Skip to main content
Beantwoord

Nieuw IP adres

  • 23 January 2024
  • 39 reacties
  • 2168 Bekeken

Dag,

Tot mijn schrik zag ik vanmorgen ineens dat we een nieuw IP adres hebben gekregen. Grote vraag, waarom? We zijn net 2 maand actief op jullie netwerk en nu al een nieuw IP adres. Ik zat hiervoor 4 jaar bij KPN, en nog nóóit een nieuw IP adres gehad. We zijn zeer afhankelijk van een stabiel IP adres om allerlei redenen. Wat is de reden voor dit nieuwe IP Adres? En het moet toch niet zo zijn dat we elke 2 maand of wellicht elk half jaar een nieuw IP adres krijgen toch? 

39 reacties

Reputatie 7
Badge +14

hoi @Klanttv ,

IP adressen zijn schaars goed en Odido is de snelst groeiende internet aanbieder. Dat komt omdat zij op de meeste glasvezel netwerken in Nederland aansluitingen kunnen maken. Dat is dus een verschil met b.v. Delta of KPN die alleen op hun eigen netwerk kunnen leveren.

Het kopen van IPV4 adressen is dus van belang, alleen V6 adressen lost dit nog niet op. Na de aankoop zal er een herschikking tussen verschillende producten moeten gebeuren en dan kan dit leiden tot veranderingen. Maar bijvoorbeeld mijn adres is al 2 jaar hetzelfde..

Hoi Eric

Ff om duidelijk te zijn en bij de vraag van TS te blijven en de huidige situatie. Wat ons situatie is speelt hier geen rol. TS vraagt "waarom"

Mijn stelling is 

"Dus meer klanten dan ip adressen  in zijn portefeuille. Hij verkoopt dus zonder zeker te zijn dat er op bepaalde momenten genoeg vaste ip  adressen voor alle klanten heeft ."

Wat jij omschrijft met 

"IP adressen zijn schaars goed en Odido is de snelst groeiende internet aanbieder."

Dat is een Odido  omschrijving van mijn stelling.

In principe  zeggen/schrijven wij hetzelfde.

Dus voor mij de antwoord op de vraag van TS is dat zijn Internet Provider

-niet genoeg vaste ip adressen kan geven en moet wisselen i.v.m.  schaarste / niet genoeg in zijn portefeuille / kosten.

Dan kan TS kiezen voor een andere abonnement  of een andere Internet provider

Met vriendelijke groeten 

Klanttv

 

 

Reputatie 2

Bedankt voor jullie antworden .

Ik weet dat ik op een forum zit van odido gebruikers .

Ik ben blij dat er gebruikers zijn die geen last van dynamische ip's hebben maar dat was niet de vraag .

Ik kan jammergenoeg met  de zoek funktie geen duidelijke reden vinden .

Ik weet dat ik een abonnement  met een dynamische ip heb .

Dus als er een medegebruiker is die op de vraag 

" waarom word het ip adress gewisseld " een antword kan geven  alvast bedankt. 

Wat ik tot nu begrijp  is volgende:

Een internetprovider die voldoende  ip adressen voor zijn klanten heeft hoeft er bijna nooit te wisselen. 

Een internetprovider die er niet genoeg heeft voor al zijn klanten moet er vaker wisselen. Dus meer klanten dan ip adressen  in zijn portefeuille. Hij verkoopt dus zonder zeker te zijn dat er op bepaalde momenten genoeg vaste ip  adressen voor alle klanten heeft . Hij moet dus wisselen. Dus als Pitje met ip adress xxx.xxx. nit online is krijt Lotje zijn ip adress. Blijft Pitje wel online en hij heeft het laatste ip adres kan Lotje niet online gaan.

Is dat een antwoord  voor TS ? 

Met vriendelijke groet Klant_tv

 

Nee, een isp met te weinig adressen zal nat444 gaan gebruiken oid wat bv in België of Azië veel gebeurd. Anders zou het een loterij zijn om het internet op te kunnen.

Addressen wijzigen bv omdat de isp zijn netwetkstructeur wijzigt of omdat dhcp server even hikt om wat voor reden dan ook of omdat je zelf een tijd offline was en je lease tijd is verstreken.

Zeg het maar... Er is geen harde koppeling tussen klant en adres dus kan het gebeuren.

 

Bedankt voor jullie antworden .

Ik weet dat ik op een forum zit van odido gebruikers .

Ik ben blij dat er gebruikers zijn die geen last van dynamische ip's hebben maar dat was niet de vraag .

Ik kan jammergenoeg met  de zoek funktie geen duidelijke reden vinden .

Ik weet dat ik een abonnement  met een dynamische ip heb .

Dus als er een medegebruiker is die op de vraag 

" waarom word het ip adress gewisseld " een antword kan geven  alvast bedankt. 

Wat ik tot nu begrijp  is volgende:

Een internetprovider die voldoende  ip adressen voor zijn klanten heeft hoeft er bijna nooit te wisselen. 

Een internetprovider die er niet genoeg heeft voor al zijn klanten moet er vaker wisselen. Dus meer klanten dan ip adressen  in zijn portefeuille. Hij verkoopt dus zonder zeker te zijn dat er op bepaalde momenten genoeg vaste ip  adressen voor alle klanten heeft . Hij moet dus wisselen. Dus als Pitje met ip adress xxx.xxx. nit online is krijt Lotje zijn ip adress. Blijft Pitje wel online en hij heeft het laatste ip adres kan Lotje niet online gaan.

Is dat een antwoord  voor TS ? 

Met vriendelijke groet Klant_tv

 

Nee, een isp met te weinig adressen zal nat444 gaan gebruiken oid wat bv in België of Azië veel gebeurd. Anders zou het een loterij zijn om het internet op te kunnen.

Addressen wijzigen bv omdat de isp zijn netwetkstructeur wijzigt of omdat dhcp server even hikt om wat voor reden dan ook of omdat je zelf een tijd offline was en je lease tijd is verstreken.

Zeg het maar... Er is geen harde koppeling tussen klant en adres dus kan het gebeuren.

 

@Grad12  Bedankt voor de CGNAT uitleg.

Nog een vraag over het "waarom "

Ik zie als klant niet de reden waarom met  dynamische ip's gewisseld word en niet met vaste Ip's. (Dat zeggen/schrijven medegebruiker . Je moet dan een zakelijke abonnement kopen.).

Bedankt voor het lezen. 

Met vriendelijke groet, 

Klanttv

 

 

Reputatie 2

Bedankt voor jullie antworden .

Ik weet dat ik op een forum zit van odido gebruikers .

Ik ben blij dat er gebruikers zijn die geen last van dynamische ip's hebben maar dat was niet de vraag .

Ik kan jammergenoeg met  de zoek funktie geen duidelijke reden vinden .

Ik weet dat ik een abonnement  met een dynamische ip heb .

Dus als er een medegebruiker is die op de vraag 

" waarom word het ip adress gewisseld " een antword kan geven  alvast bedankt. 

Wat ik tot nu begrijp  is volgende:

Een internetprovider die voldoende  ip adressen voor zijn klanten heeft hoeft er bijna nooit te wisselen. 

Een internetprovider die er niet genoeg heeft voor al zijn klanten moet er vaker wisselen. Dus meer klanten dan ip adressen  in zijn portefeuille. Hij verkoopt dus zonder zeker te zijn dat er op bepaalde momenten genoeg vaste ip  adressen voor alle klanten heeft . Hij moet dus wisselen. Dus als Pitje met ip adress xxx.xxx. nit online is krijt Lotje zijn ip adress. Blijft Pitje wel online en hij heeft het laatste ip adres kan Lotje niet online gaan.

Is dat een antwoord  voor TS ? 

Met vriendelijke groet Klant_tv

 

Nee, een isp met te weinig adressen zal nat444 gaan gebruiken oid wat bv in België of Azië veel gebeurd. Anders zou het een loterij zijn om het internet op te kunnen.

Addressen wijzigen bv omdat de isp zijn netwetkstructeur wijzigt of omdat dhcp server even hikt om wat voor reden dan ook of omdat je zelf een tijd offline was en je lease tijd is verstreken.

Zeg het maar... Er is geen harde koppeling tussen klant en adres dus kan het gebeuren.

 

@Grad12  Bedankt voor de CGNAT uitleg.

Nog een vraag over het "waarom "

Ik zie als klant niet de reden waarom met  dynamische ip's gewisseld word en niet met vaste Ip's. (Dat zeggen/schrijven medegebruiker . Je moet dan een zakelijke abonnement kopen.).

Bedankt voor het lezen. 

Met vriendelijke groet, 

Klanttv

 

 

Een vast IP kan bij pppoe (freedom) hard gekoppeld worden door de isp (iets met tagging oid maar daar weet ik ook niet het fijne van) aan een poort en daarom kunnen ze per brief je ip al mededelen voor dat de verbinding is opgeleverd. Dus er wordt geen dhcp gebruikt. Je kunt ook bij dit soort providers ( zoals ook oude xs4all) je ptr record zelf wijzigen in hun klantenportaal.

Als isp wel dhcp gebruikt dan moet je bij die isp's die wel vast adres leveren (bv solcon of vroegere tweak) je Mac adres doorgeven zodat ze in de dhcp server ip kunnen reserveren voor dat mac adres en eventuele ptr record voor je gaan aanpassen voor bv eigen email server. Dit is dan een service via de helpdesk.

 

Vaste ip adressen kunnen wel eens wijzigen als een isp bv zijn netwerk anders inricht maar dan krijg je dat altijd ver van te voren bericht en ook wat het nieuwe adres wordt maar dit heb ik in 30 jaar maar 1 keer meegemaakt bij xs4all. 

 

 

Reputatie 2

Bedankt voor jullie antworden .

Ik weet dat ik op een forum zit van odido gebruikers .

Ik ben blij dat er gebruikers zijn die geen last van dynamische ip's hebben maar dat was niet de vraag .

Ik kan jammergenoeg met  de zoek funktie geen duidelijke reden vinden .

Ik weet dat ik een abonnement  met een dynamische ip heb .

Dus als er een medegebruiker is die op de vraag 

" waarom word het ip adress gewisseld " een antword kan geven  alvast bedankt. 

Wat ik tot nu begrijp  is volgende:

Een internetprovider die voldoende  ip adressen voor zijn klanten heeft hoeft er bijna nooit te wisselen. 

Een internetprovider die er niet genoeg heeft voor al zijn klanten moet er vaker wisselen. Dus meer klanten dan ip adressen  in zijn portefeuille. Hij verkoopt dus zonder zeker te zijn dat er op bepaalde momenten genoeg vaste ip  adressen voor alle klanten heeft . Hij moet dus wisselen. Dus als Pitje met ip adress xxx.xxx. nit online is krijt Lotje zijn ip adress. Blijft Pitje wel online en hij heeft het laatste ip adres kan Lotje niet online gaan.

Is dat een antwoord  voor TS ? 

Met vriendelijke groet Klant_tv

 

Nee, een isp met te weinig adressen zal nat444 gaan gebruiken oid wat bv in België of Azië veel gebeurd. Anders zou het een loterij zijn om het internet op te kunnen.

Addressen wijzigen bv omdat de isp zijn netwetkstructeur wijzigt of omdat dhcp server even hikt om wat voor reden dan ook of omdat je zelf een tijd offline was en je lease tijd is verstreken.

Zeg het maar... Er is geen harde koppeling tussen klant en adres dus kan het gebeuren.

 

@Grad12  Bedankt voor de CGNAT uitleg.

Nog een vraag over het "waarom "

Ik zie als klant niet de reden waarom met  dynamische ip's gewisseld word en niet met vaste Ip's. (Dat zeggen/schrijven medegebruiker . Je moet dan een zakelijke abonnement kopen.).

Bedankt voor het lezen. 

Met vriendelijke groet, 

Klanttv

 

 

Een vast IP kan bij pppoe (freedom) hard gekoppeld worden door de isp (iets met tagging oid maar daar weet ik ook niet het fijne van) aan een poort en daarom kunnen ze per brief je ip al mededelen voor dat de verbinding is opgeleverd. Dus er wordt geen dhcp gebruikt. Je kunt ook bij dit soort providers ( zoals ook oude xs4all) je ptr record zelf wijzigen in hun klantenportaal.

Als isp wel dhcp gebruikt dan moet je bij die isp's die wel vast adres leveren (bv solcon of vroegere tweak) je Mac adres doorgeven zodat ze in de dhcp server ip kunnen reserveren voor dat mac adres en eventuele ptr record voor je gaan aanpassen voor bv eigen email server. Dit is dan een service via de helpdesk.

 

Vaste ip adressen kunnen wel eens wijzigen als een isp bv zijn netwerk anders inricht maar dan krijg je dat altijd ver van te voren bericht en ook wat het nieuwe adres wordt maar dit heb ik in 30 jaar maar 1 keer meegemaakt bij xs4all. 

Waarom onderscheid? Bij sommige commercieel (kpn kleinzakelijke kost 75 euro/mnd excl btw). Bij anderen omdat ze het nu eenmaal niet zo hebben ingericht en het gezeur niet willen hebben met allerlei servicedesk verzoeken en administratieve rompslomp. Die gaan  voor "massa is kassa".

 

 

@Grad12  Bedankt dat je wat licht in het donker maakt.

Met vriendelijke groet Klanttv

 Maar bijvoorbeeld mijn adres is al 2 jaar hetzelfde..

kijk een sporadische ip wissel zou waarschijnlijk geen probleem zijn.

mijn ip is afgelopen weekend 2 keer gewisseld zonder rede.

 

verder staat de dhcp leasetime op 30 minuten, bij de meeste providers is dat 24 uur.

Dit laatste hoeft natuurlijk niet een probleem te zijn.

 

wat ik vermoed is dat de DHCP servers van Odido de DHCP lease gegevens in mermory bewaren en deze dus kwijt zijn na een herstart van bepaalde software.

Waar andere providers deze gegevens op een meer permanente manier bewaren.

 

Ik weet dat vaste ip adressen geen optie zijn, maar een beter beheer van dynamsich adressen zou al heel veel problemen verhelpen.

 

@bkbartk  je heeft de berichten van @eric  en @Grad12 gelezen.  Als ik zo  tussen de lijnen lees en interpreteren moet kom ik tot de conclusie dat een ISP die sneller groeid dan hij berekend heeft steken laat vallen en dus overal  wat patchen moet. Dus maar wat jongleren met de IP's meer dan andere bedrijven geen ipv6 in het basis abonnement geen email  en noem het maar op. Ik wil hier geen bedrijf afkraken maar dat zijn de posten die wegvallen . Ben van 1992 tot 2023 bij de zelfde  ISP geweest met altijd het zelfde IP. Nu lease van 12 uur . De kunst is de ISP met de beste hard en software ( die voor ons voldoende is ) te vinden en zich niet door reclame laten afleiden. Jammer is bekend dat er niet veel keuze is.

Met vriendelijke groet ,

Klanttv 

E-mail xxx@planet.nl

 

Reputatie 2

@bkbartk  je heeft de berichten van @eric  en @Grad12 gelezen.  Als ik zo  tussen de lijnen lees en interpreteren moet kom ik tot de conclusie dat een ISP die sneller groeid dan hij berekend heeft steken laat vallen en dus overal  wat patchen moet. Dus maar wat jongleren met de IP's meer dan andere bedrijven geen ipv6 in het basis abonnement geen email  en noem het maar op. Ik wil hier geen bedrijf afkraken maar dat zijn de posten die wegvallen . Ben van 1992 tot 2023 bij de zelfde  ISP geweest met altijd het zelfde IP. Nu lease van 12 uur . De kunst is de ISP met de beste hard en software ( die voor ons voldoende is ) te vinden en zich niet door reclame laten afleiden. Jammer is bekend dat er niet veel keuze is.

Met vriendelijke groet ,

Klanttv 

E-mail xxx@planet.nl

 

Afhankelijk wat voor belichter(s) bij je actief is/zijn, is toch wel het een en ander mogelijk. Maar als je je gek laat maken door de eenmalige kortingsperiode dan vallen er wel wat af ja. Ik zelf kijk daar niet naar bij het vergelijken. Een vast ip is voor mij een must incl ptr record wijziging. Maar die 4 euro verschil die het mij meer kost is het mij meer dan waard.

 

Maar ik denk dat >95% van de odido klanten het een worst zal zijn. Zelfs als odido zou gaan overstappen op nat444 zullen de meesten dat niet merken, denk ik.

 

@bkbartk 

Als de dhcp client opnieuw een  verzoek verstuurt omdat de lease dreigt te verlopen,  dan stuurt de client het oude ip mee en als deze nog vrij is dan honoreert de server dat. 

 

@bkbartk

Als de dhcp client opnieuw een  verzoek verstuurt omdat de lease dreigt te verlopen,  dan stuurt de client het oude ip mee en als deze nog vrij is dan honoreert de server dat.

 

maar het kan eigenlijk niet dat mijn ip niet vrij is, deze kan namelijk niet op hetzelfde moment uitgegeven zijn aan iemand anders. Of wordt in de tussentijd de pool met ip adressen aangepast waardoor het oude ip is komen vervallen?

 

 

Overigens is dit voor Nederlandse begrippen vreemd. Wanneer ik mensen spreek uit het oosten van Europa of Azië zijn ze gegarandeerd van een ander ip adres iedere dag.

Reputatie 4

 

Overigens is dit voor Nederlandse begrippen vreemd. Wanneer ik mensen spreek uit het oosten van Europa of Azië zijn ze gegarandeerd van een ander ip adres iedere dag.

voor nederlands-Odido begrippen is dit heel normaal. Hoe ze eea in de rest van de wereld regelen doet voor NL natuurlijk niet ter zake. De redenen van Odido om je IP adres af en toe te wisselen zijn al talloze malen voorbij gekomen hier. 

Reputatie 2

@bkbartk

Als de dhcp client opnieuw een  verzoek verstuurt omdat de lease dreigt te verlopen,  dan stuurt de client het oude ip mee en als deze nog vrij is dan honoreert de server dat.

 

maar het kan eigenlijk niet dat mijn ip niet vrij is, deze kan namelijk niet op hetzelfde moment uitgegeven zijn aan iemand anders. Of wordt in de tussentijd de pool met ip adressen aangepast waardoor het oude ip is komen vervallen?

 

Als de request om te verlengen binnen de leasetijd gebeurt dan niet nee.

Maar als jij je request na een lange tijd doet, lang nadat de lease is verlopen, dan zou die inmiddels aan een ander kunnen zijn gegeven. Bv een storing zodat je enkele weken offline bent oid.

@emilimeters emilimeters ik zou niet zeggen dat "redenen van Odido om je IP adres af en toe te wisselen zijn al talloze malen voorbij gekomen hier." Maar "over de  redenen van Odido om je IP adres af en toe te wisselen is al vaak speculeert " 

Met of zonder zoekfunctie heb ik nog niet het antword gevonden.  Het zou natuurlijk super zijn als er iemand is die leden van community.odido.nl een verhelderend antwoord geeft.  @eric eric heeft al van snel groeiend  geschreven . Dus dat is al negativ.  @Grad12 Grad12 heeft al wat meer diepgang in zijn uitleg. @bkbartk bkbartk heeft ook zo zijn gedachten erover. @emilimeters emilimeters inbreng is de zoekfunctie gebruiken en dat het voor Odido normaal is.

 

Voor een is het belangrijk te weten "waarom " voor de andere niet.  Ik zou het ook graag weten .  Wie geen duidelijke antwoord heeft mag wel meedenken .

En hop da komt al weer een  antwoord  van @Grad12  voor @bkbartk binnen . Een logische antwoord.  Wij kommen nog aan het waarom .

Met vriendelijke groet ,

Klanttv

Reageer