Skip to main content
Beantwoord

ONT en Zyxel modem vervangen voor eigen Fritzbox 5590 Fiber XGS-PON

  • 24 May 2024
  • 19 reacties
  • 895 Bekeken

Sinds enkele dagen heb ik een Odido ONT en Zyxel modem.
Ik zie in de community dat het mogelijk is om deze twee te vervangen door een eigen ONT/Modem.
Ik heb een Fritzbox 5590 Fiber met de benodigde XGS-Pon module en glasvezelkabel met de juiste connectoren klaarliggen.
Wat is er nodig om mijn Fritzbox werkend te krijgen? Ik begrijp dat enkel het doorgeven/registreren van het serienummer van de XGS-Pon module nodig is?

19 reacties

Hoi @RinusRiviera 

@Tommie van Odido Zou dit voor U kunnen doen.

Voor de registratie moet je bij een Fritzbox volgens mij het modem id door geven.

Odido met Fritzbox 5590

 

Vandaag contact gehad met Tommie om mijn FritzBox te registreren, maar dit lukte niet.

Tommie heeft de geleverde ONT weer teruggezet om de aansluiting weer werkend te krijgen, op zoek naar een oplossing en gaf nog een tip mee om te proberen:

Via: fritz.box/support.lua kom je in menu "Advanced view". Daar het GPON serial number ingevoerd van de meegeleverde ONT en na een paar seconden kwam de verbinding tot stand.

Erg fijn! Van 3 apparaten terug naar 1, want had een eigen router achter de ONT/Zyxel oplossing hangen.

@RinusRiviera

Heb je nu een XGS-PON aansluiting.?

Of GPON.

Ik ben benieuwd of het klonen van het serienummer van de ONT ook werkt bij XGS-PON.

Is jou glasvezel kastje een Huawei HN8010Ts.?

 

Ik heb een XGS-PON aansluiting met een inmiddels overbodig geworden Genexis gmc-tk01-xgs211 kastje.

Vandaag contact gehad met Tommie om mijn FritzBox te registreren, maar dit lukte niet.

Tommie heeft de geleverde ONT weer teruggezet om de aansluiting weer werkend te krijgen, op zoek naar een oplossing en gaf nog een tip mee om te proberen:

Via: fritz.box/support.lua kom je in menu "Advanced view". Daar het GPON serial number ingevoerd van de meegeleverde ONT en na een paar seconden kwam de verbinding tot stand.

Erg fijn! Van 3 apparaten terug naar 1, want had een eigen router achter de ONT/Zyxel oplossing hangen.

Je verhaal is een beetje verwarrend eerst zeg je dat de registratie niet lukte. Daarna dat Tommie de ONT weer heeft terug gezet. Dan een stukje over GPON maar je hebt zelf een XGS-PON aansluiting en daarna; Erg fijn van 3 terug naar 1 waaruit volgens mij blijkt dat het toch gelukt is.

Hoe heb je dat dan gedaan? Je hebt een Fritzbox waarop rechtstreeks de fiber zit van Odido met XGS-PON?

Ik heb inderdaad een Fritzbox met XGS-PON module waarop rechtstreeks de fiber van Odido zit.

Hetzelfde scenario gebeurt voor mij, Tommie heeft de ONT gewijzigd, maar ik kan geen verbinding maken. Ik heb geprobeerd de SN van de opgegeven ont te klonen, maar het werkte ook niet voor mij, je hebt geluk

Hi,  ik heb hetzelfde probleem. 
Ben van tevreden Tweak klant moeten overgaan op Odido. Ik gebruik al jaren Fritxbox, de 5490.
 

Gelukkig stond, en staat er op de site van Odido dat je met je eigen modem ook terecht kan. Zonder downtime.

afspraak gemaakt, monteur van Gideon kwam. Zonder modem en ONT hij had nog nooit een klant met eigen modem gehad. lukte niet.

belde met BO odido, en moest mijn modem serienummer doorgeven. Aldus gedaan en het zou wel 3 dagen kunnen duren….. was ik al niet blij mee. Na  2e dag gebeld, kreeg ik gelukkig een goedewillende BO man aan de lijn.

boodschap, de 5490 is een AON moden. Die doet het niet. Je moet een XSG-pon hebben. ( nieuwe termen voor mij toen, had ik nergens gelezen ov vooraf van Odido gehoord)


Aangezien ik ook een lan-bridge van FB bezit en tevreden ben, heb ik een nieuwe 5590 met Xsg-Pon besteld bij frtzshop. Gelukkig snel in huis, alles zou volgens Odido goed staan, maar helaas geen internet…..

Bel met BO Odido, het zal toch aan de fiber liggen. We sturen een monteur.

Die kwam vrij snel plaatste een huawei ont, en liet ook modem achter. Ont had verbinding, dus hij was klaar.

ik verder op de 5590. 
Uit de doos kwam de FB met een software versie 7.31 Daar staat Odido niet in , dus selecteerde ik steeds T-mobile thuis….. ook klonen van ONT serienummer Huawei in 5590 lukte niet

op dit forum terechtgekomen en begon ik eea te begrijpen.

Eerst image van Fritbox gedownload. Versie 7-81 geïnstalleerd. Nu Odido in provider lijst. Keurig keuze uit direct fiber/wan poort verbinding. 

fiber krijg ik niet rechtstreeks aan de praat.

Wel alles werkend gekregen via de wan poort op de FB icm met de huawei Ont die meegelverd is. 

VRAAG:  

Wie ( bv iemand van Odido die dit leest) kan mij inormeren over hoe en wat ik moet doen om de ONT die in de Fritzbox al zit, te kunnengebruiken en zo de Huawei ont er tussen uit te halen??

Ik lees dat het met ondersteuning aan Odido zijde te maken heeft?

invoeren op een G-PON netwerk van het huawei ont  sn in de fritzbox lukt wel….bij XSG PON niet… ?

EN AAN ODIDO ;  de informatie op de site, bij de backoffice m.b.t. een overgenomen Tweak organisatie en haar klanten is ronduit slecht! 

 

@ManoB 

Welk type Huawei heb je.?

Dit kan GPON zijn of XGS-PON.

Als het XGS-PON is moet je het modem ID aan Odido opgeven.

Hun kunnen deze voor je registreren.

@Tommie van Odido Kan je daarbij helpen.

 

@ManoB

Welk type Huawei heb je.?

Dit kan GPON zijn of XGS-PON.

Als het XGS-PON is moet je het modem ID aan Odido opgeven.

Hun kunnen deze voor je registreren.

@Tommie van Odido Kan je daarbij helpen.

 

Hi Peter,

dank voor je reactie.

Ik maak gebruik van het E-fiber netwerk, die heeft het aangelegd.

Dat heet nu overigens Open Dutch Fiber en naar ik begrijp is dat netwerk dus na de overname van Tweak van een AON structuur (een op en verbinding van de huizen met de wijkcentrale), naar XFS-PON netwerk gemigreerd ( gesplit/gedeeld met de directe buren).
Dus heb ik ook een Huawei XGS-PON van Gideon gekregen.  

Zoals gezegd nu dus via de WAN poort op de FB aangesloten.

 

Dus een belletje naar Odido, met mijn AVM frtitzbox modem ID zou de truuk zijn om de Huawei er tussen uit te kunnen halen?

Ik hoor graag of iemand mij hierin is voor gegaan, na 1 week zonder internet te hebben gezeten ben ik blij dat ik nu weer online ben

Groetjes,

@ManoB

Welk type Huawei heb je.?

Dit kan GPON zijn of XGS-PON.

Als het XGS-PON is moet je het modem ID aan Odido opgeven.

Hun kunnen deze voor je registreren.

@Tommie van Odido Kan je daarbij helpen.

 

Hi Peter,

dank voor je reactie.

Ik maak gebruik van het E-fiber netwerk, die heeft het aangelegd.

Dat heet nu overigens Open Dutch Fiber en naar ik begrijp is dat netwerk dus na de overname van Tweak van een AON structuur (een op en verbinding van de huizen met de wijkcentrale), naar XFS-PON netwerk gemigreerd ( gesplit/gedeeld met de directe buren).
Dus heb ik ook een Huawei XGS-PON van Gideon gekregen.  

Zoals gezegd nu dus via de WAN poort op de FB aangesloten.

 

Dus een belletje naar Odido, met mijn AVM frtitzbox modem ID zou de truuk zijn om de Huawei er tussen uit te kunnen halen?

Ik hoor graag of iemand mij hierin is voor gegaan, na 1 week zonder internet te hebben gezeten ben ik blij dat ik nu weer online ben

Groetjes,

Ik bedoel dus XGS-PON, typo

🫣

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @ManoB 

Ik heb al verschillende klanten gezien waarbij het zo was geregeld 🙂

Modem ID laten registeren door een moderator en je bent klaar.

Hi Waqqas,  

Dank voor je bericht.

Dat klinkt easy peasy…… 

Jammer dat ik dat hier moet uitvinden en niet dit bovenstaande bekennis bij de BO van Odido, Gideon, de door Odido vertuurde info voorafgaand aan de overstap of de website….. Dat kan beter denk ik.

 

Het contact met de Moderator, is dat van deze comminity? En hoe doe ik dat? 
 

of bel ik met BO Odido en vraag naar een moderator?

thanks

Reputatie 7
Badge +15

@ManoB 

Dat kan via deze community, ik heb een moderator gevraagd of die je verder kan helpen.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @ManoB, wil je mij een PB sturen met de ONT gegevens? Dan kan ik het voor je registreren! Ook ontvang ik in PB graag nog je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je rekeningnummer ter verificatie gezien ik geen abonnement op je community e-mailadres kan vinden. Bedankt alvast!

Hi Demi,

fijn , ga ik doen!

en Waqqas bedankt!

To all,

 

Demi heeft mijn FB Modem ID toegevoegd en ik ben nu rechstreeks vanuit de fritbox op het glas aangesloten. Ging soepel….

Dank allen voor de inzet!

 

Mano

Kan iemand mij ook helpen. Ik heb mijn fritzbox 5530 aangesloten op glasvezel van ODF. 

Na het instellen van de fritzbox naar t-mobile blijft de modem offline.

Na bellen met Odido zeggen ze dat het gewoon out of de box moet werken. Maar als ik het forum zo lees moet er iets aangepast worden op de backend.  

 

Hi Shave,

 

ik adviseer je wel ff de firmware na te zien. 7-81 heb je nodig en dan pas kan je odido te kiezen. ( optie fiber verbinding selecteren)
daarnaast moet inderdaad je modem id ( op de onderkant van je fb) doorgegeven worden aan Odido.

moderators zoals Demi kijken op dit forum mee, dus ff afwachten of bellen met de BO.

succes

 

 

Reageer