Skip to main content

Odido blokkeert op mijn glasvezel aansluiting poort 5060 binnenkomend. Ik heb een eigen router, geen Odido apparatuur in gebruik behalve de ONT. Ik neem ook geen SIP (vaste telefonie) diensten af van Odido.

Ik wil dat deze blokkade wordt opgeheven.

Ik weet niet of het systematisch is voor alle klanten, maar ik weet van een andere Odido aansluiting (die van mijn vader) dat daar ook met eigen router inkomend UDP 5060 geblokkeerd wordt, dus het is óf voor alle klanten óf in ieder geval niet alleen mijn aansluiting.

Totdat Odido deze belachelijke blokkade kan opheffen zou het fijn zijn als deze beperking in de internetdienst tenminste fatsoenlijke gedocumenteerd kan worden. Want dit staat nergens vanuit Odido gedocumenteerd. Niet op de website, en de mensen aan de helpdesk hebben ook geen idee waarom SIP niet normaal werkt op hun aansluitingen.

Als laatste, is er een technische workaround mogelijk? Doet Odido bijvoorbeeld UDP 5060 blokkeren op VLAN 300, omdat er een ongedocumenteerd VLAN is waar de Zyxel stiekem verbinding mee maakt? Documenteer dit tenminste, vooral omdat klanten zonder vast bellen dienst, en zonder Odido router ook tegen deze blokkade aanlopen!

Hi ​@Tommie van Odido, bedankt voor de reactie. Ik wel nog steeds benieuwd naar de reden van de blokkade.

Want “Poort 5060 is bewust dichtgezet om te voorkomen dat er verkeer op de modems binnen komt” klinkt als “We blokkeren zodat we blokkeren.”

Bovendien “op de modems”, bedoel je daar de Zyxel T-56 van Odido mee? Want de blokkade is van toepassing ook op klanten met eigen routers. Ook op verkeer dat niet van de Odido Vast Bellen dienst afkomstig is.

Je kan dit oplossen door een andere “source” poort te gebruiken. 

Dit is me bekend, ik heb al meerdere klanten met SIP problemen op dit forum geholpen door ze uit te leggen dat dit mogelijk de oorzaak was, en dat ze een andere source poort moeten instellen op hun Gigaset, Fritzbox, etc.

Het problem is dat dit nergens gedocumenteerd staat, en de telefonische helpdesk dit ook niet weet. Ik sta nu te zeuren omdat dit issue mij uren van mijn tijd heeft gekost, en potentieel elke nieuwe klant die een eigen router heeft en SIP wil gebruiken tegen dit probleem aanloopt, en ook weer veel tijd kwijt is met een probleem dat geen reden tot bestaan heeft.

Daarnaast moet de blokkade dus opgeheven worden.

ik weet niet of dit gaat lukken

ACM regels zeggen dat de blokkade er af moet. KPN, Ziggo, en letterlijk elke andere internetaanbieder laten in de praktijk zien dat een dergelijke blokkade niet nodig is. Natuurlijk “gaat dat lukken”.

Reageer