Skip to main content

Werd ik voorheen lastig gevallen door Indiase scammers, tegenwoordig komt deze vorm van terreur ook van onze eigen bodem. Je wordt gebeld door een gespoofed telefoonnummer en krijgt een bandje te horen dat er gepoogd is EUR 2400,- van je rekening af te schrijven en moet een 1 drukken om een medewerker te spreken. Druk je een 1 dan wordt je doorverbonden met een betreurenswaardig persoon die je zal proberen je geld afhandig te maken.

We kennen allemaal een vergelijkbare vorm van terreur die ons via email bereikt. Slimme technieken zoals SPF (Sender Policy Framework), DKIM (DomainKeys Identified Mail) en DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance) proberen deze vorm van terreur een halt toe te roepen. 

Nu ben ik niet tegen nummer spoofing, deze functionaliteit is in het dagelijks leven bijzonder handig; Odido belt ook uit met een algemeen nummer i.p.v. het directe nummer van de beller. Waar ik wel tegen ben is het (pleuris)volk dat probeert weerloze mensen op een verachtelijke criminele manier geld afhandig te maken. Ik heb recent Odido een onderzoek laten doen naar een drietal nummers, al denk ik dat het vrij vruchteloos zal zijn. Een lijst aanleggen met scammers is ook niet de oplossing vrees ik, ze spoofen random nummers. Is er dan geen enkele manier om deze vorm van terreur het hoofd te bieden vraag ik me dan oprecht af.

Tegenwoordig heeft de ING bank een feature in hun app. Als je door de bank gebelt wordt kun je in de app kijken of het daadwerkelijk door hun telefooncentrale is gestart. 

Er moet toch wel een oplossing zijn die universeel toepasbaar is?

Nee dus, anders had ING die wel gekozen en zou Tros radar dat wel gemeld hebben.  Zij maken echter alleen items over mensen die door die scammers zijn opgelicht. Die gasten zitten door heel de wereld.  Ook in landen waar het politie apparaat een heel ander niveau kent. En zo kunnen ze hun gang blijven gasn.

Na iets meer onderzoek STIR/SHAKEN is een begin.

In hoeverre zijn Odido en andere NL Telco operators ondertussen bezig ons klanten te beschermen tegen gespoofde CallerID's?

Idd bv. dmv https://en.wikipedia.org/wiki/STIR/SHAKEN

De Amerikaanse FCC is hier ondertussen al verder mee https://www.fcc.gov/call-authentication

Ik zou graag de optie hebben dat ik alle oproepen met een CallerID +31… afkomstig van buitenlandse of discutable NL VOIP operators zou kunnen blokkeren, jammer voor de NL bedrijven die een buitenlandse Telco gebruiken om met een +31 CallerID uit bellen.

Anoniem & buitenlandse nummers kan ik makkelijk zelf blokkeren.

Hallo @HegemanV, ik zag dat je al een eigen topic had aangemaakt. Zie onderstaande reactie voor mijn antwoord over dit onderwerp. 

Dit topic gaat idd over spoofing, de andere niet, zie mijn reactie daar

@HegemanV Je hebt gelijk, ik had het verkeerd begrepen. Excuus! Ik heb mijn reactie in het andere topic verwijderd en plaats het in dit topic: 

Spoofing is bij ons een heel belangrijk onderwerp.  Echter, kunnen we hier vrij weining wat tegen doen, omdat fraudeurs elke keer weer nieuwe manieren vinden om het mogelijk te maken. Bijvoorbeeld Spoofing via bellen, sms of Whatsapp kunnen we niet onderzoeken. Diensten om deze vorm van spoofing uit te voeren zijn makkelijk te vinden op internet, en we kunnen hier weinig tegen doen. We proberen met organisaties en andere providers dit probleem tegen te gaan.

Als je dit ervaart, kun je eventueel aangifte bij de politie doen of ervoor kiezen om je nummer kosteloos bij ons te wijzigen, maar dat geeft geen 100% garantie dat het stopt. Je leest van alles over dit onderwerp op onze website: https://www.odido.nl/phishing

Reageer