Hoi,
Wij hebben bij onze glasvezelverbinding van Odido een Zyxel DX5401-B0 modem. Helaas herstart dit modem zichzelf een paar keer per dag. Eerst was dat eens per week misschien, maar nu eigenlijk minstens 1x per dag. Als het in de nacht gebeurt, merken we het aan het TV-box dat in de ochtend zeurt dat de verbinding weg was. Maar als het overdag gebeurt is het echt vervelend, gezien we veel thuiswerken.
Als ik inlog op het modem via de webinterface en ik klik wat rond, dan herstart hij ook 9 van de 10 keer binnen een paar minuten. Ook als het modem pas net weer is opgestart.
Als het me lukt om in het log te komen, dan zie ik dat het log van voor de reboot niet bewaard is. Dus de laatste vermelding is van ergens in juni en daarna de eerste vermelding weer van het tijdstip dat het modem op komt. Daarin zie ik geen foutmeldingen, wel veel Voip regels (terwijl we geen Voip gebruiken).
Als ik in het forum zoek op “modem herstart”, dan zie ik dat ik helaas niet de enige ben met dit probleem.
Voor de duidelijkheid, het is niet dat de internetverbinding wegvalt, maar echt het modem maakt een reboot (en dan valt internet natuurlijk ook weg). Ik zie het aan de lampjes, en als ik daarna inlog op het modem zie ik ook dat hij een uptime heeft van een paar seconden.
Extra info, over wat er verder bekabeld is aangesloten zit:
- Normale hardware, zoals PC, TV-box, NAS en beveiligingscamera’s
- Kleine Netgear switch unmanaged
Dus geen wifi-versterkers of extra routers of zo.
Verder is de configuratie helemaal basis, op dit na:
- Een aantal statische DHCP adressen ingesteld
- 3 port forwards ingesteld
Wat ik zelf al heb geprobeerd:
- Factory reset (is al langer geleden)
- Herstart van media converter (volgens stappen in forum)
- Alle fysiek aangesloten apparaten herstart
Ben benieuwd of support mogelijk iets kan zien op het modem? Of dat dit inderdaad een bekend probleem is en het modem omgeruild moet worden?