Sinds het begin van mijn abonnement ervaar ik problemen met het internet en de TV via glasvezel.
Het internet werkt een periode goed en valt dan uit. Dit gebeurt ongeveer elke 15-30min. De uitval duurt dan meestal enkele seconden, maar soms ook t/m een uur. Als het internet wel aan blijft dan springt de ping regelmatig plotselling alle kanten op. Dit kan uren zo blijven maar dan plotselling weer herstellen en een kwartier later opnieuw beginnen.
Ook de televisie werkt niet naar behoren. Het geluid loopt regelmatig niet synchroon, Er zit een ‘stotter’ in het beeld wat met name enorm zichtbaar en storend is bij bijvoorbeeld voetbal, het opnemen werkt regelmatig niet en het kastje zelf loopt extreem vaak vast en soms zelfs zo erg dat het alleen weer werkt als de stroom er af is geweest.
De modem (Zyxel) is al eens vervangen. Ook is de patch kabel vervangen en is alles opnieuw nagekeken. Dit maakte echter geen enkel verschil.
Ik heb een aantal dingen zelf gedaan om oorzaken uit te sluiten.
- Ik heb alle apparaten van de modem losgekoppeld en de modem opnieuw opgestart.
- Ik heb met 2 verschillende computers, 2 verschillende kabels en op 2 verschillende LAN poorten een verlengde periode gepingt naar de modem ( 192.168 1.1 ). Op beide apparaten kreeg ik regelmatig de melding “Request timed out”. Dit duurde net als eerder beschreven enkele seconden t/m ~een uur. Ook zag ik duidelijk de pingspikes tevoorschijn komen. Meestal rondom de 200ms.
- Ik heb alle verbonden apparaten losgekoppeld (behalve de pc en/of laptop om het te kunnen testen).
- Ik heb na wat gegoogle en gegraaf in het forum de ONT en de modem van de stroom gehaald. Daarna eerst de ONT weer aangezet en daarna de modem
Voor de televisie heb ik de surround instelling uitgezet en de beeldinstellingen nagekeken.
In alle gevallen bleef het probleem hetzelfde. Ik heb de klantenservice gebeld en daar gaven ze aan dat ze bijna niks konden zien wat de oorzaak zou kunnen zijn. Het enige wat benoemd werd was dat de demping mogelijk te hoog is. Deze zou 7.3 zijn en daarmee 0.3 te hoog. Echter werd wel aangegeven dat dit hoogstwaarschijnlijk niet de oorzaak is.
Omdat het pingen van de default gateway als het goed is direct van computer naar modem gaat zou dat (voor zover mijn basiskennis gaat) los moeten staan van het internet dat binnen komt en lijkt de modem de boosdoener te zijn. Deze is echter al een keer vervangen en de kans dat ik 2 defecte modems heb ontvangen lijkt mij zeer klein.
De problemen met de televisie komen ook voor als het internet in een stabiele periode zit. Deze lijken daarmee (deels) los te staan van de problemen met het netwerk.
Het advies aan de telefoon was om hier een topic te maken. Hopelijk is er iets te zien wat afwijkt en de oorzaak kan zijn.