Werd ik voorheen lastig gevallen door Indiase scammers, tegenwoordig komt deze vorm van terreur ook van onze eigen bodem. Je wordt gebeld door een gespoofed telefoonnummer en krijgt een bandje te horen dat er gepoogd is EUR 2400,- van je rekening af te schrijven en moet een 1 drukken om een medewerker te spreken. Druk je een 1 dan wordt je doorverbonden met een betreurenswaardig persoon die je zal proberen je geld afhandig te maken.
We kennen allemaal een vergelijkbare vorm van terreur die ons via email bereikt. Slimme technieken zoals SPF (Sender Policy Framework), DKIM (DomainKeys Identified Mail) en DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance) proberen deze vorm van terreur een halt toe te roepen.
Nu ben ik niet tegen nummer spoofing, deze functionaliteit is in het dagelijks leven bijzonder handig; Odido belt ook uit met een algemeen nummer i.p.v. het directe nummer van de beller. Waar ik wel tegen ben is het (pleuris)volk dat probeert weerloze mensen op een verachtelijke criminele manier geld afhandig te maken. Ik heb recent Odido een onderzoek laten doen naar een drietal nummers, al denk ik dat het vrij vruchteloos zal zijn. Een lijst aanleggen met scammers is ook niet de oplossing vrees ik, ze spoofen random nummers. Is er dan geen enkele manier om deze vorm van terreur het hoofd te bieden vraag ik me dan oprecht af.