Skip to main content

Hoi,

Wij hebben bij onze glasvezelverbinding van Odido een Zyxel DX5401-B0 modem. Helaas herstart dit modem zichzelf een paar keer per dag. Eerst was dat eens per week misschien, maar nu eigenlijk minstens 1x per dag. Als het in de nacht gebeurt, merken we het aan het TV-box dat in de ochtend zeurt dat de verbinding weg was. Maar als het overdag gebeurt is het echt vervelend, gezien we veel thuiswerken.

Als ik inlog op het modem via de webinterface en ik klik wat rond, dan herstart hij ook 9 van de 10 keer binnen een paar minuten. Ook als het modem pas net weer is opgestart.

Als het me lukt om in het log te komen, dan zie ik dat het log van voor de reboot niet bewaard is. Dus de laatste vermelding is van ergens in juni en daarna de eerste vermelding weer van het tijdstip dat het modem op komt. Daarin zie ik geen foutmeldingen, wel veel Voip regels (terwijl we geen Voip gebruiken).

Als ik in het forum zoek op “modem herstart”, dan zie ik dat ik helaas niet de enige ben met dit probleem.

Voor de duidelijkheid, het is niet dat de internetverbinding wegvalt, maar echt het modem maakt een reboot (en dan valt internet natuurlijk ook weg). Ik zie het aan de lampjes, en als ik daarna inlog op het modem zie ik ook dat hij een uptime heeft van een paar seconden.

Extra info, over wat er verder bekabeld is aangesloten zit:

• Normale hardware, zoals PC, TV-box, NAS en beveiligingscamera’s
  • Kleine Netgear switch unmanaged

Dus geen wifi-versterkers of extra routers of zo.

Verder is de configuratie helemaal basis, op dit na:

• Een aantal statische DHCP adressen ingesteld
  • 3 port forwards ingesteld

Wat ik zelf al heb geprobeerd:

• Factory reset (is al langer geleden)
  • Herstart van media converter (volgens stappen in forum)
  • Alle fysiek aangesloten apparaten herstart

Ben benieuwd of support mogelijk iets kan zien op het modem? Of dat dit inderdaad een bekend probleem is en het modem omgeruild moet worden?

Hallo @Jeroenloes 

Dit is een bekend probleem met de nieuwe firmware, Odido en Zyxel kijken wat er mis gaat. Hopelijk is het snel opgelost, misschien kan een moderator je een T56 opsturen.

Hallo @Jeroenloes 

Dit is een bekend probleem met de nieuwe firmware, Odido en Zyxel kijken wat er mis gaat. Hopelijk is het snel opgelost, misschien kan een moderator je een T56 opsturen.

Ah kijk, goed om te weten dat het een bekend probleem is. Er is blijkbaar nog geen nieuwe firmware beschikbaar dan? Ik kan best nog even wachten als er al wel zicht is op een oplossing, maar als dat nog weken gaat duren, zou een ander modem zeker fijn zijn!

Jeroen

@Jeroenloes 

Er is nog geen nieuwere firmware, misschien heeft een moderator al wat meer informatie over dit probleem.

@Jeroenloes

Er is nog geen nieuwere firmware, misschien heeft een moderator al wat meer informatie over dit probleem.

Ok, maar het topic staat nu als beantwoord, maar ik heb dan wel een antwoord van jou, maar geen oplossing van Odido. ;)

@Jeroenloes 

Waarschijnlijk is het probleem dan nog in onderzoek en is er geen nieuwere informatie.

Hi @Jeroenloes

Ik heb je modem voor nu terug gezet op de vorige FW versie. 

Hi @Jeroenloes

Ik heb je modem voor nu terug gezet op de vorige FW versie. 

Ik dacht dat het modem zelf weer herstartte, maar dat was jij dan denk ik. 🙂 Bedankt, ik ga het in de gaten houden! Ik heb net op het modem ingelogd, en hij loopt in ieder geval niet meteen vast, dus dat ziet er goed uit.

Thanks

Reageer