Skip to main content

Goedendag,

Wil voor een huawei ont eigen apparatuur gebruiken, omdat deze kuren vertoont en regelmatig de verbinding wegvalt.

 

In de gedachte dat zowel een nieuwe ont (huawei) of eigen apparatuur opnieuw geregistreerd dient te worden na de huidige ont uit het systeem te hebben getrapt en de wetgeving toelaat het gebruik van eigen apparatuur, wil ik hier een lijntje uitgooien om gebruik van eigen apparatuur voor elkaar te boksen, middels onderstaande module.

 

Ik heb vandaag ook geprobeerd om mijn Zaram online te krijgen op Odido ODF XGS-PON. Eerst registratie id gekloond maar daar loopt die inderdaad op vast zoals hierboven. Daarna via helpdesk Zaram serienummer (reg id) doorgegeven, de module activeert wel echter komt de VLAN mapping niet door, dus geen internet. Heb gevraagd aan klantenservice alsof er wellicht verkeerd profiel opgestuurd wordt maar helaas konden ze me niet verder helpene. Dan maar weer terug naar Huawei ONT.

 

Ben erg benieuwd hoe @antst online is gekomen, en als het enkel serienummer registreren is ben ik benieuwd welke firmware je hebt.

 

@Tommie van Odido kun jij me verder helpen wellicht?


Hi @firefiber, welkom op onze Community!

Dat kan ik zeker, stuur mij maar een privébericht met een datum en tijdstip voor volgende week om hem om te zetten. Dan nemen we 20 minuutjes de tijd om te zorgen dat je niet zonder internet komt te zitten mits het niet lukt om online te komen met eigen module! 


@Tommie van Odido bedankt, je hebt een DM. Ik hoop dat het gaat lukken :-)

Heb ondertussen wel de software ge-update van de module, wellicht dat dit nog gaat helpen.


Beste mensen van het goede leven,

Ik heb heel wat berichten gelezen over dit topic maar echt duidelijk welke ONT vervanger nou exact het beste is met het minste problemen is me nog steeds onduidelijk. Dit zal ongetwijfeld ook te maken hebben met het soort glasvezelverbinding en welke apparatuur je daar op wilt aansluiten.

Hopelijk dat Tommie van Odido (of een andere medewerker natuurlijk) mij een stap de juiste kant op kan helpen.

De 2Gb lijn van Odido (ODF) kan binnen enkele dagen hopelijk worden aangesloten hier. En dat zou ik graag op mijn eigen hardware willen aansluiten. Maar mijn Unifi UXG-Pro heeft een SFP+ aansluiting welke ik hiervoor wil gebruiken. Nou kan ik dat natuurlijk doen dmv een SFP+ naar RJ45 10G adapter maar dat zier ik eigenlijk niet zo zitten. Ik zou veel liever een SFP+ adapter in mijn router stoppen waar de glasvezel dan meteen op kan worden aangesloten.

Maar welke is hiervoor nou het beste? Prijs maakt niet uit maar hij moet wel stabiel in mijn UXG-Pro draaien en de 8Gb lijn van Odido ondersteunen. Wellicht dat ik hier later op over wil stappen namelijk.

Is dat er toch eentje van FS? En welke versie dan precies?

Hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

John


@JohnFlipse Het ligt inderdaad aan de lijn. Voorheen op Odido ODF GPON een ODI module gehad. Ik ben nu net op Odido ODF XGS-PON netwerk (ook met 2Gbit). Eerste poging is mislukt maar dinsdag weet ik meer. Ga dan samen met Tommie proberen de Zaram module te laten registreren.

Ik heb nog wat SFP+ naar 10G-BASE-T modules liggen. Heb nu de Huawei ONT gelijk op mijn router (Banana Pi R4) zitten, dat bevalt goed maar heb nog een Zaram module liggen die ik graag wil gebruiken.

 

Ik zal mijn bevindingen hier plaatsen voor eventuele andere geintresseerden.


@JohnFlipse Ik heb er eentje van fs.com in gebruik.

Deze: https://www.fs.com/de-en/products/185594.html?now_cid=4099

Werkt probleemloos in een UXG-Pro.


@JohnFlipse Het ligt inderdaad aan de lijn. Voorheen op Odido ODF GPON een ODI module gehad. Ik ben nu net op Odido ODF XGS-PON netwerk (ook met 2Gbit). Eerste poging is mislukt maar dinsdag weet ik meer. Ga dan samen met Tommie proberen de Zaram module te laten registreren.

Ik heb nog wat SFP+ naar 10G-BASE-T modules liggen. Heb nu de Huawei ONT gelijk op mijn router (Banana Pi R4) zitten, dat bevalt goed maar heb nog een Zaram module liggen die ik graag wil gebruiken.

 

Ik zal mijn bevindingen hier plaatsen voor eventuele andere geintresseerden.

Bedankt voor je snelle antwoord. Ken de Zaram niet goed maar waarom heb je voor deze gekozen en niet voor de versie die Koopmaro heeft? 


@JohnFlipse Ik heb er eentje van fs.com in gebruik.

Deze: https://www.fs.com/de-en/products/185594.html?now_cid=4099

Werkt probleemloos in een UXG-Pro.

Deze hoor ik ook steeds vaker voorbij komen. Is dit dan de beste optie die we hebben? En zijn er buiten de inlogcodes aanvragen bij FS nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?


@JohnFlipse Het ligt inderdaad aan de lijn. Voorheen op Odido ODF GPON een ODI module gehad. Ik ben nu net op Odido ODF XGS-PON netwerk (ook met 2Gbit). Eerste poging is mislukt maar dinsdag weet ik meer. Ga dan samen met Tommie proberen de Zaram module te laten registreren.

Ik heb nog wat SFP+ naar 10G-BASE-T modules liggen. Heb nu de Huawei ONT gelijk op mijn router (Banana Pi R4) zitten, dat bevalt goed maar heb nog een Zaram module liggen die ik graag wil gebruiken.

 

Ik zal mijn bevindingen hier plaatsen voor eventuele andere geintresseerden.

Bedankt voor je snelle antwoord. Ken de Zaram niet goed maar waarom heb je voor deze gekozen en niet voor de versie die Koopmaro heeft? 

De prijs, de FS.com versie is 250 euro en energie verbruik is vrij fors. Ik heb zelf de Zaram bij de groothandel kunnen kopen dus dat scheelt nog wat meer dan de reguliere prijs. En zou wat koeler moeten werken.


Beste mensen van het goede leven,

Ik heb heel wat berichten gelezen over dit topic maar echt duidelijk welke ONT vervanger nou exact het beste is met het minste problemen is me nog steeds onduidelijk. Dit zal ongetwijfeld ook te maken hebben met het soort glasvezelverbinding en welke apparatuur je daar op wilt aansluiten.

Hopelijk dat Tommie van Odido (of een andere medewerker natuurlijk) mij een stap de juiste kant op kan helpen.

De 2Gb lijn van Odido (ODF) kan binnen enkele dagen hopelijk worden aangesloten hier. En dat zou ik graag op mijn eigen hardware willen aansluiten. Maar mijn Unifi UXG-Pro heeft een SFP+ aansluiting welke ik hiervoor wil gebruiken. Nou kan ik dat natuurlijk doen dmv een SFP+ naar RJ45 10G adapter maar dat zier ik eigenlijk niet zo zitten. Ik zou veel liever een SFP+ adapter in mijn router stoppen waar de glasvezel dan meteen op kan worden aangesloten.

Maar welke is hiervoor nou het beste? Prijs maakt niet uit maar hij moet wel stabiel in mijn UXG-Pro draaien en de 8Gb lijn van Odido ondersteunen. Wellicht dat ik hier later op over wil stappen namelijk.

Is dat er toch eentje van FS? En welke versie dan precies?

Hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

John

If you only have a 2Gbps line, a simple SFP+ 2.5G RJ45 adapter will work, they don’t get too hot. Using the hauwei ONT is fine, it just acts as a media converter, unless you want to run a SFP+ module directly. Ubiquiti does make a module that should be compatible, otherwise the fs.com does work.


@JohnFlipse Het ligt inderdaad aan de lijn. Voorheen op Odido ODF GPON een ODI module gehad. Ik ben nu net op Odido ODF XGS-PON netwerk (ook met 2Gbit). Eerste poging is mislukt maar dinsdag weet ik meer. Ga dan samen met Tommie proberen de Zaram module te laten registreren.

Ik heb nog wat SFP+ naar 10G-BASE-T modules liggen. Heb nu de Huawei ONT gelijk op mijn router (Banana Pi R4) zitten, dat bevalt goed maar heb nog een Zaram module liggen die ik graag wil gebruiken.

 

Ik zal mijn bevindingen hier plaatsen voor eventuele andere geintresseerden.

Ik ben zojuist online met de Zaram module op Odido ODF XGS-PON. Ik heb de firmware geupdate van de module en de module is opnieuw geregistreerd bij Odido, deze kwam gelijk online zonder problemen. VLAN 300 is nu wel beschikbaar. Ik heb een 2G/2G verbinding, de Zaram geeft deze strak door zonder hickups. De Huawei ONT was soms wat traag met traffic shaping, daar heeft deze module geen last van.

De module kwam met versie ZR00_V090.02, ik heb ‘m geupdate naar ZR00_V090.08 (die ook voor KPN nodig is).

admin@ZXOS11NPI [/] # ver
onu/omci stack version: 090.08-zaram (build 12181) Apr 15 2024 11:41:39
pon version: 0.3
ethc version: 0.3
image0: ZR00_V090.08 valid active committed next_committed
image1: ZR00_V090.02 valid


admin@ZXOS11NPI [/] # switch show vlan
----------------------------------------------------------------------------
| | | | |Prio- | | Egress Tag(1)
VID | SID | FID | Member |Prio-|rity |Policy|--+--+--+--+--+--+--+--+--
| | | Port |rity |Enable|Enable|P8|P7|P6|P5|P4|P3|P2|P1|P0
------+-----+------+8x6543210+-----+------+------+--+--+--+--+--+--+--+--+--
1 0 0 0-0000011 0 0 0 0 - 0 0 0 0 0 2 0
100 0 0 0-0000011 0 0 0 0 - 0 0 0 0 0 0 0
300 0 0 0-0000011 0 0 0 0 - 0 0 0 0 0 0 0
640 0 0 0-0000011 0 0 0 0 - 0 0 0 0 0 0 0
4095 0 0 0-0000011 0 0 0 0 - 0 0 0 0 0 0 4
----------------------------------------------------------------------------
1.Egress Tag :
0(no change), 1(Push Tag), 2(Pop Outer Tag), 3(Untag)
4(Tag 0), 5(Tag 1), 6(OuterTag:0, InnerTag:1), 7(OuterTag:1, InnerTag:0)
Total VLAN count : 5

Mocht je meer info willen hebben, of een module. Stuur gerust een PM.


@JohnFlipse Ik heb er eentje van fs.com in gebruik.

Deze: https://www.fs.com/de-en/products/185594.html?now_cid=4099

Werkt probleemloos in een UXG-Pro.

Deze hoor ik ook steeds vaker voorbij komen. Is dit dan de beste optie die we hebben? En zijn er buiten de inlogcodes aanvragen bij FS nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Ik heb dit net besteld. Kan iemand de exacte dingen en stappen noemen die ik moet uitvoeren om het in te stellen met odido? Dank u wel!


Ik heb dit net besteld. Kan iemand de exacte dingen en stappen noemen die ik moet uitvoeren om het in te stellen met odido? Dank u wel!

Ik weet dat je eerst wat speciaals moet doen om je serie nummer op te vragen, ik heb hier geen ervaring mee met deze module, zie https://hack-gpon.org/xgs/ont-fs-XGS-ONU-25-20NI/ 

Als je het GPON registratie nummer (serie nummer hebt) kun je dit laten registreren door @Tommie van Odido of klantenservice. Let wel op, op dat moment is je Huawei ONT niet meer verbonden. Ik zie dat de FS.com module een SC/APC aansluiting heeft, dan zou je de fiber die in de Huawei ONT gaat in de module kunnen zetten. 

Daarna moet je je VLAN instellen (300) en daar een DHCP client op zetten om een IP adres te krijgen.

Hoop dat zo e.e.a. duidelijk is.


Hallo vandaag een uur bezig geweest (samen met Tommie) om te proberen direct Fiber in mijn UDM PRO te prikken, niet gelukt 😥.

 

Na de registratie door Tommie van mijn Zaram (XGS N1-N2 (l-t) SPF+ ONU) kreeg ik een WAN IP adres maar geen verbinding met Internet. VLAN stond op 300.

 

Nar het opnieuw (terug) registreren van de HUAWEI deed alles het direct weer. Geen aanpassingen in VLAN of iets dergelijks

 

Wat gaat hier mis? Iemand enig idee hoe het kan dat ik wel een verbinding heb (want WAN IP) maar geen Internet ???

 

 

 

WAN IP maar geen Internet.

 


Hallo vandaag een uur bezig geweest (samen met Tommie) om te proberen direct Fiber in mijn UDM PRO te prikken, niet gelukt 😥.

 

Na de registratie door Tommie van mijn Zaram (XGS N1-N2 (l-t) SPF+ ONU) kreeg ik een WAN IP adres maar geen verbinding met Internet. VLAN stond op 300.

 

Nar het opnieuw (terug) registreren van de HUAWEI deed alles het direct weer. Geen aanpassingen in VLAN of iets dergelijks

 

Wat gaat hier mis? Iemand enig idee hoe het kan dat ik wel een verbinding heb (want WAN IP) maar geen Internet ???

 

 

 

WAN IP maar geen Internet.

 

Hi,

Je krijgt de verbinding netjes binnen. Want je krijgt je WAN IP. Maar er is een routing probleem. Hierboven zie je het probleem al gelijk. Je hebt je gateway IP verkeerd staan (denk zelf ingesteld). Deze kun je overnemen vanuit de DHCP client. Anders is het eerste IP adres uit het subnet, maar je kunt het beste deze laten instellen door DHCP aangezien je IP adres wel eens kan wijzigen.

 


Hallo vandaag een uur bezig geweest (samen met Tommie) om te proberen direct Fiber in mijn UDM PRO te prikken, niet gelukt 😥.

 

Na de registratie door Tommie van mijn Zaram (XGS N1-N2 (l-t) SPF+ ONU) kreeg ik een WAN IP adres maar geen verbinding met Internet. VLAN stond op 300.

 

Nar het opnieuw (terug) registreren van de HUAWEI deed alles het direct weer. Geen aanpassingen in VLAN of iets dergelijks

 

Wat gaat hier mis? Iemand enig idee hoe het kan dat ik wel een verbinding heb (want WAN IP) maar geen Internet ???

 

 

 

WAN IP maar geen Internet.

 

Hi,

Je krijgt de verbinding netjes binnen. Want je krijgt je WAN IP. Maar er is een routing probleem. Hierboven zie je het probleem al gelijk. Je hebt je gateway IP verkeerd staan (denk zelf ingesteld). Deze kun je overnemen vanuit de DHCP client. Anders is het eerste IP adres uit het subnet, maar je kunt het beste deze laten instellen door DHCP aangezien je IP adres wel eens kan wijzigen.

 

Dank je wel firefiber voor het meedenken!

Waarom is dit geen probleem bij het gebruik van de HUAWEI Fiber Termination Unit ? Zonder de DNS aan te passen werkt alles meteen na de registratie van de Huawei.

 

Ik dacht dat de DNS alleen was om al het client verkeer naar de UDM Pro te leiden, deze heeft immers de verbinding met het internet. De DNS wordt ingesteld op het LAN netwerk, niet op het WAN netwerk… ??


Dank je wel firefiber voor het meedenken!

Waarom is dit geen probleem bij het gebruik van de HUAWEI Fiber Termination Unit ? Zonder de DNS aan te passen werkt alles meteen na de registratie van de Huawei.

Ik weet het niet precies waarom, ken de software van de Huawei ONT niet. Maar juist is het niet.

Op zo’n ONT worden VLANs gemapped op het XGS-PON netwerk. Wellicht dat Huawei hier wat anders doet. Enige logische wat ik kan bedenken dat hier Huawei op elke ARP request reageert met het MAC van de PON ONU/gateway van Odido.

 

 


@Tommie van Odido kun je de privéberichten lezen die ik je heb gestuurd? :-)

Ik heb de eerder genoemde SFP+ dongle gekocht, wil hem graag werkend zien :-)


Reageer