Skip to main content

Sinds kort ben ik klant bij Odido en draait mijn internet verbinding thuis als een zonnetje op de bijgeleverde Zyxel t56 modem. 

Echter krijg ik alleen mijn Philips HUE bridge niet aan de praat, de bridge krijgt geen werkend internet verbinding en het derde lampje blijft helaas maar knipperen. Toevallig is ook een kennis overgestapt naar Odido en ook daar is hetzelfde probleem ontstaan. Dit schijnt blijkbaar een bekend probleem te zijn maar ik kon nog nergens een oplossing vinden in de oudere posts hierover. 

Is er inmiddels een oplossing bekend (anders dan een eigen modem of router in gebruik te nemen, of een overstap naar een andere provider)? Wellicht een firmware update of iets dergelijks? 

als je een bridge wilt toevogen druk je niet op 'zoek’, maar op 'mer opties’, dan ‘zoeken op specifieke IP, en dan het IP adres invullen, werkt dat?

Thanks. Dat heb ik inderdaad ook geprobeerd, maar dan kom ik bij hetzelfde scherm terecht en vraagt ie om op de grote knop te drukken. Lukt me dus niet ok van daar weer verder te komen.


Schakel in de Hue app de automatische netwerkinstelling van de Bridge via DHCP uit.

Geef de bridge een vast IP adres b.v. 192.168.1.5 netwerkmask 255.255.255.0 en vul een gateway in 192.168.1.1 (ervan uitgaande dat je de standaard IP instelling van de Zyxel hebt)

Het beste is om een range in de Zyxel router aan te geven voor de DHCP pool b.v. begin op adres 192.168.1.50 en eindig op adres 192.168.1.254
In bovenstaand voorbeeld heb je de adressen van .192.168.1.2 tot 192.168.1.49 vrij te gebruiken om ze vast toe te kennen aan eigen apparatuur. Dergelijke instelling voorkomt dat de DHCP server van de router alsnog adressen in dat gebied gaat uitdelen met alle gevolgen van dien.

In een browser kun je via de API interface waardes uitlezen en plaatsen in de bridge.

http://ipadresvandebridge/debug/clip.html

Toont het API scherm.

In dat scherm op de bovenste regel

type je  /api/config
klik dan op GET
in het onderste scherm worden de instellingen van de bridge getoond

Met het commando PUT kunnen sommige instellingen in de bridge geplaatst worden.

Op internet is daar voldoende informatie te achterhalen. Maar in principe is deze benadering NIET nodig. Aardig dat het kan maar voor de “normale” gebruiker van geen waarde.
Advies; niet mee gaan spelen want een fabriek reset en dan tig lampen opnieuw aanmelden en of automatiseringen opnieuw aanmaken dan is het leuk vlug uit zicht verdwenen.

Vermoedelijk is een bug m.b.t. DHCP server van de Zyxel de oorzaak, Vaste IP adressen bij een Youless enrgie monitor losten het probleem op.


Schakel in de Hue app de automatische netwerkinstelling van de Bridge via DHCP uit.

Geef de bridge een vast IP adres b.v. 192.168.1.5 netwerkmask 255.255.255.0 en vul een gateway in 192.168.1.1 (ervan uitgaande dat je de standaard IP instelling van de Zyxel hebt)

Het beste is om een range in de Zyxel router aan te geven voor de DHCP pool b.v. begin op adres 192.168.1.50 en eindig op adres 192.168.1.254
In bovenstaand voorbeeld heb je de adressen van .192.168.1.2 tot 192.168.1.49 vrij te gebruiken om ze vast toe te kennen aan eigen apparatuur. Dergelijke instelling voorkomt dat de DHCP server van de router alsnog adressen in dat gebied gaat uitdelen met alle gevolgen van dien.

In een browser kun je via de API interface waardes uitlezen en plaatsen in de bridge.

http://ipadresvandebridge/debug/clip.html

Toont het API scherm.

In dat scherm op de bovenste regel

type je  /api/config
klik dan op GET
in het onderste scherm worden de instellingen van de bridge getoond

Met het commando PUT kunnen sommige instellingen in de bridge geplaatst worden.

Op internet is daar voldoende informatie te achterhalen. Maar in principe is deze benadering NIET nodig. Aardig dat het kan maar voor de “normale” gebruiker van geen waarde.
Advies; niet mee gaan spelen want een fabriek reset en dan tig lampen opnieuw aanmelden en of automatiseringen opnieuw aanmaken dan is het leuk vlug uit zicht verdwenen.

Vermoedelijk is een bug m.b.t. DHCP server van de Zyxel de oorzaak, Vaste IP adressen bij een Youless enrgie monitor losten het probleem op.

@yalerta 

dank je wel voor de uitgebreide toelichting. Ik ga het zo gelijk proberen. Ik laat het weten of het me lukt.


@yalerta 

Helaas niet gelukt. Ik kan de dhcp instellingen van de bridge niet veranderen omdat het weigert toe te voegen de app. De bridge kan gevonden worden maar wordt eigenlijk nooit toegevoegd in de app omdar het proces vast loopt bij indrukken van de grote knop en het knipperen v h derde lampje.

 

ik kan dus niets handmatig instellen voor de bridge.

 

bedankt in ieder geval. Wellicht doe ik iets verkeerd maar het is sowieso een lastige combinatie de hue bridge en de zyxel t56 modem.


Dat is wel een beetje beroerd. Heb je toevallig nog een router of iets dergelijks liggen die je tijdelijk even in kunt zetten zodat je de hue kunt configureren? Dan kun je hem daarna wel weer aan de zyxel hangen.

Ben wel benieuwd wanneer odido het contract met zyxel eens verbreekt en echte apparatuur gaat inzetten, al dit soort servicecalls kost meer dan direct apparatuur neer te zetten die wel werkt. Scheelt ook een hoop in de klanttevredenheid.


Dat is wel een beetje beroerd. Heb je toevallig nog een router of iets dergelijks liggen die je tijdelijk even in kunt zetten zodat je de hue kunt configureren? Dan kun je hem daarna wel weer aan de zyxel hangen.

Een optie kan ook zijn om het IP adres gebied van de Zyxel hetzelfde toe te kennen als het IP gebied van de vorige aanbieder.
Verwacht daar echter geen wonderen van omdat uit andere problemen blijkt dat de DHCP server niet lekker werkt in de Zyxel

Ben wel benieuwd wanneer odido het contract met zyxel eens verbreekt en echte apparatuur gaat inzetten, al dit soort servicecalls kost meer dan direct apparatuur neer te zetten die wel werkt. Scheelt ook een hoop in de klanttevredenheid.

De vraag is of (Tmobiel)/Odido niet zelf schuldig is aan de problemen die hier telkenmale boven drijven.
Het type nummer van de Zyxel T56 geeft nog steeds aan dat er gewerkt (gerommeld) wordt met aangepaste firmware.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat aanpassen van bestaande programmeringen niet altijd een succes verhaal is.

@Vinoe 

Op internet zijn diverse programma's voorhanden die een benadering met een PC van de Hue Bridge mogelijk maken. Of de bridge dan rechtstreeks aan de pc/laptop aangesloten kan worden is door mij niet geprobeerd.
De de door @Jaapje78 voorgestelde “oude eigen” router is geen slecht idee. De aanschaf van een ëigen” router is ook een mogelijkheid.

Het is te gek voor woorden dat je door de firmware in de apparatuur van Odido je andere netwerk spullen niet aan het werk krijgt. Odido staat stelt zichzelf voor als DE provider die op alle netwerken kan leveren maar helaas manke apparatuur daarvoor aanbied.
Ook een backup blijkt Odido niet te hebben door b.v. een ander merk router te leveren..

 


Dat is wel een beetje beroerd. Heb je toevallig nog een router of iets dergelijks liggen die je tijdelijk even in kunt zetten zodat je de hue kunt configureren? Dan kun je hem daarna wel weer aan de zyxel hangen.

Ben wel benieuwd wanneer odido het contract met zyxel eens verbreekt en echte apparatuur gaat inzetten, al dit soort servicecalls kost meer dan direct apparatuur neer te zetten die wel werkt. Scheelt ook een hoop in de klanttevredenheid.

Hi @Jaapje78 

dank je wel weer voor je berichtje. Ik ga het proberen met een andere router of anders wellicht bij mijn ouders thuis.

 

Jammer dat Odido dit probleem niet tackelt. Van er zijn al veel andere posts over soortgelijke problemen geweest. En dan hoop je dat ze er wat voor verzinnen. Al is het maar een firmware upgrade die als oplossing aangeboden kan worden. Laatst kreeg ik van de klantenservice te horen dat de service tot de meterkast loopt en dat dat werkt. Eigen aangeschafte apparatuur is niet hun pakkie aan.


Dat is wel een beetje beroerd. Heb je toevallig nog een router of iets dergelijks liggen die je tijdelijk even in kunt zetten zodat je de hue kunt configureren? Dan kun je hem daarna wel weer aan de zyxel hangen.

Een optie kan ook zijn om het IP adres gebied van de Zyxel hetzelfde toe te kennen als het IP gebied van de vorige aanbieder.
Verwacht daar echter geen wonderen van omdat uit andere problemen blijkt dat de DHCP server niet lekker werkt in de Zyxel

Ben wel benieuwd wanneer odido het contract met zyxel eens verbreekt en echte apparatuur gaat inzetten, al dit soort servicecalls kost meer dan direct apparatuur neer te zetten die wel werkt. Scheelt ook een hoop in de klanttevredenheid.

De vraag is of (Tmobiel)/Odido niet zelf schuldig is aan de problemen die hier telkenmale boven drijven.
Het type nummer van de Zyxel T56 geeft nog steeds aan dat er gewerkt (gerommeld) wordt met aangepaste firmware.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat aanpassen van bestaande programmeringen niet altijd een succes verhaal is.

@Vinoe

Op internet zijn diverse programma's voorhanden die een benadering met een PC van de Hue Bridge mogelijk maken. Of de bridge dan rechtstreeks aan de pc/laptop aangesloten kan worden is door mij niet geprobeerd.
De de door @Jaapje78 voorgestelde “oude eigen” router is geen slecht idee. De aanschaf van een ëigen” router is ook een mogelijkheid.

Het is te gek voor woorden dat je door de firmware in de apparatuur van Odido je andere netwerk spullen niet aan het werk krijgt. Odido staat stelt zichzelf voor als DE provider die op alle netwerken kan leveren maar helaas manke apparatuur daarvoor aanbied.
Ook een backup blijkt Odido niet te hebben door b.v. een ander merk router te leveren..

 

@yalerta 

Thanks weer. Ik ga het proberen inderdaad. 
klopt het dat je de zyxel modem ook niet zelf in bridge modem kunt zetten. En dat je een eigen router ertussen zet? Ik heb nu de asus xd6s als accespoints aan staan, maar die heeft ook een eigen router met dhcp server. Leek mij niet handig omdat ik de dhcp van de zyxel niet uit kon zetten.


Je kunt je eigen router aansluiten op de kabel die nu je zyxel in gaat, die heb je dan in principe helemaal niet nodig.

Als je de zyxel toch wilt blijven gebruiken zorg dan even dat je nieuwe router in dezelfde ip range zit en geef de hue dan een vast ip (in de hue zelf nadat je hem in je app kunt benaderen. Daarna kun je hem weer terughangen op de zyxel. Wel in de zyxel dan de dhcp range even aanpassen zodat die het adres wat je aan de hue hebt gegeven niet alsnog uitgeeft.

DHCP van zyxel kun je overigens in het netwerkmenu prima uitzetten, kwestie van een vinkje omzetten.

In theorie zou de service van odido moeten lopen tm de door hun geleverde modem en zou je daar standaard apparatuur op aan moeten kunnen sluiten, de geleverde apparatuur functioneert alleen gewoon niet.


Bij een glasvezel aansluiting is een Bridge instelling niet nodig.
Een eigen router waar VLAN300 op de Internet poort ingesteld kan worden werkt.

Kijk in de Asus router bij IPTV instellingen of VLAN300 mogelijk is.

 


Bij een glasvezel aansluiting is een Bridge instelling niet nodig.
Een eigen router waar VLAN300 op de Internet poort ingesteld kan worden werkt.

Kijk in de Asus router bij IPTV instellingen of VLAN300 mogelijk is.

 

Thanks! Goede aanvulling. Was dat uit macht der gewoonte even helemaal vergeten.

Wat je anders kunt doen trouwens is de asus op een gewone netwerkpoort van de zyxel aansluiten, dhcp uit van de zyxel en op de asus instellen dat die als dhcp werkt met 192.168.178.1 als gateway (als dat tenminste het huidige adres van je zyxel is). Dat is dan in iedergeval voldoende om de hue aan de praat te krijgen zodat je hem een vast adres kunt geven.


Hey @Vinoe

Ik wil graag met je meekijken waarom de Hue Bridge niet will verbinden met het internet. Kan je de volgende informatie met mij delen;

  • Op welke poort van het modem  de bridge is aangesloten
  • Zitten er andere devices op dezelfde poort aangesloten 
  • Wat is het mac adres van de Bridge. 

Hi allemaal,

bedankt voor alle tips weer. Zodra ik thuis ben ga ik het proberen.

@Sven-Odido ben nu helaas niet thuis. Zal de info delen zodra ik weer eea ga testen.


Hi allemaal, 

ik heb het eea nog niet kunnen testen. Maar zal jullie uiteraard wel laten weten wat het resultaat is als ik daar wel tijd voor heb gehad. 


Kan ik ook een firmware update krijgen op mijn Zyxel T56 modem? Philips Hue connect niet met internet, laptop, telefoon en tablet werken wel allemaal goed.

Marijke


Hoi @marij_oijen ,

Als je inlogt op de router zie je de firmware versie. Dat zal bijna zeker all B10 zijn. De uitrol naar alle routers is een paar weken geleden al afgerond.


Reageer