Skip to main content

Hallo,

Het is een tijd geleden dat ik hier was, vanwege capaciteitsproblemen bij T-Mobile/Odido, die zorgden voor snelheidsproblemen in de middag- en avonduren (dit is terug te lezen in mijn andere topic).

Laten we het nu over het huidige probleem hebben. Sinds een paar weken merk ik een soortgelijk probleem als hierboven genoemd, maar dit keer heeft het geen invloed op mijn downloadsnelheid, alleen op mijn uploadsnelheid. De uploadsnelheid zakt elke dag tussen 14:00 en 22:00/23:00 naar ongeveer 300-500 Mbps. Dit is niet extreem laag, maar ik merk toch een vertraging binnen het netwerk. Buiten deze tijden haal ik zonder problemen gelijkwaardige snelheden als mijn download (945 Mbps).

Ik vermoed dat er opnieuw capaciteitsproblemen zijn, dit keer specifiek gericht op het uploadgedeelte. Hopelijk is er van de vorige keer aantekeningen gemaakt over waar het probleem precies lag, zodat er meteen op de juiste plek kan worden gekeken of het inderdaad een capaciteitsprobleem is en er kan worden opgeschaald. Ik herinner me namelijk nog goed dat het probleem zich toen ALLEEN extern afspeelde, wat het troubleshooten vertraagde doordat er alleen INTERN bekeken werd.

Hieronder geef ik vanuit mijn kant zo duidelijk mogelijk de benodigde informatie, zodat dit proces versneld kan worden. Ik plaats ook alvast een aantal speedtesten, aangezien dat een standaardprocedure is vanuit jullie zijde (zie onderaan deze pagina).

Mijn PC-specificaties:

• CPU: 13700K
  • RAM: 2x16GB 6400 MHz
  • Moederbord: Z790 Aorus Elite AX
  • Netwerkkaart: Realtek 2.5 GBE

Mijn netwerkconfiguratie (alles CAT 7 bekabeling thuis):
Glasvezel FTU (zwarte box, AON-verbinding) > TP-Link TL-SG105E-Gigabit > Netgear Nighthawk AX6000 WiFi 6, 12-streams (RAX120) > mijn PC

Wat ik al geprobeerd heb om het probleem zelf op te lossen:

• Glasvezel FTU (zwarte box, AON-verbinding) opnieuw opgestart
  • Eigen router opnieuw opgestart/fabrieksinstellingen hersteld
  • Zyxel T50/eigen router direct aangesloten op het FTU zonder tussenkomst van andere apparaten
  • Getest op meerdere apparaten, zowel bekabeld als draadloos, op dezelfde tijdstippen
  • Snelheidstesten uitgevoerd op meerdere websites en verschillende servers (voornamelijk op speedtest.net van Ookla)
Interne speedtest van Odido
Externe speedtest 1
Externe speedtest 2
Externe speedtest 3
Externe speedtest 4

Hoi ​@Cheyenne van Odido , dat is jammer om te horen. Zou er vanuit jouw kant in ieder geval duidelijkheid kunnen worden gegeven over de mogelijkheid om de overstap van een AON-verbinding naar XGS-PON te realiseren? Hier is namelijk nog niets over gecommuniceerd door ​@Tommie van Odido . Daarnaast zijn er geen andere oplossingen aangedragen voor het betreffende uploadprobleem.

Hi ​@Tekes, dat kan! Je dient dan alleen over te stappen naar een hogere snelheid. AON levert tot 1Gbps, vanaf daar is het XGSPON. Je kunt via Mijn Odido kiezen voor 2Gbps of 8Gbps. Alleen als je dit wilt, natuurlijk. Met dezelfde snelheid is er geen optie je om te zetten. 

Wat betreft de uitkomst van het onderzoek komt Tommie daar in het nieuwe jaar op terug.

Dank je wel voor je antwoord, ​@Cheyenne van Odido . Mijn buurtgenoten hebben altijd al 1 Gbps gehad. Ik vind het wel vreemd dat zij dan wel op XGS-PON zitten, of misschien GPON. In ieder geval gaat het om de apparatuur die in gebruik is voor XGS-PON (Huawei OptiXstar HN8010Ts-20). Als ik zelf aan de benodigde apparatuur zou kunnen komen, zou dat kunnen werken? Ik heb namelijk op forums gelezen dat dit geactiveerd moet worden vanuit jullie kant. Ik hoor graag meer over de mogelijkheden.

Hoi ​@Tekes, ik geef je graag duidelijkheid hierover! Hiervoor is echt een wijziging in het netwerk van het abonnement nodig, zoals Cheyenne aangaf. Dit kun je op Mijn Odido zelf aanvragen: Mijn Odido Internet + TV | Bekijk je facturen of wijzig je abonnement voor thuis. Laat gerust een reactie achter als je nog vragen hebt of als er iets onduidelijk is. Voor nu wens ik je hele fijne feestdagen! ✨ Groetjes, Ishana 

Beste ​@Ishana van Odido,

Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat er bedoeld wordt met ‘wijziging in het netwerk van het abonnement’. Ik wist niet dat een bepaald abonnement een eigen netwerk had. Kan het zijn dat ik op een verouderd netwerk zit waardoor ik deze problemen ondervind? Zoals ​@Cheyenne van Odido al aangeeft, is er geen optie voor dezelfde snelheid. Al mijn apparaten thuis zijn 1Gbps, dus ik begrijp niet waarom ik dan 2Gbps of 8Gbps zou moeten aanschaffen om naar het ‘goede’ netwerk over te stappen.

Ik snap ook niet waarom ik geen GPON/XGS-PON kan krijgen, want dit is letterlijk de oplossing. We hebben naar alle mogelijke factoren gekeken en het ligt niet aan mijn thuisnetwerk of de glasvezellijn. Het enige wat overblijft, is iets bij de wijkcentrale. Dan heb ik liever dat ik word omgezet naar GPON/XGS-PON, zodat 99,9% het probleem wordt opgelost, dan dat er weer weken overheen gaan totdat er iets weer ‘tijdelijk’ opgelost is.

En nogmaals wat ik in mijn vorige bericht ook had aangegeven. Ik wil best zelf de apparatuur regelen, zodat er alleen in de wijkcentrale de patch hoeft te worden gedaan van AON naar GPON/XGS-PON mits dat nodig is.

Er is geen nieuw en oud netwerk, maar niet op elk adres is elke technologie mogelijk.  In je my-odido zie je wat de maximale snelheid op jouw adres is. Als dat hoger dan 1 gbs is. Kies dan voor een upgrade naar b.v. en dan zal er de nodige veranderingen , incl de ont bij jou thuis en de XGS migratie automatisch in gang worden gezet.

Als de maximale snelheid op jouw postcode 1gbs is, dan is er geen upgrade/verandering mogelijk.

Dankjewel ​@eric, dat verduidelijkt de verwarring over het 'nieuwe en oude’ netwerk. Op mijn adres is tot 8 Gbps beschikbaar, dus XGS-PON/GPON is beschikbaar op mijn adres. Alleen wat ik nog niet begrijp, is dat ik een probleem heb met mijn upload, voornamelijk tijdens avonduren. Dit doet zich alleen voor op het AON netwerk (waar ik woon) en niet op het XGS-PON/GPON. Dus de oplossing is er, maar er wordt toch gekozen om de lange weg te nemen, wat ik in het verleden ook al heb meegemaakt. Ik heb het gevoel dat de AON infrastructuur een beetje verwaarloosd wordt en daardoor steeds tegen de capaciteit aankomt op bepaalde uren.

Nu is er vanuit mijn kant gevraagd of ik gewoon XGS-PON/GPON kan krijgen, maar er wordt meerdere malen aangegeven dat ik een hogere snelheid moet afnemen of een wijziging in mijn abonnement moet doorvoeren. Waarom moet dit? Als ik een hogere snelheid had gewild, had ik het inderdaad verhoogd, maar al mijn apparaten thuis zijn 1Gbps gelimiteerd, dus dat zou best nutteloos zijn om een snelheidsverhoging te nemen. En opnieuw verlengen vind ik onnodig, terwijl ik dezelfde snelheid krijg. Dus nogmaals, waarom moet ik een wijziging in mijn abonnement aanbrengen om naar XGS-PON/GPON over te gaan?

Hiernaast heb ik zelfs nog aangeboden om zelf voor de apparatuur te zorgen, zodat de benodigde wijziging in de wijkcentrale, indien nodig, alleen uitgevoerd hoeft te worden.

We zijn inmiddels 8 dagen verder, maar ik heb nog niets gehoord. Graag zou ik de status van het onderzoek willen weten of horen of mijn voorgestelde oplossing (XGS-GPON) toegepast kan worden. Hieronder heb ik nog wat screenshots toegevoegd met betrekking tot het uploadprobleem:

Hey ​@Tekes, wij kunnen geen aanvraag doen om de technologie te wisselen, dit kan alleen als je een hogere snelheid aanvraagt.

Ik heb de speedtesten doorgezet naar onze technische dienst. Hopelijk kunnen zij meer onderzoek doen om dit op te lossen! 

Reageer