Skip to main content

ik ben sinds een paar weken klant bij Odido en heb een 1 Gbit verbinding.

Sinds een week (althans, nu valt het me meer op dan daarvoor) heb ik toenemende stabiliteitsissues met mijn verbindingen: om de x seconden springt de ping van rond de 10 ms naar 250+ ms, en worden de games die ik speel onbruikbaar, omdat ik steeds verspring in het speelveld. Daarnaast schiet de reguliere TV er om de 5-10 seconden uit, wordt het scherm zwart en komt ie na een seconde of twee weer terug. Videobellen wordt regelmatig onderbroken. Een speedtest geeft geen bijzonderheden, de snelheden zijn in orde. Power on/off biedt ook geen soelaas.

Ook heb ik de situatie gehad, dat mijn modem de internetverbinding in zijn geheel verliest, wat verholpen kon worden met een langere power on/off.

De verbindingen naar mijn PC en TV zijn permanent bekabeld. Mijn modem is de Zyxel EX5601-T1. Wat kan ik doen om dit probleem te verhelpen?

Ik zie nog steeds al je randapparatuur aangesloten @Wacker. Zou je die kunnen loskoppelen zodat ik een lijnmeting kan uitvoeren waarop te zien is dat er niks is aangesloten? Dan zet ik het voor je door!

Ik zie nog steeds al je randapparatuur aangesloten @Wacker. Zou je die kunnen loskoppelen zodat ik een lijnmeting kan uitvoeren waarop te zien is dat er niks is aangesloten? Dan zet ik het voor je door!

Hi @Tommie van Odido, ik heb de rest weer afgekoppeld. Laat me even weten wanneer je klaar bent, dan gaat alles er weer aan, mijn schoorsteen moet ook roken :-)

.. hier, nog wat extra pingtests met alle apparaten ontkoppeld, om verwarring te voorkomen:

8.8.8.8

en de 1e hop:

.. kan het grut er weer aan? Ik heb hier klagende pubers en ik moet weer aan m'n data. Bij voorbaat dank.

Bedankt voor de laatste testen @Wacker. Ik heb voor nu wat ik nodig heb! Ik ga het bundelen en doorzetten voor je. 

Heb zojuist Guidion aangestuurd om wat testen uit te voeren @Wacker. Kan je de pingtesten aan de monteur laten zien en goed uitleggen wat en wanneer het gebeurt. Dit moet namelijk goed doorgezet worden naar Delta als de monteur het niet zelf op kan lossen! 

Hoe gaat de volgende stap er dan uitzien? Ze bellen me, komen langs? Gaan eerst remote testen?

Je ontvangt een bericht om een afspraak in te plannen @Wacker, dan komen ze bij je langs om alles te controleren! 

Goedemorgen, dank voor je antwoord. Ik kon mijn vraag niet meer aanpassen, ik had inmiddels een afspraak gemaakt. Ze zijn hier vanochtend geweest. Hij heeft alleen een speedtest gedaan en een vervangend modem geplaatst (en gaf aan niet meer dan dat te kunnen doen).  Helaas heeft dat het probleem niet opgelost. Er staat wel een hele oude firmware op, willen jullie deze updaten? Dan wil ik het nog wel eens proberen.

PS: je had in de opdracht aan Guidion geschreven, dat ik een snelheidprobleem heb. Dat heb ik niet (echt), ik heb een stabiliteitsprobleem. De snelheid is voor mij (~950 up/down) ok.

Hi @Wacker, de firmware zal automatisch in de loop van tijd geupgrade worden. Hij moet naar de B10, dan zit hij goed. Gok dat dit morgen al gebeurt. 

Blijf vooral testen als je de nieuwe firmware erop hebt zitten, ik heb het in de tussentijd doorgezet naar de technische dienst.

PS: je had in de opdracht aan Guidion geschreven, dat ik een snelheidprobleem heb. Dat heb ik niet (echt), ik heb een stabiliteitsprobleem. De snelheid is voor mij (~950 up/down) ok.

Wij kunnen een taak maar op X bepaalde manieren loggen voor een monteur. Instabiel internet of verhoogde ping en latency bestaat niet. Alles is verder omschreven in de taak. 

Ok, nou, dan wacht ik even af. Na de update test ik weer even

Update heeft geen soelaas geboden.

Test 1, 8.8.8.8:

Test 2, 1e hop:

Bedankt voor het testen @Wacker, we wachten het ticket af! 

Uit interesse even een post, vanwege soortgelijke problemen.

Even een update voor de meelezers onder u:
- op 28 mei is de case geescaleerd naar de technische dienst
- op 3 juni heeft men contact met me opgenomen met het hernieuwde verzoek tot het doen van dezelfde pingtest uit deze draad, met alle apparaten uitgeschakeld.

De resultaten daarvan:

ping 8.8.8.8:

ping naar 1e hop:

En, omdat men de klant niet vertrouwd, een ARP tabel:

Vervolgens gebeurde er niets totdat er op 7 juni een jokkebrokje gedaan werd door me een mail te sturen dat men me vergeefs geprobeerd heeft te bereiken, wat niet zo is. Het voordeel van een mobiele telefoon is dat met kan zien wie wanneer gebeld heeft. Daar was u niet bij. Maar goed, vervolgens volgt op 14 juni deze reactie:

Nogmaals: ik heb me op geen enkel moment beklaagd over de snelheid, ook niet over de ping an sich. Ik heb me beklaagd over pingspikes. Dit maakt competitief gamen onmogelijk en onderbreekt met regelmaat videoverbindingen.

Over de -nogmaals, bekabelde- laptop: het is een 2022 Razer Blade 17 laptop met de volgende network adapters:

De test is uitgevoerd met een bekabelde verbinding met alle apparaten uit, zoals gewenst. De apparatuur die er normaliter (maar niet tijdens de test) verder op aangesloten is, betreft:

- Synology DS923+ (4 maanden oud)
- Devolo Magic 2 Wifi 6 (1 jaar oud)

Mag ik, gezien uw reactie op de testresultaten, concluderen dat de officiele lijn van Odido is, dat de verbindingskwaliteit niet gegarandeerd kan worden bij appartuur ouder dan 1 jaar? U schuift de schuld van het issue mij in de schoenen, terwijl ik dit issue met andere aanbieders niet heb gehad. 

Om te voorkomen dat we weer in cirkels gaan, OPNIEUW dezelfde test, met weer alle apparatuur uit:

Ping 8.8.8.8 (herhaald, test per ongeluk overschreven):

Ping 1e hop:

ARP Tabel:

Mijn issue bestaat nog steeds. Graag ontvang ik binnen 3 werkdagen een voorstel hoe dit opgelost kan worden, hoe u mij tegemoet kunt komen, of hoe de relatie op afzienbare tijd met een redelijke overgangstermijn ontbonden kan worden. Al weken zijn we met elkaar in de weer zonder succes, ik ben meer dan redelijk geweest in mijn herhaaldelijke ondersteuning. Vriendelijk dank.

Ik heb het nogmaals met urgentie doorgezet @Wacker. Ik heb alles erbij gezet en expliciet gevraagd om Delta hiervoor aan te sturen. We gaan het weekend in dus ik verwacht pas volgende week antwoord hierop. 

Even een update voor de meelezers onder u:
- op 28 mei is de case geescaleerd naar de technische dienst
- op 3 juni heeft men contact met me opgenomen met het hernieuwde verzoek tot het doen van dezelfde pingtest uit deze draad, met alle apparaten uitgeschakeld.

De resultaten daarvan:

ping 8.8.8.8:

ping naar 1e hop:

En, omdat men de klant niet vertrouwd, een ARP tabel:

Vervolgens gebeurde er niets totdat er op 7 juni een jokkebrokje gedaan werd door me een mail te sturen dat men me vergeefs geprobeerd heeft te bereiken, wat niet zo is. Het voordeel van een mobiele telefoon is dat met kan zien wie wanneer gebeld heeft. Daar was u niet bij. Maar goed, vervolgens volgt op 14 juni deze reactie:

Nogmaals: ik heb me op geen enkel moment beklaagd over de snelheid, ook niet over de ping an sich. Ik heb me beklaagd over pingspikes. Dit maakt competitief gamen onmogelijk en onderbreekt met regelmaat videoverbindingen.

Over de -nogmaals, bekabelde- laptop: het is een 2022 Razer Blade 17 laptop met de volgende network adapters:

De test is uitgevoerd met een bekabelde verbinding met alle apparaten uit, zoals gewenst. De apparatuur die er normaliter (maar niet tijdens de test) verder op aangesloten is, betreft:

- Synology DS923+ (4 maanden oud)
- Devolo Magic 2 Wifi 6 (1 jaar oud)

Mag ik, gezien uw reactie op de testresultaten, concluderen dat de officiele lijn van Odido is, dat de verbindingskwaliteit niet gegarandeerd kan worden bij appartuur ouder dan 1 jaar? U schuift de schuld van het issue mij in de schoenen, terwijl ik dit issue met andere aanbieders niet heb gehad. 

Om te voorkomen dat we weer in cirkels gaan, OPNIEUW dezelfde test, met weer alle apparatuur uit:

Ping 8.8.8.8 (herhaald, test per ongeluk overschreven):

Ping 1e hop:

ARP Tabel:

Mijn issue bestaat nog steeds. Graag ontvang ik binnen 3 werkdagen een voorstel hoe dit opgelost kan worden, hoe u mij tegemoet kunt komen, of hoe de relatie op afzienbare tijd met een redelijke overgangstermijn ontbonden kan worden. Al weken zijn we met elkaar in de weer zonder succes, ik ben meer dan redelijk geweest in mijn herhaaldelijke ondersteuning. Vriendelijk dank.

Wow...

interessant, gezien ik ook last van de pingspikes heb.

Zo, we zijn inmiddels 19 dagen verder en hier is exact NIETS gebeurd. Mijn pings vandaag:

Ping 1, 8.8.8.8:

Ping 2, 143.179.0.1:

En de ARP Tabel, omdat u de klant niet gelooft:

Zo, wat gaan we doen?

Hoi @Wacker, mijn diepe excuses dat wij je nog geen oplossing hiervoor konden bieden, het allerliefst had ik gezien dat dit al lang en breed opgelost was! Ik heb meteen je dossier erbij gepakt en wij zijn dit nog druk aan het onderzoeken met de netwerkbeheerder Delta. Ik zie geen recente update in je dossier staan en daarom ga Delta met klem verzoeken om heel snel met een update te komen. Ik hoop dat wij je zo snel van meer informatie kunnen voorzien, en nog liever heel snel aan een oplossing kunnen helpen.

We laten dit niet los!

Beste Odido-team,

deze week heb ik de melding gekregen dat het probleem is opgelost.

Dat is fijn. Ik heb het daarom maar even getest, zoals gewenst zonder enige randapparatuur aangesloten (zie ARP tabel):

De resultaten zijn als volgt. Ping naar 8.8.8.8:

En, ping naar mijn 1e hop:

Helaas is er voor mij niets veranderd. Kunnen jullie me nu eens duidelijk aangeven wat jullie nu CONCREET hier aan denken te gaan doen? Ik heb jullie begin juli een schrijven per post gestuurd met een duidelijke deadline, die binnenkort nadert. Ik wil graag weten wat jullie wanneer denken te gaan doen, zodat ik mijn verbinding kan gebruiken waarvoor deze bedoeld is. Bij voorbaat dank

Hey @Wacker, ik heb het intern geëscaleerd, hopelijk krijg ik spoedig antwoord en kan het doorgezet worden naar Delta. 

​Beste @Tommie van Odido , dank voor je support. Dit is alleen alweer de zoveelste keer dat het geëscaleerd en doorgezet gaat worden, en -met alle respect- waar gaat dit heen? Waarom is er de vorige keren dan -blijkbaar- dus niets mee gedaan? Waarom worden cases continu gesloten zonder feedback? Ik vraag om meer duidelijkheid wat er aan de hand is en welke stappen nu concrete wanneer genomen gaan worden. Hier komt consequent geen antwoord op. Over twee weken ga ik weer vragen wat er aan de hand is en dan gaat je collega weer escaleren.

Als het niet duidelijk is wat het is, geen oplossing is, wil ik daar graag duidelijkheid over.

Daar kan ik heel eerlijk in zijn @Wacker, het komt bij mensen terecht die hier niet heel veel verstand van hebben en kijken naar je gemiddelde in de pingtest. Die zit binnen de norm, echter bestaat er iets als Jitter, ook wel uitschieters genoemd. Dit zorgt bij jou voor de problemen en bij anderen als ze dit hebben. Hierdoor is het de 1e en 2e keer misgegaan. De 3e keer is het terecht gekomen bij Delta alleen hebben die geen duidelijke uitleg gegeven of/wat ze gedaan hebben. Toen is het ticket gesloten omdat je online bent en de ONT waardes goed zijn. 

Nu heb ik alle tickets en informatie uit het topic + het topic zelf doorgezet via de mail en gaat het naar een speciaal team en die moeten gaan schakelen met Delta zelf. Dus ik hoop dat er nu echt iets van terecht komt want anders ben ik ook niet blij kan ik je vertellen. 

Beste @Tommie van Odido, dank voor je feedback. Jullie -overigens erg vriendelijke- techneut is vandaag langsgeweest. Het probleem is met het bestaande modem gerepliceerd. De (interne) leidingen zijn gecheckt en zijn ok. Na ca 1,5 uur testen en pingen kon geen directe oorzaak gevonden worden, als laatste is het modem vervangen. De oorzaak van het probleem lijkt toch te zitten in het modem, na vervanging van het bestaande met een nieuwere variant van het modem (het volledig witte S23 modem is vervangen door een "gespikkeld" S24 model) lijkt het probleem te zijn opgelost. Aangezien het modem dat ik had al een vervanging van het oorspronkelijke modem was, lijkt het er op dat dit issue zit in de oudere variant van dit modem. Je collega had er ook geen andere verklaring voor. We kijken het maar even aan.

@Wacker Wat fijn om te lezen dat het probleem nu eindelijk verholpen lijkt te zijn. Super! 

Nogmaals mijn excuses voor al het ongemak. Ik wil je bedanken voor jouw geduld. Ik heb meteen een vergoeding in het systeem gezet voor de tijd dat je geen goed gebruik hebt kunnen maken van onze diensten. Het systeem berekent dit automatische en dit zal worden verrekend met een volgende factuur. 

Laat je het mij weten mocht er toch iets niet goed gaan? Ik sta altijd klaar om verder te helpen!

Reageer