Gigaset N300A-IP Aanbieder CheapConnect
En de geavanceerde instellingen
Eerlijkheidshalve moet ik vermelden dat van gigaset.net mijn laatste gebruik 2 jaar terug dateert.
En de geluid instellingen
Ik gebruik gigaset.net helemaal niet. Ik voeg alleen mijn Cheapconnect lijn toe. Ik zal zo even een paar screenshots toevoegen van de settings zoals ze stonden.
Heeft iemand een goede suggestie voor een ander modem? Ik vertrouw eigenlijk de Zyxel niet echt omdat het nu al de tweede keer is dat we problemen hebben zonder de we zelf iets aan configuratie hebben aangepast.
Gigaset N300A-IP Aanbieder CheapConnect
En de geavanceerde instellingen
Eerlijkheidshalve moet ik vermelden dat van gigaset.net mijn laatste gebruik 2 jaar terug dateert.
En de geluid instellingen
Ik heb indertijd bij T-Mobile modem een fabrieksreset gedaan. De softwarematige poortblokkades waren toe opgeheven, maar mijn IP-adres ook. Dat moest ik vervolgens door mijn VoiP-provider op een whitelist laten zetten..
Denk je dat dit bij Cheapconnect ook het geval is? Ik heb niet gehoord dat Cheapconnect bepaalde ip-adressen niet zou toelaten...
Account verlopen bij CC?
Bedankt voor de suggestie… dat had ik als eerst gecontroleerd :-)
Account verlopen bij CC?
Ik heb indertijd bij T-Mobile modem een fabrieksreset gedaan. De softwarematige poortblokkades waren toe opgeheven, maar mijn IP-adres ook. Dat moest ik vervolgens door mijn VoiP-provider op een whitelist laten zetten..
Mag ik misschien dit oude topic omhoog halen? Ik heb een gigaset DX800A met Voip via Cheapconnect. Verder heb ik het standaard T-Mobile Thuis Zyxel VMG8825-T50 modem. Ik heb in het verleden eerder problemen gehad met de 5060 poort waarover cheapconnect "standaard" de verbinding laat lopen. Met een aanpassing naar de 5080 poort was destijds het probleem verholpen en heeft het een tijdje gedraaid. Sinds enkele maanden doet het niets meer (waardeloos dat kennelijk TMO iets aanpast en je hier zelf geen controle op hebt) en ben ik op basis met bovenstaande info met de poort forwarding en het statische ip-adres aan gang gegaan (er is niet veel verschil tussen de DX800A en de N300 van gigaset). Helaas werkt het nog steeds niet, heeft iemand een goed idee hoe dit op te lossen? Momenteel krijg ik iedere keer de melding dat het aanmelden bij de voip-provider mislukt.
Zou het aanschaffen van een ander modem een optie zijn?
Dat is me bekend. Daarom had ik ook meteen na installatie van de Zyxel het IP-adres opgevraagd en doorgestuurd. Dat het IP-adres verandert na een harde reset van de Zyxel en de N300 had ik niet verwacht.
Inderdaad. Na installatie van het modem had ik al whatsmyIP gedraaid en het gerapporteerde IP-adres dat op de whitelist laten zetten, maar na een harde reset van beide apparaten is het IP-adres kennelijk weer veranderd.
De tweede conclusie lijkt dat poort 5060 voor externe VoIP-providers gewoon open lijkt te staan. (Dat wist mijn provider ook niet.)
Blijft echt bijzonder dat jouw provider met een whitelist werkt. Het IP adres van een consumenten internet lijn is dynamisch. Dus mocht je een keer een klacht krijgen dat je niet gebeld kunt worden, check dan eerst weer je dan in gebruik zijnde IP adres. Gelukkig wijzigt het IP adres in de praktijk niet heel vaak.
Inderdaad. Na installatie van het modem had ik al whatsmyIP gedraaid en het gerapporteerde IP-adres dat op de whitelist laten zetten, maar na een harde reset van beide apparaten is het IP-adres kennelijk weer veranderd.
De tweede conclusie lijkt dat poort 5060 voor externe VoIP-providers gewoon open lijkt te staan. (Dat wist mijn provider ook niet.)
Dus het probleem lag gedeeltelijk aan jou kant omdat je WAN IP was/is veranderd, maar je provider heeft ook een soort van ‘White List’ op zijn server draaien?
Die had ik nog niet op mijn netvlies, maar je provider zal op die manier wel filtering willen doen op toegestane IP’s op de server.
Wel heel bewerkelijk, zeker gezien dat nagenoeg de meeste mensen achter een dynamic IP zitten.
Bedank in ieder geval voor de feedback, zodat andere mensen ook jouw oplossing mee kunnen nemen als ze problemen ervaren.
Na een harde reset van het modem en de N300A IP bleek mijn IP-adres te zijn gewijzigd. Nadat mijn provider dat had aangepast en ik de SIP-instellingen natuurlijk opnieuw had ingevoerd, werkt het weer! Dank je wel voor de gouden tip.
Haalt helaas niets uit: Registration failed. Heb je nog iets anders gedaan? VOIP in de Zyxel gedisabled bijv.? En op welke LAN-poort heb je de N300 op de Zyxel aangesloten?
Hier de factory reset van diverse TMT routers die er in omloop zijn.
Heb hier de T50, maar jij hebt dus al de opvolger lees ik?
Zou toch aanraden om eerst gewoon eens te beginnen met een factory reset van je T54, om zeker te zijn dat er niets is wat je door alle wijzigingen dwars zit.
Een factory rest van de T54 haalt niets uit. Dus nu de N300.
Hier de factory reset van diverse TMT routers die er in omloop zijn.
Heb hier de T50, maar jij hebt dus al de opvolger lees ik?
Zou toch aanraden om eerst gewoon eens te beginnen met een factory reset van je T54, om zeker te zijn dat er niets is wat je door alle wijzigingen dwars zit.
Hoi
Hmm, bijzonder. Je hebt het over de T54, neem ik aan? Hoe geef je een harde reset? Want er zit geen handleiding bij.
We hebben de testomgeving opgezet, waarbij ik kan melden dat de N300 plug&play out of de box functioneerde achter de Zyxel.
We zijn begonnen met de Zyxel een factory reset te geven, waarna we de N300 hebben aangesloten op de Zyxel.
De N300 werkt met DHCP, waarbij het device dus netjes een IP krijgt uit de pool.
De vraag of ik een andere registratie poort gebruik buiten 5060 om, dat klopt, ik gebruik bij CC poort 5070.
Om zeker te zijn dat de Zyxel geen probleem heeft als de N300 op 5060 draait, heb ik mijn N300 op eens op 5060 gezet. Ook hier is de registratie zonder problemen, waarbij dus blijkt dat 5060 door de Zyxel mogelijk blijft.
Als advies zou ik zeggen, doe op zowel de Zyxel als de N300 eens een factory reset, waarbij je dan eigenlijk met een ‘schone lei’ begint. Krijg sterk het vermoeden dat er ergens een bitje verkeerd staat, waardoor er iets ontspoort.
We hebben al vaker meegemaakt, dat mensen problemen hadden met portforwarding. Ze hadden zoveel dingen geprobeerd, dat blijkbaar de Zyxel van slag raakt met zijn NAT. Daarbij was ook vaak het advies om een factory reset te doen, om vervolgens er achter te komen dat het plots wel werk.
Hopelijk helpt deze info je iets verder.
Op dit moment even geen tijd om de Zyxel in het netwerk op te nemen, i.v.m. dat ik bezig ben met een server configuratie.
Zal even kijken of ik binnenkort, evt. morgen, wat tijd vrij kan spelen om de Zyxel in het netwerk op te nemen om eens te testen. Het ding zit in de ‘mottenballen’, omdat ik hem al lange tijd niet meer gebruik.
Wat voor aansluiting heb je (mocht ik het gemist hebben), glasvezel of VDSL?
Super Pieter. Ik heb glasvezel.
Gebruik jij trouwens ook poort 5060? Want het lijkt erop dat 5060 inkomend bij mij geblokkeerd wordt (door het modem?).
Op dit moment even geen tijd om de Zyxel in het netwerk op te nemen, i.v.m. dat ik bezig ben met een server configuratie.
Zal even kijken of ik binnenkort, evt. morgen, wat tijd vrij kan spelen om de Zyxel in het netwerk op te nemen om eens te testen. Het ding zit in de ‘mottenballen’, omdat ik hem al lange tijd niet meer gebruik.
Wat voor aansluiting heb je (mocht ik het gemist hebben), glasvezel of VDSL?
Super Pieter. Ik heb glasvezel.
Op dit moment even geen tijd om de Zyxel in het netwerk op te nemen, i.v.m. dat ik bezig ben met een server configuratie.
Zal even kijken of ik binnenkort, evt. morgen, wat tijd vrij kan spelen om de Zyxel in het netwerk op te nemen om eens te testen. Het ding zit in de ‘mottenballen’, omdat ik hem al lange tijd niet meer gebruik.
Wat voor aansluiting heb je (mocht ik het gemist hebben), glasvezel of VDSL?
Net even dezelfde nmap opdracht naar mijn provider gedaan, krijg hetzelfde weergegeven.
Wat ik al aangaf, portforwarding is in principe niet nodig voor een ATA als client. Het omzetten van EXTERN 5060 naar INTERN 49060 snap ik al helemaal niet, tenzij je intern dat device op een andere poort wil laten werken .. maar waarom?
Heb je het probleem zowel als je de N330 een fixed of via DHCP een IP toewijst?
Heeft je provider ook een alternatieve poort voor registratie beschikbaar, bijv 5070 of 6000 o.i.d.?
Voordat ik de portforwarding-oplossing van
Het lijkt erop dat het Zyxel-modem iets blokkeert, maar ik heb geen idee wat. De T-Mobile-documentatie en ondersteuning ontbreekt.
Heeft iemand anders ervaring met de oplossing van
Net even dezelfde nmap opdracht naar mijn provider gedaan, krijg hetzelfde weergegeven.
Wat ik al aangaf, portforwarding is in principe niet nodig voor een ATA als client. Het omzetten van EXTERN 5060 naar INTERN 49060 snap ik al helemaal niet, tenzij je intern dat device op een andere poort wil laten werken .. maar waarom?
Heb je het probleem zowel als je de N330 een fixed of via DHCP een IP toewijst?
Heeft je provider ook een alternatieve poort voor registratie beschikbaar, bijv 5070 of 6000 o.i.d.?
Hallo Pieter,
Dank je voor je reactie.
Ik heb geen pfsense. Ik heb al van alles geprobeerd. Als ik de oplossing van
nmap -v -sU sip4.itouwtje.nl -p 5060 geeft:
Starting Nmap 7.80 ( https://nmap.org ) at 2022-05-20 12:24 West-Europa (zomertijd)
Initiating Ping Scan at 12:24
Scanning sip4.itouwtje.nl (176.56.239.147) 44 ports]
Completed Ping Scan at 12:24, 0.25s elapsed (1 total hosts)
Initiating Parallel DNS resolution of 1 host. at 12:24
Completed Parallel DNS resolution of 1 host. at 12:24, 1.64s elapsed
Initiating UDP Scan at 12:24
Scanning sip4.itouwtje.nl (176.56.239.147) 41 port]
Completed UDP Scan at 12:24, 0.53s elapsed (1 total ports)
Nmap scan report for sip4.itouwtje.nl (176.56.239.147)
Host is up (0.047s latency).
PORT STATE SERVICE
5060/udp open|filtered sip
Read data files from: C:\Program Files (x86)\Nmap
Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 2.77 seconds
Raw packets sent: 3 (84B) | Rcvd: 1 (28B)
Dus volgens mij is dat goed. En toch zegt de N300: Registratie bij provider mislukt.
???
Toevallig heb ik hier ook zo’n N300A-IP draaien, maar dan achter de pfsense firewall.
Voor de gebruikte ATA heb je geen portforwarding nodig, het device gedraagt zich als een client. Dus is net zoiets als je browser, waarvoor je dus ook geen portforwarding instelt voor poort 80 (http) of 443 (https).
Dan iets over de SIP ALG setting, dit is een soort van ‘vertaler’. Het probleem is alleen dat heel veel fabrikanten van routers de implementatie niet perfect is, daarom is mijn advies dan ook .. gewoon uitzetten.
Lees dat je een alternatieve poort hebt gebruikt, maar is die poort ondersteund door je VoIP provider om te registreren?
Het probleem waar ik in het verleden met bepaalde routers ook wel eens tegenaan ben gelopen, dat de registratie de ene keer wel met een fixed IP werkte, maar een andere keer juist weer op DHCP. .. heel raar geval was dat.
Nu achter pfsense met geen portforwarding en eigen subnet en fixed IP geen enkele issues meer hier.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.