Skip to main content

Hallo,

Het is een tijd geleden dat ik hier was, vanwege capaciteitsproblemen bij T-Mobile/Odido, die zorgden voor snelheidsproblemen in de middag- en avonduren (dit is terug te lezen in mijn andere topic).

Laten we het nu over het huidige probleem hebben. Sinds een paar weken merk ik een soortgelijk probleem als hierboven genoemd, maar dit keer heeft het geen invloed op mijn downloadsnelheid, alleen op mijn uploadsnelheid. De uploadsnelheid zakt elke dag tussen 14:00 en 22:00/23:00 naar ongeveer 300-500 Mbps. Dit is niet extreem laag, maar ik merk toch een vertraging binnen het netwerk. Buiten deze tijden haal ik zonder problemen gelijkwaardige snelheden als mijn download (945 Mbps).

Ik vermoed dat er opnieuw capaciteitsproblemen zijn, dit keer specifiek gericht op het uploadgedeelte. Hopelijk is er van de vorige keer aantekeningen gemaakt over waar het probleem precies lag, zodat er meteen op de juiste plek kan worden gekeken of het inderdaad een capaciteitsprobleem is en er kan worden opgeschaald. Ik herinner me namelijk nog goed dat het probleem zich toen ALLEEN extern afspeelde, wat het troubleshooten vertraagde doordat er alleen INTERN bekeken werd.

Hieronder geef ik vanuit mijn kant zo duidelijk mogelijk de benodigde informatie, zodat dit proces versneld kan worden. Ik plaats ook alvast een aantal speedtesten, aangezien dat een standaardprocedure is vanuit jullie zijde (zie onderaan deze pagina).

Mijn PC-specificaties:

  • CPU: 13700K
  • RAM: 2x16GB 6400 MHz
  • Moederbord: Z790 Aorus Elite AX
  • Netwerkkaart: Realtek 2.5 GBE

Mijn netwerkconfiguratie (alles CAT 7 bekabeling thuis):
Glasvezel FTU (zwarte box, AON-verbinding) > TP-Link TL-SG105E-Gigabit > Netgear Nighthawk AX6000 WiFi 6, 12-streams (RAX120) > mijn PC

Wat ik al geprobeerd heb om het probleem zelf op te lossen:

  • Glasvezel FTU (zwarte box, AON-verbinding) opnieuw opgestart
  • Eigen router opnieuw opgestart/fabrieksinstellingen hersteld
  • Zyxel T50/eigen router direct aangesloten op het FTU zonder tussenkomst van andere apparaten
  • Getest op meerdere apparaten, zowel bekabeld als draadloos, op dezelfde tijdstippen
  • Snelheidstesten uitgevoerd op meerdere websites en verschillende servers (voornamelijk op speedtest.net van Ookla)
Interne speedtest van Odido
Externe speedtest 1
Externe speedtest 2
Externe speedtest 3
Externe speedtest 4

 

Hey @Tekes, het eerste wat mij opvalt is dat alle speedtesten gedaan zijn op een andere server. Kan je de server laten staan? Hij pakt namelijk de dichtsbijzijnde server voor de beste resultaten. Zoals je zie op de eerste is die een stuk hoger dan de rest.  

Daarnaast wil ik je vragen om de Zyxel aan te sluiten zonder randapparatuur, op dit moment kan ik geen goede lijnmeting doen en krijg ik geen goed beeld van de situatie.


Ik heb een vergelijkbaar issue, waar up- en download meestal gelijk waardig zijn met mijn 1000/1000 glasvezelverbinding (CAT 7 bekabeld) is de upload de afgelopen dagen aanzienlijk lager. Geen drama, maar wel opvallend. 

Ditzelfde issue had ik rond maart dit jaar, maar dat was na een paar dagen ook vanzelf opgelost. Het 'voelt’ alsof de upload wordt geknepen.

Zoals in het screenshot te zien is is de upload net weer even wat beter geworden
 



 


Hey @DjeesT, kan je eens een speedtest uitvoeren volgens onze norm zonder de Archer aangesloten? 

 

Speedtest bekabeld - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.


Hay Tommie, dank voor je reactie. Ik heb de speedtest 2 x uitgevoerd direct op het modem → geen probleem meer
Het bevreemdde me wel - vervolgens speedtest 2 x uitgevoerd met de Archer ertussen → geen probleem meer

Mijn probleem is voor nu dus weer opgelost, dank!

 


Beste, @Tommie van Odido 
Zoals ik al aangaf speelt het probleem zich voor bij externe servers. Bij de interne speedtest van Odido doet dit zich minder voor. Maar goed wel wat positiefs sinds gister, heb gister de zyxel weer aangesloten en sindsdien is mijn download en upload zeer stabiel de hele dag. Alleen omdat de portforwarding niet echt werkt inclusief pings op WAN ip ga ik weer terug naar mijn eigen router. Zodra het probleem zich voordoet weet ik tenminste dat het niet aan jullie zijde ligt.


Dank voor het testen @Tekes, hopelijk kan je de oorzaak opsporen en oplossen! 


Graag gedaan, @Tommie van Odido. Zolang het zo blijft, vind ik het prima, aangezien het probleem zich niet meer voordoet.


Reageer