Skip to main content

Na een aantal weken telefonisch meerdere keren contact met de klantenservice te hebben gehad werd besloten een monteur afspraak te plannen. Op 11-11-2024 ontving ik per mail een bevestiging: We hebben een melding voor je doorgestuurd naar de technische dienst, met referentienummer 74241075. Je ontvangt hierover binnen 3 werkdagen meer informatie. Intussen wacht ik nog steeds op informatie en een afspraak en heb ik al sinds het activeren van mijn abonnement een storing in het geluid op tv. 

Ik heb in 2023 een paar weken een internet/tv abonnement bij Odido gehad maar vanwege de slechte dienstverlening heb ik dat abonnement al snel beëindigd. Nu heb ik me toch weer laten verleiden om naar Odido over te stappen, maar heb inmiddels ook alweer spijt. 

​​​​​​Wat moet je bij Odido doen om ze afspraken na te laten komen?

Hey ​@Mildrid, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je zorgeloos tv kunt kijken en ben meteen voor je gaan kijken. De technische dienst wil dat je nog een aantal stappen uitvoert en instellingen aanpast voordat we iemand kunnen sturen. Zou je de volgende stappen willen uitvoeren en kijken of het geluid verbeterd is? 

Check of HDMI CEC instelling voor geluid UIT staat. Als deze instelling AAN staat, werkt het wijzigen van het volume van de Mediabox niet.

1. Ga naar het Mediabox menu
  2. Vervolgens op het tandwieltje drukken van de 'settings'
  3. Daarna selecteer je de optie 'Device Preferences' 
  4. Ga naar 'Display & Sound'
  5.  Vervolgens dien je te kiezen voor de optie 'HDMI CEC'
  6.  Zet de 'Volume Control' UIT zetten.
  7.  Als dit eenmaal gedaan is kan je de knop voor 'spraakcommando' indrukken. Dit vindt je bovenin - in het midden van de afstandsbediening
  8.  Dan moet je hardop zeggen: MAX Volume

• Ga naar Settings -> CEC Control -> Schakel volume control uit -> Zet de Mediabox op volume 100 -> Zet volume control weer aan.
  • Ga naar Settings -> Remotes & Accessoires -> Afstandsbediening -> Change volume control uit of aan zetten. 
  • Ga naar Instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid HDMI CEC > Volumeregeling en zet Volumeregeling op 'AAN'.
  • Als alternatieve oplossing kan je ook dit proberen - Ga naar Instellingen Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen > Indelingen selecteren. De instelling staat standaard op 'Automatisch'. pas dit aan naar 'Passthrough'.

Hallo Tommie,

Bij stap 8 houdt het op. Als ik het spraakcommando gebruik gebeurt er niets. Wat kan ik anders doen?

Met vriendelijke groeten 

Mildrid 🌷 

@Mildrid Dankjewel voor je terugkoppeling. Ik had graag gelezen dat dit de oplossing was. Ik kijk gelijk met je mee hoe we het geluid alsnog kunnen verbeteren! 

Wil je de volgende vragen voor mij beantwoorden? Dan ga ik opnieuw mijn collega’s van de technische dienst vragen om dit te onderzoeken. 

• Ervaar je het wegvallende geluid alleen bij Live TV kijken of ook bij Terug Kijken en/of Opnemen?
  • Op welke zenders speelt het probleem?
  • Heb je een voorbeeld van een moment dat het geluid wegviel (programma/datum/tijdstip)?
  • Speelt het probleem ook bij andere apps?

Laat je het mij weten? Mocht ik in de tussentijd nog ergens anders bij kunnen helpen, verneem ik het graag. Ik sta voor je klaar! 

Het geluid valt weg bij live kijken en bij terugkijken. Als ik de tv aanzet valt het geluid na tussen de 30 en 40 minuten een paar tellen weg. Spoel ik dan terug en speel ik hetzelfde stukje opnieuw af, dan is het geluid normaal. Wij kijken live de NPO zenders of kijken terug of vooruit via de NPO app. Commerciële of andere zenders kijken wij niet. Ik hoop dat ik je vragen zo voldoende heb beantwoord, laat het anders zeker even weten.

Hi ​@Mildrid, heb je toevallig extern audio apparatuur aangesloten?  Dat ben ik vergeten te vragen. Zo ja, kan je die eens loskoppelen en kijken of het geluid niet wegvalt als het geluid uit de tv speakers komt?

Het is vreemd dat ik tot 8 oktober nergens last van had toen ik internet en tv via Ziggo ontving. Sinds 9 oktober is het probleem er. Ik gebruik al zo'n 5 jaar dezelfde apparatuur. Wanneer ik draadloos (via Chromecast) live tv kijk is het probleem er niet. 

Hoi ​@Mildrid, goed om te weten! Ik ben dan wel nog benieuwd naar de antwoorden op de vraag mijn collega Tommie. Zou je dit willen nagaan? Alvast bedankt! Groetjes, Ishana

Ik gebruik altijd een externe speaker bij de tv omdat het geluid van de tv niet om aan te horen is. Dit doe ik al zolang ik de tv heb. En wat ik eerder schreef. Bij Ziggo was dit probleem er niet dus m.i. zit het probleem niet in een externe speaker. Op internet lees ik dat veel mensen dit probleem ervaren sinds ze naar Odido opstapte. Ik hoop dat er een oplossing voor is, anders moet ik na afloop van mijn contract maar weer overstappen naar een andere aanbieder. 

@Mildrid Dankjewel voor je terugkoppeling. Ik begrijp je sentiment goed, maar we willen dit graag weten, zodat dit kan worden uitgesloten. 

Wil je dit alsnog proberen? Ik ben benieuwd naar de resultaten. Dan kan ik je meteen verder helpen! 

We hebben de extreme audio apparatuur ontkoppeld en luisteren nu naar het geluid rechtstreeks uit de tv. Helaas blijft het probleem. Er is verder geen apparatuur op de tv aangesloten, enkel de mediabox van Odido. 

Reageer