[Info] SMTP poort 25

  • 27 September 2021
  • 154 reacties
  • 9425 Bekeken


Toon eerste reactie

154 reacties

Reputatie 1

Hoi @jordo 

Je post in het topic “SMTP poort 25 dicht”. Mocht je van die poort gebruik maken, dan geldt dat dus ook voor jou. 

Bedankt voor dit duidelijke antwoord.
Dan ga ik opzoek naar het beste alternatief.

Reputatie 2
Vanaf mijn router. Telnet sessie opzetten op smtp.t-mobilethuis.nl op poort 25 ...
USER@ASUS:/jffs/scripts# telnet smtp.t-mobilethuis.nl 25

220 smtp01.glasoperator.nl ESMTP Postfix

EHLO test.example.com

250-smtp01.glasoperator.nl

250-PIPELINING

250-SIZE 104857600

250-VRFY

250-ETRN

250-STARTTLS

250-AUTH PLAIN LOGIN

250-ENHANCEDSTATUSCODES

250-8BITMIME

250 DSN

MAIL FROM: test@example.com

250 2.1.0 Ok

RCPT TO: test@example.com

250 2.1.5 Ok

DATA

354 End data with .

Subject: Testmessage

this is a test

.

250 2.0.0 Ok: queued as 359EAC0002

QUIT

221 2.0.0 Bye

Connection closed by foreign host

En hier op odido-nl.mail.protection.outlook.com poort 25

USER@ASUS:/jffs/scripts# telnet odido-nl.mail.protection.outlook.com 25

telnet: can't connect to remote host (52.101.68.15): Connection timed out

 

Reputatie 1

Tnx gaan we implementeren :D

Reputatie 2

Zojuist via Twitter begrepen dat er werk gemaakt wordt van het verwijderen van de IP-adressen van de blacklists.

 

@Cheyenne van Odido@Tommie van Odido Is er al bekend of er een smtp-relay beschikbaar blijft voor klanten met hun eigen mailserver? Zelfde vraag is ook op

 onbeantwoord gebleven.

Reputatie 7
Badge +16

@bjen Bedankt voor je feedback en sorry dat je hierdoor een flinke tijd in de weer bent geweest, dat is natuurlijk voor niemand wenselijk! Ik begrijp dat je mij hierin tagde en mijn excuses voor de verlate reactie, weet wel dat dit een weloverwogen keuze is geweest vanuit de ontwikkelaars met het oog op én ten aanzien van de reeds genoemde punten. Ik hoop dat je toch nog op een andere manier aan de slag kunt gaan en dat je met een workaround of een ander programma alsnog jouw verkeer kunt doorgeven.

Reputatie 2

Geheel mee eens. Het is echt van de zotte dat ik hier met een 1gigabit verbinding thuis zit die ik niet 100% kan benutten. Ik heb deze afgesloten zodat ik mijn VPS kon sluiten en mijn website en mail thuis kon draaien. 

 

Er zijn meerdere providers die gewoon poort 25 open hebben staan. En ja zet die dan alleen open voor diegene die daar behoefte aan hebben. 

 

Ik zou bijna gaan zeggen: Iedereen die dit geregeld wil hebben verzamelen en eens kijken wat een juridische weg zou doen. Info opvragen bij een advocaat en is er een zaak dan is dat de weg….

Ergens een linkje waarin (algemene voorwaarden?) waarin de outbound 25 blok word genoemd. Na paar jaar weer terug bij t-mob en ik kom van een koude kermis thuis. Ontbinden is natuurlijk een optie, mits ik het zelf niet heb goedgekeurd natuurlijk 😂.  Dus benieuwd of iemand behalve deze mededeling dit ook in de officiele documenten heeft gevonden. 
 

(nee relayen via tmob is geen optie, dan relay ik het via een tunnel via eigen server. Het gaat me om het juridische stuk niet het technische)

 

Reputatie 7
Badge +14

Sluiting is gebeurd op 27 september 2021 (anderhalf jaar geleden al) en o.a. aangekondigd op dit forum.

Techniek schrijdt voort, net zoals t-mobile per 1 juni 2023 hun 2G netwerk uitzetten, en Voda in 2021 hun 3G netwerk heeft uitgezet. Dus heb je een oud mobiel toestel, dan kan die niet meer verbinden. Staat 2G/3G specifiek in de algemene voorwaarden? Denk het niet. Staat poort 25 erin, denk het niet maar onder artikel 3 kunnen ze wel beschermings maatregelen nemen. Verder zeuren of het open wordt gezet heeft geen zin. Deze poort blijft dicht. Je zult zelf naar nieuwere technieken moeten uitkijken of binnen 14 dagen na oplevering je abonnement annuleren. 

 

Reputatie 2

Zojuist via Twitter begrepen dat er werk gemaakt wordt van het verwijderen van de IP-adressen van de blacklists.

 

Kan je zelf regelen bij zo'n spam boer. kost gewoon tijd.

 

Reputatie 2

Hi allen,

Het antwoord van @Demi geeft goed weer wat er precies aan de hand is. Omdat ik merk dat er inderdaad de vraag naar is, heb ik direct geïnformeerd bij onze specialisten op dit gebied. Het klopt inderdaad dat er twee servers van ons worden geblacklist bij SORBS. We zijn hiervan op de hoogte en hebben acties ondernomen om dit op te lossen. Bij een blacklist kan het dan een langer duren om ons hier vanaf te halen. We merken dat de meldingen afnemen, maar nog niet helemaal weg zijn. Het sturen van e-mails naar een @hotmail.com of @live.com kan daardoor problemen opleveren. Excuus voor het ongemak, maar weet dat we hard bezig zijn met een oplossing. 

He @Boris , dankje voor het bericht. Het lijkt idd dat 176 en 177 niet meer op de blacklists staan. De 178 en 179 mailservers staan er nog wel op. we zijn dus halverwege! 

 

Groeten

 

Reputatie 2

Gezien ik ben weggegaan van tmobile smtp (mailgun zoals al hier en daar genoemd is), heb ik eigenljk nog wel een vraag waar anderen wat aan zouden kunnen hebben:

Er zijn 2 servers blacklisted, en 2 die ok status hebben. Is het niet mogeljik de relay specifiek naar 1 van de 2 ‘ok’ servers te routen voor de ‘eigen mailserver’ mensen?

Ze hebben bij T-mobile blijkbaar niet in de gaten dat “hun servers” geblokkeerd zijn en niet poort 25. 

Reputatie 2

We hebben hier nog geen concrete beslissing en uitkomst voor @Stfn. Zodra ik deze heb zal ik die met jullie delen! 

Het zou inderdaad fraai zijn om hier een antwoord op te krijgen. De looptijd is nu wel erg lang aan het worden. 

 

Daarbij is Rijksoverheid duidelijk, een ISP mag geen diensten blokkeren. Ook daarom ben ik nieuwsgierig naar het antwoord.

 https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/mag-internetprovider-concurrerende-diensten-blokkeren#:~:text=Aanbieders%20van%20internet%20en%20telefonie,Er%20zijn%20uitzonderingen

 

Dit is een heel sterk. Dat betekend dat T-Mobile toen en Odido nu onterecht handelen. Juridisch zouden we hier wat mee kunnen doen en het openstellen van de poorten voor een email server kunnen afdwingen.

Onderstaande draadjes gaan allemaal over hetzelfde:

 

Reputatie 7
Badge +16

@Bardman Je reageert in een topic dat al ruim tweeënhalve maand niet meer besproken is, dat is in principe niet volgens de huisregels en wordt “bumpen” genoemd. Ook zie ik dat je al gewaarschuwd bent voor je taalgebruik; let hier alsjeblieft op. Het staat je altijd 100 procent vrij om, inhoudelijk, te reageren op alles, maar nooit met kwetsende uitingen: Hoe gaan wij binnen de Community met elkaar om? | T-Mobile Community.

Alhoewel ik het sentiment van je reacties enigszins begrijp, vind ik je manier van het ter discussie brengen niet wenselijk. Buiten het feit dat je reageert op reacties van maanden geleden, voegen ze niets toe aan dit topic of het bespreken ervan en je onderschrift c.q. handtekening laat zien dat je tevens geen klant bent - dat op zich is nooit een issue natuurlijk, maar dan vraag ik me oprecht af of je dit puur doet voor het bekritiseren of om inzicht te krijgen in het hoe en waarom. 

Probeer je voortaan aan de huisregels te houden, dan zal er ook makkelijker inhoudelijk gereageerd worden. Alvast bedankt voor je medewerking!

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag all, bedankt voor jullie geduld! Ik heb van onze specialisten een drietal antwoorden ontvangen en die staan hieronder:

@MauriceW67 Gebruik van poort 25 op smtp.t-mobilethuis.nl is mogelijk. Dit blijft zo. Onversleuteld geldt hierbij een maximum van 25 mails per mailserver per dag.

@Skirdster T-Mobile werkt voortdurend aan het optimaliseren van haar netwerken. Daarbij hoort ook het optimaliseren van onze technologieën, zodat we onze klanten een nog betere dienstverlening kunnen bieden. Het per 4 oktober afsluiten van de verouderde SMTP poort (25) is hier een voorbeeld van. Op deze manier proberen we de risico’s op blocks te beperken. Door gebruik te maken van alternatieven, bieden we onze klanten nieuwere en beter beveiligde manieren aan om e-mails te versturen via het vaste netwerk. In deze nieuwe technologieën worden e-mails versleuteld en voorzien van authenticatie verstuurd.

@SvenUtrecht T-Mobile voldoet aan alle huidige nationale en Europese wetgeving op dit gebied.

Beste mensen,

Ook ik ben zwaar teleurgesteld in het ontbreken van deze functionaliteit. Over de rechtmatigheid van het blokkeren van uitgaande connecties wil ik mij niet buigen en hoeft denk ik ook niet. Providers hebben een zorgplicht in deze en dat is dat ze hun "huishouding" op orde hebben. Om die reden moeten ze er voor zorgen dat er gewoon een relay server aanwezig is. Een zeer simpele dienst en noodzakelijk gezien het niet aanbieden van baste ip-adressen(!?).

Ik heb nog steeds geen legitieme reden gezien van ODIDO om dit niet aan te bieden. Ik ben haast geneigd 11x €40 in het water te gooien en over te stappen naar een professionelere club.

Is er al nieuws @Tommie van Odido? Het laatste bericht is alweer van 5 weken geleden.

Ik ben vooral sprakeloos van de mensen die vinden dat je anno 2024 als particulier een eigen mailserver zou moeten draaien en hier bij een provider een probleem van maken.

Voor de gewone gebruiker is poort 25 gewoon de oude manier om te connecten met een mailserver als client, het is daarmee geen mail relay.
Wanneer je echt een mailserver wil inrichten moet je inderdaad relayen over poort 25 maar heb je om stabiel te zijn ook een vast ip-adres nodig, ook dit krijg je niet op een consumentenprovider.

Om daarmee te zeggen dat de basis van internet wordt afgekapt vind ik echt zwaar overtrokken. De basis van internet had niet eens e-mail noch van poort 25 gehoord. Juridisch gezien wel interessant als je je tijd verspilt bij de ACM maar gok erop dat het dichtzetten van poort 25 niet als beperking van het consumentenrecht wordt gezien.

Ik ben nieuw bij Odido. Eerder zat ik bij online en bij solcon. Bij online had ik wel een dynamisch adres dat gedurende de volledige contractperiode niet wijzigde en dat ook niet in de blokkade range van zen spamhaus staat. Bij Solcon had ik als particulier een vast adres dat gewoon in mijn persoonlijke contract was vastgelegd. Standaard heb ik een cloudserver met mail maar zo nu en dan vindt microsoft dat ze een bulk ip-adressen moeten blokkeren voor inkomende email. In afwachting van dat microsoft mijn server vrijgaf, gebruikte ik mijn server thuis als relayserver. Dat kan nu ineens niet meer.

En ja, ik ben particulier maar elk gezinslid heeft een eigen domein. Zo out of date is die oplossing dan echt niet.

Reputatie 7
Badge +9

We hebben hier nog geen concrete beslissing en uitkomst voor @Stfn. Zodra ik deze heb zal ik die met jullie delen! 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @BennieWoef2 ,

Welkom bij de community.  

Ook bij Odido veranderd je ip adres niet zomaar. De kans dat dit gelijk blijft is groot, maar is dus geen garantie. Je zou DDNS kunnen gebruiken. 

De discussies van poort 25 is ook heel stabiel,die gaat niet open en het logische advies is om naar meer beveiligde poorten te kijken.

Hoi @BennieWoef2 ,

Welkom bij de community.  

Ook bij Odido veranderd je ip adres niet zomaar. De kans dat dit gelijk blijft is groot, maar is dus geen garantie. Je zou DDNS kunnen gebruiken. 

De discussies van poort 25 is ook heel stabiel,die gaat niet open en het logische advies is om naar meer beveiligde poorten te kijken.

Dank voor je antwoord. Ik verwacht ook niet dat het ip-adres zo maar wijzigt. De verbinding wordt tenslotte niet steeds opnieuw opgebouwd maar is continu. Blijft vervelend dat de gebruikte ip-range bij zen spamhaus reden tot blokkeren is. De enige manier om dat te omzeilen is een juist PTR record voor de betreffende smtp-server..Als dat geregeld kan worden is alles prima en ik wil best de boel omconfigureren naar een andere poort maar deze discussie lezend twijfel ik bij het effect hiervan.

Reputatie 3

@BennieWoef2 

Ik het algemeen zou ik het niet aanraden om te proberen direct mail te versturen vanaf een odido thuisverbinding, maar als je deze mogelijkheid als backup achter de hand wilt houden, valt het te proberen.

Allereerst moet je natuurlijk kijken of uitgaande poort 25 bij jou niet geblokkeerd is. In principe is dat bij odido namelijk zo, maar bij sommige mensen weer niet. Bij mijzelf bijvoorbeeld niet. Waarom is onduidelijk.

Daarna kun je bij spamhaus je ip adres delisten. Zie voor iets meer informatie hoe en wat deze draad:

Je hebt dan nog steeds geen goede reverse, maar dat hoeft niet perse onoverkomelijk te zijn. Zie daarvoor diezelfde draad. Veel succes!

Reputatie 3

Sorry dat ik niet de hele draad heb gelezen, maar ik dacht laat ik eens kijken hoe dat precies zit met het blokkeren van uitgaande poort 25 bij odido.

telnet odido-nl.mail.protection.outlook.com 25
Trying 104.47.17.74...
Connected to odido-nl.mail.protection.outlook.com.
Escape character is '^]'.
220 DB8EUR05FT053.mail.protection.outlook.com Microsoft ESMTP MAIL Service ready at Wed, 31 Jan 2024 21:38:15 +0000

Het blijkt dus dat uitgaande poort 25 op zich gewoon open staat. De Zyxel routers, die je van van odido krijgt, blokkeren die waarschijnlijk wel. Maar als je je eigen modem/router gebruikt, zoals ik, dan staat uitgaande poort 25 gewoon open als je dat wil. (Bij mij staat die normaal gesproken trouwens bewust dicht, maar ik vind dat wel principieel de keuze van de gebruiker en niet van de provider.)

Reputatie 2

Sorry dat ik niet de hele draad heb gelezen, maar ik dacht laat ik eens kijken hoe dat precies zit met het blokkeren van uitgaande poort 25 bij odido.

telnet odido-nl.mail.protection.outlook.com 25
Trying 104.47.17.74...
Connected to odido-nl.mail.protection.outlook.com.
Escape character is '^]'.
220 DB8EUR05FT053.mail.protection.outlook.com Microsoft ESMTP MAIL Service ready at Wed, 31 Jan 2024 21:38:15 +0000

Het blijkt dus dat uitgaande poort 25 op zich gewoon open staat. De Zyxel routers, die je van van odido krijgt, blokkeren die waarschijnlijk wel. Maar als je je eigen modem/router gebruikt, zoals ik, dan staat uitgaande poort 25 gewoon open als je dat wil. (Bij mij staat die normaal gesproken trouwens bewust dicht, maar ik vind dat wel principieel de keuze van de gebruiker en niet van de provider.)

Ik heb een eigen Router op een 1Gbps glasvezeltje. Maar geen connecties

user@iMac ~ % telnet odido-nl.mail.protection.outlook.com 25
Trying 104.47.17.74...

 

Reputatie 3

@160bpm  Misschien blokkeert je eigen router het en moet je dat eerst uitzetten? Of je iMac, kan ook.

 

Reageer