Hoi @Fietsendief
Dat zou goed kunnen. Je had immers de dienst al kunnen ervaren. Bij het veranderen van snelheid gaat de korting inderdaad niet mee naar de nieuwe snelheid.
Indien het herroepingsrecht niet van toeppassing is dient de verkopende partij dit voortijdig te melden voor zo ver ik weet en dat is niet gebeurt.
@Fietsendief,
zoals je zelf al aangaf in je starttopic koos je voor een verlenging met de daarbij behorende kortingen.
Vervolgens kies je er zelf voor om een aanpassing (hogere snelheid) in je contract te doen, hiermee vervalt wettelijk het herroepingsrecht omdat je zelf een contractwijziging doet, en dan verwacht je nu als nog recht te hebben op kortingen vanuit je eerder afgesloten contract?
Je hebt de algemene voorwaarden gekregen bij het afsluiten van je contract inclusief de geldende regels m.b.t. de kortingen, dus van waar dient de verkopende partij (jij doet als contractant een aanpassing) je hier dit voortijdig te melden?
Je hebt wel degelijk herroepingsrecht bij verlenging inderdaad, maar niet bij een snelheidsverandering. Wat er op 2 oktober en op 3 oktober gebeurt kun je inderdaad niet zomaar samenvoegen tot één gebeurtenis. Je kunt je op 2 oktober afgesloten verlenging zeker wel herroepen zie bijvoorbeeld https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/verlengen-mobiel-abonnement-zit-je-er-meteen-aan-vast-of-heb-je-recht-op-bedenktijd/ ; op een telefonische/online aankoop, ook een verlenging, zit altijd 14 dagen bedenktijd volgens het ACM.
https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/wanneer-heb-ik-bedenktijd
Maar, zoals de anderen hier zeggen is je gewenste snelheidsverandering (van een dag later) niet een nieuw contract, maar wel een gebeurtenis die je korting doet vervallen, als het goed is ben je hier over geïnformeerd in de voorwaarden. Het is dus waar dat je niet zomaar even de snelheid kunt veranderen en je korting kunt behouden. Maar, de verlenging die je op 2 oktober gedaan hebt zit zeker in de bedenktijd. Ik zou toch eens een belletje naar het ACM doen voor advies. Je zou dat contract gewoon moeten kunnen herroepen. (Of je dan een week later alsnog een jaarcontract aangaat voor een hogere snelheid is dan verder niet van belang, dat zou dan weer een nieuw contract zijn, en niet een wijziging in het bestaande contract))
@Fietsendief,
zoals je zelf al aangaf in je starttopic koos je voor een verlenging met de daarbij behorende kortingen.
Vervolgens kies je er zelf voor om een aanpassing (hogere snelheid) in je contract te doen, hiermee vervalt wettelijk het herroepingsrecht omdat je zelf een contractwijziging doet, en dan verwacht je nu als nog recht te hebben op kortingen vanuit je eerder afgesloten contract?
Je hebt de algemene voorwaarden gekregen bij het afsluiten van je contract inclusief de geldende regels m.b.t. de kortingen, dus van waar dient de verkopende partij (jij doet als contractant een aanpassing) je hier dit voortijdig te melden?
Je eerste zin klopt, wat daarna komt niet.
Het gaat namelijk niet om een aanpassing (hogere snelheid) in het contract.
Het gaat om een nieuw / tweede contract, waarbij van het afsluiten hiervan gekozen is voor een lagere snelheid. Het eerste contract is al verlopen en stilzwijgend verlengd.
En tijdens het nieuwe / tweede contract zijn geen wijzigingen gedaan, dus kan het herroeppingsrecht ook niet vervallen.
Je hebt wel degelijk herroepingsrecht bij verlenging inderdaad, maar niet bij een snelheidsverandering. Wat er op 2 oktober en op 3 oktober gebeurt kun je inderdaad niet zomaar samenvoegen tot één gebeurtenis. Je kunt je op 2 oktober afgesloten verlenging zeker wel herroepen zie bijvoorbeeld https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/verlengen-mobiel-abonnement-zit-je-er-meteen-aan-vast-of-heb-je-recht-op-bedenktijd/ ; op een telefonische/online aankoop, ook een verlenging, zit altijd 14 dagen bedenktijd volgens het ACM.
https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/wanneer-heb-ik-bedenktijd
Maar, zoals de anderen hier zeggen is je gewenste snelheidsverandering (van een dag later) niet een nieuw contract, maar wel een gebeurtenis die je korting doet vervallen, als het goed is ben je hier over geïnformeerd in de voorwaarden. Het is dus waar dat je niet zomaar even de snelheid kunt veranderen en je korting kunt behouden. Maar, de verlenging die je op 2 oktober gedaan hebt zit zeker in de bedenktijd. Ik zou toch eens een belletje naar het ACM doen voor advies. Je zou dat contract gewoon moeten kunnen herroepen. (Of je dan een week later alsnog een jaarcontract aangaat voor een hogere snelheid is dan verder niet van belang, dat zou dan weer een nieuw contract zijn, en niet een wijziging in het bestaande contract))
Bedankt voor je advies, zal morgen eens kijken.
Ik wil inderdaad deze verlenging dan herroeppen, (opnieuw) verlengen met hogere snelheid en hopelijk de korting die mij nu ook aangeboden is.
Vervolgens kies je er zelf voor om een aanpassing (hogere snelheid) in je contract te doen, hiermee vervalt wettelijk het herroepingsrecht omdat je zelf een contractwijziging doet…
Leuk geredeneerd, maar deze situatie kan bij odido sowieso al niet voorkomen natuurlijk; je kunt bij odido niet dagelijks je snelheid wijzigen, maar alleen maandelijks. Iemand die een nieuw jaarcontract aangaat in oktober kan dan op zijn vroegst pas in november zijn snelheid gaan wijzigen, dit kun je helemaal niet al de volgende dag doen. Daarmee kan een snelheidswijziging dus al nooit plaatsvinden binnen de eerste twee weken, en dus ook nooit in het vaarwater van het herroepingsrecht zitten. Bovendien is het inderdaad echt zo dat eventuele uitzonderingen op het herroepingsrecht voortijdig gemeld moeten worden (denk bijvoorbeeld aan het niet kunnen ruilen van console games als je de verzegeling op het doosje verbreekt). Dat is gewoon wettelijk vastgesteld (de regels voor online verkoop staan gewoon in het burgerlijk wetboek), daar gaat geen redenatie iets aan veranderen.
...Je had immers de dienst al kunnen ervaren...
Dit is overigens niet bepalend voor het hebben van de 14 dagen bedenktijd. Het enige criterium is de wijze waarop de aankoop tot stand komt, namelijk: ‘op afstand’. Hieronder valt:
- via internet (online)
- via de telefoon
- voor 50 euro of meer bij u thuis
- voor 50 euro of meer via verkoop op straat
- voor 50 euro of meer via een verkoopdemonstratie
- voor 50 euro of meer via een verkoopparty
Aangezien Fietsendief aangeeft dat hij de verlenging telefonisch heeft gedaan, is daar dus sprake van.
Dat betekend overigens dat er wel degelijk een situatie is waarbij je bij je geen recht hebt op 14 dagen bedenktijd als je verlengt; namelijk als je naar een fysieke odido shop gaat en daar verlengt. Dat is geen aankoop op afstand meer, want niet online of telefonisch maar in een winkel. Dus dan ook geen herroepingsrecht. Iets om in je achterhoofd te houden als je gaat verlengen ;)
Verder zijn er ook wel degelijk wettelijke uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld bij het kopen van een huis, maar een -telefonische- verlenging waarbij je dus een jaarcontract aangaat hoort volgens het ACM wel degelijk onder het herroepingsrecht te vallen.
Wel heb ik zelf een aanvullende gedachte en vraag; als je je verlenging herroept, ga je dan terug naar je oude maandelijkse opzegbare contract, of wordt je contract dan helemaal ontbonden en dus beëindigd? Iemand die daar antwoord op heeft?
Vervolgens kies je er zelf voor om een aanpassing (hogere snelheid) in je contract te doen, hiermee vervalt wettelijk het herroepingsrecht omdat je zelf een contractwijziging doet…
Leuk geredeneerd, maar deze situatie kan bij odido sowieso al niet voorkomen natuurlijk; je kunt bij odido niet dagelijks je snelheid wijzigen, maar alleen maandelijks. Iemand die een nieuw jaarcontract aangaat in oktober kan dan op zijn vroegst pas in november zijn snelheid gaan wijzigen, dit kun je helemaal niet al de volgende dag doen. Daarmee kan een snelheidswijziging dus al nooit plaatsvinden binnen de eerste twee weken, en dus ook nooit in het vaarwater van het herroepingsrecht zitten. Bovendien is het inderdaad echt zo dat eventuele uitzonderingen op het herroepingsrecht voortijdig gemeld moeten worden (denk bijvoorbeeld aan het niet kunnen ruilen van console games als je de verzegeling op het doosje verbreekt). Dat is gewoon wettelijk vastgesteld (de regels voor online verkoop staan gewoon in het burgerlijk wetboek), daar gaat geen redenatie iets aan veranderen.
...Je had immers de dienst al kunnen ervaren...
Dit is overigens niet bepalend voor het hebben van de 14 dagen bedenktijd. Het enige criterium is de wijze waarop de aankoop tot stand komt, namelijk: ‘op afstand’. Hieronder valt:
- via internet (online)
- via de telefoon
- voor 50 euro of meer bij u thuis
- voor 50 euro of meer via verkoop op straat
- voor 50 euro of meer via een verkoopdemonstratie
- voor 50 euro of meer via een verkoopparty
Aangezien Fietsendief aangeeft dat hij de verlenging telefonisch heeft gedaan, is daar dus sprake van.
Dat betekend overigens dat er wel degelijk een situatie is waarbij je bij je geen recht hebt op 14 dagen bedenktijd als je verlengt; namelijk als je naar een fysieke odido shop gaat en daar verlengt. Dat is geen aankoop op afstand meer, want niet online of telefonisch maar in een winkel. Dus dan ook geen herroepingsrecht. Iets om in je achterhoofd te houden als je gaat verlengen ;)
Verder zijn er ook wel degelijk wettelijke uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld bij het kopen van een huis, maar een -telefonische- verlenging waarbij je dus een jaarcontract aangaat hoort volgens het ACM wel degelijk onder het herroepingsrecht te vallen.
Wel heb ik zelf een aanvullende gedachte en vraag; als je je verlenging herroept, ga je dan terug naar je oude maandelijkse opzegbare contract, of wordt je contract dan helemaal ontbonden en dus beëindigd? Iemand die daar antwoord op heeft?
Inmiddels heb ik contact gehad met de ACM per mail. Zij geven inderdaad ook aan dat het herroepingsrecht van toeppassing is in deze situatie.
Ik heb nogmaals een keer telefonisch contact gelegd met de Odido klantenservice. De medewerker die ik gesproken heb geeft aan niks af te weten van deze wet, werkt er ongeveer 6 maanden gaf hij aan. Je zou zeggen dat Odido dit meeneemt in de training van de medewerkers voordat ze starten. De medewerker gaf aan dat ik beter een mail kan sturen, op donderdag 5 oktober 2023 heb ik een mail verstuurd met mijn situatie uitgelegd en de gewenste oplossing. Ik heb hier nog geen reactie op gehad. Ook zie ik dat er nog niet gereageerd is op dit bericht hier op het forum door een medewerker. Weet een van jullie toevallig hoelang dit doorgaans duurt?
Wat betreft je aanvullende gedachte en vraag, ik ben ook heel benieuwd. Als deze situatie adequaat wordt opgepakt gaan we het meemaken. In mijn mail heb ik ze het voorstel gedaan de dagen dat ik nu op een lagere snelheid zit het x aantal dagen gebruik in rekening te brengen en dan het nieuwe contract met hogere snelheid in laten gaan op het moment van oplossen. Maar het is natuurlijk ook maar net wat het handigste is voor in hun systeem. Voor nu geen andere optie dan wachten op antwoord van Odido...
Ik heb een antwoord verstuurd en vervolgens weer bewerkt. Ik kreeg toen bericht dat het door een medewerker moet worden goedgekeurd, daarom is mijn reactie nog niet zichtbaar. Ook wacht ik nog altijd op antwoord van Odido, zowel op dit forum als mijn mail die ik verstuurd heb op 5 oktober 2023.
Hallo @Fietsendief
Ik had een aantal dagen precies hetzelfde en een verlenging voor thuis had geen bedenktijd dus het antwoord is gegeven door @eric , heb het ook bevestigd gekregen van een moderator.
Vanmiddag is er telefonisch contact opgenomen met mij door de klantenservice van Odido. De snelheid is per direct verhoogd met behoud van de korting.