Skip to main content

Hi,

 

Ik loop tegen een probleem aan om Pihole op met mijn Zyxel T5601-T1 modem aan de praat te krijgen, ik hoop dat jullie wat ideeen hebben.

 

Ik draai Pihole op een raspberry pi die bedraad aan het modem hangt. Onder Netwerkinstellingen / Thuisnetwerk / DNS waarden heb ik deze op statisch gezet en het IP adres van mn pihole ingevuld. 

Er gebeurt dan het volgende:

  • Ik kan op mn pihole inloggen en zien dat er apparaten en queries geregistreerd worden; pihole lijkt dus te werken
  • Apparaten kunnen verbinding met het wifi netwerk maken, maar ontvangen nu geen internet meer

Wat doe ik verkeerd dat er geen internet over mijn netwerk komt? Heeft dit misschien te maken met dat deze instelling wat tijd nodig hebben om goed te werken?

Ik hoor graag jullie ideeen, alvast bedankt

 

Heb je aan de Pihole ook verteld waar hij de DNS requests naar toe moet sturen?

Ik heb een Custom DNS, maar je kan hier ook meerdere Upstream DNS servers selecteren


Bedankt voor je reactie.

 

Ik heb deze settings zo staan, dus volgens mij staat dit goed? Zo niet dan hoor ik het heel graag ;)

 


Dat zou aan zich moeten werken.

De main PC gaat hier direct via de pfsense, maar als ik het omzet met jouw settings werkt het ‘out of the box’.

Heb je de Zyxel al eens een reboot gegeven?


Thnx, reboot heb ik gedaan maar lost het niet op.

 

De pihole was eerder op een andere modem aangesloten, zou het mogelijk met bepaalde instellingen uit eerdere installatie te maken kunnen hebben?


Krijgt de pihole zijn ip via dhcp van het modem? 


Hallo @Hezelnutt 

En wat is de default IP adres van de pihole? Die van de Zyxel is 192.168.1.1 dus als die hetzelfde is dan kan dat het probleem zijn.


Bedankt voor jullie reacties.

 

@Nick40 Enige instelling die ik heb aangepast is onderstaande:

Bedoel je dat ik de pihole ook hier toe moet voegen? Dat is nu leeg:

 

@Waqqas ipadres is 192.168.2.32. Van de Zyxel heb ik aangepast naar 192.168.2.1 en alle apparaten naar 192.168.2.X ipv 192.168.1.X.

Ik kwam nog wel iets tegen wat denk ik op de fout wijst - al weet ik niet hoe ik het op kan lossen 😉. Ik kan de pihole benaderen vanuit de browser op zijn ipadres. Echter, de pihole staat niet in de lijst met aangesloten apparaten van het modem (zie hieronder, pihole staat hier niet tussen). Hoe zou dit kunnen?

 


Op de Raspberry pi heeft u een vast ip ingesteld denk ik. Klopt dat?

Heb je een grafische omgeving op die pi draaien? Of alleen commandline?


Thnx voor je reactie. Volgens mij zie ik nu waar het fout gaat.

De pi heeft inderdaad een vast ip adres (192.168.2.32).

De pi wordt wel door het modem herkent, maar krijgt van het modem een ander ip adres mee (192.168.2.8, zie hieronder). Ik denk dat het hier mis gaat?

Ik heb geprobeerd dit aan te passen met onderstaande settings, maar hij blijft de 192.168.2.8 meegeven. Ik heb al een keer modem herstart, en utp stekker erin en eruit gehaald. Of moet ik dit ergens anders aanpassen?

Voor de raspberry pi, ik heb een grafische interface maar heb nu helaas niet de mogelijkheid om een scherm op de pi aan te sluiten.

Hoop dat jullie zien waar het mis gaat


Static IP van de RP is key in dit hele verhaal, zelf heb ik een deel van mijn pool altijd gereserveerd voor static IP’s.

De pool kan ingesteld worden van bijv. 192.168.2.2 - 192.168.2.25, door je DHCP pool aan te passen naar 192.168.2.26 - 192.168.2.254.

Dat gezegd hebbende, kijk eens naar Chris zijn A-Z uitleg, waarbij hij ook ingaat op het geven van een static IP aan de RP.

 

Edit:

De pi heeft inderdaad een vast ip adres (192.168.2.32) ...

…..maar hij blijft de 192.168.2.8 meegeven.

Als de RP een fixed IP heeft, broadcast hij die in het netwerk. Of je grafische voorstelling klopt niet, of die ‘static’ is niet static.

Kun je er met SSH bij op 192.168.2.32?


Wat bedoel je met of ik er met SSH bij kan? Sorry ik ben niet heel handig met netwerken.

 

Ik ga later die tutorial kijken, bedankt!


Weet niet of je bij het opzetten van je RP, ook hebt aangegeven dat je er via SSH ook bij kan via een wachtwoord.

Maar ik zie dat je ook in de GUI komt, dus neem ik aan dat je daar het IP 192.168.22.32 voor gebruikt?

SSH inloggen doen de meeste mensen via de applicatie PuTTY, een SSH client.

Kijk eerst maar even de uitleg van Chris van Crossalk Solutions, zodat je kan kijken of je alles i.d.d. goed hebt ingesteld.


Ik denk dat je een vast ip ingesteld hebt op de pi terwijl de dhcp client ook nog gewoon actief is.


Reageer