Skip to main content
T-Mobile ondersteunt HD Voice, mits je met een andere T-Mobile klant belt.

Bij KPN is het echter zodat je ook HD Voice hebt als je met een Vodafone klant belt, en omgekeerd.

Is T-Mobile ook bezig om HD-Voice netwerkoverschrijdend aan te bieden zodat we met KPN- en Vodafone klanten ook in HD-Voice kwaliteit bellen? Ik ben er redelijk aan gewend geraakt en vind de verstaanbaarheid met HD-Voice stukken beter dan zonder.

Alvast bedankt!

Inmiddels weer meer dan een jaar later, zijn er nog updates mbt. de interconnects?

Zelf merk ik namelijk juist een downgrade op! Zoals ik in het laatste bericht schreef, gaf de combinatie met KPN vorig jaar, nog een HD+ gesprek. Nu is dat een HD-gesprek. En nog steeds enkel Odido→ KPN en geen KPN→ Odido.

Hi @LDO op dit moment nog niet, sorry! Het is wel mogelijk bij ons, maar nog niet met andere operators zoals KPN/Vodafone. 

Ik heb net even getest, het werkt sinds eind vorig aar. Ik ken een manager van de mobile RAN afdeling en die heeft intern opgepakt dat de inter-connect tussen KPN en Odido zou werken. Daarna ook contact gehad met iemand van Vodoafone die over voice gaat die heeft toen ook intern opgepakt. Sinds eind vorig jaar werkt het. Het Kan kloppen dat HD voice icon niet altijd zichtbaar terwijl er wel HD voice actief is.

Odido > Vodafone = werkt
Vodafone > Odido = werkt

Odido > KPN = werkt
KPN > Odido = werkt

Hmm, wel bijzonder dat Odido 3,5 week geleden dan van niets wist, er geen communicatie is geweest dat de interconnects éindelijk werkend zijn (lijkt me een heugelijk en commercieel interessant feit na al die jaren 'zeuren’ door klanten, en normaal komt zoiets ook wel als nieuws op bijv. Tweakers te staan), de geluidskwaliteit niet veranderd is, HD-icoontjes enkel verschijnen als je belt van Odido→ KPN en verder nooit. Maar het moet dan volgens een RAN-manager al een jaar werken en iemand van Vodafone ging het na contact wel ‘even’ regelen. Wellicht dat ​@Pharwin van Odido de manager van de mobile-RAN-afdeling eens om opheldering kan vragen.

Mobile RAN is een radio access netwerk. Dat heeft niets met interconnects van spraak te maken. 

Okay, dat maakt het verhaal dus nog vreemder. Hoe moet ik dit verhaal dan opvatten? De managers doen elkaars werk en de gehele organisatie weet dus half niet wat er binnen de organisatie gebeurt?🤔

@Pharwin van Odido de betreffende Mobile RAN manager (die hier schijnbaar uitspraken over doet) al om opheldering opgevraagd? Blijft vreemd dat het dan al een jaar met VF en KPN moet werken, maar dat niemand iets communiceert en weet en er eigenlijk in de praktijk niets veranderd is aan de codecs.​

@Pharwin van Odido is dit een stiltebehandeling? 

Reageer