Op vakantie op Gran Canaria is mij opgevallen dat de tijdzone op de iPhone SE niet goed stond. De staat als automatisch ingesteld en zou dus de juiste tijd moeten weergeven, ondanks het uur tijdverschil wat er heerst tussen het vaste land van Spanje en Gran Canaria. Om dit op te lossen heb ik het toestel tijdelijk op “Canarische Eilanden” gezet, en na terugkomst in Nederland weer op automatisch. Hoe is dit mogelijk? Een andere iPhone (met een abonnement bij Vodafone) doet het wel goed.
De telefoon kijkt naar de netwerktijd. Dat wordt dus uitgezonden door het roaming netwerk. Daar heeft Odido geen invloed op.
Het lijkt mij ook stug dat bewoners van Gran Canaria hier genoegen mee nemen, ik zal toch niet de enige zijn die dit constateerd?
Mijn voorstel zou dan ook zijn dat Odido eens informeert bij de roaming-partner hoe dit zit.
Welk netwerk ervaar je dat dan?
Nee joh, dit ervaar je alleen als je lokaal een telefoon op een netwerk aanlogt. Dit wordt dus tussen dat netwerk en die telefoon gecommuniceerd, daar zit Odido niet tussen. Ga er dus niet vanuit dat zij alle providers daar gaan bellen om te vragen of hun tijd goed staat.... roaming betekend gewoon gastgebruik van het lokale netwerk. Dekking en dit soort zaken is dus een lokale aangelegenheid.
Ja, snap ik, maar zoals ik al eerder zei: ik kan me niet voorstellen dat er een provider is die de verkeerde tijdzone heeft ingesteld? Dit zijn toch professionals? De telefoon die de roaming-partner van Odido gebruikt heeft als tijdzone Madrid. De telefoon met de roaming-partner van Vodafone heeft als tijdzone Canarische Eilanden.
Wat betreft je opmerking over dat Odido daar niet tussen zit: er zijn zeker contacten en contracten tussen roaming-partners, hoe wil je anders de kosten verrekenen?
Kosten worden volledig automatisch verzonden via "Call Detail Records". Zo kan Odido ook jou weer een rekening sturen. Daar zit echt geen mensen tussen. Hopenlijk is het volgend jaar gewoon OK.
Maar we dwalen af. Laten we maar stoppen, dit leidt tot niets. Ik hoop dat Odido dit topic volgende week leest en komt met een antwoord waar ik wat aan heb.
prettig weekend!
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.