Ik ga het even in de gaten houden, mocht er wat zijn dan laat ik het hier weten!
Hoi @BonnyB,
Ook wil ik naast de topreacties die al zijn gegeven (dank daarvoor allemaal), een duit in het zakje doen. Ik heb daarop direct je verbinding en modem gemeten, om te kijken of er eventueel problemen in het netwerk voorkomen. Ik zie tot aan het modem een nette verbinding binnenkomen, maar zie wel enkele LAN poorten waarbij ‘errors’ zich opstapelen. Dat kan wijzen op, zoals eerder aangekaart, een brakke UTP óf een poort die niet goed werkt. Je gaf al eerder aan dat de power adapter basis aan het modem hangt. Kan je mij meenemen aan welke poort dit is?
Ik gebruikte enkel het 5ghz kanaal al (op een enkele printer na) zo'n beetje alle buren hebben simpele ziggo modems. De kabnalen heb ik al nagekeken en 2,4 is ralatief druk maar 5ghz was rustig. De laatste deco die ik gebruikte, de m9 is een triband mesh systeem die de 5gz zou moeten gebruiken voor onderlinge verbinding. Daarnaast is over het algemeen de verbinding/sneheid prima. De dips zijn korte extreme dalen in het netwerk. Als het kanaal het probleem is zou er toch de hele tijd een lage snelheid moeten zijn, niet in periodes van rond de 10 seconden?
Duidelijk en bedankt voor je antwoord.
Als het opeens ontzettend druk word (denk aan buren die gaan streamen/data verbruiken) dan kan het zo zijn dat de wachtrijen langer worden.
Denk een beetje aan de spits op de snelweg bij een knooppunt.
Omdat het voornamelijk? savond is, leek het mij logisch omdat er dan meer mensen thuis zijn en uiteraard ook meer gebruik maken van de WiFi.
Uiteraard kan net die ene buur die op het rustige wifi kanaal zit, wel flink wat data verstoken en wachtrijen creëren, mogelijk zelfs met meerdere apparaten?
Daarom dacht ik van, mogelijk dat testen/proberen?
WiFi heeft helaas veel beperkingen en veel dingen kunnen storing veroorzaken.
Daarom is mijn advies ook altijd, Mesh zo veel mogelijk op de kabel.
Dit scheelt vertraging en heb je geen last van de beperkingen op de WiFi als ze onderling communiceren.
(soms kan zo mesh systeem ook behoorlijk wat data onderling verstoken en het WiFi spectrum enorm vervuilen/wacht rijen creëren, denk aan pakket loss e.d.)
Het kan uiteraard van alles zijn en mogelijk bij T-Mobile liggen, maar door testen en dingen uit te sluiten kan je dingen wegstrepen.
(eigen ervaring is ook, dat “helaas” gewoon te veel mensen problemen ervaren door Mesh, repeaters en powerline adapters.
Het is een makkelijke oplossing als je geen kabels kan trekken, maar het heeft ook ontzettend veel nadelen is storings gevoelig en afhankelijk van veel factoren)
het voelt toch dat je hele netwerk best draadloos is opgezet en dus onderhevig is aan invloeden van buitenaf. Powerline adapters kunnen ook “ ruis” oppikken als je er “ slechte” 220 Volt apparaten in je huis haalt en wifi blijft wifi.. Iedereen zend en ontvangt op dezelfde radio frequenties.
Het tackelen van een probleem start met het uitsluiten van componenten. Omdat het bij jou soms wel/ soms niet gebeurt nemen dit soort testen best wat tijd in beslag. Dus leg “ tijdelijk” eens een kabel neer en sluit zo powerline en Deco’s uit.
Ook bedankt voor de snelle reacties! Ik ga er een oogje op houden vanavond!
Beide geprobeerd, geen geluk! Ik zal de factory reset proberen, maar heb er wel mijn twijfels bij, aangezien dit het 2e modem is.
Hi @BonnyB, top dat je dit zo snel kon uitvoeren! Ik heb nogmaals een meting gedaan en de fouten zijn nu niet kenbaar, dus dat is top. Het is nogal wat voorbarig, maar heb je toevallig al een positief verschil opgemerkt? Ik wil je graag vragen om voorlopig nog even goed jouw verbinding te monitoren en ons hiervan op de hoogte te houden! 
Je bent een topper @BonnyB! Helemaal goed, ik zie jouw terugkoppeling graag tegemoet.
Hey lisa! inmiddels hebben we het een en ander veranderd in het netwerk maar zien nogsteeds dips in de avond. Pcs staan nu allemaal permanent bedraad op het modem, dat gaat allemaal goed. Alleen wifi is 's avonds nogsteeds onstabiel. Bet is nu alleen het modem. Geen andere apparaten meer die het doorlussen of versterken.
Hi @BonnyB, thanks voor deze heldere terugkoppeling! Ik had heel erg gehoopt dat de dips verleden tijd waren. We gaan dan ook gelijk weer verder werken aan een structurele oplossing. Kan je aangeven of je in de avonduren wellicht de wifi gebruikt voor diensten met veel datagebruik (zoals streamen of gamen)? Dit zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn, zoals @Maarten098 eerder ook aanstipte.
Zou je vanavond een speedtest kunnen uitvoeren vlakbij het modem via https://fast.com/ op het moment dat je zo'n dip ervaart? Goed om te weten dat alles bedraad in ieder geval top werkt en dat het dus echt enkel de wifi is die niet stabiel is. Ik zie dat bandsteering bij jou aan staat en dit zorgt ervoor dat het modem zelf de 2.4 GHz en 5GHz frequentie combineert voor een optimaal bereik. Het modem laat dan elk apparaat dat geschikt is voor 5GHz automatisch wisselen tussen 2.4GHz en 5GHz zonder dat je dit merkt. Zojuist heb ik deze functie uit gezet om te zien of dit een verschil oplevert. Zou je dit kunnen aankijken? 
Net nadat ik gister poste over de wifi begon de bedrade verbinding ook wat moeilijk te doen. Het is inderdaad op het moment dat het netwerk het meeste onder druk staat, beide pc's online en aan het streamen/online gamen. Maar dat is in het verleden nooit een probleem geweest. Dit doen we al sinds we hier wonen en dat is bijna 4 jaar. Het probleem met de dips in snelheid is pas sinds een paar maanden.
Ik heb meerdere keren geprobeerd een snelheids test te doen alleen laad de pagina niet op tijd. Tegen de tijd dat ik de test kan uitvoeren is het weer normaal en krijg ik bedraad 900mb/s ±
Hi @BonnyB, check - helemaal helder! Fijn dat je dit zo duidelijk kon toelichten. Ter dubbelcheck: heb je zowel www.speedtest.net/apps als https://fast.com/ geprobeerd? Mogelijk dat één van de twee het vanavond toch op tijd doet, zodat wij deze resultaten inzichtelijk hebben.
Zou je daarnaast een factory reset van het modem zou kunnen uitvoeren? In dit topic lees je hoe je dit kunt doen:
Ik hoor graag van je of dit heeft gewerkt, want ik wil dit echt voor je fixen! 
De powerline zit op lan 4, lan 3 is een tado hub, lan 2 loopt weg van het modem naar een pc waar ik net een meting op heb uitgevoerd en lan 1 is een philips hue hub, dankje voor het nakijken!
Hi @BonnyB, thanks weer voor jouw turbo reacties en voor de moeite! Aan jouw eigen snelheid ligt het in ieder geval niet (
). Zou je vooral vanavond kunnen kijken of de reset tot een verbetering heeft geleid? Mocht dat namelijk niet het geval zijn, dan gaan we hier morgenochtend weer verder mee aan de slag en trek ik één van mijn collega's van de technische dienst aan zijn of haar mouw.
Hoi! Ik heb het nu iets meer dan een week in de gaten gehouden maar het probleem blijft voorkomen. Bekabeld wel minder dan met WiFi, maar de effecten zijn wel duidelijk. Wat me wel opvalt is dat de problemen 's avonds er ook zijn als ons netwerk niet druk is.
Momenteel ben ik alleen thuis, staan er geen streamings diensten of games aan maar merkte ik wel op dat de lampjes op mijn wifi speakers aangaven dat ze connectie aan het zoeken waren. Ik probeerde toen direct een speedtest te doen maar kwam niet door 'beste server zoeken heen' tot iets later toen het weer goed was. Kan het iets met de capaciteit in de wijk te maken hebben?
Hi @BonnyB Ik heb ook opnieuw in jouw verbinding gekeken, maar alles ziet er top in orde uit ook het binnenkomende signaal vanuit de centrale. Er zijn geen opvallendheden in de verbinding te zien ook. Met wifi kan het van alles zijn. Ook al wordt er in de avonduren weinig gebruik gemaakt van streamingsdiensten of het gamen, dan kan bijvoorbeeld netwerken van buren ook zorgen dat de verbinding van jou wordt verstoord. Dat de wifi speakers aangeven dat ze een connectie blijven zoeken, lijkt het erop dat de verbinding met het modem/powerline zelf is verbroken dan, maar gek genoeg zie ik in de uptime van het modem niet dat er sprake is van een wegvallende verbinding. Merk je ook aan de lampjes op het modem of de powerline zelf dat het anders is dan overdag? Het kan zijn dat jouw powerlines de wifi bijvoorbeeld niet goed doorgeven. Had je ook al geprobeerd om deze opnieuw te koppelen aan het modem of te resetten?
De powerline modules zijn inmiddels al lang en breed de deur uit. Het enige wat momenteel de verbinding regelt is het modem, en een switch voor de bedrading.
Hebben jullie iets waar je niet de verbinding, maar de snelheid kan monitoren?
Hebben jullie iets waar je niet de verbinding, maar de snelheid kan monitoren?
De speedtest CLI
windows cmd uitvoeren. 1x maal uitvoeren produceert een licentie vraag die je met ja of yes moet beantwoorden.
speedtest -h geeft een lijst met beschikbare commandos
speedtest -L geeft een lijst beschikbare testservers
---------
Zelf had ik een batchbestand gemaakt speedtest.bat dat elk kwartier d.m.v. taakplanner aangeroepen werd en de gegevens in een bestand schreef incl. datum en tijd
voorbeeld:
time /T >> speedtest.log
date /T >> speedtest.log
speedtest.exe -f json -s 13883 >> speedtest.log
regel 1 schrijft tijd naar speedtest.log bestand (de » geeft aan dat het bestand aangevuld moet worden)
regel 2 schrijft de datum
regel 3 vult het bestand in (-format) json data met een test van server 13883 (TriNed St.Oedenrode)
de -f weglaten of zonder json creëert een eenvoudiger tekstbestand om in notepad uit te lezen
Taakplanner voerde dit elk kwartier uit maar aangezien mijn verbinding inmiddels geen klachten geeft is dit stukje netwerk verkeer bij mij weer stopgezet.
Er zullen wel windows programma zijn die iets dergelijks uitvoeren maar het sterkste punt was dat dit gedraaid werd met minimale ballast door een grafische omgeving.
Ik heb poort 2 en 4 gewisseld en een nieuwe kabel tussen de adapter en het modem gedaan. Zou wel vreemd zijn als het het modem is want deze is nog geen week oud
Hi @BonnyB,
Dank voor je vliegensvlugge antwoord! Ik zie inderdaad terug dat op LAN poort 4 enkele fouten zijn opgestapeld. Ben je misschien in de mogelijkheid om deze verbinding te testen op een andere poort of met een andere UTP kabel? Dan kunnen we eventueel uitsluiten of het niet aan de bekabeling of modem kan liggen.
Hallo @BonnyB
Zou je eens wat speedtests verspreid over de dag kunnen doen met een pc/laptop rechtstreeks bekabeld aangesloten op de T-Mobile router met de Ookla speedtest app en de resultaten hier delen?
Zou je het ook eens kunnen bekijken met de WiFi van de T-Mobile router dus zonder eigen apparatuur?
Adapter zitten allemaal direct in een stopcontact en het gaat om een apartment. De mesh systemen stonden nog geen 4-5 meter uit elkaar. Is er een programma wat je via een pc het netwerk kan laten monitoren op snelheid? We hebben nog een pc staan die normaal voor vr gebruikt word die makkelijk bedraad op het modem kan.dan kan ik meten of de dips ook in het modem voorkomen of alleen op andere apparaten
@BonnyB
5 GHz heeft een mindere bereik dan 2,4 GHz en het signaal gaat moeilijker door vloeren en muren etc maar met 5 GHz haal je wel hogere snelheden.
In woningen met bijvoorbeeld betonnen muren/vloeren en andere obstakels zal een mesh systeem minder goed presteren omdat ze onderling communiceren via WiFi als je ze niet bekabeld aansluit en bij powerline adapters is het signaal afhankelijk ban de kwaliteits van het stroomnet. Wat je iig zelf kan doen om een zo goed mogelijke verbinding met adapters te hebben is zorgen dat ze aangesloten zijn op dezelfde groep en zorg dat je een geaard stopcontact gebruikt dus niet via een stekkerdoos oid.
Ik gebruikte enkel het 5ghz kanaal al (op een enkele printer na) zo'n beetje alle buren hebben simpele ziggo modems. De kabnalen heb ik al nagekeken en 2,4 is ralatief druk maar 5ghz was rustig. De laatste deco die ik gebruikte, de m9 is een triband mesh systeem die de 5gz zou moeten gebruiken voor onderlinge verbinding. Daarnaast is over het algemeen de verbinding/sneheid prima. De dips zijn korte extreme dalen in het netwerk. Als het kanaal het probleem is zou er toch de hele tijd een lage snelheid moeten zijn, niet in periodes van rond de 10 seconden?