Odido blokkeert op mijn glasvezel aansluiting poort 5060 binnenkomend. Ik heb een eigen router, geen Odido apparatuur in gebruik behalve de ONT. Ik neem ook geen SIP (vaste telefonie) diensten af van Odido.
Ik wil dat deze blokkade wordt opgeheven.
Ik weet niet of het systematisch is voor alle klanten, maar ik weet van een andere Odido aansluiting (die van mijn vader) dat daar ook met eigen router inkomend UDP 5060 geblokkeerd wordt, dus het is óf voor alle klanten óf in ieder geval niet alleen mijn aansluiting.
Totdat Odido deze belachelijke blokkade kan opheffen zou het fijn zijn als deze beperking in de internetdienst tenminste fatsoenlijke gedocumenteerd kan worden. Want dit staat nergens vanuit Odido gedocumenteerd. Niet op de website, en de mensen aan de helpdesk hebben ook geen idee waarom SIP niet normaal werkt op hun aansluitingen.
Als laatste, is er een technische workaround mogelijk? Doet Odido bijvoorbeeld UDP 5060 blokkeren op VLAN 300, omdat er een ongedocumenteerd VLAN is waar de Zyxel stiekem verbinding mee maakt? Documenteer dit tenminste, vooral omdat klanten zonder vast bellen dienst, en zonder Odido router ook tegen deze blokkade aanlopen!