wel!

Ik weet dat je eerst wat speciaals moet doen om je serie nummer op te vragen, ik heb hier geen ervaring mee met deze module, zie https://hack-gpon.org/xgs/ont-fs-XGS-ONU-25-20NI/ 

Als je het GPON registratie nummer (serie nummer hebt) kun je dit laten registreren door @Tommie van Odido of klantenservice. Let wel op, op dat moment is je Huawei ONT niet meer verbonden. Ik zie dat de FS.com module een SC/APC aansluiting heeft, dan zou je de fiber die in de Huawei ONT gaat in de module kunnen zetten. 

Daarna moet je je VLAN instellen (300) en daar een DHCP client op zetten om een IP adres te krijgen.

Hoop dat zo e.e.a. duidelijk is.


@antst Were you able to send @Demi van Odido a DM? If you haven’t done so, you can send it to me so I can make the arrangements for you. 

I’m glad to read that you’ve managed to solve the issue for the time being. Thank you for sharing this with us! 


@ChaosMonkey 

Yes, exactly same story, reset after O5, when I am trying to mimic Huawei, and proper work when I use Zaram’s ID.

Do you also have telnet becoming PAINFULLY slow at this moment, or it is something local for me?

 


@ChaosMonkey

Yes, exactly same story, reset after O5, when I am trying to mimic Huawei, and proper work when I use Zaram’s ID.

Do you also have telnet becoming PAINFULLY slow at this moment, or it is something local for me?

 

Oh no mine is fine, but if I try to up the debug level or dumb the omci output to console I loose my telnet and the admin ip becomes unavailable. But I have a MaxLinear chip, from E.C.I. Networks. I am getting 3540 and 373 managed entities commands, from the Huawei OLT. Which my device does not support, then my device gets kicked. 

 

 


Hey @ChaosMonkey, unfortunately, I am not allowed to disclose that information; fortunately, you don't need that information for a third-party XGS-PON either. I hope to have news about the integration on Monday. Would you like to pull the sleeve again then? 


It seems the Huawei OLT’s send some vendor specific command and then alarms due to it. 

 

OLT, depending on detection of ONT, might use different vendor profiles. So, no surprise here. It detects us as huawei


@ChaosMonkey

Yes, exactly same story, reset after O5, when I am trying to mimic Huawei, and proper work when I use Zaram’s ID.

Do you also have telnet becoming PAINFULLY slow at this moment, or it is something local for me?

 

Oh no mine is fine, but if I try to up the debug level or dumb the omci output to console I loose my telnet and the admin ip becomes unavailable. But I have a MaxLinear chip, from E.C.I. Networks. I am getting 3540 and 373 managed entities commands, from the Huawei OLT. Which my device does not support, then my device gets kicked. 

 

 

I suspect something similar in my case. I just didn’t have enough of patience to debug around non-responsive and regularly lost telnet.. Although it is confusing to me. According to stats, microcontroller pin ONT is used only for 6%. Then I am lost why it becomes sooo slow and, eventually, freeze.


@Tommie van Odido , if you seen it, please confirm! :)

I am itching )))


Reageer