Beantwoord

Eigen ont/gpon

• 2 January 2024
  • 94 reacties
  • 3036 Bekeken

Reputatie 2

Goedendag,

Wil voor een huawei ont eigen apparatuur gebruiken, omdat deze kuren vertoont en regelmatig de verbinding wegvalt.

In de gedachte dat zowel een nieuwe ont (huawei) of eigen apparatuur opnieuw geregistreerd dient te worden na de huidige ont uit het systeem te hebben getrapt en de wetgeving toelaat het gebruik van eigen apparatuur, wil ik hier een lijntje uitgooien om gebruik van eigen apparatuur voor elkaar te boksen, middels onderstaande module.

icon

Beste antwoord door Tommie van Odido 2 January 2024, 15:41

Bekijk origineel

94 reacties

Reputatie 1

@Akiranon  @peter-keetfm  ik heb nu mijn eigen ONT werkend. @Tommie van Odido heeft mijn modem ID geregistreerd en hierna heb ik mijn Fritzbox met FRITZ!SFP XGS-PON ONT aangesloten en alles werkt naar behoren. Ik gat het de komende tijd goed monitoren maar ik voorzie nu geen problemen.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Arnold85, dat durf ik niet met alle zekerheid te zeggen maar we kunnen het altijd proberen!

Hi @TheMixpower, welkom op onze Community!

Ik heb zojuist een XGS-ONU-25-20NI geregistreerd voor een klant. Die werkt!  

Hi @Arnold85, dat durf ik niet met alle zekerheid te zeggen maar we kunnen het altijd proberen!

Hi @TheMixpower, welkom op onze Community!

Ik heb zojuist een XGS-ONU-25-20NI geregistreerd voor een klant. Die werkt!  

Ah super, dan ga ik die aanschaffen niet goedkoop maar ik kan er uiteindelijk ook 8Gbit/s mee halen dus goed voor de toekomst.

Reputatie 1

@Tommie van Odido nice!

ordering one :)

Reputatie 1

Hoi @Tommie van Odido  kan er ergens een topic gemaakt worden met een lijst van de geteste modems en ONTs met daarbij de bevindingen? Dan is dat makkelijker zoeken voor de mensen die graag willen weten of hun combinatie werkt of niet.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Brianol, welkom op onze Community!

Dat is inderdaad mogelijk, kan je mij alle gegevens doorzetten via een privébericht? Jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer en dan graag je S/N van je XGS-PON. Dan plannen we een dag in om 20 minuutjes te nemen om het nieuwe ONT te registreren. Ik wil natuurlijk niet dat je zonder internet komt te zitten dus daarvoor hebben we wat tijd nodig. Als hij niet online komt dien ik namelijk de huidige ONT opnieuw te registreren.

Reputatie 1

@Tommie van Odido ,

I sent you PM with details of my new Zaram stick, which finally got delivered :)

Hoi @Tommie van Odido 

Heb je al informatie hierover?

Ik zou graag mijn XGS-Pon Fritzbox ONT gebruiken zodra ik deze week ben aangesloten

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Akiranon, dit ga ik regelen! Stuur je mij een privébericht met het serienummer van je ONT? Ik kom er dan zo snel mogelijk op terug!

Reputatie 7
Badge +9

Not yet for XGS-PON @ChaosMonkey, but it won't be long before we can publish this. You can find everything about a third-party GPON in this topic: Eigen modem: wat zijn de vereisten? | Odido community

Reputatie 7
Badge +9

Could you send me a private message @ChaosMonkey? When I have the time, I will come back to you to do some testing! 

Reputatie 7
Badge +9

There is 1 customer who came online @antst, but I did not help him myself. I have not been able to test it myself with a client and a Zaram module. My guess is that it works because a customer has already come online.

Reputatie 7
Badge +2

@antst Were you able to send @Demi van Odido a DM? If you haven’t done so, you can send it to me so I can make the arrangements for you. 

I’m glad to read that you’ve managed to solve the issue for the time being. Thank you for sharing this with us! 

Reputatie 1

@ChaosMonkey 

Yes, exactly same story, reset after O5, when I am trying to mimic Huawei, and proper work when I use Zaram’s ID.

Do you also have telnet becoming PAINFULLY slow at this moment, or it is something local for me?

Reputatie 1

@ChaosMonkey

Yes, exactly same story, reset after O5, when I am trying to mimic Huawei, and proper work when I use Zaram’s ID.

Do you also have telnet becoming PAINFULLY slow at this moment, or it is something local for me?

Oh no mine is fine, but if I try to up the debug level or dumb the omci output to console I loose my telnet and the admin ip becomes unavailable. But I have a MaxLinear chip, from E.C.I. Networks. I am getting 3540 and 373 managed entities commands, from the Huawei OLT. Which my device does not support, then my device gets kicked. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @ChaosMonkey, unfortunately, I am not allowed to disclose that information; fortunately, you don't need that information for a third-party XGS-PON either. I hope to have news about the integration on Monday. Would you like to pull the sleeve again then? 

Reputatie 1

It seems the Huawei OLT’s send some vendor specific command and then alarms due to it. 

OLT, depending on detection of ONT, might use different vendor profiles. So, no surprise here. It detects us as huawei

Reputatie 1

@ChaosMonkey

Oh no mine is fine, but if I try to up the debug level or dumb the omci output to console I loose my telnet and the admin ip becomes unavailable. But I have a MaxLinear chip, from E.C.I. Networks. I am getting 3540 and 373 managed entities commands, from the Huawei OLT. Which my device does not support, then my device gets kicked. 

I suspect something similar in my case. I just didn’t have enough of patience to debug around non-responsive and regularly lost telnet.. Although it is confusing to me. According to stats, microcontroller pin ONT is used only for 6%. Then I am lost why it becomes sooo slow and, eventually, freeze.

Reputatie 1

@Tommie van Odido , if you seen it, please confirm! :)

I am itching )))

Reputatie 7
Badge +9

Do you have the webURL where you found that information for me @ChaosMonkey? We do not provide the instructions on how to clone the S/N. But there are many topics with that information here on the Community! 

Reputatie 7
Badge +9

Thanks for the link @ChaosMonkey, this is indeed what I meant. I think they mixed up the technology type and ONT. Fortunately, it will be correct soon. Just a little more patience and then an XGS-PON of our own will be possible.

Ik heb met de XGS-ONU-25-20NI in mijn UDM-Pro veel last van bufferbloat helaas, met het ONT ook al wel last van maar minder dan nu. Tijdens downloaden moet ik zelfs wachten op het laden van een pagina op mijn lokale netwerk dit is niet goed. Ik mis mijn KPN AON lijn nu al..

Meer mensen met dit issue? Of mensen die ook een XGS-ONU-25-20NI hebben in hun UDM-Pro die dit probleem niet hebben?

Thanks!

Maar wat heeft lokaal nou met het internet te maken dan.

Als er problemen zijn in het thuisnetwerk heeft dat niks met de buitenomgeving te maken lijkt mij.

Lijkt wel op een Spanning Tree probleem heb je deze wel op STP of RSTP staan.?

Als ik dus iets download word de latency zo hoog dat zelfs een lokale webpagina even duurt voordat deze laad laat staan andere websites, als ik de SFP+ forceer op 1Gbps FDX dan is de bufferbloat beter maar nog niet ideaal. Als de SFP+ op Automatically Negotiate staat word de bufferbloat download +350 en op 1Gbps FDX rond de +35.

Uiteraard, staat op RSTP hier, heeft met KPN AON met SFP en Met het Odido ONT probleemloos gewerkt, het probleem komt dus wanneer ik deze SFP+ van FS gebruik dus lijkt mij toch echt een probleem met deze module. Ik stuur hem in ieder geval terug, vind het het geld niet waard als dit zo presteert.

Reputatie 7
Badge +9

Wat bedoel je precies @DSmidgit? Dat ik jouw eigen ONT registreer en hoe lang het duurt voordat je verbinding hebt? 

Reputatie 1

did someone try Zaram modules? Those ones

https://www.routershop.nl/p/zaram-xgs-pon-onu-sfp-module-84384

They seems to be working on KPN and Delta. And almost half price of XGS-ONU-25-20NI.

@Tommie van Odido do you recall by chance if someone asked you to register such ONT?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Maxuitutrecht, ik heb inderdaad wat nieuws hierover.

Ik heb namelijk bericht ontvangen dat het nu mogelijk moet zijn om een third party XGS-PON te registreren. Nu ben ik zelf nog een test aan het doen omtrent de registratie. Hopelijk heb ik daar vanmiddag of morgen wat meer nieuws over! 

Reageer