Skip to main content

Goedenavond allemaal,

 

Sinds een paar uur kampen wij met netwerkproblemen, we krijgen geen verbinding met het WAN. Het standaard GPON-doosje (de Huawei OptiXstar HG8010Hv6 als ik me niet vergis) heeft ledjes POWER en LAN op groen branden, terwijl PON groen blijft knipperen en LOS staat uit.

Laatst hadden we een probleem met het verbinden van een IoT-apparaat aan het netwerk, maar ik neem aan dat dat irrelevant is.

 

Apparatuur:

  • ZYXEL T-54
  • Huawei OptiXstar HG8010Hv6
  • KPN NetwerkNL-wanddoos

Wat ik heb geprobeerd:

  • Reset van de router/modem
  • Reboot van de router/modem (zonder kabels erin)
  • Reboot van de GPON
  • Eerst de GPON-terminal op te laten starten, en dan hem erin steken
  • Bij het verwijderen van de glasvezelkabel, brandt de GPON-doos wél rood op LOS, dus het ligt waarschijnlijk niet aan de kabel.

Andere info:

  • ZYXEL-versie is: V5.17(ABZC.0)T54C_b28
  • De syslog blijft het volgende stukje herhalen:
    • dnsmasq-dhcp: ip lease:azelfde MAC-adres], given to MAC:;zelfde MAC-adres] with hostname:wlan0, Lease time:86862
    • dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
    • udhcpc: Sending discover…

Ik kon overigens het zelfde probleem zo 123 niet terugvinden op het forum, maar misschien hebben anderen hetzelfde probleem. Heeft iemand een idee wat ik kan doen om het zelf op te lossen?

 

Alvast bedankt voor de hulp!

- Tristan

Hallo @tagerritsen 

Het Huawei kastje kan geen verbinding tot stand brengen met de wijkcentrale. Je kunt dit niet zelf oplossen maar soms kan het zo zijn dat de verbinding vanzelf weer online is na het herstarten van de Huawei en anders moet er een monteur komen.


Reageer