Skip to main content

Hallo, ik schrijf dit om te vragen of er een tijdlijn is voor ondersteuning van IPv6? Vanaf 1 februari 2024 verhoogt AWS de kosten voor openbare IPv4-adressen om de overstap naar IPv6 aan te moedigen. Dit betekent dat veel diensten op AWS binnenkort alleen IPv6 zullen zijn, wat een significant probleem zal zijn als Odido geen ondersteuning biedt voor IPv6. We zouden in wezen betalen voor een internetdienst die ons geen toegang geeft tot het volledige internet.

Deze situatie lijkt ook juridische aspecten aan te raken met betrekking tot wat internettoegang zou moeten inhouden, volgens VERORDENING (EU) 2015/2120. Het definieert 'internettoegangsdienst' als het bieden van toegang tot het internet en connectiviteit met vrijwel alle eindpunten, zonder beperkingen op basis van netwerktechnologie:

internet access service – a publicly available electronic communications service that provides access to the internet, and thereby connectivity to virtually all end points of the internet, irrespective of the network technology and terminal equipment used

 

Ik ben me ervan bewust dat er discussies zijn geweest over IPv6-ondersteuning bij Odido, maar IPv6-ondersteuning behandelen als een optionele upgrade mist het doel. Het internet evolueert, en volledige toegang omvat nu inherent IPv6-connectiviteit.

Kunnen we een officiële update krijgen over plannen om de IPv6-ondersteuning in onze diensten te verbeteren? Volledige internettoegang garanderen zoals technisch en juridisch gedefinieerd is cruciaal, en het zou geweldig zijn om te weten dat Odido actief werkt aan het oplossen van deze mogelijke lacune in de dienstverlening.

  

Kan niet helemaal ‘de vinger erachter krijgen’, waarom @Mister-v6 al meer dan een jaar lang bij een provider blijft die IPv6 (nog) niet heeft uitgerold. Het is blijkbaar een extra kostbare zaak voor hem, om toch hier op IPv4 te blijven zitten .. en accepteert die kosten blijkbaar gewoon.

Hij blijft ook maar ‘hangen’ hier, terwijl de optie om over te gaan naar een full IPv6 provider binnen handbereik ligt.

De counter voor IPv6 reactie van @Mister-v6 is al opgelopen naar 36, met het eerste topic 1 jaar geleden.

Geen idee wat voor gemoedsrust men krijgt, bij het beantwoorden van;

Waar zijn die specialisten dan? Geef eens een update? Waar ligt de uitdaging?

 

Dus ik denk dat een ieder die dit topic leest, vooral nu toch wel eens wil weten waarom je blijft bij een provider die (voor nu nog) geen IPv6 ondersteund?

Overstappen is ieders vrije keuze, waarbij ik het al lang gedaan zou hebben .. al zou ik het contract moeten afkopen .. zeker als ik toch al extra kosten moet maken om alles werkend te krijgen.

Dit alles is mijn bescheiden mening als medeklant bij deze ISP.


Er is op dit moment inderdaad geen concrete update over @Mister-v6. Het staat op een laag pitje jammer genoeg. Zodra ik er 1 heb zal ik het laten weten. IPv4 adressen kun je niet bij ons declareren. Waarom zou je die moeten aanschaffen? 

@Tommie van Odido Zo te horen sta je intern in je eentje als het gaat om IPv6, en wij willen je er graag bij helpen. Laat het ons weten wat kunnen wij doen om IPv6 op een hoog pitje te zetten. (Zodat we wat anders kunnen doen dan machteloos op dit forum blijven klagen.)

  • Zou het helpen om een melding/klacht bij de ACM in te dienen?
  • Zijn er aandeelhouders/bestuurders die we kunnen overtuigen?
  • Misschien is het effectiever om een nieuwssite te benaderen?

Groetjes,
een persoon die IPv6 nodig heeft.


  

Kan niet helemaal ‘de vinger erachter krijgen’, waarom @Mister-v6 al meer dan een jaar lang bij een provider blijft die IPv6 (nog) niet heeft uitgerold. Het is blijkbaar een extra kostbare zaak voor hem, om toch hier op IPv4 te blijven zitten .. en accepteert die kosten blijkbaar gewoon.

Ik ben allang geen klant meer. En toch vind ik het belangrijk dat Odido IPv6 uitrolt. Dat is in het belang van ons allemaal. Of je nu wel of geen klant bij Odido bent.


Ik snap niet waarom odido 14 jaar na de eerste introductie van Ipv6 in Nederland door XS4all (wat ze in een halfjaar hebben uitgerold), nog steeds geen update kan geven wanneer dit eindelijk beschikbaar wordt.


Geen idee of het helpt maar ik mis ook ipv6 ondersteuning. Zodra de exclusieve periode van Odido op onze glasvezel voorbij is zal ik dan ook weer overstappen.


Ook ik ben inmiddels zeer benieuwd waarom er nog geen IPv6 ondersteuning is, en wat het oponthoud intern is. Ik heb Odido het voordeel van de twijfel gegeven met mijn overstap vanaf Tweak. Jammer dat er geen schot in de zaak zit gezien de topics van verleden en heden.


Jammer dat er geen schot in de zaak zit gezien de topics van verleden en heden.

 

Precies, als ze nu eens wat inzicht geven waarom het voor Odido lastig is, en welke stappen ze wel maken...nu geeft odido het idee dat ze IPv6 niet begrijpen


Odido heeft eerst nog wel even de handen vol aan het leveren van een stabiele ipV4 aan iedereen. Als je dit forum wat volgt dan kan je dat moeilijk ontgaan zijn.


Ik zal wel gek zijn, en in iedergeval een leek, maar wat mis ik omdat Odido gen IPv6 ondersteunt? Ik ben nog geen site tegengekomen die niet werkte waarbij de melding was 'geen IPv6', trouwens nooit een website die niet werkt. 

Ik weet wel dat IPv6 strategisch is en een keer moet, maar ik lees hier ook dat het halve internet het niet doet en dat herken ik niet.


Ik zal wel gek zijn, en in iedergeval een leek, maar wat mis ik omdat Odido gen IPv6 ondersteunt? Ik ben nog geen site tegengekomen die niet werkte waarbij de melding was 'geen IPv6', trouwens nooit een website die niet werkt. 

Ik weet wel dat IPv6 strategisch is en een keer moet, maar ik lees hier ook dat het halve internet het niet doet en dat herken ik niet.

Als een website enkel op IPv6 zit, en je er via Odido naartoe gaat, dan krijg je een generieke foutmelding te zien. Deze foutmelding is PRECIES hetzelfde als je de URL verkeerd intypt hebt of als de website verwijderd is. In mijn geval is dat dus deze:

IPv6-only website geeft generieke foutmelding bij Odido.

Er is dus geen specifieke foutmelding voor gebrek aan IPv6, met als gevolg dat eindgebruikers niet eens door hebben dat de schuld bij Odido ligt. Ik vraag me af hoe snel het klachten zou regenen als browsers een foutmelding tonen die zegt dat het aan hun provider ligt…

@Tommie van Odido Hebben jullie toevallig statistieken over hoe veel klanten deze foutmelding krijgen zonder te weten dat het aan jullie ligt in plaats van aan de website of hun WiFi?


ok, duidelijk. Ik zal turven als ik ze krijg, tot op heden dus niet.

<edit>

wel apart, archives.gov werkt gewoon, de clinton 1 en 2 websites niet maar 3 t/m5 weer wel. Staat er inderdaad ook gewoon bij. 

Ik vind het 'gedoe’ rondom IPv6 nogal meevallen. 


ok, duidelijk. Ik zal turven als ik ze krijg, tot op heden dus niet.

<edit>

wel apart, archives.gov werkt gewoon, de clinton 1 en 2 websites niet maar 3 t/m5 weer wel. Staat er inderdaad ook gewoon bij. 

Ik vind het 'gedoe’ rondom IPv6 nogal meevallen. 

Als je wilt turven, check dan wel of de website die niet bestaat wel bestaat bij Ziggo of zo, om zeker te zijn dat het daadwerkelijk een IPv6 probleem is. Want de website kan namelijk ook opgeheven zijn. (of verkeerd ingetypt als je dat handmatig doet)

Voor nu is het inderdaad nog voornamelijk programmeurs die er last van hebben. Maar dit veranderd langzaam, en IPv4 is gewoon niet meer te houden. (Kosten groeien steeds sneller?) Het gebrek aan IPv6 blokkeert innovatie en hindert IT bedrijven. En Odido schend hiermee waarschijnlijk ook nog eens EU beleid. Het is gewoon onbeleefd naar klanten en bedrijven toe.

Samenvattend: De gewone gebruiker heeft er inderdaad nog niet veel last van.


Ik lees hier dat er andere projecten zijn die belangrijker zijn. Vertel eens? Dan bepalen wij als klant wel of het belangrijker is 😉

ga ik ondertussen vast aftellen. Nog twee maanden en 19 dagen dan loopt het jaarcontract af, kunnen we naar een provider die wel met de tijd meegaat. Wel jammer want het werkt verder allemaal prima.

De enige juiste stap Jaap, zelf in actie komen en gewoon overstappen als IPv6 een key use case is voor je.

 

Helaas is, hier bij mij, Ziggo het alternatief voor Odido. Die hebben wel IPv6 maar een lousy upload snelheid en ze zijn heel duur..

Dus het is kiezen tussen twee kwaden en dan kies ik nu nog voor de hoge upload snelheid. Zodra KPN bij ons met glasvezel komt ga ik over naar KPN.


Ik snap niet waarom odido 14 jaar na de eerste introductie van Ipv6 in Nederland door XS4all (wat ze in een halfjaar hebben uitgerold), nog steeds geen update kan geven wanneer dit eindelijk beschikbaar wordt.

PURE INCOMPETENTIE!!!


Geen idee of het helpt maar ik mis ook ipv6 ondersteuning. Zodra de exclusieve periode van Odido op onze glasvezel voorbij is zal ik dan ook weer overstappen.

My idea!!🤣😂


Ik zal wel gek zijn, en in iedergeval een leek, maar wat mis ik omdat Odido gen IPv6 ondersteunt? Ik ben nog geen site tegengekomen die niet werkte waarbij de melding was 'geen IPv6', trouwens nooit een website die niet werkt. 

Ik weet wel dat IPv6 strategisch is en een keer moet, maar ik lees hier ook dat het halve internet het niet doet en dat herken ik niet.

Als een website enkel op IPv6 zit, en je er via Odido naartoe gaat, dan krijg je een generieke foutmelding te zien. Deze foutmelding is PRECIES hetzelfde als je de URL verkeerd intypt hebt of als de website verwijderd is. In mijn geval is dat dus deze:

IPv6-only website geeft generieke foutmelding bij Odido.

Er is dus geen specifieke foutmelding voor gebrek aan IPv6, met als gevolg dat eindgebruikers niet eens door hebben dat de schuld bij Odido ligt. Ik vraag me af hoe snel het klachten zou regenen als browsers een foutmelding tonen die zegt dat het aan hun provider ligt…

@Tommie van Odido Hebben jullie toevallig statistieken over hoe veel klanten deze foutmelding krijgen zonder te weten dat het aan jullie ligt in plaats van aan de website of hun WiFi?

 

Het probleem is dat 99,99% van alle servers ook nog IPv4 heeft en daarom merken de meeste eindgebruikers er weinig van. Alleen de providers of bedrijven die nu geen IPv4 adressen kunnen krijgen of daar heel veel voor moeten betalen hebben daar last van. Echter voor de professionele Internet community als geheel is IPv4 een enorm blok aan het been aan het worden. De dag komt dat dit gaat doordringen op eindgebruikersniveau en dan zijn de poppen aan het dansen.


Hier nog iemand die op IPv6 zit te wachten. Voor mij is het ontbreken ervan geen directe show-stopper, maar ik vind het wel heel bijzonder dat Odido dit anno 2024 nog steeds niet voor elkaar heeft. Ik zou gewoon een full dual stack verbinding verwachten. Alle begrip dat er vele projecten lopen binnen zo’n organisatie en ze prioriteiten moeten bepalen, maar het lijkt erop dat het telkens maar vooruit blijven schuiven… Waarom hebben andere grote providers dat wel gewoon keurig voor elkaar?


Het probleem is dat 99,99% van alle servers ook nog IPv4 heeft en daarom merken de meeste eindgebruikers er weinig van.

 

Hoe kun je dit nou als probleem bestempelen?


 Dus ik denk dat een ieder die dit topic leest, vooral nu toch wel eens wil weten waarom je blijft bij een provider die (voor nu nog) geen IPv6 ondersteund?

Overstappen is ieders vrije keuze, waarbij ik het al lang gedaan zou hebben .. al zou ik het contract moeten afkopen .. zeker als ik toch al extra kosten moet maken om alles werkend te krijgen.

Dit alles is mijn bescheiden mening als medeklant bij deze ISP.

Ik zat helaas vast aan een jaarcontract na Tweak. Had beter moeten onderzoeken of de overstap naar Odido verstandig was.

Niche use case vanuit mijn kant (IT-professional), maar uiteindelijk nu wel 1 van de 2 redenen om over te stappen. De ander heeft te maken met eigen hardware (icm glasvezel), ook hier niche en zelfs niet nodig, maar wel gewenst. 

Ik heb geduldig gewacht en af en toe de community gelezen voor dit soort topics. Mijn contract is verstreken en ik heb zojuist opgezegd! 🥳

Veel succes allemaal als klant bij Odido, hoop oprecht dat ze toch IPv6 snel op de kaart zetten!


Hier een zakelijke Odido klant die ook graag wil mee kunnen praten over dit soort zaken. En ik weet dat dit voor particulier is, toch post ik dit even. Ondersteuning voor IPV6 is in 2024 wel echt steeds belangrijker (websites, matter, domotica). Ik hoop dat Odido hier op niet al te lange termijn iets mee gaat doen.


hoi @mbnn79 ,

Voor zakelijke klanten zijn de oplossingen anders dan met consumenten producten. Ook binnen zakelijke producten die bijvoorbeeld internet toegang geven zijn er verschillende technische mogelijkheden, zoals IPV6 maar ook voorwaarden, prijzen etc. zijn anders en daarom beperken ze het forum tot producten waar een grote groep medeklanten kunnen meedenken aan homogene consumenten producten. 


Zero-click Windows TCP/IP RCE impacts all systems with IPv6 enabled, patch now

CVE-2024-38063

CWE-191: Integer Underflow (Wrap or Wraparound)

 

 


Pieter, bij de tijd dat die video uit kwam had zowat iedereen al de patch geïnstalleerd.

Daarnaast, eindgebruikers lopen geen gevaar omdat er een router tussen zit.
Tenzij je een poort hebt opengezet zal de router standaard al deze aanvallen wegfilteren.

Die video zit ook vol fouten en bangmakerij, helaas.
En het advies om IPv6 uit te zetten is ook zeer onverstandig, hij noemt niet eens de bijeffecten.

Kijk maar eens naar alle reacties onder de video.


Zo.. weer een jaar voorbij. Een jaar geleden al gevraagd wanneer ipv6 kwam en men wist het niet, een jaar later weten we het nog steeds niet.

Nu het jaarcontract afloopt net de overstap naar KPN aangevraagd. Jammer want Odido is hier super stabiel maar het gepruts vanwege het niet hebben van ipv6 is wel zo irritant dat het de overstap rechtvaardigt.
Stuur rustig een berichtje wanneer Odido ook in de 21e eeuw aankomt dan wellicht tot ziens.


Dat Odido geen IPv6 heeft uitgerold naar zijn klanten is eigenlijk op geen enkele manier goed te praten. helemaal niet als je ziet dat de ipv6 range al sinds 2016 in het bezit is van Odido.

Dat is meer dan 93 maanden er is dus in RUIM 93 maanden.

Er is meer energie gestoken in het vooruit schuiven van het probleem dan het zou kosten om het daadwerkelijk uit te rollen, zonder meer.

 

Er is dus in het core netwerk wel gewoon ipv6 als te zien op https://bgp.he.net/AS50266

Ik denk dat je naar ruim 7 jaar het wel een probleem kan noemen. en als een probleem niet word opgelost door de afdeling die er over gaat dan hoort het geescaleerd te worden naar een hoger niveau.

Dus Moderators het word tijd voor ACTIE inplaat van 7 jaar het zelfde verhaal ophangen. dit kan gewoon echt niet meer.


Reageer