Skip to main content

Waarmee ze natuurlijk enorm veel stress veroorzaken.

Alles ging al mis met mijn abonnement met eerst een simkaart die niet arriveerde, daarna was het onmogelijk mijn abonnementen toe te voegen omdat mijn naam verkeerd gespeld was en daarna kon ik niet meer inloggen omdat er een tweestapsverificatie was ingesteld en ik de SMS niet kan lezen. Ik wilde heel graag kunnen inloggen om bv erachter te komen wat mijn verbruik was en daaraan het abonnement aan te passen en sowieso om bij nader inzien mijn vaste telefoonnummer te behouden.

Helaas bleek het probleem van die tweestapsverificatie niet op te lossen, waarna ik pogingen heb gedaan mijn abonnement op te zeggen, want ik zit nog in de 14 dagen bedenktijd. Op 4 december om 18:22:40 heb ik verzocht het abonnement op te zeggen. Vervolgens is het abonnement echter niet opgezegd, maar is er aangevraagd dat ik kosteloos weg kon per 5 december. Dat moest op die manier, want “Hou je een andere optie aan dan maak je namelijk kosten bij ons voor het opzeggen”.

Vervolgens bleek het abonnement dus niet opgezegd, wat ik aanvankelijk nog niet had begrepen. Op 6 december kwam ik erachter en heb ik via X verzocht alsnog mijn abonnement op te zeggen, waarna ik deze reactie kreeg:

(dat mooie 06-nummer is helaas gesneuveld in de strijd)

Nogmaals heb ik benadrukt dat ik mijn abonnement wil opzeggen, waarna ik deze reactie kreeg:

“Je hebt inderdaad altijd 14 dagen bedenktijd, als je online iets bij ons hebt besteld. Ik zie dat je nog binnen deze 14 dagen valt, daarom kan ik kosteloos het abonnement voor je opzeggen. Voordat ik dit kan doen, moet ik alleen nog een extra verificatie uitvoeren om zeker te weten dat jij de juiste persoon bent. Ik heb daarom een verificatiecode per sms naar je nummer verstuurd. Kun je die met mij delen? Dan kan ik daarna het abonnement voor je opzeggen! Groet, Pharwin”

Maar ik kan die SMS dus niet lezen wegens problemen die ik al met de helpdeskmedewerkers had besproken en bovendien is dit mogelijk niet de juiste methode van opzeggen volgens de Odido's  regels die de wet omzeilen, ik ben nu wel bang geworden met die afkoopsom van € 163,30.

Hierna heb ik de betaling terug geboekt begeleid door het volgende schrijven:

“Inmiddels heb ik het abonnementsbedrag dat jullie 5 december jl. van mijn rekening hebben geboekt laten terug storten, bij wijze van extra verificatie, zodat jullie zeker weten dat ik de juiste persoon ben. Het abonnement was al op 4 december om 18:22 opgezegd en ik heb de simkaart uit het toestel gehaald. Klantnr xxxxx Factuur xxxxx Factuurdatum 27.11.2024 Graag ontvang ik eindelijk een bevestiging dat het abonnement is beëindigd”

“dan kunnen we ons op het volgende (volledig onnodige) probleem concentreren. Jullie beweren: "Nummerbehoud vraag je makkelijk aan als je Vast Bellen van Odido bestelt. Heb je al besteld? Dan kan je alsnog nummerbehoud aanvragen in Mijn Odido. Hier volg je ook gelijk de status van je aanvraag." Graag wil ik alsnog nummerbehoud aanvragen en als dat echt niet mogelijk is ook het andere abonnement beëindigen. Mijn Odido kan ik nooit meer in”.

Hierop reageerde de helpdesk dat het zo niet werkt en daar ben ik het helemaal mee eens, ze zouden gewoon zonder slag of stoot moeten toestaan dat ik het abonnement opzeg, dat recht heb ik. Maar Odido probeert alleen maar mij koste wat het kost een schuld aan te smeren, daar steken ze heel veel tijd in, zelfs als dat betekent dat ik mijn andere abonnement ook zal moeten opzeggen, aan schulden valt natuurlijk meer te verdienen dan aan vaste klanten (ik vermoed dat ze geen capaciteit voor nieuwe klanten hebben en dan is dit een mooie manier om toch meer omzet te genereren).

Bij KPN lachen ze zich ondertussen rot dat Odido mij dwingt toch bij hen te blijven, maar misschien is het een geluk bij een ongeluk, want daar heb ik ten minste in 30 jaar nog nooit problemen gehad.

Zojuist gecheckd of het abonnement misschien inmiddels is stopgezet, maar helaas. Vandaag de laatste dag van mijn bedenktijd, maar helaas heeft Odido wel de code nodig en ze zijn niet bereid om mij die op een andere manier te doen toekomen (anders kon ik alsnog mijn abonnement opzeggen):

Wat ondertussen ook niet lukt is het opzeggen van mijn andere abonnement, waartoe ik gedwongen word, daarvoor moet ik waarschijnlijk op mijn kop gaan staan. Ik overweeg vanmiddag vrij te nemen en heel veel stennis in de Odido winkel te gaan trappen, stelletje ordinaire oplichters.

Edit: Over oplichters gesproken; degene die 4 december mijn abonnement had moeten opzeggen was ene Inge, die zal nu wel een salarisverhoging hebben verdiend. Hier het gesprek van 4 december:

Inge (4-12-2024 18:22:12): Hallo, ik ben Inge. Wat kan ik voor je doen vandaag?
Ik (4-12-2024 18:22:40): ik wil mijn mobiel abonnement opzeggen
Inge (4-12-2024 18:23:27): Goedenavond XXXXX
Inge (4-12-2024 18:24:09): Wat jammer! Wil je toch liever wat anders qua abonnement of gebruik je hem niet meer? Ik kijk direct mee voor je nummer wat mogelijk is.
Inge (4-12-2024 18:24:16): Ik zie dat je hebt opgegeven dat het om XXXXX gaat. Heb je voor mij ter controle je achternaam, geboortedatum en adres (postcode en huisnummer)?
Ik (4-12-2024 18:25:03): XXXXX, XXXXX, XXXXX
Inge (4-12-2024 18:27:22): Dankjewel! Ik zie dat je 19 november je contact hebt verlengd met een sim only tot 24 november 2026. Wil je deze annuleren en dan verder gaan op je oude abonnement? En of wil je je oude contract dan ook annuleren?
Ik (4-12-2024 18:28:24): wat raar mijn oude contract ook dan, maar ik zou maar één contract moeten hebben
Ik (4-12-2024 18:28:38): helaas kan ik dat zelf niet nakijken
Ik (4-12-2024 18:30:41): wat er overigens is gebeurt is dat ik mijn simkaart nog niet had en toen is de ingangsdatum van mijn contract gewijzigd
Inge (4-12-2024 18:35:01): Je hebt op 18 november een nieuw abonnement aangevraagd. PostNL geeft aan dat je op de 19de je simkaart hebt ontvangen. Op de 25ste hebben we je eigen nummer overgenomen op basis van de melding van ontvangst. Het abonnement is van start gegaan op de 25ste. Wij zien natuurlijk niet of PostNL daadwerkelijk de simkaart heeft geleverd en bij je in de bus heeft gedaan. Daarom is het goed om dat altijd zelf aan te geven! Heb je dat ook nog gedaan na de 25ste? Of zit je op dit moment nog steeds zonder simkaart?
Ik (4-12-2024 18:35:38): pfff, kun je het abonnement opzeggen?
Ik (4-12-2024 18:36:10): en post.nl is dus niet te vertrouwen ik heb uiteindelijk een simkaart moeten ophalen in de winkel
Inge (4-12-2024 18:37:15): Ik zie inderdaad een nieuwe aanvraag staan via de winkel! Ik kan je ook compenseren voor de periode voor tussen de 25ste en dat je hem hebt opgehaald.
Als je hem echt graag wil opzeggen dan kan ik dat voor je doen. Wil je wel graag je eigen nummer kunnen behouden bij een andere provider?
Ik (4-12-2024 18:37:22): en het abonnement zou aanvankelijk de 20ste zijn ingegaan, volgens mijn informatie althans en dat is op die datum gewijzigd naar de 25ste
Ik (4-12-2024 18:37:43): dat laatste zeker
Ik (4-12-2024 18:37:55): het nummer behouden
Inge (4-12-2024 18:39:16): Ik ga voor je aanvragen dat je kosteloos bij ons weg kan per morgen. Je kan dus vanaf morgen een aanvraag indienen bij een andere provider met nummerbehoud. Hou de optie aan dat je per einddatum contract weg mag; door mijn handeling is dat per direct zonder kosten. Hou je een andere optie aan dan maak je namelijk kosten bij ons voor het opzeggen.
Ik (4-12-2024 18:40:13): ok bedankt
Inge (4-12-2024 18:40:45): Graag gedaan. Heb je nog meer vragen over deze procedure op dit moment?
Ik (4-12-2024 18:41:06): nee, alleen nog hoe ik in mijn account kom.

Inge kan wel het abonnement opzeggen, maar heeft dat dus geweigerd, ondanks mijn herhaalde verzoek daartoe. Inmiddels de rest van de dag vrij genomen.

37 Keer bekeken tot nu toe zie ik, dan kan Odido dit mooi negeren.

Ondertussen heb ik nog drie klachten:

1. Er is beltegoed afgeschreven zonder dat ik heb gebeld. Weliswaar niet veel, maar hij hoort helemaal niets af te schrijven zo lang ik niet bel. Normaal gesproken was ik hier nooit achter gekomen, maar nu dus wel, omdat ik nog helemaal niet gebeld had.
  2. Het abonnement bleek verkeerd, ik had volgens mij en volgens de bevestigingsmail 19Gb afgesloten, maar bleek slechts 10Gb te hebben gekregen.
  3. Tot nu toe had ik de mobiel pas één keer gebruikt en toen iets van 258Mb verbruikt, maar volgens mijn odido heb ik nog 9,9 Gb over (terwijl dat ~9,7Gb moet zijn).

Overigens kom ik nu in mijn odido door het simkaartje in mijn oude toestel te doen, maar daarmee kan ik de app niet draaien waar dit allemaal om begonnen was.

In plaats van naar de winkel te gaan heb ik razendsnel een ander abonnement afgesloten, terwijl ik dit helemaal niet wilde. Daarmee blijkt nog mijn abonnement niet opgezegd te zijn, want dat gebeurt pas als dat is overgenomen door de nieuwe provider.

Die nieuwe provider is wel veel beter, ik kon meteen mijn account in en had ook direct een compleet overzicht en mag alles zelf regelen, nu heb ik jullie niet meer nodig om mijn handje vast te houden.

Wel nog om mijn andere abonnement op te zeggen, waar ik niet opnieuw uren in ga steken, ik heb een goede rechtsbijstandsverzekering en sta gewoon in mijn (herroepings) recht.

Goedemiddag ​@Bubbleblower, van harte welkom op onze Community! Als ik je verhaal zo lees, snap ik heel goed dat dit stress geeft en je ook bent geschrokken van de afkoopsom. Het gevoel dat je bent opgelicht is absoluut niet het gevoel wat we je willen geven, ik wil er alles aan doen om daar verandering in te brengen. Excuses voor al het ongemak, laten we samen naar een oplossing kijken voor het opzeggen van je abonnement! We negeren je zeker niet, dit is een klant-helpt-klant forum, maar ook wij staan klaar om je via deze weg verder te helpen. Houd er wel rekening mee dat het 24-48 uur kan duren voordat je een reactie van ons terug kunt verwachten. We helpen iedereen die op volgorde bij ons binnenkomt, dat is wel zo eerlijk tegenover de rest en het staat ook in onze huisregels vermeld. 

Kun je het telefoonnummer waar het om gaat, vermelden in je profiel samen met je postcode + huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van het bij ons bekende bankrekeningnummer ter verificatie? Dan kan ik daarna direct met je meekijken naar een gepaste oplossing voor je abonnement. Uiteraard ook naar je andere vragen, ik wil dit tot de bodem voor je uitzoeken! 😇

Dat mobiel nummer doet er nu niet meer toe, behalve dat ik het niet eens ben met de rekening en met het feit dat ik een nieuw abonnement heb moeten nemen om ervan af te komen. Ik heb het abonnement na een week geannuleerd en in die week geen overzicht over de gegevens gehad.

Wat betreft punt 3 van de klachten; uiteindelijk zou ik volgens “mijn odido” 239 Mb hebben verbruikt, terwijl het werkelijke verbruik 984 Mb was. Voor je het weet ga je zo over je bundellimiet heen, het sluipverbruik zonder installeren van apps is al ~2 Gb per maand weet ik nu. Met Android 14. 

Nu moet ook mijn vaste nummer nog gered worden en als ik dat probeer kom ik op de pagina:

Oops! Hier ging iets mis.

De pagina die je zoekt bestaat niet. Of niet meer. Of er zit een foutje in de link.

Of op de pagina: Je kunt helaas niet zelf een bijbestelling doen omdat je niet de contracthouder bent.

Onder internet staat ook abonnement in oplevering, ik hoop maar dat ik verbinding houd.

Ik zal dat vaste nummer vermelden in mijn profiel plus de overige data. Dat nummer moet toegevoegd worden aan mijn abonnement.

@Bubbleblower laten we eerst naar een oplossing kijken voor de vragen die je hebt over je mobiele abonnement. Wat betreft het verbruik, ik vermoed dat deze nog geüpdatet moest worden. Soms het het niet '’Real-time'’ en loopt het achter met je daadwerkelijke verbruik. Dit duurt soms een half uurtje voordat het is bijgewerkt. Je kunt je je verbruiksstatus inzien in je Mijn Odido account: https://www.odido.nl/my/verbruik-en-kosten. Onder het kopje ''internet'' kun je precies zien hoe veel data er per dag is verbruikt. Wegens privacy redenen kunnen wij niet inzien aan wat je data is verbruikt. Je kunt dit wel zelf terugvinden in de instellingen van je toestel. Ik beschik zelf over een Android toestel en bij mij kan ik dit terugvinden bij instellingen > Verbindingen > gegevensgebruik > gebruik mobiele gegevens. Daar kun je precies zien aan welke apps je data per dag is verbruikt. Je kunt daar ook terugvinden hoe veel data en aan wat je via je Wi-Fi netwerk hebt verbruikt. Bij een iPhone kan je dit terugvinden bij 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' of 'Instellingen' > 'Mobiele data'. Dit is ook altijd meer up-to-date, dus je kunt het ook checken via de instellingen van je toestel! 

Zou je willen dat ik nog met je meekijk naar het beltegoed wat was afgeschreven of is het niet meer nodig? Zo ja, vermeld dan het telefoonnummer in je profiel. Voor je vaste telefoonnummer zal ik later je topic doorzetten naar één van mijn collega's van Internet + TV, zij helpen je graag verder op dat gebied!

Reageer