Beantwoord

Misleidende verkooptactieken Odido (n.a.v. aanleg glasvezelnetwerk)

  • 19 April 2024
  • 2 reacties
  • 110 Bekeken

Geachte heer, mevrouw,

Hierbij dien ik een klacht in betreffende de telefonische verkooptactieken van Odido.

In mijn woonplaats wordt er momenteel door Open Dutch Fiber een glasvezelnetwerk aangelegd. Odido is de provider die hier als eerste gebruik van gaat maken, maar is niet de eigenaar van dit netwerk. In de toekomst zullen er ook andere providers gebruik gaan maken van dit netwerk. Open Dutch Fiber legt het netwerk kosteloos aan tot in de woning, uiteraard mits men dit wenst.

Ik heb een mobiel abonnement bij Odido en mijn aansluitingen thuis via Tele2 (ook Odido). Ik word al dagenlang telefonisch benaderd door Odido; ik had vele gemiste oproepen. Vandaag was ik in de gelegenheid om de oproep te beantwoorden.

Een medewerkster van Odido bood mij een glasvezelabonnement aan met korting voor de beginperiode en tevens extra voordelen omdat ik al een Odido mobiel abonnement heb. Het annuleren van het Tele2 abonnement zou Odido regelen. Op zich mag zij dit alles aanbieden, echter dient zij de waarheid niet te verdraaien. Zaken als (1) "Odido legt bij u in het dorp een eigen glasvezelnetwerk aan", (2) "andere providers gaan hier geen gebruik van maken" en (3) "wanneer u een abonnement bij ons neemt, dan hoeft u de kosten voor de aansluiting naar uw huis niet te betalen" horen niet in zo'n gesprek thuis.

Ik ben goed op de hoogte van de situatie rondom de aanleg van het glasvezelnetwerk in mijn woonplaats waardoor ik weet dat deze zaken onjuist zijn. Ik weet dat het glasvezelnetwerk eigendom is van Open Dutch Fiber, dat er wel degelijk andere providers in de toekomst gebruik van gaan maken, en dat de aansluiting tot in het huis sowieso al gratis is. Echter, veel mensen weten dit niet en worden hieronder misleid. Ik heb de Odido medewerkster gecorrigeerd op de momenten dat dit noodzakelijk was, heb uiteindelijk gemeld dat ik op dit moment geen contract afsluit en dat ik niet meer benaderd wens te worden. Als ik een glasvezel abonnement wil, dan regel ik dat zelf wel.

De misleidende zaken uit het verkoopgesprek dat ik had met uw medewerkster zijn helaas geen uitzondering. Odido is in mijn woonplaats meer dan enthousiast bezig met het werven van nieuwe glasvezelklanten. Ik spreek regelmatig mensen die een telefoontje hebben gekregen of een verkoopmedewerker van Odido aan de deur hebben gehad. Echter, er blijkt ook een rode draad in deze verkoopgesprekken te zijn. Odido vertelt misleidende informatie waardoor mensen zich onder druk gezet voelen om akkoord te gaan met het aanbod. Men krijgt het gevoel dat glasvezel binnenkort de enige optie zal zijn en dat ze de zogenaamde voordelen van het abonnementsaanbod maar het beste direct kunnen accepteren. Over het feit dat andere providers zoals Ziggo, KPN etc. gewoon beschikbaar zullen blijven spreekt Odido niet. Wat men wel probeert is de mensen met misleidende informatie de 'glasvezelhoek' in te duwen. Graag uw reactie.

icon

Beste antwoord door Demi van Odido 20 April 2024, 13:45

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Hi @niels_81 Dank je wel voor het delen van jouw verhaal. Ik geef je ook graag meer duidelijkheid over hoe het precies zit. Wij zijn inderdaad de eerste provider die leveren over het netwerk van Open Dutch Fiber. Dit werd in samenwerking gedaan met Open Dutch Fiber. Verder is het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber een open glasvezelnetwerk, wat betekent dat andere providers hier ook over mogen leveren. Momenteel zijn er al meerdere providers aangesloten, maar nog niet alle. Nu zie ik inderdaad dat de sales collega dit ook niet goed heeft geformuleerd. Met punt 1 wordt bedoeld dat we in samenwerking een nieuw glasvezelnetwerk aanleggen met Open Dutch Fiber. Met eigen wordt hier dan ook bedoeld dat we niet alleen de lijn huren van KPN NetwerkNL en dat we gebruikmaken van onze eigen apparatuur in de wijkkast. Punt 2 is inderdaad misleidend. We waren de eerste en voorheen ook de enige provider die erover levert, maar dat is momenteel niet het geval meer. Wat betreft punt 3, hebben we bij de aanleg van nieuwe netwerken in deze gebieden een actie waar je meer maanden korting krijgt en geen activatiekosten of installatiekosten betaalt. Ik ben het dan ook zeker met je eens, dat dit duidelijker verteld had mogen worden. Al kan ik mij inbeelden dat de collega op deze manier van formuleren meer sales probeert te maken. Ik ga proberen te achterhalen welke collega dit is geweest, zodat ze hier feedback op krijgt en dat andere sales collega's hier ook op worden geattendeerd. Want dit is uiteraard niet de bedoeling. Dus hartelijk dank voor het delen!

Wat betreft dat Glasvezel de enige optie is, klopt ook niet helemaal natuurlijk. Wel is het zo dat de DSL lijn van KPN NetwerkNL bezig is met de uitfasering. Dit wordt echter pas op de plekken gedaan, zodra er Glasvezel beschikbaar is. Ziggo blijft leveren over de coax waar dit beschikbaar is. Wel gaan zij ook meer gebruik maken van de Glasvezel, echter zal dit niet 100% Glasvezel zijn, maar maken ze gebruik van Glasvezel tot de wijkkast en wordt daarna de coax verbinding gebruikt van de wijkkast naar de woning. Of zij volledig overgaan op Glasvezel uiteindelijk, durf ik zelf niet te zeggen en is meer een vraag voor Ziggo. Glasvezel wordt verder wel gezien als het netwerk van de toekomst.

Ik snap dan ook zeker het gevoel en het sentiment in de wijk, maar hopelijk schept dit zo meer duidelijkheid. Mocht je uiteraard verder nog vragen hebben of wil je meer info? Stel ze gerust, ik sta hier voor je klaar!

Beste @Demi van Odido,

Dankjewel voor je reactie. De open en eerlijke toelichting zoals jij deze hierboven geeft is ook het verhaal dat door je salescollega's gebruikt dient te worden. Helaas gebeurt dat vaak niet, er wordt liever een smeuïg (en soms mistig) verkoopsausje overheen gegoten. Of er eigen salesmedewerkers zo getraind worden of dat het hier om ingehuurde verkoopbureaus gaat die beloond worden op basis van verkochte abonnementen is voor mij een vraag en voor Odido een weet. Naar mijn mening levert het eerlijke verhaal uiteindelijk voor Odido de klanten op die men wenst te hebben, namelijk tevreden klanten. En geen klanten die zich achteraf om de tuin geleid voelen wanneer ze er vroeg of laat achter komen dat ze iets hebben aangeschaft wat ze eigenlijk (nog) niet nodig hadden.

Reageer