Ten eerste bedankt voor je uitgebreide reactie!
Dan even over de opties;
-
Ik knal mijn IP range in de Zyxel router (range 192.168.66.x) en maak van de Zyxel ook gelijk de DHCP server. En dan daar zet ik DynDNS overheen, of zie ik dat verkeerd? Ik geen de andere hardware statische adressen en klaar.
-
Ik koop een router erbij maar met VLAN, dat VLAN verhaal is voor de TV-box functionaliteit toch? De TV-box ben ik niet meer van plan te gebruiken dan heb ik de VLAN optie niet nodig toch? Als ik dan een router koop adviseer je dan een router met wifi of een losse router en een AP die ik in het netwerk opneem. Ik zie namelijk dat de Routers zonder WiFI meer Firewall meebrengen dan de Routers met WiFI…..
De eerste optie kun je uitvoeren en statische adressen in de Zyxel router koppelen aan mac adressen.
Maar wat moet die TP-link OC-200 jouw netwerk? Daar zie ik de functie nog niet van in een thuis omgeving. Alleen als je een groot netwerk WiFi punten op meerdere locaties wilt beheren lijkt dat apparaat zijn functie te hebben. (Het is een apparaat met 100mB poorten, voldoende voor de beheer functie waar het voor gemaakt is)
De 2e optie met het verhaal over VLAN iets duidelijker gemaakt.
Met een eigen router die VLAN ondersteunt stel je die in op VLAN 300 om hem aan de converter van glasvezel naar utp te verbinden. Zyxel terug in de doos en naar zolder als back-up of bij andere problemen.
De vlan instelling is nodig omdat Tmobiel op een niet zakelijke verbinding alle netwerk verkeer pakketjes bij jouw aflevert met een labeltje 300 eraan. De router haalt dit labeltjes (tag) er weer af en maakt er weer “normaal” ongecodeerd verkeer van.
Vroeger werd Tmobiel TV verkeer getransporteerd met labeltje 640 maar dat is (bijna) niet meer van toepassing.
Zoals eerder gezegd, met een “eigen router” heb je meer controle op jouw aansluiting
Netwerk opbouw middels een router met DHCP server.
Een DHCP server beheert de aangesloten apparaten in het netwerk, deelt IP adressen uit en zorgt ervoor dat data bij de uitgegeven IP's terecht komt.
Werken met vaste IP adressen? Specificeer het “vrije” adres gebied waar de server adressen uit kan uitdelen. b.v. 192.168.66.100 tot 192.168.66.255.
Koppel in de Router/DHCP server de MAC adressen van een apparaat aan een vast IP adres in de range van 192.168.66.2 tot 192.168.66.99. Door deze adressen uit het vrije gebied te houden zullen botsingen in het data verkeer vermeden worden. Door de koppeling in de router door te voeren ontstaat er op een centrale plaats een tabel van de apparaten met vaste adressen. (=overzichtelijk)
Een dergelijke registratie opzet in de router/DHCP server werkt beter als de adressen in elk afzonderlijk apparaat zelf te doen. Bij een klein netwerk van 10 apparaten kunnen we dat nog onthouden maar met de huidige IoT apparaten als lampen, camera's. (golf)ovens en andere huishoudelijke apparatuur is het overzicht snel zoek.
Vooral als we poorten van apparatuur via de router doorgestuurd willen hebben. (portmapping)
Helaas is mij niet bekend hoeveel IP's er in de Zyxel T5x serie DHCP server bijgehouden kunnen worden. Dergelijke functies inbouwen kost geheugen, dus geld, en we praten hier over consumenten apparatuur voor thuis waarbij vaak uitgegaan wordt van een beperktere benutting van mogelijkheden.
DynDNS erover heen knallen kun je niet op die manier benoemen omdat dit alleen een service is om zo min mogelijk gebruik te maken van een vast getal, wat een IP adres is, te moeten onthouden of te wijzigen als het onverhoopt een keer wijzigt. Al eens gedacht hoe je een IPv6 gaat onthouden als dit in (een verre) toekomst ook bij Tmobiel uitgerold gaat worden.
2001:0db8:85a3:0000:1319:8a2e:0370:7344 Lijkt mij moeilijker te onthouden als ikke@hopto.org
Om die reden is een “eigen” domeinnaam of ddns service op het nog immer groeiende internet aan te raden als je van thuis apparatuur gebruik wil maken en daarbij minder afhankelijk wil zijn van de services die de fabrikanten van die apparatuur met of zonder abonnement soms ook aanbieden.