Skip to main content

Is er iemand die via de Zyxel VMG8825-T50 een inkomend gesprek werkend krijgt via het Gigaset.net netwerk? Uitgaand werkt het, maar allerlei opties met bijvoorbeeld, openen van poorten, DMZ, STUN deactiveren, SIP ALG deactiveren, het wil allemaal niet baten.

@mvanbaarsen

Toevallig heb ik hier ook zo’n N300A-IP draaien, maar dan achter de pfsense firewall.

Voor de gebruikte ATA heb je geen portforwarding nodig, het device gedraagt zich als een client. Dus is net zoiets als je browser, waarvoor je dus ook geen portforwarding instelt voor poort 80 (http) of 443 (https).

Dan iets over de SIP ALG setting, dit is een soort van ‘vertaler’. Het probleem is alleen dat heel veel fabrikanten van routers de implementatie niet perfect is, daarom is mijn advies dan ook .. gewoon uitzetten.

Lees dat je een alternatieve poort hebt gebruikt, maar is die poort ondersteund door je VoIP provider om te registreren?

Het probleem waar ik in het verleden met bepaalde routers ook wel eens tegenaan ben gelopen, dat de registratie de ene keer wel met een fixed IP werkte, maar een andere keer juist weer op DHCP. .. heel raar geval was dat.

Nu achter pfsense met geen portforwarding en eigen subnet en fixed IP geen enkele issues meer hier.


  

@mvanbaarsen

We hebben de testomgeving opgezet, waarbij ik kan melden dat de N300 plug&play out of de box functioneerde achter de Zyxel.

We zijn begonnen met de Zyxel een factory reset te geven, waarna we de N300 hebben aangesloten op de Zyxel.

De N300 werkt met DHCP, waarbij het device dus netjes een IP krijgt uit de pool.

De vraag of ik een andere registratie poort gebruik buiten 5060 om, dat klopt, ik gebruik bij CC poort 5070.

Om zeker te zijn dat de Zyxel geen probleem heeft als de N300 op 5060 draait, heb ik mijn N300 op eens op 5060 gezet. Ook hier is de registratie zonder problemen, waarbij dus blijkt dat 5060 door de Zyxel mogelijk blijft.

Als advies zou ik zeggen, doe op zowel de Zyxel als de N300 eens een factory reset, waarbij je dan eigenlijk met een ‘schone lei’ begint. Krijg sterk het vermoeden dat er ergens een bitje verkeerd staat, waardoor er iets ontspoort.

We hebben al vaker meegemaakt, dat mensen problemen hadden met portforwarding. Ze hadden zoveel dingen geprobeerd, dat blijkbaar de Zyxel van slag raakt met zijn NAT. Daarbij was ook vaak het advies om een factory reset te doen, om vervolgens er achter te komen dat het plots wel werk.

Hopelijk helpt deze info je iets verder.

 


 


Vaste ip adres gebruiken is niet meer van deze tijd.

Helemaal mee eens

Sinds 2018 ben ik er mee gestopt met eigen routers aansluiten op de modem. Er zijn voor- en nadelen van eigen router.

In de verdere tekst geef je aan dat de firmware vaak aangepast en instellingen niet toegankelijk gemaakt zijn en daardoor zijn geavanceerdere instellingen niet mogelijk. Daarom vind ik de voordelen en mogelijkheden van een eigen router belangrijk. Gelet op jouw zoektocht om de Voip achter zo’n aangepaste/afgesloten Zyxel aan de praat (what’s in a word?) te krijgen en bevestigd mijn voorkeur voor een “eigen” modem/router. Begrijpelijk dat de providers een “standaard” toestel met blokkeringen leveren. Het kennis niveau is niet van cliënten gelijk, dit forum geeft daar voldoende bewijzen van.

Het mooiste zou een “expert” modus kunnen zijn waar de persoon met kennis wel de nu vaak afgeschermde instellingen kan bereiken. Maar wie bepaalt dan of het niveau voldoende is om toegang daartoe te verlenen? (Holle vaten klinken vaak het hardst)

Voor zyxel modem DMZ heb ik statische ip adres gebruikt voor onze Dect basisstation, zodat VoIP telefoongesprekken zonder beperkingen uitgevoerd kan worden. Al het (VoIP) internet netwerk verkeer zou in principe naar toe gestuurd moet worden zonder beperking/blokkade. Alleen DMZ aanzetten helpt het niet, want dit is niet van invloed op VoIP gesprekken.

En hier was de vraag uit mijn eerdere reactie, helpt niet of hielp niet. Zoals aangegeven heb ik een “eigen” router die via de DMZ van de Zyxel het internet verkeer binnen krijgt en helemaal geen probleem oplevert voor verbindingen naar “mijn” Voip provider.

SIP protocol poort 5060 en RTP protocol poorten tussen 5004 - 5008 worden op T-mobile eigen apparatuur (toch) gereserveerd…./knip/ ..In het kader van netneutraliteit zou de poort ook moeten werken.

Ik zie alleen verschil tussen jouw en mijn apparatuur, Gigaset 610IP en Gigaset N300A-IP maar @toktokcity had met een N300A-IP dezelfde problemen van uitgaand wel maar inkomend geen geluid via Gigaset.net

Nogmaals, petje af :tophat: , voor de gegeven oplossing en misschien dat “providers’ zich eens mogen realiseren dat de diensten die ze aanbieden ook aangeboden worden aan gebruikers met een niveau dat voldoende is om wat geavanceerde netwerkinstellingen te doorgronden.


@Pieter_B,
Inderdaad. Na installatie van het modem had ik al whatsmyIP gedraaid en het gerapporteerde IP-adres dat op de whitelist laten zetten, maar na een harde reset van beide apparaten is het IP-adres kennelijk weer veranderd. 
De tweede conclusie lijkt dat poort 5060 voor externe VoIP-providers gewoon open lijkt te staan. (Dat wist mijn provider ook niet.)


@Pieter_B 
Na een harde reset van het modem en de N300A IP bleek mijn IP-adres te zijn gewijzigd. Nadat mijn provider dat had aangepast en ik de SIP-instellingen natuurlijk opnieuw had ingevoerd, werkt het weer! Dank je wel voor de gouden tip. 👋


@mvanbaarsen 

Dus het probleem lag gedeeltelijk aan jou kant omdat je WAN IP was/is veranderd, maar je provider heeft ook een soort van ‘White List’ op zijn server draaien?

Die had ik nog niet op mijn netvlies, maar je provider zal op die manier wel filtering willen doen op toegestane IP’s op de server.

Wel heel bewerkelijk, zeker gezien dat nagenoeg de meeste mensen achter een dynamic IP zitten.

Bedank in ieder geval voor de feedback, zodat andere mensen ook jouw oplossing mee kunnen nemen als ze problemen ervaren.


@mvanbaarsen 

Op dit moment even geen tijd om de Zyxel in het netwerk op te nemen, i.v.m. dat ik bezig ben met een server configuratie.

Zal even kijken of ik binnenkort, evt. morgen, wat tijd vrij kan spelen om de Zyxel in het netwerk op te nemen om eens te testen. Het ding zit in de ‘mottenballen’, omdat ik hem al lange tijd niet meer gebruik.

Wat voor aansluiting heb je (mocht ik het gemist hebben), glasvezel of VDSL?


@mvanbaarsen

Op dit moment even geen tijd om de Zyxel in het netwerk op te nemen, i.v.m. dat ik bezig ben met een server configuratie.

Zal even kijken of ik binnenkort, evt. morgen, wat tijd vrij kan spelen om de Zyxel in het netwerk op te nemen om eens te testen. Het ding zit in de ‘mottenballen’, omdat ik hem al lange tijd niet meer gebruik.

Wat voor aansluiting heb je (mocht ik het gemist hebben), glasvezel of VDSL?

@Pieter_B 
Super Pieter. Ik heb glasvezel.


@mvanbaarsen

Op dit moment even geen tijd om de Zyxel in het netwerk op te nemen, i.v.m. dat ik bezig ben met een server configuratie.

Zal even kijken of ik binnenkort, evt. morgen, wat tijd vrij kan spelen om de Zyxel in het netwerk op te nemen om eens te testen. Het ding zit in de ‘mottenballen’, omdat ik hem al lange tijd niet meer gebruik.

Wat voor aansluiting heb je (mocht ik het gemist hebben), glasvezel of VDSL?

@Pieter_B 
Super Pieter. Ik heb glasvezel.

@Pieter_B 
Gebruik jij trouwens ook poort 5060? Want het lijkt erop dat 5060 inkomend bij mij geblokkeerd wordt (door het modem?).


Hoi @Pieter_B,
Hmm, bijzonder. Je hebt het over de T54, neem ik aan? Hoe geef je een harde reset? Want er zit geen handleiding bij.


@mvanbaarsen 

Hier de factory reset van diverse TMT routers die er in omloop zijn.

Heb hier de T50, maar jij hebt dus al de opvolger lees ik?

Zou toch aanraden om eerst gewoon eens te beginnen met een factory reset van je T54, om zeker te zijn dat er niets is wat je door alle wijzigingen dwars zit.


@mvanbaarsen

Hier de factory reset van diverse TMT routers die er in omloop zijn.

Heb hier de T50, maar jij hebt dus al de opvolger lees ik?

Zou toch aanraden om eerst gewoon eens te beginnen met een factory reset van je T54, om zeker te zijn dat er niets is wat je door alle wijzigingen dwars zit.

@Pieter_B 
Een factory rest van de T54 haalt niets uit.  Dus nu de N300. 


@Pieter_B 
Haalt helaas niets uit: Registration failed. Heb je nog iets anders gedaan? VOIP in de Zyxel gedisabled bijv.? En op welke LAN-poort heb je de N300 op de Zyxel aangesloten?


Hallo Pieter,
Dank je voor je reactie. 

Ik heb geen pfsense. Ik heb al van alles geprobeerd. Als ik de oplossing van @mdsm goed begrijp, zou die moeten werken; hij forwardt hij poort 5060 eerst naar 49060 en vervolgens weer terug. Al lijkt het erop, dat de regel inactief staan. Bij mijn provider staat poort 5060 aan. Toch krijg ik geen verbinding.
nmap -v -sU sip4.itouwtje.nl -p 5060 geeft:

Starting Nmap 7.80 ( https://nmap.org ) at 2022-05-20 12:24 West-Europa (zomertijd)
Initiating Ping Scan at 12:24
Scanning sip4.itouwtje.nl (176.56.239.147) 44 ports]
Completed Ping Scan at 12:24, 0.25s elapsed (1 total hosts)
Initiating Parallel DNS resolution of 1 host. at 12:24
Completed Parallel DNS resolution of 1 host. at 12:24, 1.64s elapsed
Initiating UDP Scan at 12:24
Scanning sip4.itouwtje.nl (176.56.239.147) 41 port]
Completed UDP Scan at 12:24, 0.53s elapsed (1 total ports)
Nmap scan report for sip4.itouwtje.nl (176.56.239.147)
Host is up (0.047s latency).

PORT     STATE         SERVICE
5060/udp open|filtered sip

Read data files from: C:\Program Files (x86)\Nmap
Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 2.77 seconds
           Raw packets sent: 3 (84B) | Rcvd: 1 (28B)

 Dus volgens mij is dat goed. En toch zegt de N300: Registratie bij provider mislukt.

???


@Pieter_B,
Inderdaad. Na installatie van het modem had ik al whatsmyIP gedraaid en het gerapporteerde IP-adres dat op de whitelist laten zetten, maar na een harde reset van beide apparaten is het IP-adres kennelijk weer veranderd. 
De tweede conclusie lijkt dat poort 5060 voor externe VoIP-providers gewoon open lijkt te staan. (Dat wist mijn provider ook niet.)

Blijft echt bijzonder dat jouw provider met een whitelist werkt. Het IP adres van een consumenten internet lijn is dynamisch. Dus mocht je een keer een klacht krijgen dat je niet gebeld kunt worden, check dan eerst weer je dan in gebruik zijnde IP adres. Gelukkig wijzigt het IP adres in de praktijk niet heel vaak.


@eric,
Dat is me bekend. Daarom  had ik ook meteen na installatie van de Zyxel het IP-adres opgevraagd en doorgestuurd. Dat het IP-adres verandert na een harde reset van de Zyxel en de N300 had ik niet verwacht.


Mag ik misschien dit oude topic omhoog halen? Ik heb een gigaset DX800A met Voip via Cheapconnect. Verder heb ik het standaard T-Mobile Thuis Zyxel VMG8825-T50 modem. Ik heb in het verleden eerder problemen gehad met de 5060 poort waarover cheapconnect "standaard" de verbinding laat lopen. Met een aanpassing naar de 5080 poort was destijds het probleem verholpen en heeft het een tijdje gedraaid. Sinds enkele maanden doet het niets meer (waardeloos dat kennelijk TMO iets aanpast en je hier zelf geen controle op hebt) en ben ik op basis met bovenstaande info met de poort forwarding en het statische ip-adres aan gang gegaan (er is niet veel verschil tussen de DX800A en de N300 van gigaset). Helaas werkt het nog steeds niet, heeft iemand een goed idee hoe dit op te lossen? Momenteel krijg ik iedere keer de melding dat het aanmelden bij de voip-provider mislukt.

Zou het aanschaffen van een ander modem een optie zijn?

 


Ik heb indertijd bij T-Mobile modem een fabrieksreset gedaan. De softwarematige poortblokkades waren toe opgeheven, maar mijn IP-adres ook. Dat moest ik vervolgens door mijn VoiP-provider op een whitelist laten zetten.. 


@ChrisREG 

Account verlopen bij CC?


@ChrisREG

Account verlopen bij CC?

Bedankt voor de suggestie… dat had ik als eerst gecontroleerd :-) 


Ik heb indertijd bij T-Mobile modem een fabrieksreset gedaan. De softwarematige poortblokkades waren toe opgeheven, maar mijn IP-adres ook. Dat moest ik vervolgens door mijn VoiP-provider op een whitelist laten zetten.. 

Denk je dat dit bij Cheapconnect ook het geval is? Ik heb niet gehoord dat Cheapconnect bepaalde ip-adressen niet zou toelaten...


@ChrisREG 

Gigaset N300A-IP Aanbieder CheapConnect

En de geavanceerde instellingen

Eerlijkheidshalve moet ik vermelden dat van gigaset.net mijn laatste gebruik 2 jaar terug dateert.

En de geluid instellingen

 


Heeft iemand een goede suggestie voor een ander modem? Ik vertrouw eigenlijk de Zyxel niet echt omdat het nu al de tweede keer is dat we problemen hebben zonder de we zelf iets aan configuratie hebben aangepast.


@ChrisREG

Gigaset N300A-IP Aanbieder CheapConnect

En de geavanceerde instellingen

Eerlijkheidshalve moet ik vermelden dat van gigaset.net mijn laatste gebruik 2 jaar terug dateert.

En de geluid instellingen

 

Ik gebruik gigaset.net helemaal niet. Ik voeg alleen mijn Cheapconnect lijn toe. Ik zal zo even een paar screenshots toevoegen van de settings zoals ze stonden.


Reageer