Upload snelheid in de middag/avond uren lager als gewoonlijk
Hallo,
Het is een tijd geleden dat ik hier was, vanwege capaciteitsproblemen bij T-Mobile/Odido, die zorgden voor snelheidsproblemen in de middag- en avonduren (dit is terug te lezen in mijn andere topic).
Laten we het nu over het huidige probleem hebben. Sinds een paar weken merk ik een soortgelijk probleem als hierboven genoemd, maar dit keer heeft het geen invloed op mijn downloadsnelheid, alleen op mijn uploadsnelheid. De uploadsnelheid zakt elke dag tussen 14:00 en 22:00/23:00 naar ongeveer 300-500 Mbps. Dit is niet extreem laag, maar ik merk toch een vertraging binnen het netwerk. Buiten deze tijden haal ik zonder problemen gelijkwaardige snelheden als mijn download (945 Mbps).
Ik vermoed dat er opnieuw capaciteitsproblemen zijn, dit keer specifiek gericht op het uploadgedeelte. Hopelijk is er van de vorige keer aantekeningen gemaakt over waar het probleem precies lag, zodat er meteen op de juiste plek kan worden gekeken of het inderdaad een capaciteitsprobleem is en er kan worden opgeschaald. Ik herinner me namelijk nog goed dat het probleem zich toen ALLEEN extern afspeelde, wat het troubleshooten vertraagde doordat er alleen INTERN bekeken werd.
Hieronder geef ik vanuit mijn kant zo duidelijk mogelijk de benodigde informatie, zodat dit proces versneld kan worden. Ik plaats ook alvast een aantal speedtesten, aangezien dat een standaardprocedure is vanuit jullie zijde (zie onderaan deze pagina).
Wat ik al geprobeerd heb om het probleem zelf op te lossen:
Glasvezel FTU (zwarte box, AON-verbinding) opnieuw opgestart
Eigen router opnieuw opgestart/fabrieksinstellingen hersteld
Zyxel T50/eigen router direct aangesloten op het FTU zonder tussenkomst van andere apparaten
Getest op meerdere apparaten, zowel bekabeld als draadloos, op dezelfde tijdstippen
Snelheidstesten uitgevoerd op meerdere websites en verschillende servers (voornamelijk op speedtest.net van Ookla)
Bladzijde 1 / 1
Hey @Tekes, het eerste wat mij opvalt is dat alle speedtesten gedaan zijn op een andere server. Kan je de server laten staan? Hij pakt namelijk de dichtsbijzijnde server voor de beste resultaten. Zoals je zie op de eerste is die een stuk hoger dan de rest.
Daarnaast wil ik je vragen om de Zyxel aan te sluiten zonder randapparatuur, op dit moment kan ik geen goede lijnmeting doen en krijg ik geen goed beeld van de situatie.
Ik heb een vergelijkbaar issue, waar up- en download meestal gelijk waardig zijn met mijn 1000/1000 glasvezelverbinding (CAT 7 bekabeld) is de upload de afgelopen dagen aanzienlijk lager. Geen drama, maar wel opvallend.
Ditzelfde issue had ik rond maart dit jaar, maar dat was na een paar dagen ook vanzelf opgelost. Het 'voelt’ alsof de upload wordt geknepen.
Zoals in het screenshot te zien is is de upload net weer even wat beter geworden
Hey @DjeesT, kan je eens een speedtest uitvoeren volgens onze norm zonder de Archer aangesloten?
Speedtest bekabeld - De instructies hiervoor vind je op onze website.
Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.
Hay Tommie, dank voor je reactie. Ik heb de speedtest 2 x uitgevoerd direct op het modem → geen probleem meer Het bevreemdde me wel - vervolgens speedtest 2 x uitgevoerd met de Archer ertussen → geen probleem meer
Mijn probleem is voor nu dus weer opgelost, dank!
Beste, @Tommie van Odido Zoals ik al aangaf speelt het probleem zich voor bij externe servers. Bij de interne speedtest van Odido doet dit zich minder voor. Maar goed wel wat positiefs sinds gister, heb gister de zyxel weer aangesloten en sindsdien is mijn download en upload zeer stabiel de hele dag. Alleen omdat de portforwarding niet echt werkt inclusief pings op WAN ip ga ik weer terug naar mijn eigen router. Zodra het probleem zich voordoet weet ik tenminste dat het niet aan jullie zijde ligt.
Dank voor het testen @Tekes, hopelijk kan je de oorzaak opsporen en oplossen!
Graag gedaan, @Tommie van Odido. Zolang het zo blijft, vind ik het prima, aangezien het probleem zich niet meer voordoet.
Hallo,
Helaas ben ik opnieuw problemen tegengekomen met de uploadsnelheid van mijn internetverbinding. Sinds enkele dagen doet dit probleem zich weer voor, zowel op mijn eigen router als op die van Zyxel. Omdat het mij niet logisch leek dat het probleem aan mijn thuisnetwerk zou liggen, heb ik zelf onderzoek gedaan. De snelheid werkt namelijk de ene keer naar behoren, terwijl deze op een ander moment sterk afneemt.
Om het probleem nader te onderzoeken, heb ik samen met een familielid, die in dezelfde straat woont, een vergelijking gemaakt. We hebben mijn apparatuur en kabels zowel bij mij thuis als bij hem getest. Opmerkelijk genoeg kregen we bij hem met mijn router en kabels wél de volledige snelheid, terwijl dit bij mij niet het geval was. We gebruiken allebei glasvezel van Odido met een snelheid van 1000 Mbps. Het enige verschil dat mij opviel, is dat ik een zwart glasvezelkastje heb en hij een witte. Na wat onderzoek blijkt dat ik een AON-verbinding heb, terwijl hij gebruikmaakt van GPON of XGS-PON.
Nu vraag ik mij af: is AON wellicht minder goed? Waarom behaal ik niet dezelfde resultaten als mijn familielid? Ik heb een aantal factoren onderzocht die mogelijk van invloed kunnen zijn en hoop dat jullie hiermee verder kunnen helpen.
1. Verschillen tussen AON en GPON
AON (Active Optical Network): Bij AON krijgt iedere gebruiker een eigen glasvezelkabel tot aan de centrale. Dit vermindert de kans op congestie, maar de prestaties zijn afhankelijk van de netwerkapparatuur en infrastructuur. GPON (Gigabit Passive Optical Network): Bij GPON wordt de glasvezelkabel gedeeld met meerdere gebruikers via een passieve splitter. Ondanks deze gedeelde verbinding levert GPON doorgaans stabiele prestaties binnen de geconfigureerde snelheid.
Hoewel AON technisch gezien voordelen heeft, lijkt het erop dat mijn verbinding inconsistent is. Dit zou mogelijk te maken kunnen hebben met netwerkconfiguratie of capaciteitsproblemen aan de kant van de provider.
2. Netwerkbelasting bij de provider
AON-verkeer is minder afhankelijk van splitsers, maar juist gevoeliger voor capaciteit in de centrale. Als er op bepaalde momenten veel belasting is op de AON-netwerkapparatuur, kan dit instabiliteit veroorzaken. GPON lijkt hier minder last van te hebben, omdat deze techniek efficiënter met bandbreedte omgaat. Het is aannemelijk dat het probleem aan de belasting van de AON-centrale ligt, vooral op piekmomenten waardoor er capaciteitsproblemen wordt veroorzaakt.
3. Kwaliteit van de glasvezelverbinding
Ondanks dat mijn verbinding via AON verloopt, zouden er ook fysieke problemen kunnen zijn, zoals:
Signaalverlies: Slechte kabelkwaliteit of connectors kunnen de snelheid beïnvloeden.
Storingen in de lijn: Beschadigingen aan de glasvezelkabel of slecht aangesloten apparatuur.
Omdat dit probleem zich niet continu voordoet, lijkt een fysieke oorzaak minder waarschijnlijk. Mochten jullie hier anders over denken, hoor ik dat graag.
4. Providerproblemen
Er zouden beperkingen kunnen zijn in de capaciteit van de AON-centrale bij Odido, waardoor mijn verbinding niet stabiel is. Ik raad aan om te onderzoeken of er capaciteitsproblemen zijn op mijn centrale.
5. Acties om te ondernemen
Lijnwaarden controleren: Ik verzoek Odido om de lijnwaarden van mijn AON-verbinding (bijvoorbeeld signaalsterkte en storingen) te controleren. Dit kan technische problemen aan het licht brengen.
Monitoring: Ik zou graag willen dat Odido mijn verbinding monitort tijdens de uren waarop het probleem zich voordoet.
Switch naar GPON: Indien mogelijk, overweeg ik om over te stappen naar GPON, aangezien dit wellicht stabielere prestaties kan bieden.
Het controleren van lijnwaarden en monitoring lijken mij logische stappen, hoewel ik begrijp dat dit tijd kan kosten. Het overstappen naar GPON zou het probleem waarschijnlijk volledig oplossen, maar ik weet niet of dit vanuit jullie kant zomaar mogelijk is.
Ik hoor graag wat jullie voor mij kunnen betekenen, aangezien dit probleem al enige tijd speelt. Met mijn eigen onderzoek hoop ik dat dit proces voor zowel mij als jullie makkelijker wordt en dat vergelijkbare problemen in de toekomst sneller opgelost kunnen worden.
Hey @Tekes, goed dat je het een en ander zelf al getest hebt.
Ik heb de lijn, de switch en de BNG voor je gecontroleerd, dit ziet er allemaal goed uit. Het is echter niet zomaar mogelijk om van technologie te switchen: van PtP (AON) naar GPON/XGS-PON. Dit is alleen mogelijk als er een betere technologie beschikbaar is. Dat is op dit moment niet het geval.
Kan je toevallig vertellen op welke getallen de dipswitches staan op de Mediaconverter? Heb je de kabel tussen het Mediaconverter en modem al eens vervangen voor een nieuwe?
Beste @Tommie van Odido
Jammer dat de overstap niet gedaan kan worden, want op één of andere manier heeft GPON/XGS-PON geen last van deze dip. Ik begrijp dat AON ook geen verouderde technologie is, maar in dit geval zorgt het helaas voor een dip in mijn netwerk tijdens drukke tijden. Is de omzet van AON naar GPON/XGS-PON een 'lastig’ proces?
De dipswitches van de mediaconverter staan op 1-6. Volgens jullie forum heb ik ze ook op 3-4 gezet, maar helaas verandert dit niets. Kabels ertussen ook veranderd, dit hielp ook niet.
Check, ik heb een monteur voor je aangestuurd om dit te controleren @Tekes. Kan je mij een terugkoppeling geven nadat de monteur geweest is?
Dit is al langer een issue.. heb hier al vaker over geklaagd en zonder enig resultaat.. ik mag blij zijn als ik aan de 300 Mbit kom…… maar het hangt er ook wel degelijk vanaf met welk device je jezelf aanmeldt. B.v. wireless of met kabel.. maar het is en blijft in de avonden en weekend een drama
@Tommie van Odido Heb een afspraak voor morgen staan. Zal een terugkoppeling geven als ik meer weet.
@agbontam Het klopt dat dit al langer een tijd probleem is. In het verleden heb ik het erger meegemaakt, maar dat werd uiteindelijk opgelost. Het lijkt er echter op dat er steeds meer klanten bijkomen, terwijl de capaciteit van de switches niet wordt uitgebreid. Hierdoor heeft GPON minder snel problemen dan AON. Hoe GPON precies werkt, weet ik niet, maar mensen in mijn straat met GPON en hetzelfde abonnement hebben geen problemen.
Beste @Tommie van Odido,
Excuses voor de late reactie, ik was helemaal vergeten een update te geven vanwege enkele zaken die tussendoor kwamen.
Op 5 december kwam er een monteur langs die alles eerst netjes controleerde (van kabels tot routers en speedtests). Dit zag er allemaal goed uit, maar het probleem met de lage uploadsnelheid bleef zich voordoen. Het enige wat hem opviel, was dat de zwarte glasvezelconverter (NTU) behoorlijk oud was. Hij stelde voor om deze te vervangen om te kijken of dat iets zou veranderen. Helaas heeft dit tot op heden geen verbetering gebracht.
Wel moet ik eerlijk toegeven dat het internet sneller aanvoelt en dat mijn router geen problemen meer heeft met de DHCP-lease, wat voorheen wel gebeurde.
Daarnaast heb ik nog gesproken over hoe dit probleem bij mij voorkomt, terwijl de buren met GPON-XGS-PON er geen last van hebben. De enige verklaring die hiervoor werd gegeven, is dat dit waarschijnlijk te maken kan hebben met capaciteitsproblemen bij AON, die minder snel voorkomen bij GPON-XGS-PON door het 'gedeelde' netwerk.
Conclusie: Ik heb een nieuw kastje gekregen dat enkele problemen heeft opgelost, maar het hoofdprobleem met het lage upload blijft helaas bestaan.
Wat zijn de volgende opties? Hoor het graag.
Zou je eens een bekabelde speedtest willen delen @Tekes? Dan kan ik dat meegeven aan de technische dient om het verder te onderzoeken!
Ja hoor @Tommie van Odido, zie hieronder voor de speedtesten:
@Tekes Super bedankt voor de genomen moeite. Ik help je graag verder!
Ik heb meteen ook jouw verbinding gemeten. Echter krijg ik op dit moment geen contact met het modem. Wil je de bekabeling eens nagaan?
Ik sta klaar om je verder te helpen!
Beste @Teresa van Odido,
Dat zou kunnen kloppen, aangezien ik weer mijn eigen modem/router gebruik omdat port forwarding op de Zyxel T50 niet werkt. Ik vraag me verder eerlijk gezegd af wat er nog uitgemeten moet worden.
Ik zal het modem wel weer even aansluiten, maar ik vraag me ook af of de T50 vervangen kan worden door een model waarbij port forwarding wel werkt, aangezien dit voor mij belangrijk is.
EDIT: De Zyxel T50 is aangesloten, maar had moeite met het verkrijgen van een geldig IP-adres. Dit moest worden geforceerd door op 'Vernieuwen' te drukken.
Nog een foto van een kennis die in dezelfde straat woont en hetzelfde abonnement heeft, maar gebruikmaakt van GPON in plaats van AON. Zie de foto's hieronder: De tests zijn binnen 10 minuten na elkaar uitgevoerd.
Hey @Tekes, ik heb je een T-56 opgestuurd. Kan je het daar eens mee testen?
Hoi @Tommie van Odido zal ik doen!
Zodra die binnen is, zal ik het aansluiten en een paar dagen kijken hoe het verloopt.
je hoort van me!
Super @Tekes, laat maar weten wat voor gedrag hij vertoond!
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.