Hi @MBH10, super bedankt dat je via deze weg contact op hebt genomen. Onze e-mail is momenteel niet goed bereikbaar maar via andere kanalen zijn we er absoluut voor je. Zo kun je met ons bellen via 0800-0092, met ons chatten via de website, én is Webcare er voor je via X, Facebook en de Community. Via de laatste heb je ons gevonden. fijn!
Ik begrijp dat je snelheid na het laatste onderhoud te wensen over laat. Dat is jammer en los ik graag op! Je snelheid zou bekabeld, zonder tussenapparatuur, inderdaad rond de 140Mbps moeten vallen. Zo zie ik op LAN4 bijvoorbeeld veel apparaten op dezelfde poort aangesloten. Meet de snelheid graag via een lege LAN poort zonder andere apparatuur hierop aangesloten. Maakt dat uit?
Hi Cheyenne.
Het klopt dat er op Lan4 veel apparaten aangesloten zijn. Dit is niet veranderd sinds ik klant bij Odido geworden ben. Voor mijn overstap naar Odido dezelfde thuisconfiguratie. Alleen van VDSL naar glasvezel. Ethernet kabels uit het oude en vervolgens in het nieuwe modem geplugd en weer on line.
De controle metingen heb ik ter zekerstelling gedaan met alleen een pc rechtstreeks aangesloten op lan1. Dus met verder alles fysiek losgekoppeld. De terugval is duidelijk terug te leiden naar de datum van het onderhoud. Is ook opvallend zichtbaar in de Speedtest history. Voor 24 oktober boven de 135 up en down. Na die datum helaas de lagere snelheden.
Lees graag wat de opties zijn om weer op peil te komen.
Gr.
Han Vermeer (MBH10)
Hi @MBH10, super bedankt dat je via deze weg contact op hebt genomen. Onze e-mail is momenteel niet goed bereikbaar maar via andere kanalen zijn we er absoluut voor je. Zo kun je met ons bellen via 0800-0092, met ons chatten via de website, én is Webcare er voor je via X, Facebook en de Community. Via de laatste heb je ons gevonden. fijn!
Ik begrijp dat je snelheid na het laatste onderhoud te wensen over laat. Dat is jammer en los ik graag op! Je snelheid zou bekabeld, zonder tussenapparatuur, inderdaad rond de 140Mbps moeten vallen. Zo zie ik op LAN4 bijvoorbeeld veel apparaten op dezelfde poort aangesloten. Meet de snelheid graag via een lege LAN poort zonder andere apparatuur hierop aangesloten. Maakt dat uit?
Hi @Cheyenne van Odido
Mijn eerste antwoord niet correct geadresseerd. Ik hoop dat je het niettemin terug kunt vinden.
Hieronder wat relevante informatie.
Aan Lan4 hangen idd. een aantal apparaten die via WoL (WakeOnLan) geactiveerd kunnen worden. Dus die zichtbaar zijn maar niet veel data consumeren. En daarnaast een Zigbee omgeving.
Zojuist zoals door je gevraagd, een meting gedaan met alleen mijn PC op Lan1 aangesloten. De WiFi van het modem staat sowieso uit. Die gebruik ik niet.
Het resultaat van deze meting via Speedtest naar Odido Amsterdam op de Odido website is:
115Mbit/s download en 114,6 Mbit/s upload.
Nog een stukje geschiedenis met een paar eerdere meetresultaten:
Op 19-03-24 01:55 p.m. Download 96,25Mbit/s Upload 95.53Mbit/s (voor de snelheid verhoging van juli)
Op 22-08-24 11:08 a.m. Download 134,04Mbit/s Upload 134,01Mbit/s (na de snelheid verhoging)
Op 24-10-24 12:35 p.m. Download 114,79Mbit/s Upload 114,83Mbit/s (na het onderhoud in de nacht)
De Ping is trouwens niet of nauwelijks veranderd en schommelt tussen de 4 & max. 11 ms. zonder invloed op de gemeten snelheid.
Al deze resultaten m.u.v. van die van vandaag met de qua LAN aansluitingen gelijke omstandigheden als voor mijn overstap in nov.2023 naar Odido.
Dus het heeft er alle schijn van dat de werkzaamheden voor mij, en mogelijk ook voor andere gebruikers van het glasvezelnet in het gebied van de werkzaamheden, een negatief resultaat gehad hebben.
Ik wacht verdere adviezen of acties van Odido af.
Han Vermeer
@Cheyenne van Odido
Zojuist geprobeerd om een uitgebreid overzicht te sturen van eerdere metingen van de netwerksnelheid en met info over mijn LAN omgeving.
Helaas de melding gekregen "something's gone wrong”.
Dus nu maar kort en hopen dat het wel binnenkomt.
Het resultaat van de meting via Speedtest op de Odido.nl website:
115Mbit/s download en 114,6Mbit/s upload.
Zoals gevraagd met één Lan poort actief waarop de PC voor de meting is aangesloten.
Alle andere LAN aansluitingen voor de meting verwijderd
Voor het geval het van toegevoegde waarde is heb ik vanaf het activeren van mijn Odido aansluiting tot heden nog diverse meetresultaten beschikbaar.
Dus ook de verschillen tussen de periode tot de snelheidsverhoging, de periode erna tot aan het oktober onderhoud en die vanaf het gepleegde onderhoud.
Wat mij opviel is dat het ext.IP adres bij het onderhoud gewijzigd is en naar mijn gevoel qua adressering zodanig dat het lijkt of de verbinding omgeleid is naar een ander knooppunt. Het is in een totaal andere IP range.
Ik hoor graag of er nog aanvullende info nodig is of dat dit gegeven voldoende is om mijn verbinding weer op de snelheid van voor het onderhoud te kunnen brengen.
M.vr.gr.
Han Vermeer
Hey @MBH10, bedankt voor de info.
Wat is de snelheid met de Ookla speedtest.net applicatie op je desktop @MBH10? We hebben het hier over 15 Mbit/s wat je minder haalt dan eerst. Ik zit zelf op 1 Gbit/s lijn en ik haal hier ook niet altijd strak 1 Gbit/s. Deze resultaten zijn in mijn ogen gewoon prima.
Kan je eens alles loskoppelen van het modem en alleen 1 pc bedraad aansluiten en dan de speedtest doen met de app? Kan natuurlijk zijn dat 1 van je cliënts op het moment van meten wat meer verbruikt.
@Tommie van Odido
Beste Tommie
Jamer dat u, gezien uw reactie, niet de volledige berichten van mijn kant en van uw collega @Cheyenne van Odido gelezen hebt.
Ik constateer vanaf de dag na het onderhoud een terugval van ~20Mbit/s in gemeten snelheid t.o.v. de gemeten snelheid in de periode vóór het nachtelijk onderhoud.
Ook op de opmerking over een "kale" meting op één Lan poort heb ik bevestigend geantwoord. Staat letterlijk in mijn reactie naar @Cheyenne van Odido .
Ik trek uit de met Odido gedeelde meetgegevens de conclusie dat het onderhoud voor mij geresulteerd heeft in een laten we maar zeggen, prijs/kwaliteitsvermindering van praktisch gezien 15%. 135Mbit/s in gebruiksomstandigheden vs max. 115Mbit/s met één Lan poort aangesloten op de PC om metingen te kunnen uitvoeren.
Het van uw kant gebruikte argument dat u niet altijd de 1Gbit/s haalt is voor mij niet opportuun.
We zijn huis/tuin en keukengebruikers die afwisselend via Odido mediaboxen op 2 plaatsen in huis tv kijken, 2 gsm's via wifi (mesh netwerk), 1PC in gebruik hebben. Maar wij willen wel gewoon zonder te moeten constateren dat er in de verbinding een verslechtering optreedt door een aangekondigde actie, behouden wat we tot tevredenheid hadden en dat er niet door een medewerker gesuggereerd wordt dat het nu ook best goed is en ik tevreden moet zijn. Zo komt het tenminste bij mij over. U gaat verder in het totaal niet in op de concrete gegevens over snelheid verlies die ik in een eerdere reactie verstrekt heb.
Ik vind dit jammer van een professional. Vergelijk een situatie bij een klant niet met de eigen privé situatie.
Vergelijk het met uw auto die naar de garage gaat en ineens ipv >135 echte km/u ineens maar max. 115km/u rijdt. In uw woorden. Best goed. Moet u tevreden mee zijn.
Ik probeer alleen dat wat juichend medio juli door Odido aangekondigd werd en wat ik tot 24 oktober ook daadwerkelijk heb mogen ervaren terug te krijgen.
Ik ben sinds 25 oktober hiermee bezig via e-mail en contactformulieren zonder enige reactie en nu via de community waar ik tegen een muur op lijk te lopen. U kunt zich voorstellen dat ik me, met name door uw reactie, als 78 jarige die in zijn werkzame leven als eindverantwoordelijke voor de IT infra incl telefoon, GRIP en andere communicatiesystemen bij een Chemische multinational was, behoorlijk in de hoek gezet voel.
Van de ruim 12 maanden waren we 11 maanden tevreden klant. Helaas hebben Odido werkzaamheden en het vervolg (insteek van Odido) daarop deze tevredenheid met meer dan 15% doen dalen.
Ik vraag u daarom nogmaals om aan de hand van de aangeleverde meetgegevens over de afgelopen maanden een professionele reactie te geven.