Skip to main content

Ik merk dat de tijdsinstelling van mijn modem niet meer klopt, hierdoor kloppen de toegangstijden tot internet niet meer. Maar volgens mij heb ik geen toegang tot de tijdsinstellingen die te vinden zouden moeten zijn onder system maintenance → Time and Date

https://faq.draytek.com.au/2008/03/12/how-to-set-date-and-time-for-vigor-routers/

Hoe moet ik dit oplossen?

Goedemiddag @wim_brouwer, welkom op de Community!

Het is niet mogelijk om de tijd aan te passen van de Draytek. Dit heeft te maken met onze custom firmware en het ontbreken van volledige adminrechten. Hoeveel tijd loopt het modem precies achter? Dan kijk ik aan onze kant na wat er mogelijk is!


Ongeveer 20 jaar…. 🤔

 


Wow dat is wel erg lang geleden, ik pak dit meteen op en stuur het door naar de juiste collega's zodat het onderzocht kan worden. Thanks voor je alertheid en medewerking!

Sinds wanneer heb je hier last van? 


Ik vermoed sinds er internet problemen waren vorige week. Ook mijn Android TV was helemaal de tijd kwijt, die stond op tijd van internet en kreeg ik ook niet meer goed omdat die door de foutieve tijd geen internet verbinding kon maken. Daar heeft een factory reset uiteindelijk geholpen. Maar weet niet of dit gerelateerd was aan de modem die nu 20 jaar achterloopt…


Dat klaart de boel al een beetje op, bedankt voor je toelichting! Het is inmiddels bekendgemaakt bij de specialisten zodat er naar een oplossing kan worden gezocht.

We houden contact hierover, updates volgen!


Ik volg dit even want ik heb ook al tijden last van slecht, wegvallend internet en de monteur kon zo 123 niks vinden. En bij mij staat de tijd ook ergens in het jaar 2000 dus ben benieuwd...


Hoi @wim_brouwer en @mishavanhaaren, onze specialisten zitten hier bovenop, er wordt onderzoek gedaan naar de oorzaak én de oplossing wordt gezocht. Zodra er een update is, volgt deze in dit topic!


Sinds vorige week staat de tijd weer (bijna, loopt 2min achter) goed, alleen de datum klopt nog steeds niet 🤔.

 

 


@wim_brouwer Bedankt voor je update! Heb jij zelf iets veranderd in de instellingen toevallig, of staat de tijd (bijna) weer goed vanuit zichzelf? Nu nog de datum goed krijgen en dan zijn we er!

@wim_brouwer en @mishavanhaaren Dankzij jullie meldingen kunnen onze specialisten het onderzoeken. Hoe lang dit precies gaat duren, kan ik niet aangeven omdat er nog geen oplossing gevonden is. Zodra die er wel is, zullen wij dit bekend maken in dit topic. 

 

 


Hoi @Jason , ik heb mijn oude Draytek afgestoft en aangesloten om te kijken of dit probleem zich hier ook voordoet, en inderdaad, de mijne blijft ook in het jaar 2000 hangen. Ik ben er even ingedoken en het probleem lijkt te zijn dat de NTP-server (tijdserver, 10.12.0.20) niet reageert. Ik vermoed dat er iets niet goed staat in de instellingen van die server of de route ernaartoe. Hopelijk kunnen de techneuten hier iets mee!


Hoi @TMTV, bedankt dat je het probleem hebt gereproduceerd en dat je de boosdoener (potentiële boosdoener dan) met ons deelt, top! 😁

Ik heb jouw feedback doorgegeven aan onze specialisten. Hopelijk leidt dit tot een fix!


@Jason , nee ik heb zelf niets gedaan. Tijd is trouwens 2x veranderd. Voordat hij bijna goed stond is er nog een andere verspringing geweest, dacht eigenlijk dat de techneuten aan het sleutelen waren. Hoop dat ze snel iets kunnen vinden met de tip van @TMTV !


Hi all, user @t-mans lijkt ook last te hebben van het time and date issue op de Draytek. Ik plaats zijn reactie daarom ook in dit topic. 

“De klok van de DrayTek 2132F toont nog steeds zomertijd terwijl de wintertijd eind oktober is ingegaan. Daarmee gaan de geprogrammeerde schedulingacties een uur uit de pas lopen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Modem biedt m.i. geen optie ter handmatige klokbeïnvloeding.”

Onze specialisten hebben het nog steeds in onderzoek. Wanneer er een update is, plaatsen we die in dit topic. 


@Jason, vandaag en gisteren spontaan ineens hele slechte verbindingen, ook vandaag wifi signaal verdwenen. Ik weet niet of het iets met de tijdinstelling te maken heeft, maar mijn geduld raakt wel een beetje op. de "techneuten” zijn er nu al een maand "mee bezig”.

Kunnen jullie niet gewoon een nieuwe modem sturen? Wellicht dat dat helpt….

 

grt Wim


@Jason  I also have the same problem. My router shows following date and time.

Current Time  2000 Jan 1 Sat 0:12:7

 

As I don't use TV receiver and my smart TV depends only on internet for date and time setting, my TV stopped working and date is not in synch. I would really appreciate if we get the solution quickly.


Goedemiddag @wim_brouwer, het duurt inderdaad langer dan verwacht, dat komt omdat het een lastig te traceren issue is. Mijn collega Sander heeft inmiddels contact opgenomen met de case-beheerder en aangegeven wat de kernoorzaak lijkt te zijn (bericht van @TMTV). Zodra we een update hebben, plaatsen we die meteen. Sorry dat het zolang op zich laat wachten, ik snap dat het frustrerend kan zijn. Ik wil je wel geruststellen dat het wegvallen van jouw Wifi-signaal losstaat van het tijd-issue op de Draytek. Dat neemt niet weg dat het een hardnekkig probleem is.

Ik ga nog eens navragen waar de oplossing blijft, bedankt voor je geduld.

Hi @reply2gmittal, thank you for notifying us. I've forwarded your case to our specialists and requested a long overdue update. Thanks for being so patient, I sincerely hope it'll be fixed rather sooner than later. Stay safe!


Ik las het topic en zie inderdaad dat ook bij mij het niet goed staat.
2000 Feb 5 Sat 5:42:18. Ik neem aan dat de restart begint op 2000 Jan 1 0:00:00.

Dan lijkt mij dat het 31 dagen (januari) + 5 + 5:42:18 geleden was en dan kom ik (20:38) uit op ongeveer 13 Oktober, iets voor 3 uur in de middag.

/nerd :P

 


Ik heb een ander probleem, maar dat zou ook veroorzaakt kunnen worden door dezelfde oorzaak die hier beschreven staat.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/lg-tv-kan-niet-downloaden-uit-lg-content-store-via-t-mobile-internet-327330?postid=1584544#post1584544

Ook bij mij staan de datum en tijd van het Draytek modem niet goed (januari 2000). @Jason Is al duidelijk hoe dat opgelost kan worden? 

Groet,

Marcel

 


Goedemorgen,

Via wat troubelshooting hier terecht gekomen, goed om te zien dat het probleem onderkend is en dat er aan wordt gewerkt! 

Zelf heb ik exact dezelfde issues van @marcel.krikke i.c.m. mijn LG OLED. Enige verschil is dat de tijd op de Draytek nog ingesteld staat op zomertijd i.p.v. het jaar 2000. Hierdoor is de LG store niet bereikbaar.

 

Hoop dat er snel een oplossing komt!

Mvg, Ryan


Dag allemaal, 

 

Bedankt voor alle meldingen hier! Ik heb nu een betere inschatting wat de effecten zijn van een foutieve tijdsaanduiding in het modem. Hierop hebben wij de prioriteit van dit issue verhoogd. Het blijkt echter dieper in het netwerk te zitten dan we aanvankelijk hadden gedacht. Weet dat we ons best doen om dit in één keer direct voor iedereen te verhelpen. Zodra ik meer weet, plaats ik het hier!


Hoi @Jason , ik heb mijn oude Draytek afgestoft en aangesloten om te kijken of dit probleem zich hier ook voordoet, en inderdaad, de mijne blijft ook in het jaar 2000 hangen. Ik ben er even ingedoken en het probleem lijkt te zijn dat de NTP-server (tijdserver, 10.12.0.20) niet reageert. Ik vermoed dat er iets niet goed staat in de instellingen van die server of de route ernaartoe. Hopelijk kunnen de techneuten hier iets mee!


Al Iets bekend over die NTP-server, die niet reageert? Ik heb heel veel vertrouwen in hetgeen TMTV heeft ontdekt. Het moet toch mogelijk zijn om dit heeeeel snel supersnel te verifiëren en de klanten die met problemen zitten ervan op de hoogte te brengen wat de situatie is?

Jullie kunnen toch bekend maken dat het inderdaad aan die time server ligt? Evenzo goed kunnen jullie zeggen: ja, het ligt aan die server maar weten nog niet hoe het op te lossen? Of: wij zijn er nog niet uit waar het exact aan ligt. Ik vind het heel erg jammer dat jullie je altijd beperken tot: we zoeken het uit en zullen jullie laten weten als er een update is. Daar zitten wij  niet op te achten. Concreet moeten jullie zijn. Als jullie momenteel ECHT niet weten hoe het opgelost kan worden en wanneer, is ook een antwoord. Maar geef aan welke routes jullie volgen om het probleem op te lossen.


Goedemorgen,

Via wat troubelshooting hier terecht gekomen, goed om te zien dat het probleem onderkend is en dat er aan wordt gewerkt! 

Zelf heb ik exact dezelfde issues van @marcel.krikke i.c.m. mijn LG OLED. Enige verschil is dat de tijd op de Draytek nog ingesteld staat op zomertijd i.p.v. het jaar 2000. Hierdoor is de LG store niet bereikbaar.

 

Hoop dat er snel een oplossing komt!

Mvg, Ryan

I have the same problem with my LG Oled. You tube app is also not working. 


Zelfde probleem hier. We kunnen geen apps meer downloaden, updaten of wijzigen op onze LG TV. Melding geeft aan dat de datum en tijd op de server niet overeenkomen met die van de TV (2000-01-01). Op advies van LG de TV gereset, maar vervolgens loop je tegen het probleem aan dat je de juridische- en gebruikersvoorwaarden niet kunt downloaden en accepteren. Wij wachten op een oplossing en sluiten ondertussen de iPad aan op de TV om toch te kunnen Netflixen ;)


Hoi @Ilsejee , inmiddels is duidelijk dat het probleem niet bij LG of de televisie zit. Een tussenoplossing is om de tv en apps opnieuw te installeren vanaf een ander netwerk. Bijvoorbeeld vanaf je telefoon hotspot of wifi van de buren (als dat ten minste geen T-Mobile is, of in ieder geval niet in combinatie met een DrayTek router). Ik heb van mijn werk een mobiel telefoon abonnement bij Vodafone en toen ik de tv verbond met de hotspot op mijn telefoon kon ik alles weer downloaden en installeren. 

Als de apps eenmaal geïnstalleerd zijn doen ze het namelijk wel (althans bij ons) via het T-mobile internet. Netflix doet het na installatie wel, omdat alleen de app van de LG content store komt (met die storing), maar de Netflix content zelf van de Netflix server komt en die heeft het tijdprobleem niet.  

Hope this helps.

 


Ik heb ook de suggestie gehoord om via een hotspot het probleem op te lossen. Dat was een voorlopige workaround die de specialisten van LG als mogelijke oplossing hadden aangekaart.

Alhoewel goed bedoeld van LG, die TENMINSTE met een oplossing kwamen, wil ik dit niet. Mij te gecompliceerd omdat ik geen idee heb om dit op deze wijze gedaan te krijgen.

Ik erger mij aan T-Mobile, om na 30 dagen nadat deze ellende aangekaart werd, niet in te gaan op wat TMTV als mogelijke AANTOONBARE oorzaak aan de orde heeft gebracht.

Ik heb maar 1 advies: T-Mobile technici kom uit je luie stoel, doe er wat aan. En graag HEEL snel.


Reageer