Skip to main content

Ik kreeg vandaag deze mail hopelijk van Odido, maar met heel veel kenmerken van phishing: een knop naar een url waar je op moet klikken, je moet relatief snel handelen anders gaat je aansluiting verloren of slechter werken etc. Hoe weet ik of de mail ok is en dat ik veilig op de knop kan drukken?

Vriendelijke groeten 

Bram 

NB. Waarom vond ik niet een vergelijkbaar bericht in de Odido app.

Hallo Bram,
We zijn blij met je. En zorgen er graag voor dat je in de toekomst nog beter internet hebt. Daarom krijg je van ons gratis een nieuw modem. Fijn toch? Vraag ’m aan met een druk op de knop hieronder. Gaan we meteen voor je aan de slag.
Ik wil een nieuw modem
Goed om te weten.
Binnenkort stopt de ondersteuning van je oude modem. Je kan deze nog wel gebruiken, maar werkt hij niet of minder goed? Dan kunnen we je niet meer helpen. Als je ook wifipunten hebt, wisselt de monteur deze ook gelijk voor je om.
En het oude modem?
Die hebben we niet meer nodig. Zou je deze naar een inzamelpunt voor kleine elektronica willen brengen? Dan worden ze op een goede manier gerecycled. Ben je meteen goed bezig voor onze planeet. Fijn toch.

N.B. waarom vind ik niet een vergelijkbaar bericht in de Odido app

Hallo @bramwaas 

Wie is de afzender en welke modem heb je momenteel? De tekst hierboven duidt niet echt op phishing 

Hallo @Waqqas 

De afzender is (lijkt te zijn) info@mail.odido.nl

De url waar de knop naar leidt is: https://mail.odido.nl/optiext/optiextension.dll?ID=E89...

Mijn modem is een Draytek.

Het zal dus wel kloppen, maar het mailtje lijkt wel verdacht veel op phishing mails betreffende bitcoin en bankaccounts (vaak van bedrijven en banken waar ik in de meeste gevallen helemaal geen account heb) waar snel iets mee moet gebeuren om onheil te voorkomen.

Bij de bank kijk ik bij dergelijke mails (ook zonder link of actiebutton) altijd in de bak-app en dan is er altijd wel een bericht als de mail betrouwbaar was.

Groet Bram

Hi @bramwaas, goed dat je zo alert bent! De e-mail komt inderdaad van ons. Je kunt hier dus zeker gebruik van maken. Heb je toch liever dat ik het regel? Geen probleem, dan doe ik dat. Laat het mij weten, ik vervang dan jouw modem voor een Zyxel model die jou weer jaren van stabiel internet kan voorzien!

P.S Je maakt ook nog gebruik van een ouder model TV Box. Als je wilt, kan ik deze ook inwisselen voor onze nieuwste Mediaboxen. Laat het weten!

Hi @Cheyenne van Odido ,

Ik heb inmiddels al telefonisch contact gehad met klantenservice en begrijp dat ik in een project zit voor het omwisselen van oude modems, daar hoeft niets. (extra) voor geregeld te worden.

Ik gebruik helemaal geen tv-box. Toen ik de oudere die gratis waren wilde inwisselen werden de nieuwe zonder dat vooraf te melden wel in rekening gebracht, daarom en omdat mijn tv inmiddels een redelijke app heeft ben ik gestopt met de mediaboxen dus ook hier liever laten zoals het is.

Groet Bram

@bramwaas Fijn om te lezen dat je inmiddels met mijn collega van de Klantenservice hebt gesproken en dat het nieuwe modem wordt geregeld. 

Dank je wel voor je terugkoppeling. Ik laat de rest staan zoals het is! Mocht je hier ooit verandering in willen brengen en heb je hulp nodig, laat je het dan weten? Ik sta klaar om te helpen waar nodig. 

Reageer