Beantwoord

E Fiber en KPN Koper netwerk

  • 10 November 2021
  • 10 reacties
  • 446 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Goededag,
Er was iemand van E Fiber aan de deur en die gaf aan dat er binnenkort glasvezel bij ons wordt aangelegd in Oss en dat als we voor die tijd een abonnement afsluiten (bij één van de aanbieders op het E Fiber netwerk) de glasvezel gratis naar binnen gelegd wordt(op een later moment zou dat ca. €450,- kosten).
Nu is T-Mobile niet 1 van de aanbieders op het netwerk van E Fiber. en heeft KPN plannen om het koper netwerk vanaf 2023 uit te zetten.  Nu is mijn vraag, wat gebeurt er als ik bij T-Mobile blijf en KPN het koper netwerk uitschakelt? Moet ik dan alsnog overstappen en dus extra betalen om de glasvezel van E Fiber binnen te krijgen? 

icon

Beste antwoord door Anonymous 10 November 2021, 13:42

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

10 reacties

Goededag,
Nu is mijn vraag, wat gebeurt er als ik bij T-Mobile blijf en KPN het koper netwerk uitschakelt? Moet ik dan alsnog overstappen en dus extra betalen om de glasvezel van E Fiber binnen te krijgen? 

T-Mobile heeft op dit moment een procedure lopen bij de rechter om het uitschakelen van het kopernetwerk te voorkomen. Lukt dit niet - lees; gaat de rechter hier niet in mee - dan zal KPN per 2023 het kopernetwerk uitschakelen.

In dat geval zal je dus inderdaad moeten overstappen naar glasvezel of kabel.

Ik lees her en der allerlei verschillende verhalen, waarbij de één een glasvezel abonnement bij KPN afsloot voor één maand en daardoor niet de aansluitkosten van € 450,00 hoefde te betalen terwijl de ander minder geluk had.

 

Reputatie 7
Badge +4

@Rudy034 

KPN bied wel glasvezel aan op efiber ?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Rudy034 

Ik las ook dat het koper netwerk alleen in die plaatsen wordt uitgeschakeld waar KPN een alternatief heeft liggen dus glasvezel.

@Rudy034

KPN bied wel glasvezel aan op efiber ?

Nee, ik noemde KPN omdat naar mijn weten T-Mobile gebruik maakt van het KPN netwerk voor vast internet

Reputatie 7
Badge +15

@Rudy034 

Begin 2023 schakelt KPN zijn kopernetwerk voor 2,4 miljoen adressen uit. Het gaat om adressen die tegen die tijd over glasvezel van KPN kunnen beschikken. Klanten die dan nog op koper zijn aangesloten, worden overgezet naar glasvezel

Volgens de website van E-fiber is KPN niet beschikbaar als provider en als er tegen 2023 geen glasvezel van KPN komt dan blijft je koperverbinding bestaan volgens mij.

 

Persoonlijk vind ik het nogal een dubbelzinnig persbericht, why? Als ik het persbericht op de website van KPN lees “ KPN stelt in glasvezelgebieden op termijn kopernetwerk buiten gebruik “, dan lijken enkele dingen elkaar tegen te spreken;

KPN bouwt aan het netwerk van Nederland en zal op termijn op alle adressen waar glasvezel ligt het kopernetwerk uit gaan zetten. Begin 2023 stelt KPN op nagenoeg 2,4 miljoen adressen waar glasvezel ligt de koperverbinding buiten gebruik.

 

Dit doet vermoeden dat “overal” waar glasvezel ligt - dus ook glasvezel welke niet in handen is van KPN.

 

Door de omzetting van koper naar glasvezel profiteren alle klanten van KPN en KPN Wholesale van het beste netwerk dat in de grond aanwezig is en hoeft KPN op den duur nog maar één netwerk te onderhouden.

 

Dit doet weer vermoeden dat koper wordt uitgeschakeld waar KPN (Wholesale) haar infrastructuur heeft liggen.

Als het eerste het geval is, dus dat KPN overal waar glasvezel ligt (dus ook waar niet hun infra aanwezig is) dan zijn T-Mobile Thuis klanten die gebruik maken van DSL straks inderdaad de sjaak en gewezen op één van de concurrenten die wel aanwezig zijn op de infra van E-Fiber.

 

Reputatie 7
Badge +1

KPN had na de overname van Reggefiber meteen vol moeten inzetten op de verdere uitrol van glasvezel i.p.v. doorgaan en investeren in een netwerk welke volkomen achterhaald is en in de basis al door Napoleon is aangelegd.

hoewel ik absoluut niet een heel grote fan van KPN ben hebben ze volkomen gelijk dat men het DSL netwerk uit schakelt indien er in een regio of plaats ook glasvezel ligt, KPN heeft in het verleden genoeg verkeerde keuzes gemaakt.

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben het er volledig mee eens dat T Mobile op meer netwerken moet uitrollen. Momenteel alleen KPN NetwerkNL, Reggefiber, Primevest en open dutch fiber met eigen apparatuur. En alle netwerken waar KPN NetwerkNL actief is. Glasdraad, Delta Fiber, Flevofiber, Frieslandring Cif (allemaal gedeeltelijk).

@BeMu eigenlijk had Reggefiber niet overgenomen moeten worden door KPN. Heeft de bloem aardig gefrustreerd. (Ziggo is de grootste provider door dat KPN 15jaar te laat is begonnen met de aanleg van glasvezel. Allemaal korte termijn visie door de directeuren als ze hun geld maar opstrijken) 

Reputatie 7
Badge +1

@Hidden.nld Ben het met je eens dat T-Mobile e.a. zoveel mogelijk glasvezel moeten uitrollen, wel vind ik het volkomen onzin dat er in een plaats b.v. 2 partijen uitrollen, alleen de partij die de aanbesteding wint mag uitrollen, en gaat vervolgens met andere provider onderhandelen wie er zijn diensten op aan wil bieden.

Ik woon in de Achterhoek waar Reggefiber net als in Twente jaren geleden al glasvezel had uitgerold zelfs voor dat er in westen mee was begonnen, in eerste instantie gebruikten alle providers de zelfde apparatuur, dus je kon gewoon alles mee nemen als je overstapte, later helaas niet meer.

Wat mij als technische leek dikwijls opvalt en ga dan uit van persoonlijke ervaring dat dit netwerk in mijn beleving betrouwbaarder is dan wat er nu wat aangelegd afgaande op de vele klachten.

Lees ik de vele klachten over Guidion heb ik misschien ten onrechte mijn twijfels over de deskundigheid van de Guidion monteurs.

@Hidden.nld Hij blijft leuk "eigenlijk had Reggefiber niet overgenomen moeten worden door KPN.”. Wessels (Reggeborgh) was niets meer of minder dan een investeringsmaatschappij en bij investeerders staat cash nu eenmaal hoog, enige wat telde was dat er een goed bod kwam.

Alleen kwam er niemand met een bedrag dat gelijk was aan - of hoger dan - wat KPN ervoor over had. Het was zekers niet zo dat er rijen stonden met geïnteresseerden. Dan ben je natuurlijk gauw klaar. Daarnaast denk ik niet dat er überhaupt iemand nog interesse had toen KPN een groot deel van de aandelen in handen had zelfs al zou je 51% bezitten dan nog wil je KPN niet in je nek hebben hangen aangezien - zoals we gezien hebben - de laatste jaren toen KPN een groot deel van de aandelen bezat, de uitrolsnelheid, er al eigenlijk uit begon te raken.

@BeMu Ik meen mij te herinneren dat er niet overal gebruik gemaakt wordt van aanbestedingen en dat partijen zelf e.e.a. indienen bij gemeenten. In geval van aanbestedingen is er vaak sprake van subsidie (dacht ik) vanuit gemeente, provincie of een andere overheidsorgaan. Bij aanbestedingen zijn de procedures overigens wel vaak stukken langer.