Waarmee ze natuurlijk enorm veel stress veroorzaken.
Alles ging al mis met mijn abonnement met eerst een simkaart die niet arriveerde, daarna was het onmogelijk mijn abonnementen toe te voegen omdat mijn naam verkeerd gespeld was en daarna kon ik niet meer inloggen omdat er een tweestapsverificatie was ingesteld en ik de SMS niet kan lezen. Ik wilde heel graag kunnen inloggen om bv erachter te komen wat mijn verbruik was en daaraan het abonnement aan te passen en sowieso om bij nader inzien mijn vaste telefoonnummer te behouden.
Helaas bleek het probleem van die tweestapsverificatie niet op te lossen, waarna ik pogingen heb gedaan mijn abonnement op te zeggen, want ik zit nog in de 14 dagen bedenktijd. Op 4 december om 18:22:40 heb ik verzocht het abonnement op te zeggen. Vervolgens is het abonnement echter niet opgezegd, maar is er aangevraagd dat ik kosteloos weg kon per 5 december. Dat moest op die manier, want “Hou je een andere optie aan dan maak je namelijk kosten bij ons voor het opzeggen”.
Vervolgens bleek het abonnement dus niet opgezegd, wat ik aanvankelijk nog niet had begrepen. Op 6 december kwam ik erachter en heb ik via X verzocht alsnog mijn abonnement op te zeggen, waarna ik deze reactie kreeg:
(dat mooie 06-nummer is helaas gesneuveld in de strijd)
Nogmaals heb ik benadrukt dat ik mijn abonnement wil opzeggen, waarna ik deze reactie kreeg:
“Je hebt inderdaad altijd 14 dagen bedenktijd, als je online iets bij ons hebt besteld. Ik zie dat je nog binnen deze 14 dagen valt, daarom kan ik kosteloos het abonnement voor je opzeggen. Voordat ik dit kan doen, moet ik alleen nog een extra verificatie uitvoeren om zeker te weten dat jij de juiste persoon bent. Ik heb daarom een verificatiecode per sms naar je nummer verstuurd. Kun je die met mij delen? Dan kan ik daarna het abonnement voor je opzeggen! Groet, Pharwin”
Maar ik kan die SMS dus niet lezen wegens problemen die ik al met de helpdeskmedewerkers had besproken en bovendien is dit mogelijk niet de juiste methode van opzeggen volgens de Odido's regels die de wet omzeilen, ik ben nu wel bang geworden met die afkoopsom van € 163,30.
Hierna heb ik de betaling terug geboekt begeleid door het volgende schrijven:
“Inmiddels heb ik het abonnementsbedrag dat jullie 5 december jl. van mijn rekening hebben geboekt laten terug storten, bij wijze van extra verificatie, zodat jullie zeker weten dat ik de juiste persoon ben. Het abonnement was al op 4 december om 18:22 opgezegd en ik heb de simkaart uit het toestel gehaald. Klantnr xxxxx Factuur xxxxx Factuurdatum 27.11.2024 Graag ontvang ik eindelijk een bevestiging dat het abonnement is beëindigd”
“dan kunnen we ons op het volgende (volledig onnodige) probleem concentreren. Jullie beweren: "Nummerbehoud vraag je makkelijk aan als je Vast Bellen van Odido bestelt. Heb je al besteld? Dan kan je alsnog nummerbehoud aanvragen in Mijn Odido. Hier volg je ook gelijk de status van je aanvraag." Graag wil ik alsnog nummerbehoud aanvragen en als dat echt niet mogelijk is ook het andere abonnement beëindigen. Mijn Odido kan ik nooit meer in”.
Hierop reageerde de helpdesk dat het zo niet werkt en daar ben ik het helemaal mee eens, ze zouden gewoon zonder slag of stoot moeten toestaan dat ik het abonnement opzeg, dat recht heb ik. Maar Odido probeert alleen maar mij koste wat het kost een schuld aan te smeren, daar steken ze heel veel tijd in, zelfs als dat betekent dat ik mijn andere abonnement ook zal moeten opzeggen, aan schulden valt natuurlijk meer te verdienen dan aan vaste klanten (ik vermoed dat ze geen capaciteit voor nieuwe klanten hebben en dan is dit een mooie manier om toch meer omzet te genereren).
Bij KPN lachen ze zich ondertussen rot dat Odido mij dwingt toch bij hen te blijven, maar misschien is het een geluk bij een ongeluk, want daar heb ik ten minste in 30 jaar nog nooit problemen gehad.