Beantwoord

ESR tv zomaar een abonnement

  • 26 July 2021
  • 32 reacties
  • 10269 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Deze middag had ik mijn factuur bekeken en deze viel hoger uit dan verwacht. Na bestudering van mijn factuur, kwam ik er achter dat er afgelopen maand vier keer vijf euro was afgeschreven door een mobiele betaling en vorige maand drie keer. Ik kon me niet heugen voor welke dienst dit was. Via appinfo vond ik dat het ging om de website esrtv.com, maar ik kan het niet terughalen uit mijn (actief) geheugen dat ik ooit een abonnement heb afgesloten bij deze partij.

Ik vind het toch jammer dat ik 35 euro heb besteed aan een dienst die ik niet ken en waarvoor ik nooit toestemming heb gegeven, of althans, niet zeer bewust. Mijn vraag aan t-mobile is of dat jullie hiervan op de hoogte zijn en of jullie stappen kunnen nemen om de consument beter te beschermen? Het liefste ontvang ik het bedrag terug, maar die kans acht ik zeer klein. Mijn abonnement heb ik gelukkig wel opgezegd.

 

Met vriendelijke groet,

Tijmen

icon

Beste antwoord door TAVL 26 July 2021, 16:48

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Ook ESRTV moet zich aan de wet houden. De stichting Payinfo.nl houd hier toezicht op. Hier zijn namelijk alle providers en sms content aanbieders lid van. Ook Odido werkt volgens de gedragsregels van de stichting en als je daar breed iets wilt veranderen zou je de stichting kunnen benaderen. 

Nog steeds maakt Odido zich medeplichtig aan de oplichtingspraktijken van ESRTV. Je mag verwachten dat zij op zijn minst een waarschuwing laten uitgaan als je slachtoffer wordt van dit bedrijf. Odido schuift het probleem door naar zijn klanten en maakt het moeilijk om deze service inzichtelijk te krijgen.

In dik rood op je factuur en een duidelijke werkwijze om geld terug te krijgen en deze specifieke services uit te sluiten van PAYinfo oid.

Eerst kijk je op https://www.payinfo.nl/ en controleer je of daar nog betaaldiensten actief zijn, en meld je je af voor die diensten.

Om dit soort dingen in de toekomst te vermijden kun je inloggen in je mijn odido, ga dan naar abonnementen en instellingen (voor prepaid ga naar tariefplan en instellingen), en dan onderaan naar blokkades

Daar kun je betaalde diensten blokkeren:
 

(of er staat ‘aankopen bij derde partijen')


Voor het een poging tot het terugkrijgen van je geld kun je bij de dienst aan kloppen die geactiveerd was.  Ik zie dat sommige mensen ook succes hebben met terugkrijgen van geld als ze klagen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de consumentenbond.  Dat kan soms snel werken.

Of je vult een verzoek tot onderzoek in: https://www.odido.nl/my/onderzoekfactuur

Hopelijk ben je hiermee geholpen!

Ook ik ben getroffen. Ik wist nergens van. Had wel extra internet gekocht in de zomervakantie en dus was het me niet meteen opgevallen. Nu betaal ik dus al 3 maanden aan een internetdienst waar ik geen weet van had, waar ik geen inloggegevens van heb en waar ik uiteraard ook geen toestemming aan heb gegeven om maar gewoon af te schrijven op mijn mobiel abonnement. 

Ik lees dat ik een formulier kan invullen en dat er een link staat om deze app aankopen te blokkeren. Maar nu alles over gegaan is naar odido werken de links niet meer naar de informatie van Tmobile/Tele2.

Uiteraard is de klantenservice weer onbereikbaar via chat en telefoon. En dat terwijl ODIDO nu zo MENSELIJK is en inzetten op KLANTVRIENDELIJKHEID. FAIL again. Ik vraag me werkelijk af hoeveel mensen op deze klantenservice werken.

Als iemand mij kan helpen aan de link naar het formulier en de instellingen om dit te blokkeren… heel graag. Ik gebruik graag mijn abonnement om te bellen en internetten en verder wil ik er geen aankopen mee doen, daarvoor heb ik een bankrekening…. 

Daarbij vind ik het ook vreemd net als de andere reacties dat dit zomaar kan. Fijn dat Odido/Tmobile wil ondersteunen om dit zo makkelijk mogelijk te maken voor hun klanten, maar dan vind ik dat je op zn minst wel even een berichtje kan verwachten van je telefoonprovider dat ze dit ter info op je factuur zetten. Beter voor het vertrouwen!!

Hopelijk kan ik zo nog mijn geld terugkrijgen.

Reputatie 7
Badge +8

@Steffie83 vermoedelijk gaat het hier om diensten van derde partijen en maak je hier gebruik van. In dit topic lees je er meer over: [Info] Mobiele internetdiensten (FTMSC) betalen via je factuur | T-Mobile Community

Hoi Steffie, welkom bij de community.

Je hebt al diverse zaken kunnen lezen om dit zo snel mogelijk voor je te fixen? De belangrijkste zijn:

> Blokker jouw nummer voor alle premium sms diensten via preventel.nl

> Meldt je bij ESR TV via hun contactformulier of gratis telefoonnummer voor creditering van betaalde gelden.

 

Bedoel je niet https://www.payinfo.nl/ ?
En ik heb zelf een blokkade moeten instellen via mytmobile.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi Steffie, welkom bij de community.

Je hebt al diverse zaken kunnen lezen om dit zo snel mogelijk voor je te fixen? De belangrijkste zijn:

> Blokker jouw nummer voor alle premium sms diensten via preventel.nl

> Meldt je bij ESR TV via hun contactformulier of gratis telefoonnummer voor creditering van betaalde gelden.

 

Zo'n 20-30% van dit bedrag gaat gewoon de zakken van t-mobile in, vandaar dat we dan waarschijnlijk ook niet kunnen verwachten dat dit soort opties standaard uit komt te staan. Hier een interessant artikel over dit soort praktijken; https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5370578/duizenden-mensen-ongemerkt-geabonneerd-op-spelletje

T-mobile,

 

Ik ben echt in shock na het leven van bovenstaande berichten. Ook ik ben slachtoffer van deze dienst. Ik weet niet eens wat esr tv is maar er wordt wel sinds april 20 euro per maand voor afgeschreven… Hoe is het mogelijk dat bij een bedrijf als jullie dit zomaar kan. Jullie zouden ons als klant moeten beschermen hiertegen. Om bij jullie iets af te sluiten moeten er heel wat formulieren ingevuld worden en akkoord gegeven en hier wordt uit het niets zonder ook maar iets af te sluiten zomaar 20 euro per maand afgeschreven. Ik vind dit zeer schokkend. 

Reputatie 7
Badge +14

Payinfo is een stichting.

Over de Stichting
De Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten is een gezamenlijk initiatief van alle partijen die betrokken zijn bij het aanbieden van SMS- en Mobiele Internet Diensten in Nederland. Kortom: diensten die via uw mobiele telefoonrekening betaald worden.

Wie
De Stichting wordt gevormd door deelnemers uit drie groepen:

  • Mobiele aanbieders Vodafone, KPN, T-Mobile;
  • Betaal Platform leveranciers dit zijn bedrijven die de betaling technisch mogelijk maken;
  • Content providers dit zijn de bedrijven of personen die de diensten aanbieden en leveren.

Via de website payinfo.nl kun je inzien waar je een abonnement hebt lopen maar ook kun je blokkades aanzetten.

 

Dan specifiek over ESRTV. Als jij vind dat je geen abonnement op hun dienst hebt genomen, meldt dan bij deze content provider. Er is een email form maar ook een gratis telefoonnummer. Dan kun je ook om een creditering van je betaalde gelden vragen. https://www.esrtv.com/contactDat heeft ook gewerkt bij anderen, die b.v. deze bijdrage van Hans.

Ik dacht laat ik mijn rekeningspecificatie eens bekijken. Want deze wijkt al een paar maanden flink af. Wat blijkt... dat de afgelopen maanden stelselmatig 20 Euro wordt afgeschreven voor “mobiele diensten” Ik dacht eerste dat ik buiten mijn bundel aan het internetten was. Maar iets verder graven kom ik uit bij… ESR TV???
 

Nee T-mobile (op voorhand) ik klik niet op banners, nee ik strooi mijn nummer niet in het rond, nee ik doe niet aan SMS/mobiele diensten. Dit gewoon oplichting en misbruik van mijn nummer.
 

Het bizarre hierbij is de rol van T-mobile. Precies wat hierboven staat vermeld.... Dat de diensten niet zichtbaar zijn op de factuur en dat je daar via een externe partij (PayInfo) hier achter dient te komen.

De verantwoordelijkheid die bij de consument  ligt... nádat ze worden geconfronteerd met onterechte en verborgen posten op hun factuur.
 

Er is werkelijk geen hond op deze wereld die zit te wachten op ESRTv met vage streams die men ook op Youtube kan vinden. De paar mensen die de moeite nemen zich op dit forum te melden zijn het topje van de ijsberg. Deze partij heeft niet eens contact-gegevens op hun site staan die ze delen. Nu dien IK als consument actie te ondernemen om bij een stel oplichters de afgeschreven kosten te gaan innen, (En de vraag is of dat lukt) terwijl T-Mobile hier dik (ik gok 40%) van opstrijkt als doorgeefluik van deze fictieve malafide "mobiele" diensten.
 

Mensen… iedereen weet dat Mobiele providers een uitstervend ras zijn. Met beperkte marges die onder druk staan en een toekomst vol donkere wolken door het bellen via internet en anderszins.
Maar T-mobile verlaag je AJB niet tot dit soort bull shit praktijken. Dat wil je gewoon niet hebben als provider.  
 

Ik ben 18 jaar+ klant bij T-mobile (nooit een andere provider gehad) maar nu ga ik dat heroverwegen als hier geen fatsoenlijke reactie of vervolg op komt. 

Reputatie 7

Hi @Hans gebruiker, ik ben heel erg blij om te lezen dat je het geld hebt teruggekregen! Heel rot om te lezen dat dit jou ook is overkomen. Merci voor het delen en heel goed dat je er meteen achteraan bent gegaan! ❤

Ik ben ook vorige maand getroffen/opgelicht!!  door een onverwachte weekelijke (5 euro p.w.) abonnement/ kostenpost door ESRTV!

Was heel boos natuurlijk. Heb nooit een abonnement genomen of zo en ook geen smsje ontvangen met een bevestiging van een abonnement (zoals zij wel aangeven dat die is verstuurd)  

Heb contact gezocht via email en gedreigd met stappen als ze niet binnen 5 werkdagen bedrag zouden terug storten.

Na hun reactie en op hun verzoek heb ik mijn bankgegevens doorgegeven. Het bedrag van 25 euro heb ik vandaag volledig terug ontvangen.  

Hopelijk helpt bovenstaande verhaal andere Tmob gebruikers. 

Succes!

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @fboun, T-Mobile doet dit niemand aan, dit gaat via de oplichtende partij zelf. Uiteraard erg onfortuinlijk en ik hoop dat het snel hersteld wordt! 

Ik kan me niet helemaal vinden in het punt waarin TM de schuld volledig bij de consument legt: het gaat hier om een gehaaide manier van oplichting met mobiele praktijken waarbij een derde partij sluw en stelselmatig geld aftroggelt - daar kunnen providers, hoe zuur ook, niets aan doen. Ook vind ik het veel te makkelijk om te stellen dat de klant hier in de fout gaat: iedereen maakt weleens vergissingen of klikt per ongeluk ergens op, dat gaat veel sneller en makkelijker dan gedacht. Ik ben zelf recent slachtoffer geworden van een sms-oplichtingspraktijk en daar had ik vrijwel niets voor gedaan behoudens per ongeluk één keer op een link geklikt te hebben. Dat kun je dom noemen, maar feit blijft dat het kwaad dan al geschied is. 

Laat ons alsjeblieft weten of het gelukt is om je geld terug te krijgen @fboun en @hijlkema bedankt voor je advies! 😄

@fboun Je kunt je geld terugvragen bij ESR TV. Dat ging op zich vrij eenvoudig. Verder leggen zowel ESR TV als T-Mobile volledig de schuld bij de consument en geven ze aan dat je echt dolgelukkig mag zijn dat je je geld terugkrijgt.

Ook ik ben slachtoffer geworden van ESR TV. In totaal 11 x 5 euro extra afgeschreven van mijn bank. Ik heb nooit iets aangeklikt. Heb nog gekeken of ik een bevestiging heb via sms of email, maar helemaal niks. Het kan toch niet waar zijn dat T-Mobile dit haar klanten aan doet. Bij alle afgesloten diensten wordt duidelijk om een bevestiging gevraagd, maar hier moet je maar zelf achter zien te komen. Heb net het formulier tot onderzoek ingevuld. Ik wil gewoon mijn geld terug klaar.

Ken dat hele ESR niet eens. En dan lees ik ook nog eens terug dat je er aan vast kunt zitten door op een banner in een advertentie te klikken. Het moet niet gekker worden.

Reputatie 7
Badge +5

Je kunt nog veel meer betalen met je abonnement.  Denk aan betalen van je play of Apple store,roaming, premium 09xy nummers. De tijd van alleen een beetje bellen en data is allang voorbij.

Klopt! Maar dergelijke diensten kan en moet ik zelf bewust actie voor ondernemen om deze te activeren.

@eric Misschien dit topic nog eens doornemen om te begrijpen waar het over gaat?

Reputatie 7
Badge +14

Je kunt nog veel meer betalen met je abonnement.  Denk aan betalen van je play of Apple store,roaming, premium 09xy nummers. De tijd van alleen een beetje bellen en data is allang voorbij.

Reputatie 7
Badge +5

@yalerta  Als T-Mobile die opties zou blokkeren zou je ook mensen die er wel gebruik van maken duperen.

Uitleg woord duperen

Het is uiteraard onzin te stellen dat T-Mobile, Ziggo, Vodafone, KPN het met deze praktijken eens zijn.

UItleg woord onzin

Mensen hebben zelf ook de plicht om op te letten. Gelukkig komt het nog maar weinig voor.

Een paar jaar terug waren er veel meer mensen de dupe. Zorg er ook voor dat je niet te snel je telefoonnummer op websites vermeld zodat ze niets in rekening kunnen brengen.

Oeps, hoe moet een dergelijke zin vertaalt worden. Mensen waren de dupe (afgeleid van gedupeerd) De zin lijkt in tegenspraak van de plicht om zelf op te letten. Ze worden of werden gedupeerd door de handelswijze van dergelijke diensten.(punt)

Klanten vergeten vaak dat ze door alles te vermelden en niet goed lezen de prooi kunnen vallen van dit soort sites. Achteraf hebben de providers het gedaan.

Misschien de reactie van @hijlkema eens doorlezen waarin hij aangeeft nog steeds niet te begrijpen hoe of op welke manier hij gepakt werd.
En de providers hebben het niet achteraf gedaan maar zijn al op voorhand akkoord gegaan om dergelijke diensten te faciliteren.

Boter op het hoofd

blokkeer je Mobiele internetdiensten (FTMSC) betalen via je factuur in je account en je hebt er geen last meer van.

FTMSC ??? wat betekent die afkorting? Waar heb ik dat voor nodig?

Een mobiel contract afgesloten om te bellen en wat data gebruik voor mijn e-mail. Oh nee let op! Nu moet er nog een account doorgenomen worden om te zien welke valkuilen er op kunnen treden die mij ongemerkt geld kunnen kosten

Succes! 

DWKMDJ!

 

@CrisTien Trouwens net nog even geprobeerd via [Moderator edit: URL verwijderd] hoe dat zou moeten werken, zo’n aanmelding...
 

  1. Dit werd met mijn eigen nummer nog steeds niet geblokkeerd, terwijl ik deze diensten wel heb uitgeschakeld voor mijn abonnement.
  2. Ik ontving een sms om het abonnement te bevestigen, een sms die ik niet eerder heb ontvangen. Van een ontvanger die ook niet voorkomt in mijn berichten-overzicht. Dus hoe is de dienst de vorige keer dan bevestigd? En door wie? Ik klik namelijk nooit op links in sms berichten.

Nog steeds mijn plicht om op te letten?

@CrisTien Zelf opletten? Je moet best wat stappen doorlopen om er überhaupt achter te komen waar deze extra kosten vandaan komen. Het staat niet eens gespecificeerd op je factuur, maar als ‘Diensten mobiel internet’. Prima te verwarren met een MB-aanvuller als je die wel eens gebruikt.

Bovendien heb ikzelf zeker weten nergens gegevens ingevuld waarmee een dergelijk abonnement zou kunnen zijn opgestart. Tenzij dit echt te kwader trouw in een andere dienst verstopt is geweest. Zuiver is het in ieder geval niet. Het is dus wel erg makkelijk om de verantwoordelijkheid bij de consument te leggen die pas weet dat er dergelijke diensten bestaan nádat ze worden geconfronteerd met onterechte en verborgen posten op hun factuur.

Als het zo makkelijk is om de dienst uit te schakelen kun je ook beargumenteren dat hij makkelijk is in te schakelen wanneer je er gebruik van wilt maken. Dat is het argument dat T-Mobile geeft, dat het anders nadelig is voor de consumenten die ontzettend graag willen sms-en naar spelprogramma’s. Op zo’n moment zou je een consument prima kunnen wijzen op de mogelijkheid deze optie in te schakelen. Nu is het te fraudegevoelig en het zijn de providers die dit faciliteren. Bedrijven waar veel klachten over zijn hadden allang uitgesloten kunnen worden van deze diensten.

Reputatie 7
Badge +14

@yalerta  Als T-Mobile die opties zou blokkeren zou je ook mensen die er wel gebruik van maken duperen.Het is uiteraard onzin te stellen dat T-Mobile, Ziggo, Vodafone, KPN het met deze praktijken eens zijn.

Mensen hebben zelf ook de plicht om op te letten. Gelukkig komt het nog maar weinig voor.

Een paar jaar terug waren er veel meer mensen de dupe. Zorg er ook voor dat je niet te snel je telefoonnummer op websites vermeld zodat ze niets in rekening kunnen brengen.

Klanten vergeten vaak dat ze door alles te vermelden en niet goed lezen de prooi kunnen vallen van dit soort sites. Achteraf hebben de providers het gedaan.

Het is heel simpel Lees hier alles over betaal diensten

blokkeer je Mobiele internetdiensten (FTMSC) betalen via je factuur in je account en je hebt er geen last meer van.

Succes! 

Reputatie 7
Badge +5

Helaas blijven dergelijke klachten over dit soort diensten komen.

Tmobile gaat uit van de FOUTIEVE veronderstelling dat de klant dit op prijs stelt. En diegenen met dat pak boter op hun hoofd geloven dat nog zelf ook. (Totdat ze zelf een keer in dergelijke onzin trappen ...)

Het straalt wel uit dat Tmobile het met dergelijke (oplichtings) praktijken eens is dat ze zo vast blijven houden aan het faciliteren van dit soort platforms.

Als ik mijzelf als een fatsoenlijk bedrijf (Tmobile?) wilde presenteren blokkeerde ik dergelijke onzin helemaal.

Het gezeur elke keer over het terugstorten van op dergelijk slinkse wijze aan gegane abonnementen kost tijd en mankracht die op betere manier aan te wenden is.

Het is toch belachelijk dat met zoveel klachten een bedrijf als ESR TV nog steeds gebruik mag maken van deze T-Mobile dienst? Blokkeer ze gewoon volledig T-Mobile. Maak betalingen via je factuur opt-in in plaats van opt-out.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @stubbe4 

Hier lees je alle stappen die je kunt nemen hiertegen en er is ook een formulier voor niet eens met de kosten.

Reageer