Skip to main content

Odido blokkeert op mijn glasvezel aansluiting poort 5060 binnenkomend. Ik heb een eigen router, geen Odido apparatuur in gebruik behalve de ONT. Ik neem ook geen SIP (vaste telefonie) diensten af van Odido.

Ik wil dat deze blokkade wordt opgeheven.

Ik weet niet of het systematisch is voor alle klanten, maar ik weet van een andere Odido aansluiting (die van mijn vader) dat daar ook met eigen router inkomend UDP 5060 geblokkeerd wordt, dus het is óf voor alle klanten óf in ieder geval niet alleen mijn aansluiting.

Totdat Odido deze belachelijke blokkade kan opheffen zou het fijn zijn als deze beperking in de internetdienst tenminste fatsoenlijke gedocumenteerd kan worden. Want dit staat nergens vanuit Odido gedocumenteerd. Niet op de website, en de mensen aan de helpdesk hebben ook geen idee waarom SIP niet normaal werkt op hun aansluitingen.

Als laatste, is er een technische workaround mogelijk? Doet Odido bijvoorbeeld UDP 5060 blokkeren op VLAN 300, omdat er een ongedocumenteerd VLAN is waar de Zyxel stiekem verbinding mee maakt? Documenteer dit tenminste, vooral omdat klanten zonder vast bellen dienst, en zonder Odido router ook tegen deze blokkade aanlopen!

Hi ​@Tommie van Odido, bedankt voor de reactie. Ik wel nog steeds benieuwd naar de reden van de blokkade.

Want “Poort 5060 is bewust dichtgezet om te voorkomen dat er verkeer op de modems binnen komt” klinkt als “We blokkeren zodat we blokkeren.”

Bovendien “op de modems”, bedoel je daar de Zyxel T-56 van Odido mee? Want de blokkade is van toepassing ook op klanten met eigen routers. Ook op verkeer dat niet van de Odido Vast Bellen dienst afkomstig is.

Je kan dit oplossen door een andere “source” poort te gebruiken. 

Dit is me bekend, ik heb al meerdere klanten met SIP problemen op dit forum geholpen door ze uit te leggen dat dit mogelijk de oorzaak was, en dat ze een andere source poort moeten instellen op hun Gigaset, Fritzbox, etc.

Het problem is dat dit nergens gedocumenteerd staat, en de telefonische helpdesk dit ook niet weet. Ik sta nu te zeuren omdat dit issue mij uren van mijn tijd heeft gekost, en potentieel elke nieuwe klant die een eigen router heeft en SIP wil gebruiken tegen dit probleem aanloopt, en ook weer veel tijd kwijt is met een probleem dat geen reden tot bestaan heeft.

Daarnaast moet de blokkade dus opgeheven worden.

ik weet niet of dit gaat lukken

ACM regels zeggen dat de blokkade er af moet. KPN, Ziggo, en letterlijk elke andere internetaanbieder laten in de praktijk zien dat een dergelijke blokkade niet nodig is. Natuurlijk “gaat dat lukken”.


Ons IP-team gaat ernaar kijken ​@GebruikersnaamRandomTekst. Hopelijk kunnen we de poort gewoon weer open zetten. 


Ons IP-team gaat ernaar kijken ​@GebruikersnaamRandomTekst. Hopelijk kunnen we de poort gewoon weer open zetten. 

Voor alle klanten? Of voor een enkele die daar om vraagt?


Hey ​@GebruikersnaamRandomTekst, kan je toevallig via een privébericht het IP-source en IP-destination met mij delen? 

Ik ga er vanuit voor alle klanten maar dat gaan we zien als we het onderzocht hebben.

 


@Tommie van Odido, ik heb je ook een PM gestuurd.


@GebruikersnaamRandomTekst naar aanleiding van je vraag “ Waar gebruik je poort 5060 danwel 5070? “: Ik gebruik een Asterisk PBX. Die is NAT aware. Heb bindport op 5070 ingesteld waarmee ik in de REGISTRATION laat weten dat ik op port 5070 moet worden aangesproken. Ik zelf stuur SIP berichten naar de provider nog steeds naar 5060.

Neveneffect is dat ik de configuratie van mijn lokale VIOP toestellen ook moet aanpassen voor 5070 en daar liep ik tegen wat uitdagingen aan.


Bedankt ​@adekwant, ik heb het doorgezet naar IP!

Graag ontvang ik die van jou ook nog ​@GebruikersnaamRandomTekst.  


Op 23 oktober 2024 onderhoud geweest aan het Odido netwerk. Daarna een ander extern IP adres gekregen en nu werkt mijn VOIP telefonie sindsdien niet meer. Geen vast telefoon meer. Veel tijd in gestoken. Uitgebreid getest met mijn VOIP provider. Registraties over port 5060 gaan uit en komen bij hun aan. Provider stuurt response terug over port 5060 … deze komt niet bij mij aan (packet sniffer op mijn WAN port). Bij wie kan ik mij melden bij Odido om dit opgelost te krijgen?

 

Hier ook na onderhoud vannacht geen voip meer op mijn fritzbox. ( fout is time out geen response van voip provider )  Even een los voip teoestel op mijn netwerk dat werkt wel ??? 

@iko kan je kijken of je onderstaande optie hebt, en als die uitstaat, kan je die aanzetten?

 

Super bedankt het werkt, vannacht 5-12-24 een onderhoud gehad


@pwouters bedankt voor de terugkoppeling. Ik probeer nog steeds Odido te overtuigen om te stoppen met de blokkade. En concrete informatie over klanten die na onderhoud (vooral met specifieke dagen) opeens met deze blokkade te maken kregen is daar heel nuttig voor.

@Tommie van Odido dit is concreet nuttig. Als je inderdaad in contact bent met het technisch team, dan lijkt dit me waardevolle concrete aanwijzingen waar die blokkade kan zitten, toch? Dat ze kunnen kijken wat er aan de netwerkstructuur veranderd is tijdens het onderhoud van 5 december avond. Adekwant had aangegeven dat hij onderhoud had op 23 oktober waarna hij opeens de blokkade had.


Nog even ter informatie. Na het onderhoud van 23 oktober is mijn externe IP adres gewijzigd en zit ik nu op een ander Odido subnet (92.254.8.0/21).

Your extenal IP address has changed.
Last: 85.223.29.73
Changed to: 92.254.13.1

Ik heb toen een nieuw extern IP adres geforceed, maar kreeg toen een ander IP op het zelfde subnet met het zelfde 5060 probleem.


Nog even ter informatie. Na het onderhoud van 23 oktober is mijn externe IP adres gewijzigd en zit ik nu op een ander Odido subnet (92.254.8.0/21).

Your extenal IP address has changed.
Last: 85.223.29.73
Changed to: 92.254.13.1

Ik heb toen een nieuw extern IP adres geforceed, maar kreeg toen een ander IP op het zelfde subnet met het zelfde 5060 probleem.

Het zijn ondertussen al best veel IPs die dit probleem lijken te hebben. Ondertussen kreeg ik bericht dat het technische team nog steeds het ticket heeft.


@Tommie van Odido ​@GebruikersnaamRandomTekst is er al een update van IP?


Hi ​@adekwant, ik ben gelijk met je mee gaan kijken maar ik zie nog geen update terugkomen, we laten het weten zodra er meer informatie is! 


Reageer