Skip to main content

Sinds 10 januari ervaar ik dat de internetverbinding als zeer slecht is. Ik heb reeds de standaard tests uitgevoerd en melding gemaakt van deze storing (12 januari). Nu is het zelfs zover dat de verbinding geheel onbruikbaar is en kan ik niets. Als noodoplossing maak ik nu gebruik van mijn mobiele abonnement (onbeperkt) maar met streamen ben je zo door de dagelijkse 10GB heen en moet ik telkens weer opwaarderen. Dit is niet werkbaar.

De telefonische support heeft mij echter aangegeven pas na 3 dagen van testen weer contact op te nemen als het niet verbeterd.

Ik maak normaal gesproken gebruik van een Ubiquiti Unifi netwerk met Dream Router en 2 access points. Op 10 januari zag ik in de Dream Router meldingen dat er hoog packet loss is op de wan poort. Toen had ik nog een download snelheid van ongeveer 900Mbps en een zeer slechte upload snelheid van ongeveer 30Mbps. Nu kan de upload snelheid zelfs niet meer worden uitgevoerd via de diverse test sites.

Graag zie ik een snelle oplossing nu het van slecht naar niet bruikbaar is gegaan. Of in ieder geval een tijdelijke oplossing dat ik niet telkens MBs moet aanvullen op mijn mobiel om een bruikbaar internet te hebben.

Je zult eerst de t-mobile router moeten aansluiten. Dat geeft hen, of de monteur service de mogelijkheid van diagnose maken.


Je zult eerst de t-mobile router moeten aansluiten. Dat geeft hen, of de monteur service de mogelijkheid van diagnose maken.

Ik heb de standaard tests uitgevoerd en alles aangesloten laten staan zoals reeds aangegeven door support. Wat inhoudt dat de router van T-Mobile dus is aangesloten. Maar dat is nu geheel onwerkbaar geworden. Af en toe gaat het, maar dan heel, heel erg langzaam. Mijn laatste snelheidstest (22:28uur) was 866.1Mbps down en 0.03Mbps up. Andere keren haal ik maar rond de 500Mbps down en 0Mbps up (die test kan zelfs niet worden uitgevoerd).


Hoi @R. Spreeuwenberg, goed dat je een topic start! Ik help je graag verder. Uit het contact met mijn collega haal ik dat je last hebt van een wegvallende verbinding, uit jouw verhaal haal ik meer dat het om de down en uploadsnelheid gaat. Wat is er precies aan de hand? Ik heb je verbinding meteen bekeken maar kan deze niet volledig bereiken. Is ons modem momenteel als enige aangesloten, of zit er nog wat tussen?

Mocht het om de snelheid gaan, dan onderzoek ik dit graag met jouw hulp. Sluit dan enkel ons modem aan en volg de onderstaande stappen. Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd? 

Gaat het om een wegvallende verbinding? Dan ben ik benieuwd hoe je deze opmerkt (bekabeld of wifi) en ontvang ik graag drie momenten ter voorbeeld. Dank voor alle moeite!


Hallo Cheyenne,

 

Zoals ik het momenteel ervaar is de verbinding als maar slechter geworden. Van packet loss en download snelheden van 900 > 500 > 30 en upload snelheden van 800-900 > 300 > 0.02. En nu schommelt de download snelheid maar de upload blijft rond de 0 hangen en tests worden afgebroken door deze lage (niet meetbare) snelheid. Dit is echt een probleem dat niet bij mij ligt.

Het probleem doet zich namelijk voor op:

- mijn router die ik dagdagelijks gebruik (Ubiquiti Dream Router)

- mijn T-Mobile Zyxel T-50 modem/router (aangesloten op verzoek van support sinds 12 jan.)

- mijn vaste PC (via LAN en WiFi)

- mijn laptop (via LAN en WiFi)

- mijn telefoon

- mijn iPad

De enige oorzaak die ik mij nog kan bedenken maar niet zelf kan testen is de Media converter of de verbindingskabel tussen de FTTH-aansluiting en de media converter.

Morgen zijn de 3 dagen om die gevraagd zijn door de telefonische-support, om te oordelen of het beter wordt of niet. Iets dat ik niet snap omdat de probleem reeds is begonnen op 10 januari en alleen maar erger is geworden.

 


Vandaag telefonisch contact gehad met de klantenservice. Het modem/router is nogmaals uitgelezen en functioneert goed. De glasvezel is ook nog eens bekeken en deze blijkt nogal te fluctueren en wegvallen bij de upload.

Er staat nu een afspraak met een Guidion monteur ingepland op 16 januari tussen 14.00 en 16.00 uur.


UPDATE: Zondagavond was opeens de verbinding weer een stuk beter. De snelheid is nog niet helemaal optimaal maar ik kan weer normaal gebruikmaken van de verbinding. Daarna ook gelijk weer mijn eigen router aangesloten.

 


Hoi @R. Spreeuwenberg,

Tof om te zien dat de verbinding zichzelf heeft verbeterd, dat is een mooi teken! Ik zie dat je de afspraak met Guidion momenteel nog aanhoudt. Mocht je Guidion willen afzeggen dan kan dat via de persoonlijke afspraaklink die je van hen hebt ontvangen.

Geef het gerust aan als er nog iets speelt, ik ben blij voor je dat het de goede kant op gaat! 😃


Reageer