F.A.Q.

Nieuwe aanvraag Internet + TV: alles op een rijtje

Nieuwe aanvraag Internet + TV: alles op een rijtje
Reputatie 7
Badge +16

Je hebt Internet + TV besteld en je hebt onze bevestigingsmail ontvangen. Gefeliciteerd! De bal is aan het rollen. Maar we kunnen ons ook voorstellen dat je nog een vraag hebt. Dan zit je hier goed, want hier vind je alle antwoorden op veelgestelde vragen. 

  

Hoe zit het met je bestelling, hoe ziet het tijdschema eruit, wat is de Overstapservice ook alweer? We behandelen alle vragen die te maken hebben met nieuwe aanvragen. Zo kun jij met alle kennis op zak richting de start van jouw abonnement gaan!  

 

Ik moet nog bestellen, hoe werkt het?

Doe snel de postcode check: https://odido.nl/internet/glasvezel/check. Hier kun je zien wat er op jouw adres mogelijk is. Alle opties en mogelijkheden kun je hier direct aan- of afvinken. Je kunt hier ook direct een bestelling plaatsen. Heb je toch nog een vraag en wil je dit telefonisch bespreken? Bel ons dan op 0800-0092. We zijn Internet + TV van Odido en vertellen je er graag alles over! 


Wanneer gebeurt wat? Een tijdschema:

Je abonnement wordt aangevraagd met de snelst mogelijke datum, je bent dan gemiddeld binnen 4 weken online! Natuurlijk kun je ook een datum tot wel drie maanden in de toekomst kiezen. 

  1. Je ontvangt een bevestigingsbrief en e-mail. 

  1. Ongeveer twee weken later kun je een afspraak met de monteur maken (als je een Glasvezelabonnement hebt gekozen) en spreek je een definitieve startdatum af. Een abonnement met Standaard Internet (DSL) is op basis van zelfinstallatie. Je hebt dan geen monteur nodig, maar ontvangt een e-mail met de daadwerkelijke startdatum. 

  1. Ongeveer veertien dagen voor de startdatum ontvang je het installatiepakket. 

  1. Op de startdatum wordt jouw lijn geactiveerd en kan jij (of de monteur) installeren. 


Bedenktermijn? 

Je kunt binnen 14 dagen, nadat je aansluiting geactiveerd is of de monteur het modem geïnstalleerd heeft, herroepen. Je betaalt de activatiekosten en eventuele installatiekosten. Wanneer er echter geen aansluitkosten gerekend zijn, hoef je deze niet nadien nog te betalen - ook niet als je binnen de opzegtermijn opzegt. Wel betaal je voor de geleverde diensten vanaf het moment aansluitdatum (opleverdatum werkende diensten) tot aan het moment van opzegging in de 14 dagen respijtperiode. Abonnementskosten en gebruikskosten betaal je dus tot het moment dat je niet meer aangesloten bent.


Nummerbehoud, hoe werkt dat?

Altijd fijn om je oude vertrouwde nummer mee te nemen naar je nieuwe abonnement. Bij je aanvraag kun je voor nummerbehoud kiezen. Als alle gegevens na controle juist zijn, dan wordt je nummer gekoppeld aan je nieuwe Internetabonnement voor thuis. We controleren typefoutjes, of het nummer wel op dezelfde naam staat en of je wel binnen hetzelfde netnummer blijft wonen. We vragen het nummer aan zodra de installatie is afgerond. Dit proces is zo gepiept en je hebt dus op de dag van installatie je oude vertrouwde nummer terug bij je nieuwe Internet voor thuis abonnement! 
 
Ben je nummerbehoud vergeten aan te vragen en wil je dit alsnog? Dat kan!  Lees snel dit topic voor meer informatie over nummerbehoud: Veelgestelde vragen over nummerbehoud


Overstapservice, hoe zit dat?

Bij je aanvraag kun je meteen aangeven of je gebruik wilt maken van de Overstapservice. Dit staat dan vermeld in de bevestiging die je van ons krijgt. Vervolgens willen we natuurlijk nog even weten welk abonnement je wilt opzeggen en bij welke provider je zit. Hiervoor sturen wij een e-mail ter herinnering. De gegevens kun je vervolgens invullen in Mijn Odido. Kun je nog niet inloggen, kijk dan bij deze uitleg. Lukt dat niet, bel dan met onze service en geef de volgende informatie door: 

  • Je huidige aanbieder 

  • Het contractnummer 

  • De laatste 3 cijfers van je IBAN 

  • Je telefoonnummer 

  • De achternaam op het contract van je huidige aanbieder 

Ben je de Overstapservice vergeten aan te vragen en wil je dit alsnog? Dat kan nog binnen zeven dagen na je aanvraag!  Lees snel dit topic voor meer informatie over de Overstapservice: Veelgestelde vragen over de Overstapservice

  

Let op! We kunnen maar één provider voor je opzeggen. Heb je meerdere providers voor internet, TV en telefonie? Zorg dan dat je zelf de andere provider(s) nog opzegt.  


Hoe regel ik zelf mijn overstap?

Je kan de overstap natuurlijk ook zelf regelen, zo gepiept. Er zit wel een verschil tussen Internet (DSL) en Glasvezelinternet: 

  • Internet (DSL) > Hiervoor is geen monteur nodig. Bij je aanvraag krijg je een verwachte opleverdatum te zien. Deze bevestigen wij na twee weken. Zodra de startdatum bevestigd is, kun je jouw oude provider opzeggen. 

  • Glasvezelinternet > Nu komt er een monteur langs om de installatie uit te voeren. Twee à drie weken na je aanvraag kun je een afspraak inplannen. Je kunt tussen de één en zes weken in de toekomst plannen. Kies de monteursafspraak dan minimaal vier weken in de toekomst en zeg daarna pas je oude provider op. Je hebt namelijk een maand opzegtermijn bij je oude provider. 

Let op! Er kan maar één provider op de lijn zitten. Heb je Glasvezel bij een andere provider, dan nemen wij de lijn dus over. Een kabelaansluiting (coax) kan wel naast Standaard Internet of Glasvezel bestaan. 

 

Klantvoordeel, hoe zit dat precies?

Heb je een Odido Mobiel abonnement en neem je daarnaast ook diensten af van Odido voor thuis, dan kom je in aanmerking voor Klantvoordeel met onder andere jouw Internet & Unlimited abonnement voor € 25,- per maand per abonnement! Nadat de de lijn is geactiveerd en je gebruik kan maken van je verbinding, zal ook het Klantvoordeel in gang worden gezet. Je kan handig zelf het Klantvoordeel regelen via Mijn Odido. Meer weten? Klik dan hier


Toch nog iets veranderen in je bestelling?

Loop je bestelling goed na. Heb je bijvoorbeeld genoeg TV boxen besteld? Voor de installatie staat je abonnement op ‘pauze’. Je kan dan alleen nog een TV box toevoegen of Nummerbehoud aanvragen. Alle andere wijzigingen kunnen we voor je doorvoeren zodra de installatie is afgerond. Dit doe je door in te loggen op Mijn Odido

 

Het installatiepakket komt eraan

Krijg je het installatiepakket toegestuurd of wordt er apparatuur vervangen? Het is mogelijk om bij bestelling of het wijzigen van het abonnement, het afleveradres te wijzigen. Op deze manier komt het pakketje altijd bij jou aan. Ook bij een verhuizing is het mogelijk om het pakket naar een ander adres te laten versturen. Je hebt zelf de keuze waar het pakket naar toegestuurd wordt. Het nieuwe adres, het oude adres of misschien wel een ander adres. Zo wordt het pakket altijd ergens afgeleverd!


Het installeren van het pakket

Om te installeren bij Glasvezelinternet heb je een monteur nodig. Lekker makkelijk dus! Bij DSL Internet kun je de installatie eenvoudig zelf doen. Lees er alles over in dit topic: Installatie: hoe, wat en waar!


De wensdatum verzetten of vervroegen

Wensdatum vervroegen
Maak je gebruik van de Overstapservice? Dan kan je de wensdatum niet vervroegen. Heb je al een afspraak gemaakt voor de installatie? Neem dan contact op met onze monteursdienst Guidion via 088 2000 151.

Wensdatum uitstellen
Heb je al een afspraak gemaakt voor de installatie? Neem dan contact op met onze monteursdienst Guidion via 088 2000 151. Heb je nog geen afspraak gemaakt met een monteur? Neem dan contact op met de klantenservice of laat dan hier een bericht achter!

 

Andere vragen over het je nieuwe abonnement? Stel ze gerust in dit topic. We zijn actief op veel verschillende kanalen, dus mocht je jouw vraag ergens anders willen stellen, dan kan dat altijd! Check dit topic voor het overzicht: Vragen? We zijn er voor je. 

 


601 reacties

Reputatie 3

@dRichardK

Als je van een andere provider komt en je gebruikt de overstapservice dan hanteert je provider een maand opzegtermijn en daarnaast is het misschien druk in de agenda van Guidion.

Nee ik kom van Ziggo dat heeft niks met de glasvezel aansluiting te maken. Ik maak ook geen gebruik van de overstapservice. Het probleem zit hem in het feit dat Guidion blijkbaar denkt dat er geen active aansluiting is. Ik weet niet of bellen naar Guidion zin heeft?. Er is gewoon een actieve KPN glasvezel aansluiting. Maar anderhalve maand wachten vind ik erg lang. Ik weet uit ervaring dat dit ook binnen een week kan. Ik heb de afgelopen weken elders binnen 2 weken een Ziggo monteur en 2x een KPN monteur  over de vloer gehad.

Reputatie 3

Nu krijg ik dit bericht van Guidion

Helaas kunnen wij niet eerder langskomen dan 31-5-2024. Dit is de datum dat uw signaal wordt opgeleverd door Odido. Voor deze datum zult u dus nog geen verbinding hebben. Hierdoor kan onze monteur wanneer hij voor de datum langskomt niet de volledige aansluiting verrichten en controleren of uw diensten daadwerkelijk werken.

31-5 is volgens mij later dan dat ik heb aangegeven in mijn gewenste aansluit datum?. of ben ik abuis?

 

Reputatie 3

Zou iemand nog kunnen kijken of mijn  nieuwe aansluiting iets eerder kan?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @dRichardK, ik heb meteen voor je gekeken of dit een mogelijkheid is! Ik zie dat de wensdatum van jou op 10-5 was. Echter wordt door de netwerkbeheerder de lijn pas per 31-5 geactiveerd. De Guidion monteur kan dan ook niet eerder komen dan deze datum omdat de verbinding dan nog niet werkt. Guidion komt altijd op de dag dat de lijn actief wordt, zodat ook gelijk alles gecontroleerd kan worden of alles echt werkt en meldt de installatie dan ook bij ons af met dat alles werkend is achtergelaten. 

Ik vraag voor de zekerheid na bij onze technische dienst of die activatie van de netwerkbeheerder vervroegd kan worden. Klopt het dat je dit dan naar 10-5 wilt vervroegen? Ik beloof niks, maar ik doe mijn best voor je!

Reputatie 3

10-5 mag maar de voorkeur is nu 16-5 om het nog verwarrender te maken. Als het niet lukt is het geen probleem

Reputatie 3

Hi @dRichardK, ik heb meteen voor je gekeken of dit een mogelijkheid is! Ik zie dat de wensdatum van jou op 10-5 was. Echter wordt door de netwerkbeheerder de lijn pas per 31-5 geactiveerd. De Guidion monteur kan dan ook niet eerder komen dan deze datum omdat de verbinding dan nog niet werkt. Guidion komt altijd op de dag dat de lijn actief wordt, zodat ook gelijk alles gecontroleerd kan worden of alles echt werkt en meldt de installatie dan ook bij ons af met dat alles werkend is achtergelaten. 

Ik vraag voor de zekerheid na bij onze technische dienst of die activatie van de netwerkbeheerder vervroegd kan worden. Klopt het dat je dit dan naar 10-5 wilt vervroegen? Ik beloof niks, maar ik doe mijn best voor je!

Gelukt bedankt

Reputatie 7
Badge +9

@dRichardK Super! Ik kreeg inderdaad door vandaag dat als je nu opnieuw de afspraak met Guidion inplant dat het moet lukken. Fijn dat het zo gelukt is! 😁

Ik heb in december glasvezel besteld. Dat zou volgens de mailtjes van Odido in januari/februari opgeleverd worden. Daarna is er een nieuwe mail gestuurd met een oplevering in februari/maart, daarna blijft het muisstil en het is al mei.

 

Een paar weken terug wel gebeld met Odido en zij stuurden mij door naar Open Dutch Fiber en zij gaven weer aan dat het nog helemaal niet duidelijk is wanneer er opgeleverd kan worden. De kabels liggen al in de straat en steken uit bij ons portiekwoning.

Hoe lang kan het nog duren en kunnen we het eea sneller laten verlopen? (ons VVE bestaat uit 3 eigenaren, allen koopwoningen)

Reputatie 3

Misschien kan je op de planning bij Open Dutch fiber kijken.. Bij KPN kan dat via de site kpnnetwerk.

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Saqib, goede vraag! Ik kan me voorstellen dat je wilt weten wat je kunt verwachten. Het klopt dat wij nog wachten op de werkzaamheden die Open Dutch Fiber moet uitvoeren. Een datum heb ik daarom nog niet voor je. Het is inderdaad een idee om contact op te nemen met Open Dutch Fiber (dan kan bijvoorbeeld via 088-1633633) om te checken of zij meer informatie hebben. Als je een e-mail van ons krijgt met een nieuwe verwachting, zegt dat dat wij deze update weer van Open Dutch Fiber hebben ontvangen. Wij wachten momenteel tot we groen licht krijgen en de lijn beschikbaar is om onze dienst op te leveren. Zodra we dit groene licht krijgen gaan we direct aan de slag en sturen wij Guidion naar je toe voor de binnenshuis installatie!

Beste Odido,

Ik wacht nu al bijna 4 weken en heb nog niet eens een aansluitdatum of pakket ontvangen. Via de telefoon krijg ik van jullie steeds te horen dat het aan KPN ligt en dat ik die maar moet bellen, maar ik heb toch bij jullie Internet besteld? Bij KPN zeggen ze trouwens dat de status NL6 is, dus er is helemaal geen reden voor jullie om nog langer te wachten met aansluiten. Ik ben dit kast-en-muur-spel behoorlijk zat en zie graag dat jullie deze week nog de boel aangesloten hebben.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Hydrant3090, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan bel getrokken hebt. Ik ben meteen voor je gaan kijken en toen zag ik dat de klantenservice al een ticket voor je had ingeschoten. Onze technische dienst zal dit verder voor je oppakken. Er lijkt iets niet goed te gaan aan de kant van KPN NetwerkNL, er lijkt een vertraging te zijn in de beschikbaarheid van de glasvezeltechnologie. We gaan het verder voor je uitzoeken, nu is het wachten op onze technische dienst om dit verder op te pakken! 

Hi @Hydrant3090, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan bel getrokken hebt. Ik ben meteen voor je gaan kijken en toen zag ik dat de klantenservice al een ticket voor je had ingeschoten. Onze technische dienst zal dit verder voor je oppakken. Er lijkt iets niet goed te gaan aan de kant van KPN NetwerkNL, er lijkt een vertraging te zijn in de beschikbaarheid van de glasvezeltechnologie. We gaan het verder voor je uitzoeken, nu is het wachten op onze technische dienst om dit verder op te pakken! 

Hoi Tommie,

Dat zeggen jullie ook al de afgelopen twee weken aan de telefoon, maar er verandert precies niets aan de situatie. Zelfs KPN netwerk heeft geprobeerd jullie te bellen. De technische dienst heeft alleen een automatische mail gestuurd dat ze de 3 dagen reageertijd niet halen. Wanneer hebben jullie een datum?

Reputatie 7
Badge +9

Het ticket staat nog open @Hydrant3090. Met dit soort tickets kan het wat langer duren omdat ze verhaal moeten halen bij de onderaannemer. Zodra er meer informatie over is wordt er contact met je opgenomen! 

gebeld - kan weg

Het ticket staat nog open @Hydrant3090. Met dit soort tickets kan het wat langer duren omdat ze verhaal moeten halen bij de onderaannemer. Zodra er meer informatie over is wordt er contact met je opgenomen! 

Blijkbaar verdwijnen de tickets gewoon, want jullie telefonische helpdesk kan hem niet meer zien. Enfin, ik heb nu ook een mailtje van KPN netwerk met onderwerp “Glasvezelaansluiting klaar voor gebruik CRM:####”, dus jullie gaan de boel opsturen nu?

Reputatie 7
Badge +9

Het ticket is gesloten @Hydrant3090. Het gaat hier om een vertraagde oplevering, we hebben een delay bericht ontvangen van KPN NetwerkNL. Ergens hebben ze vertraging opgelopen. We doen elke week navraag voor je bij de onderaannemer. De order zal vanzelf doorlopen zodra de vertraging is ingehaald. Voor nu is het afwachten tot er contact met je opgenomen wordt. Hoelang dat duurt durf ik niet te zeggen.

Het ticket is gesloten @Hydrant3090. Het gaat hier om een vertraagde oplevering, we hebben een delay bericht ontvangen van KPN NetwerkNL. Ergens hebben ze vertraging opgelopen. We doen elke week navraag voor je bij de onderaannemer. De order zal vanzelf doorlopen zodra de vertraging is ingehaald. Voor nu is het afwachten tot er contact met je opgenomen wordt. Hoelang dat duurt durf ik niet te zeggen.

Maar KPN netwerk hoeft toch helemaal niets meer te doen? Die zeggen dat de aansluiting klaar voor gebruik is. In hun mail staat letterlijk: “De glasvezelaansluiting in uw woning is geïnstalleerd en klaar voor gebruik. Om hier gebruik van te maken heeft u een glasvezelabonnement nodig. U vindt een overzicht van de providers die abonnementen aanbieden op netwerk.kpn.com/providers”

Het duurt echt onacceptabel lang voordat jullie shit opleveren. Ik heb ook even bij KPN geïnformeerd hoelang het duurt voordat zij het kunnen leveren en die kunnen gewoon volgende week de boel aansluiten. Dat zou dan wel duurder zijn, tenzij ik ook met mijn mobiele abonnement naar ze overstap, dus dat overweeg ik nu ook.

Reputatie 7
Badge +9

Ik gok dat de wijkcentrale nog niet volledig opgeleverd is @Hydrant3090. Dit weet ik niet zeker omdat we alleen door hebben gekregen dat het vertraagd is. Maar omdat het FTU al hangt ga ik daar wel vanuit. 

Ik gok dat de wijkcentrale nog niet volledig opgeleverd is @Hydrant3090. Dit weet ik niet zeker omdat we alleen door hebben gekregen dat het vertraagd is. Maar omdat het FTU al hangt ga ik daar wel vanuit. 

Hoi Tommie,

Het is nieuwbouw en ik zie zeker 5 WiFi-netwerken in het pand met naam ‘Odido-blabla’. Dus lijkt me dat het gewoon kan.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Hydrant3090, onze technische dienst heeft navraag voor je gedaan bij KPN. Dit is eruit gekomen: KPN heeft een project lopen om die pop op te ruimen voordat er nieuwe apparatuur geplaatst kan worden. Ze verwachten met een week of 6 de capaciteit van die pop uit te breiden, waardoor de klant aangesloten kan worden. Tot die tijd is het helaas gewoon afwachten. Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid in de situatie!

Hi @Hydrant3090, onze technische dienst heeft navraag voor je gedaan bij KPN. Dit is eruit gekomen: KPN heeft een project lopen om die pop op te ruimen voordat er nieuwe apparatuur geplaatst kan worden. Ze verwachten met een week of 6 de capaciteit van die pop uit te breiden, waardoor de klant aangesloten kan worden. Tot die tijd is het helaas gewoon afwachten. Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid in de situatie!

Hoi Demi,

Dank voor de duidelijkheid. Ik wacht al bijna 6 weken (38 dagen!), komen deze 6 weken er dan nog bovenop? Want in dat laatste geval moet er of een tussenoplossing komen of ik moet serieus overwegen Ziggo te nemen i.p.v. glasvezel.

Reputatie 7
Badge +9

@Hydrant3090 Deze 6 weken komen er inderdaad nog bovenop. Ook ik had het graag anders gezien. Maar het is echt wachten tot KPN de capaciteit uitbreidt en je hierop aangesloten kan worden. Anders kunnen wij niet leveren. Voor in de tussentijd kan ik je voorzien van Unlimited Data vouchers, maar ik zie dat je al een Unlimited abonnement hebt. Wat je zou kunnen doen in de tussentijd, is om een hotspot op te zetten op je mobiel en deze te gebruiken voor wifi voor je andere apparaten. Dit is wellicht een tussenoplossing die je kan gebruiken totdat de pop helemaal gereed is.

@Hydrant3090 Deze 6 weken komen er inderdaad nog bovenop. Ook ik had het graag anders gezien. Maar het is echt wachten tot KPN de capaciteit uitbreidt en je hierop aangesloten kan worden. Anders kunnen wij niet leveren. Voor in de tussentijd kan ik je voorzien van Unlimited Data vouchers, maar ik zie dat je al een Unlimited abonnement hebt. Wat je zou kunnen doen in de tussentijd, is om een hotspot op te zetten op je mobiel en deze te gebruiken voor wifi voor je andere apparaten. Dit is wellicht een tussenoplossing die je kan gebruiken totdat de pop helemaal gereed is.

Hoi Demi,

De snelheid via 5G is binnen minder dan 1 Mbit/s. Dat lijkt me voor iemand die in de IT werkt en voor werk alles in de cloud draait niet haalbaar. Video’s kijken wordt dan ook wel echt heel vervelend. Ik zie graag een andere oplossing.

Waarom wordt niet bij het bestellen al gelijk gemeld dat het nog 3 maanden gaat duren? Of direct bij de eerste mail dat het langer duurt? En waarom zit er dan een flyer voor glasvezel in de bus als het helemaal nog niet kan?

@Hydrant3090 Deze 6 weken komen er inderdaad nog bovenop. Ook ik had het graag anders gezien. Maar het is echt wachten tot KPN de capaciteit uitbreidt en je hierop aangesloten kan worden. Anders kunnen wij niet leveren. Voor in de tussentijd kan ik je voorzien van Unlimited Data vouchers, maar ik zie dat je al een Unlimited abonnement hebt. Wat je zou kunnen doen in de tussentijd, is om een hotspot op te zetten op je mobiel en deze te gebruiken voor wifi voor je andere apparaten. Dit is wellicht een tussenoplossing die je kan gebruiken totdat de pop helemaal gereed is.

Hoi Demi,

De snelheid via 5G is binnen minder dan 1 Mbit/s. Dat lijkt me voor iemand die in de IT werkt en voor werk alles in de cloud draait niet haalbaar. Video’s kijken wordt dan ook wel echt heel vervelend. Ik zie graag een andere oplossing.

Waarom wordt niet bij het bestellen al gelijk gemeld dat het nog 3 maanden gaat duren? Of direct bij de eerste mail dat het langer duurt? En waarom zit er dan een flyer voor glasvezel in de bus als het helemaal nog niet kan?

Misschien dat jullie zoiets in bruikleen zouden kunnen geven ofzo (er vanuit gaande dat zoiets werkt met de isolatie): https://gsmversterkers.nl/product/hiboost-hi10-s5-gsm-versterker_multiband/

Reageer