Skip to main content

Hallo allemaal,

Sinds 23 juli heb ik geen internet verbinding meer, daarvoor (vanaf aansluiting) was het al slecht omdat het vaak uitviel. 

Het probleem zit niet in de ONT/het Modem en de netwerkbeheerder (Delta) moet de FTU doormeten. Ik heb al 6 (!) Guidion monteurs gehad die allemaal hetzelfde hebben teruggekoppeld aan Odido: Delta moet fysiek komen voor een lijnmeting. Delta is nog nooit geweest. 

Ik kan hoog springen, ik kan laag springen. Het resultaat is dat er dus voor de zesde keer een Guidion monteur is geweest die heeft aangegeven dat Delta moet komen. 

Dit probleem speelt grofweg:

Minuut 1: DATA aanwezig + PON aanwezig op ONT, het modem is verbonden met het internet (groen wereldbolletje)
Minuut 2: PON valt weg op ONT, Data valt weg op ONT. Het modem is daardoor helemaal niet meer verbonden met het internet (geen wereldbolletje).
Minuut 3: Zelfde als minuut 2.
Minuut 4: PON komt weer terug op ONT, Data komt een paar seconden later weer terug op ONT. Het modem heeft geen verbinding maar laat wel een rood wereldbolletje zien.
Minuut 5: Zelfde als minuut 1.

Ik word al 3 maanden van het kastje naar de muur gestuurd door Odido. Ik heb meer dan 30 keer (!) gebeld met de klantenservice van Odido, gechat via Messenger, gebeld met Delta Klantenservice, gebeld met Delta Netwerk, gebeld met Delta Glasvezel aanleg en gebeld met Guidion. Niks helpt. '’We zijn er druk mee bezig'’ en '’Delta is op de hoogte'’ is het enige dat Odido kan aangeven'’. Vervolgens krijg ik een e-mail dat '’de melding is opgelost'’. Ik kan er dan wéér achteraan gaan bellen dat het niet is opgelost waarna ze een nieuw ticket maken (dat later weer wordt '’opgelost'’). 

Ondertussen mag ik wel vrolijk doorbetalen en is het nog maar de vraag of ik het geld terugkrijg van de afgelopen 3 maanden dat ik geen verbinding heb gehad. Odido belooft heel veel, maar als ik de vele topics hier lees vrees ik dat ik kan fluiten naar mijn geld en ik dus betaald heb voor lucht. Daarbij heeft het mij 6 vrije dagen gekost om de Guidion monteurs te ontvangen. Dat is meer dan een week vakantie, zonde!!!

Kortom, wie weet wat ik nog meer kan proberen? Ik weet zelf geen opties meer, behalve fysiek langsgaan bij de Odido winkel in de stad. Maar ik vrees dat de medewerkers daar net zo weinig mogen als degene aan de telefoon. 

Mijn advies: NOOIT een abonnement afsluiten bij Odido. Je zit veel beter rechtstreeks bij de netwerkbeheerder, zoals Delta of KPN

P.S. de medewerkers van Odido zijn allemaal zeer vriendelijk en proberen mij zo goed en kwaad als dat ze mogen in hun functie van Odido te helpen. Dus daar ligt het niet aan. Dat mag ook gezegd worden! Maar tja, op alleen vriendelijkheid heb ik geen internetverbinding…..

Hi @Thijs., mijn oprechte excuses voor deze ervaring. Ik snap je gevoel volledig en het is jammer om te zien dat dit niet soepel is verlopen. Ik wil het daarom kort houden:

• Ik heb intern navraag gedaan over het aansturen van Delta. Ik kom hier vandaag nog op terug.
  • Ik heb een 4G voor thuis modem naar je toegestuurd. Deze leveren we binnen twee werkdagen bij je thuis. Dit is plug and play, je kunt hier gelijk gebruik van maken. Je hebt dan stabiel internet thuis. Als het is opgelost, vragen we het modem terug en kun jij deze retourneren.
  • Achteraf kijk ik naar de vergoeding. Dit geld komt absoluut naar jou toe, alleen kan ik nu de billing niet stopzetten. Wij vergoeden altijd achteraf, omdat we dan de exacte periode kunnen vergoeden.

Je hoort van mij!

Hi @Thijs., daar ben ik weer. Rondom het ticket: Delta heeft ons gevraagd zelf de ONT te vervangen. Ik zie dat er voor morgen een afspraak staat, volgens mijn collega van de technische dienst is er duidelijk contact geweest met Guidion en moet het vervangen van de ONT lukken. Lukt het om wat voor reden dan ook toch niet, dan staat mijn collega van de technische dienst paraat. Wij hebben de zaak beide scherp en houden hier contact over. Het 4G modem helpt je sowieso nu uit de brand.

Een vraag tussendoor vanuit mijn collega van de technische dienst: welke ONT heb jij nu? Kun je mij hiervan het serienummer doorsturen?

Hoi @Cheyenne van Odido,

Allereerst heel erg bedankt voor het 4G modem. Deze heb ik vanmiddag ontvangen en met stabiel internet ben ik inderdaad wat uit de brand geholpen, heel fijn! 

Einde van de middag komt Guidion inderdaad om de ONT te vervangen. Ik ben benieuwd of dat helpt. Guidion heeft al 2 keer eerder getest met een ander ONT maar misschien werkt het vervangen wel, dat is nog niet geprobeerd. Fijn dat jullie beide de zaak scherp hebben. 

Jazeker, het is een Nokia XS-010X-Q en het serienummer is: ALCLFC8605FF. Heb je het MAC ID eventueel ook nodig? 

En fijn dat je achteraf naar de vergoeding kijkt. Ik wacht de afspraak van vanmiddag af. In ieder geval heb ik nu na 3 maanden weer een stabiele verbinding. Dus dank je wel daarvoor! 

Hi @Thijs., natuurlijk! Graag gedaan. Blij dat je op die manier nu in ieder geval online bent. De technische dienst wilde dit nummer graag hebben, deze is voldoende en ik heb het doorgegeven. Hou je mij op de hoogte van dit bezoek later vandaag? Ik ben erg benieuwd!

Hoi @Cheyenne van Odido,

Absoluut! Een verademing na 3 maanden :-)

De Guidion monteur is net vertrokken en helaas heeft de ONT vervangen niet geholpen. PON en Data blijven ook bij mijn nieuwe ONT wegvallen. De Guidion monteur heeft wederom in zijn werkbon aangeven dat de netwerkbeheerder moet komen. Hopelijk is Delta dan nu wel overtuigd dat ze moeten komen. 

Hoi @Cheyenne van Odido

De Guidion monteur heeft wederom in zijn werkbon aangeven dat de netwerkbeheerder moet komen.

7x is scheepsrecht, toch? Allemachtig wat een gepruts... 

Hoi @Thijs., excuses voor deze ervaring. Ik heb het direct gecontroleerd voor je! Ik kan je verzekeren dat het nu correct is doorgezet. Voor nu dank ik je oprecht voor je geduld en wens ik je alsnog een mooi weekend! Groetjes, Ishana

Hoi @Ishana van Odido,

Bedankt voor je reactie. Ik krijg nu een uitnodiging van Guidion dat ze alweer langs willen komen voor het vervangen van de ONT. Dit lijkt mij niet de bedoeling want dat is dus afgelopen vrijdag voor de derde keer al getest. Ik ga niet WEER een vrije dag opnemen om Guidion te laten komen voor iets dat totaal niet werkt. Daar ben ik nu wel echt klaar mee. 

Graag dus doorgeven aan Guidion dat Delta moet komen! Het begint nu wel erg flauw te worden. Het staat toch met hoofdletters en uitroeptekens vermeld in het ticket dat Guidion niet aangestuurd moet worden? Tenminste, dat heb ik begrepen van je collega's. Het gebeurt nu toch weer. Wat gaat er toch telkens mis? 

Groeten,

Thijs

Hey @Thijs., ik heb het overlegd met onze technische dienst, de vorige keer is het niet goed gegaan met de registratie van het ONT. Nu heeft Delta Guidion opnieuw aangestuurd om dit wel juist te laten lopen, de registratie. Als het daarna nog niet werkt kunnen we verder kijken. Dus zou je voor de laatste keer Guidion willen laten langskomen? 

Hoi @Tommie van Odido,

Bedankt voor je reactie, maar eerlijk gezegd zakt mijn broek er wel een beetje van af.

Ik heb gisterenmiddag gebeld met jullie klantenservice (ik heb gesproken met Marvin) en hij heeft juist aangegeven dat er 2 tickets door elkaar heen lopen maar dat er nu wel (eindelijk) een ticket bij Delta ligt. Hij gaf mij het advies om de afspraak van Guidion te negeren (want dat was een foutje, vertelde hij) en te wachten tot Delta mij belt om een afspraak te maken voor het controleren van de FTU en de lijn. 

Ik mag hopen dat je het ticket bij Delta niet verwijderd hebt? 

Wat gaat er nou toch telkens mis??? Het klopt simpelweg niet wat de technische dienst en Delta zegt. Iedere keer maar weer! 

Uitleg: De vierde monteur van Guidion heeft een lijnmeting gedaan (dus van de FTU). Daar komt de storing vandaan. Dus fysiek uit de glasvezelkabel nog vóórdat het signaal richting de ONT gaat. Al 3 keer heeft jullie technische dienst ten onrechte Guidion aangestuurd voor het vervangen van de ONT dus ik ga niet weer een vrije dag opnemen om een Guidion monteur thuis te ontvangen die zegt dat hij helaas niets kan doen. Het heeft niets met de registratie te maken. Het zit in de FTU of in de fysieke lijn!! De ONT vervangen (ook met juiste registratie) gaat dus niets uithalen!! 

Marvin kon gisteren deze uitleg bevestigen en vertelde dat Delta moet komen voor de FTU en de lijn en dus niet Guidion voor de ONT. 

Conclusie: Wat moet ik nou toch doen om ervoor te zorgen dat Delta een keer langs komt?? Moet ik nog hoger en lager springen? Moedeloos word ik ervan!

Het duurt nu al meer dan 3 maanden! Al meer dan 3 maanden geven alle Guidion monteurs aan dat Delta moet komen. Dan kan er toch wel een keer een monteur van Delta komen? Zou je mij willen uitleggen waarom dat zo ontzettend lastig gaat? 

Hi @Thijs., ik begrijp je helemaal, echter is deze Guidion monteur door Delta zelf aangestuurd. Niet door ons. Ik snap ook niet helemaal waarom Delta wilt dat Guidion nog een keer langskomt, echter is dit niet in onze handen. Dus plan alsjeblieft de afspraak in, anders blijven we hierin hangen en dan duurt het allemaal nog langer. Ik denk dat we daar allemaal niet gelukkig van worden.

Hoi @Tommie van Odido, volgens mij is het in niemands handen, als ik het goed begrijp. Ik heb Guidion en Delta gebeld en die wijzen weer naar jullie en zeggen 'Wij kunnen niets doen. Odido is aan zet'.

Dus het enige dat je als advies geeft is om een afspraak te plannen waarvan we allemaal nu al weten dat het niets gaat opleveren? Jullie back office kan dus niet aan Delta aangeven dat het geen zin heeft dat Guidion komt? Er is blijkbaar geen contact hierover? En jullie kunnen ook niet een intern nummer van Delta doorgeven zodat ik het zelf kan uitleggen? 

Je collega van de klantenservice heeft vandaag telefonisch aan mij doorgegeven dat ik beter niet een afspraak kan plannen omdat dát juist langer duurt (er komt een monteur van Guidion die niets kan betekenen, dan gaat er weer een paar werkdagen overheen en vervolgens komt er weer het verzoek om voor vijfde keer het ONT te swappen.)

Je begrijpt: door wéér een afspraak met Guidion in te plannen blijf ik in de vicieuze cirkel en duurt het juist daardoor allemaal langer. Het lijkt mij dat wanneer er eindelijk een Delta monteur komt dat dat juist sneller is dan dat er voor de achtste keer een Guidion monteur komt die voor de achtste keer weer in z'n werkbon mag aangeven dat de FTU of de fysieke glasvezelkabel kapot is. 

Laatste verzoek: Als het goed is ligt er een klacht van deze situatie bij Odido (ik heb daar na het maken van de klacht niets meer van vernomen). Zou je onze correspondentie willen toevoegen aan de klacht zodat het dossier weer wat vollediger en geüpdatet is? Alvast bedankt! 

Samenvattend: Odido, neem alsjeblieft je verantwoordelijk en neem contact op met Delta om hen te laten komen. Het ligt wél in jullie handen volgens Delta en Guidion. 

Beste @Cheyenne van Odido, @Ishana van Odido en @Tommie van Odido,

Graag verneem ik een reactie op bovenstaande bericht. 

Groeten,

Thijs

Zoals ik heb aangegeven is het verzoek van Guidion vanuit Delta gekomen, niet vanuit ons @Thijs.. Graag de afspraak inplannen want anders kunnen wij ook niet verder. 

Beste @Tommie van Odido,

Met verbazing, teleurstelling en moedeloosheid neem ik kennis van je reactie. Ik zal dan maar gedwongen de achtste Guidion afspraak inplannen om voor de vierde keer het ONT te vervangen. 

Je reageert niet op mijn andere vragen. Graag ontvang ik een volledig antwoord op het volgende:

• Ligt er een klacht van deze situatie bij jullie intern?
  • Hoe serieus worden klachten bij Odido genomen?
  • Zou je deze correspondentie willen toevoegen aan het dossier van de klacht?

Daarbij ontvang ik graag een bevestiging dat ik achteraf écht mijn geld terugkrijg vanaf 23-07-2024 totdat het ooit wordt opgelost. Ik ben echt bang dat dit ook misgaat, wanneer ik de andere verhalen lees op dit forum (mensen krijgen dan maar bijvoorbeeld de helft vergoed van de periode en dat vind ik niet eerlijk). 

@Thijs. Heel erg bedankt voor de samenwerking! 

Ik vind het oprecht niet leuk dat je nog steeds geen stabiele verbinding hebt en ik wil dit echt heel graag voor je oplossen. Gelukkig kunnen mijn collega’s van de technische dienst verder aan de slag na deze afspraak indien nodig (als de registratie niet heeft gewerkt). 

Daarnaast beantwoord ik graag jouw vragen: 

• Ja, de klacht is intern opgepakt. Het process wordt sowieso achter de schermen gevolgd 
  • Klachten nemen wij uiteraard serieus. Ik had graag op een ander beloop gehoopt, maar het is goed om dit te onderzoeken en aan te pakken. Zo kunnen wij in de toekomst situaties zoals deze voorkomen. 
  • Ik heb deze correspondentie ook voor je toegevoegd. 

Om jouw vragen uit de andere topics gelijk te behandelen

• Ik heb sowieso een prioriteit aan jouw ticket gegeven. Alleen wacht de technische dienst voor nu op de afspraak om het ONT te registreren. Mocht dit niet de oplossing zijn, zullen zij gelijk opnieuw kijken waar dit aan kan liggen. 
  • Je hoeft niet bang te zijn dat je niet wordt gecompenseerd. Je kunt op dit moment geen gebruikmaken van onze diensten, dus hier heb je natuurlijk recht op vanaf het moment dat dit bij ons is gemeld tot het is opgelost. Wanneer het probleem is opgelost, kan ik dit gelijk voor je in het systeem zetten. 

Laat je het mij weten als de afspraak is geweest? Dan kijk ik gelijk nogmaals met je mee! 

Beste @Teresa van Odido,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie, dat vind ik fijn. Ik kreeg gisteren een automatisch gegenereerde e-mail dat de melding is opgelost. Helaas is dat nog niet het geval maar we zijn wel op de goede weg. Bij deze een update: 

Vorige week is Guidion geweest om het ONT te swappen en te registreren. Ditmaal duurde het bellen om de ONT te registreren echt een stuk langer dan de vorige drie keren en na een tijdje wachten bleef PON heel de tijd groen branden, goed nieuws dus😄 De monteur vermoedde dat Delta nu op zoek is gegaan naar een stabiel stuk in de verdeelkast en dat het daarom langer duurde dan normaal. 

De monteur heeft mij het advies gegeven om het even aan te kijken omdat het in eind juli/ begin augustus ook even leek alsof het was opgelost. Dat heb ik voor een week gedaan en het goede nieuws is dat PON en Data niet meer wegvallen en dus groen blijven op het ONT. Daar ben ik uiteraard heel blij mee. 

Wat er helaas nu wel speelt is dat ik van diverse programma's en websites (bijvoorbeeld MS Outlook en Nvidia GeForce Now) op mijn glasvezelverbinding een melding krijg dat er geen verbinding gemaakt kan worden met de server (ook wanneer ik met mijn laptop/ telefoon op een meter afstand van de router ga staan). De melding van Outlook is bijvoorbeeld 0x80040115. Wanneer ik de snelheid test kom ik op down- en upload snelheden van rond de 400 Mbps, wat natuurlijk heel goed is. Echter kan ik bijvoorbeeld geen e-mails verzenden vanwege de foutmelding in Outlook. 

Het vreemde is dat wanneer ik gebruik maak van de 4G-router (die vanzelfsprekend veel lagere down- en uploadsnelheden heeft, resp. 77 & 8 Mbps) ik niet deze meldingen krijg en mijn e-mails dus wel verzonden worden en de server van GeForce Now wel geladen wordt bij een sessie. Het ligt dus aan de internetverbinding en niet aan de DNS cache of de afstand tot mijn router bijvoorbeeld. 

Conclusie: we zijn gelukkig al een aantal stappen verder want PON en Data branden constant waardoor mijn internet al voor een deel bruikbaar is. Wanneer alle websites en programma's ook draaien zijn we er helemaal.😃

Op basis hiervan, en natuurlijk je reactie, heb ik nog een aantal vragen en opmerkingen:

• Is er iets dat ik zelf zou kunnen proberen om de genoemde problemen op te lossen? Ik heb dus al geprobeerd om dichter bij de router te staan en ik heb de DNS-cache leeggemaakt. Het enige dat nu helpt is verbinding te maken met de 4G-router. 
  • Zou je het ticket weer open willen zetten, alsjeblieft? Ik ben anders bang dat ik de 4G-router terug moet sturen, terwijl ik deze nog nodig heb;
  • Bedankt voor de bevestiging dat je er prioriteit aan hebt gegeven en dat ik gecompenseerd zal worden. Dat stelt gerust. 

Tot slot: Zou je je collega Beatrice van de klantenservice willen bedanken voor de hulp? Ze heeft mij vorige week uiterst vriendelijk en behulpzaam te woord gestaan, ze heeft extra stappen voor mij gezet en ze heeft mij als enige van de klantenservice afgelopen vrijdag daadwerkelijk teruggebeld. Helaas was ik afgelopen vrijdag niet in de gelegenheid om de telefoon aan te nemen. Dat vind ik heel erg jammer, want ik had haar graag willen bedanken. Als je dat voor mij zou willen doen dan zou dat heel fijn zijn. Haar hulp en inzet heb ik zeer gewaardeerd!!

Nog een fijne werkdag toegewenst. 

Groeten,

Thijs

Beste @Teresa van Odido,

Hopelijk heb je mijn vorige bericht ontvangen (en ontvang je deze ook). Na het klikken op 'Verstuur' krijg ik namelijk de melding: '’Your post has been submitted. It will be published after a review by our moderators.'’ Na het refreshen zie ik mijn post ook niet staan. 

In ieder geval nogmaals een fijne werkdag toegewenst. 

Hey @Thijs., ik zal het doorsturen naar Beatrice, leuk compliment!

Om een duidelijk beeld te krijgen gaat het dus mis met de verbinding van verschillende servers. Als je geen verbinding kunt maken met de server, kun je het IP-adres van de server dan eens pingen en de resultaten delen? Ook ben ik benieuwd of de verbinding vanmorgen is weggevallen, ik zie namelijk weer een verschil in de WAN-uptime verschijnen. 

Reageer