Skip to main content

Onlangs ben ik overgestapt van KPN glasvezel naar Oidido glasvezel. Maandag 21 oktober is de verbinding via Odido aangesloten. Een week later is de verbinding plotseling verbroken. Lampje LOS knippert op ONT, lampje PON uit. Ik heb direct contact opgenomen genomen met Odido. Er zou een probleem ergens in de wijkcentrale zijn, specifiek voor mijn verbinding. Er is een ticket aangemaakt voor de netwerkbeheerder (Open Dutch Fiber). Het ticket zou intern bij Oidido door de technische dienst moeten worden beoordeeld alvorens deze zou worden doorgezet naar ODF. Ook zou het “geëscaleerd” worden. Sindsdien heb ik aantal keer gebeld met de servicedesk om te vragen wat de status is, welke actie Odido tot nu toe ondernomen heeft, of het ticket nu daadwerkelijk is doorgezet naar ODF. Ik krijg hier geen duidelijk antwoord op. Ik zou graag pro-actief op de hoogte worden gehouden van de voortgang.

Ik heb ik in 5 jaar KPN geen enkele storing gehad. En nu na een week bij Odido direct een storing van (tot nu toe) al meerdere dagen. Ik heb sowieso mijn leven lang geen internetstoring meegemaakt die langer dan een paar uur duurde. Zelf heb ik het vermoeden dat er administratief iets niet goed is gegaan, omdat de verbinding net een week was opgeleverd. Bijvoorbeeld een migratie die niet volledig is afgerond oid.

Ik werk vanuit huis, dat is nu praktisch onmogelijk via een hotspot op telefoon. Daarnaast zijn er nu allerlei apparaten in huis die geen internet verbinding hebben.

Volgens de voorwaarden heb ik het recht om het contract binnen 14 dagen na oplevering te ontbinden. Dus geef ik Odido tot morgen de tijd om te zorgen dat dit word opgelost.

Update 31 oktober 11:46: 

Ik heb zelf maar even contact opgenomen met Open Dutch Fiber. Mijn adres komt helemaal niet voor in hun systeem. Volgens ODF is het een KPN glasvezelverbinding. Een postcodecheck op de website van ODF geeft ook aan dat mijn adres geen ODF gebied is.

Aai dat is vervelend heb je een witte of een zwarte ONT?

Ik heb een witte ONT.

Update 31 oktober 12:53:

Wederom met Odido gebeld. Het ligt bij de backoffice. Dit zou standaard 3 dagen duren?! Servicedesk kan me nog steeds niets meer vertellen dan dat. Wat mij wel duidelijk is geworden, is dat de servicedesk medewerkers vrij weinig voor je kunnen doen behalve strooien met vouchers. Alles gaat over meerdere lagen, met lange wachttijden, en geen inzicht in status. Verder heb ik ook het sterke vermoeden dat er weinig prioriteit worden gegeven aan dergelijke storingen. Naar mijn mening zou onderbreking van dienstverlening de hoogste prioriteit moeten hebben. Bij een stroomstoring wordt er ook direct actie ondernomen. Het kan allemaal wel, maar zal met prioritering en beleid te maken hebben. Eigenlijk ben ik “blij” dat ik dit al direct na de eerste week bij Odido ervaar. Ik weet nu waar ik aan toe ben bij Odido en heb nog de kans om kosteloos mijn contract te ontbinden.

Met KPN gebeld. Zij geven aan dat ze de glasvezel binnen 3 dagen weer kunnen activeren via de afdeling spoed en herstel. Ik denk dat ik hier maar gebruik van ga maken.

Update 1 november 10:15:

Met servicedesk gebeld. Ze zijn er mee bezig … Zou om een kabelbreuk gaan? Moet opgelost worden in de wijkcentrale door de netwerkbeheerder. Dit zou ODF zijn.

@Cheyenne van Odido Bij deze het topic zoals gevraagd bij de trustpilot review. Ik ben bij trustpilot ingelogd via mijn google account. Dus dat is een ander emailadres.

Update 1 november 15:00:

Ik heb out-of-the-blue een email ontvangen van Guidion voor het maken van een afspraak. Dat verbaast mij omdat Odido vanaf dinsdag al aangeeft dat het een probleem in de wijkcentrale is dat moet worden opgelost door de netwerkbeheerder (ODF). Het verbaast me ook dat er verder geen communicatie vanuit Odido is.

Ik heb weer gebeld met Odido. Zij geven aan dat Guidion bij mij thuis moet langskomen om een ticket aan te maken voor KPN!? Nu dus ineens toch KPN terwijl er steeds werd volgehouden dat het ODF was. Dus we zijn nu bijna een week verder en ik mag een afspraak maken zodat er iemand bij mij thuis komt om een ticket aan te maken voor KPN. Dit voor mij volstrekt onacceptabel.

Update 1 november 15:20:

Nu ontvang ik een email van Guidion dat de afspraak is ingepland voor zondag 3 november. Hoe is dit mogelijk?

Een netbeheerder accepteerd alleen een storingsticket als eerst de internetprovider een lokaal probleem heeft uitgesloten door het sturen van een monteur.

Een netbeheerder accepteerd alleen een storingsticket als eerst de internetprovider een lokaal probleem heeft uitgesloten door het sturen van een monteur.

Dat is leuk, maar Odido heeft vanaf dinsdag volgehouden dat ze het direct met de netbeheerder gingen regelen. Dan hadden ze me direct dinsdag een afspraak met Guidion kunnen laten maken. Bovendien zijn er echt wel andere manieren om het een en ander uit te sluiten en zo een stuk efficiënter te werken.

Update 1 november 15:49: 

Weer gesproken met Odido servicedesk. De reden dat de Odido medewerkers steeds zeggen dat de netbeheerder Open Dutch Fiber is, is omdat mijn verbinding staat geregistreerd als (odf-reggefiber). Alleen heeft odf hier een heel andere betekenis. De opdracht van de Guidion monteur is dus om te bevestigen dat het inderdaad om een storing gaat die moet worden opgelost door KPN. Bijzonder, want bij oplevering is er door Guidion gepatcht in de wijkcentrale. Waarom zou Guidion nu dan niet weer de wijkcentrale kunnen bezoeken en eventueel een patch herstellen mocht dat nodig zijn.

Het blijkt dus wel dat Odido alleen intern al 3, 4 dagen nodig heeft om het op te pakken. Dan pas worden externe partijen aangestuurd. In dit geval Eerst Guidion en dan KPN. De kans dat een dergelijke storing snel verholpen kan zijn is dus niet erg groot. Ik denk dat je altijd rekening moet houden met minimaal een week. Misschien wel twee.

Update 2 november 17:41:

De monteur van Guidion is langs geweest. De patch in de wijkkast was verwijderd. In enkele minuten was het opgelost. Dit was dus wat ik ongeveer had verwacht. Ik ben uiteraard blij met deze monteur. Minder blij ben ik met de gang van zaken. 

Vragen aan Odido:

1. Hoe is het mogelijk dat een aangelegde patch na 8 dagen weer verwijderd wordt? Wat doen jullie om te voorkomen dat zoiets nog een keer kan gebeuren?
  2. Waarom blijft zoiets zo lang intern bij jullie liggen voordat er een monteur aangestuurd wordt. Dit had makkelijk binnen een dag opgelost kunnen worden!
  3. Willen jullie de kosten van 29-10 tot en met 02-11 vergoeden?
  4. Willen jullie de door mij aangeschafte Odido sim kaart à 9,95 vergoeden?

Echt precies zoals ik had verwacht een patch die niet (meer) in orde was. En uiteraard geen kabelbreuk of defecte apparatuur zoals door Odido geroepen werd.

Ben benieuwd 

Hey @technois, ik ben blij om te horen dat het inmiddels is opgelost.

Het kan zijn dat KPN in de wijkcentrale werkzaamheden uitvoert of een patch niet in het systeem ziet staan en deze perongeluk verwijderd. We hanteren standaardverwerkingstijden met onze tickets, hierdoor kun je met drukte soms langer wachten dan we hopen.

Kan je een foto van de bon sturen van de simkaart? Dan vergoed ik de periode en simkaart in 1x voor je! 

@Tommie van Odido 

Blijkbaar kan zoiets dus gebeuren. Vind ik nog steeds onacceptabel. Staat de patch nu dan (wel) goed in het systeem? Of moet ik vrezen dat het in de toekomst vaker kan of zal gebeuren?

Ik begrijp dat dat jullie standaardverwerkingstijden zijn. Het is echter niet de kwaliteit die ik verwacht van mijn ISP. 

Ik heb helaas geen kassabon. Door de stress op dat moment ben ik vergeten om een kassabon te vragen bij de Albert Heijn. Ik heb wel een foto van de verpakking met daarop een serienummer. Hoe kan ik je die sturen? Via privébericht zie ik geen mogelijkheid om een bijlage te versturen.

@technois Ik kan mij voorstellen dat je dit in de toekomst wil voorkomen, wij ook! De patch staat goed in het systeem. 

Daarnaast heb ik de kosten voor dat je offline bent geweest voor je vergoed. Je ontvangt hierover een e-mail ter bevestiging. 

Laat je het mij weten als ik nog ergens bij kan helpen? Ik doe het graag!

Reageer