Skip to main content

Je hebt een bestelling voor Internet + TV van Odido  geplaatst. Yes! Maar nu krijg je een installatiepakket en vliegen de termen  hardware, modem en TV box  je om de oren. Hieronder staat duidelijk uitgelegd wat je kunt verwachten

  

Je hebt de bestelling voor Internet + TV binnen. Dan kan de aansluiting en installatie van het modem van start gaan. Het is begrijpelijk dat dit vragen oproept. We beantwoorden ze in dit artikel!  


Bij het installatiepakket ontvang je een handleiding hoe je alles aan moet sluiten. Kom je er niet uit of ben je de handleiding kwijt, geen zorgen! Volg dan deze stap-voor-stap installatie instructie of bekijk de installatievideo

 

Wat voor soort aansluiting heb ik?

 

Voordat je tot een installatie over gaat is het eerst belangrijk om te weten wat voor aansluiting je hebt. Als je niet weet of je Glasvezel of DSL  hebt, kun je dit heel makkelijk opzoeken in Mijn Odido. Dit is je persoonlijke omgeving waar alle informatie over jouw abonnement te vinden is. 

Glasvezel

Als je een Glasvezelabonnement hebt besteld, komt er in de meeste gevallen een monteur langs. Hij (of zij!) hangt het modem op, zorgt voor een beveiligde, draadloze verbinding en stelt Odido e-mail in op je pc of tablet. Meer over een glasvezel installatie lees je  hier. Indien je in aanmerking komt voor een Doe-het-zelf installatie wordt je hierover geïnformeerd per e-mail. Meer informatie hierover vind je in dit topic.  


Standaard DSL

Bij een Internetabonnement met DSL kun je de installatie zelf heel eenvoudig uitvoeren. We hebben daarvoor duidelijke handleidingen die je op weg helpen. Voordat je kunt beginnen met je installatie dien je allereerst het aansluitpunt op te sporen, ook wel het ISRA-punt genoemd. Internet via DSL komt via de hoofdaansluiting je woning binnen. Meestal vind je het ISRA-punt in de meterkast of in de woonkamer. Hieronder zie je een aantal voorbeelden van een ISRA-punt.

 

 

Veelgestelde Vragen

 

Monteur

Er komt een installatiepakket aan, wat nu?
Krijg je het installatiepakket toegestuurd of wordt er apparatuur vervangen? Het is mogelijk om bij bestelling of het wijzigen van het abonnement, het afleveradres te wijzigen. Op deze manier komt het pakketje altijd bij jou aan.  Ook bij een verhuizing is het mogelijk om het pakket naar een ander adres te laten versturen. Je hebt zelf de keuze waar het pakket naar toegestuurd wordt. Het nieuwe adres, het oude adres of misschien wel een ander adres. Zo wordt het pakket altijd ergens afgeleverd!

 

Wanneer kan ik de monteur verwachten?
Heb je Glasvezel besteld of lukt het toch niet om het zelf te installeren, dan sturen we een monteur langs die je Odido aansluiting piekfijn in orde maakt. Voor meer informatie over wat de monteur komt doen bekijk de video of lees hier verder wat je kunt verwachten.

Hoe kan ik een afspraak maken met een monteur?

Wanneer jouw glasvezelaansluiting gereed is, ontvang je een e-mail en SMS van onze installatiepartner Guidion met een link om de installatieafspraak in te plannen. De link leidt naar de afsprakenagenda van Guidion. Je kunt hier jouw gewenste dag/tijdsbestek kiezen. Vervolgens ontvang je een bevestiging van de afspraak per e-mail en SMS. Op de dag voorafgaand aan je afspraak ontvang je een herinnering per SMS. De monteur legitimeert zich met zijn Odido-Guidion pas en een ID. We vragen je om bij de installatie-afspraak altijd een volwassene aanwezig te laten zijn.

Kan ik mijn afspraak verplaatsen en kan de monteur eerder komen?
We plannen altijd zo dicht mogelijk op de door jou aangevraagde datum een monteur in zodat je zo snel mogelijk online bent.

Komt de afspraak die je hebt gemaakt om Glasvezel te installeren toch niet uit en wil je deze verplaatsen, dan kan dit tot maximaal één werkdag voor de geplande afspraak. Dit kun je doen door te bellen naar Guidion op het volgende nummer:  020-3232766 (lokaal tarief).

Guidion is te bereiken van:

  • Maandag t/m donderdag: 09:00 tot 21:00.
  • Vrijdag: 09:00 tot 17:00.
  • Zaterdag: 09:00 tot 17:00. 
  • Zondag: gesloten

Wat sluit de monteur aan? 

Zet de koffie maar vast klaar! De monteur komt bij je langs om te installeren. In  deze video  zie je wat je kan verwachten als hij (of zij!) langskomt. De monteur verricht de volgende werkzaamheden in de basisinstallatie: 

  • Het modem ophangen en aansluiten.

  • De wifiverbinding activeren en beveiligen.

  • 1 computer of laptop aansluiten (bekabeld of met wifi).

  • 1 tv aansluiten op de TV box of Mediabox en instellen.

  • De TV Box of Mediabox verbinden met het modem.

  • 1 vaste telefoon aansluiten.

  • Meegeleverde internet- en telefoonbekabeling op of langs de plint wegwerken met spijkerclips (max. 15 meter).

Let op: Wil je dat de monteur meerwerk verricht neem dan voor het inplannen van je afspraak telefonisch contact op met Guidion. Er wordt dan gekeken of er extra tijd moet worden ingepland en zij zullen de meerkosten met je bespreken.

 


Aansluiting & Installatie

Kan ik de installatie zelf doen?

Pak je bevestiging erbij, heb je Glasvezel of DSL Internet besteld? Om Glasvezel te installeren heb je een monteur nodig. Lekker makkelijk dus! In sommige  gevallen is het mogelijk om de installatie zelf te verrichten. De mogelijkheden hiervoor verschillen per adres. Je leest alles over de Doe-het-zelf installatie in dit topic. Bij DSL Internet voer je de installatie makkelijk zelf uit. Alle hulpmiddelen vind je hier. Lukt de installatie toch niet? Geen nood. Neem contact met ons op en we sturen alsnog een monteur om je te helpen.
 

Let op: Heb je hulp nodig bij je DSL-installatie? Houd er rekening mee dat de monteursafspraak hiervoor pas kan worden ingepland op de allereerste dag van je abonnement. 


Wat kost een installatie?
In sommige gevallen worden er installatiekosten in rekening gebracht. Wanneer dit het geval is, wordt dit vooraf besproken. De installatiekosten vind je terug op de eerste rekening. Moet er een monteur langskomen, omdat er een issue is bij een DSL aansluiting dan is kosteloos. Op onze website vind je een overzicht van de tarieven voor extra werkzaamheden.
 

Mijn woning is nog niet aangesloten op Glasvezel, kan ik alvast een afspraak inplannen met een monteur?
Een afspraak maken met de monteur kan alleen als de woning helemaal is aangesloten op Glasvezel. Is je woning nog niet (helemaal) aangesloten op het glasvezelnetwerk? Dan zijn er soms extra werkzaamheden nodig. Bijvoorbeeld het ophangen van een kastje of graafwerk voor glasvezelkabels. Welke werkzaamheden er nodig zijn ligt aan de situatie in jouw woning. Deze werkzaamheden vallen onder de standaard activatie- en installatiekosten. Meer informatie vind je in de bevestiging van je bestelling en in dit topic.

 

Ik kan mijn ISRA-punt niet vinden, wat nu?
Wanneer jouw hoofdaansluiting (ISRA-punt) niet in orde is, zullen we ons best doen er voor te zorgen dat we het modem wél kunnen installeren en het ISRA-punt dus alsnog gereed maken. Hiervoor kunnen we kosteloos een netwerkbeheerder monteur aansturen. Mocht het aansluitpunt zover beschadigt zijn dat hij bijvoorbeeld vervangen moet worden, dan zijn hier wel kosten aan verbonden. Je kunt er dan voor kiezen dit door de netwerkbeheerder  te laten doen, de kosten zijn dan wel voor jezelf. Mocht je dat niet willen heb je ook de mogelijkheid het abonnement kosteloos op te zeggen. Je bent dus op deze manier niet verplicht kosten te maken, wel zo fijn!

Kan ik mijn ISRA-punt verplaatsen?
Als je het ISRA-punt wilt verplaatsen dan kan je contact opnemen met https://www.mijnaansluiting.nl.

Wat als er geen ISRA-punt is?
Kun je geen ISRA-punt vinden? Geen paniek! Dan dien je op zoek te gaan naar een invoerkabel. Is er wel een beschikbare invoerkabel?
Ja -> Als de kabel toegankelijk is kan de netwerkbeheerder in opdracht van ons er kosteloos een ISRA-punt op afmonteren. De invoerkabel mag niet in een kruipruimte of dergelijke liggen. Als dat wel zo dan kan de monteur de opdracht weigeren (onveilige werksituatie) of kan de netbeheerder extra kosten in rekening brengen om de kabel beschikbaar te maken.
Nee - > Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat de kabel toegankelijk is of akkoord gaan met de kosten om een nieuwe kabel aan te leggen/ om de kabel toegankelijk te maken.

Wat als het ISRA-punt weggewerkt is?
Is het ISRA-punt weggewerkt achter bijvoorbeeld stucwerk? Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat het ISRA-punt toegankelijk is. Pas dan kan een KPN monteur kosteloos een goed ISRA-punt afmonteren. Er is echter wel genoeg overlengte nodig voor het herstellen van het ISRA -punt (de kabel moet voldoende uit de muur steken). Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.

Wat als het ISRA-punt is beschadigd?
Is het ISRA-punt beschadigd maar functioneel? Dan kan de eigenaar hiervoor zelf de netbeheerder inschakelen. Werkt het ISRA-punt niet dan wordt dit hersteld door de netbeheerder. Wederom geldt hier ook dat er wel genoeg overlengte nodig is voor het herstellen van het ISRA-punt. Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.

Op welk aderpaar moet ik het modem aansluiten?
Een standaard ISRA-punt heeft vier aders. Rood, blauw, oranje en wit. Je kan daarmee twee aderparen maken: rood/blauw en oranje/wit. Standaard wordt op rood/blauw geleverd, maar dit is niet altijd zo.


TV draadloos aansluiten

Voor Internet + TV maken we gebruik van HD televisie signalen, die veel vragen van het netwerk. Via de kabel worden deze signalen beter ondersteund. Daarom hebben we liever dat het signaal vanaf het modem via een internetkabel naar de TV Box of Mediabox gaat. Bedenk dus goed waar jouw aansluitpunt in je huis zit en waar je graag de tv neerzet. Wij leveren een kabel van 15 meter gratis bij. Heb je een langere kabel nodig, wil je de kabel door een loze leiding of moet er geboord worden? Neem dan voor het inplannen van je afspraak telefonisch contact op met Guidion. Er wordt dan gekeken of er extra tijd moet worden ingepland en zij zullen de eventuele meerkosten met je bespreken.

f297bf49-96df-4439-ae12-5c7db22c285a.png

UTP-kabel

Het is wél mogelijk om met ‘homeplugs’ draadloos televisie te kijken. 


Handleidingen
 

Op deze pagina vind je alle handleidingen en instructievideo's over Internet, TV & Vast Bellen en Klik&Klaar Internet van Odido. 
 

Onze verschillende modems v.l.n.r. Huawei, Zyxel T-50, Draytek, Zyxel T-54

 

 

Beste @Jason , Ik wil je laten weten dat de installatie ging goed en is gelukt. ik heb nu internet. Bedankt.


@Waqqas thanks! Blue port worked (before I tried only gray one)


@MikePhilippens 

De monteur zal eerst even de Zyxel op de mediaconverter aansluiten zodat T-Mobile de verbinding ziet, daarna kan je de Zyxel terug in de doos stoppen. De Asus sluit je aan op de mediaconverter dus de Zyxel is dan niet meer nodig.


Hallo @MikePhilippens ,

Heb twee topics voor je. Hier kan je heel veel info vinden.

en nog de volgende.

 Eigen modem veel gestelde vragen

 


@rog_ost 

Hiervoor komt eigenlijk altijd een monteur langs (mediaconverter en router installeren) dus totdat de monteur kan komen kun je gebruik maken van de Draytek.


Hi,



I got a T-Mobile subscription to get internet at home (50Mbps). According to the letters from T-Mobile the connection should have happened today (March 6th, 2019). I have seen the intallation video se eral times and I have followed the installation instructions carefully. Although I used to have an internet connexion with Ziggo (via coaxial cable), I located an ISRA (wandcontactdoos) in my meterkast.



The Huawei modem turns on and after a while the WiFi LED goes green. The WAN and Internet lamps remain off. Thus, I can connect via WiFi to the modem but I don't get any internet connection (as expeted).



Could you please confirm that my internet connection is active? Can you help me to get this problem solved?



Kind regards
Hey @b1sti11n,



Tof dat je een overstap naar ons overweegt! 😄 Aan de foto te zien lijkt er wel een invoerkabel uit de muur te komen. Dit zijn de verschillende scenario's die in jouw situatie van toepassing kunnen zijn:



Geen ISRA

Is er wel een beschikbare invoerkabel?

Ja -> Als de kabel toegankelijk is kan KPN monteur er kosteloos een ISRA op afmonteren. De invoerkabel mag niet in een kruipruimte of dergelijke liggen. Als dat wel zo dan kan de monteur de opdracht weigeren (onveilige werksituatie) of kan de netbeheerder extra kosten in rekening brengen om de kabel beschikbaar te maken.

Nee - > Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat de kabel toegankelijk is of akkoord gaan met de kosten om een nieuwe kabel aan te leggen/ om de kabel toegankelijk te maken.



Weggewerkt ISRA

Is de ISRA weggewerkt achter bijvoorbeeld stucwerk? Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat de ISRA toegankelijk is. Pas dan kan een KPN monteur kosteloos een goed ISRA afmonteren. Er is echter wel genoeg overlengte nodig voor het herstellen van de ISRA (de kabel moet voldoende uit de muur steken). Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.



Beschadigd ISRA

Is het ISRA punt beschadigd maar functioneel? Dan kan de eigenaar hiervoor zelf de netbeheerder inschakelen.

Werkt de ISRA niet dan wordt dit hersteld door de netbeheerder. Er is echter wel genoeg overlengte nodig voor het herstellen van de ISRA. Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.



Zoals je ziet kunnen we in de eerste situatie de netwerkbeheerder aansturen om je ISRA-punt kosteloos te afmonteren. Dat scheelt weer!
Hallo,



Mijn installatiedatum was 10-09-2019 maar ik heb nog steeds geen internet. Wat kan ik doen? Het wereldbolletje op de modem brandt niet.

Waarom moet er per se een monteur langskomen voor glasvezel? Kost een hoop geld (wat concurrenten niet vragen) en dan moeten we ook nog eens ervoor zorgen dat er iemand is om de monteur binnen te laten… Wij zijn handig genoeg om de boel zelf aan te sluiten en als het echt niet lukt kunnen we dan toch alsnog betalen voor een monteur

 

Zover ik weet omdat t-mobile per se een andere glasconverter wil gebruiken waardoor de glasvezelkabel dus opnieuw moet worden vastgezet. En glasvezelkabel monteren vertrouwen ze niet toe aan alle consumenten blijkbaar omdat het vrij prijzig als iemand het verknoeit en dat is vrij makkelijk; net zoals bij ziggo de groene koperkabel alleen door monteurs mag worden vastgezet (alleen die zit bij ziggo eigenlijk altijd al aan een geschikt aansluitpunt vast waardoor er geen monteur hoeft te komen)


Hey @Brenda_8,

Over de kosten hoef je je gelukkig geen zorgen te maken! De monteur komt woensdag helemaal gratis bij je langs en gaat zijn/haar uiterste best doen om de installatie werkend achter te laten. Laat je ons weten hoe het bezoek is verlopen? :relaxed:


Afgelopen vrijdag afspraak kunnen maken met monteur, deze kon dus al zaterdag tussen 08:00 en 10:00. Op zaterdag rond half 10, kwam de monteur binnen, om half 11 was het probleem opgelost: IS/RA punt gevonden, aangesloten en een kwartiertje later was er internet & TV. 

Top! 


Ha T-Mobile,

Zaterdag heeft een Guidion-monteur glasvezel aangesloten. Helaas bleek er geen netwerkverbinidng (WAN). Waarschijnlijk een verkeerde patch of geen patch in de patchkast in de buurt. Monteur gaf aan dat KPN (Reggefiber) aangestuurd wordt om de patch in orde te maken. Sindsdien niets meer gehoord van Guidion, T-Mobile of KPN. Enig idee hoe lang dat gaat duren?

Groet,

Arent

 

Vergeet mijn vraag maar weer, het werkt inmiddels. Een KPN-monteur heeft vandaag de patch in patchkast in de buurt goed gezet en de lijn doorgemeten.


Hi @Jason ,

Thanks or quick reply. I contacted installers and it was an communication issue at their side and instillation is done. When should I expect contact from Guidion ?


Hi @Ruslan, welcome to the Community! I see you already spoke with a customer support service agent and that the technician will arrive on Monday to finalize the installation. Sorry for the inconvenience, I’m sure that the expert will solve the connection-issue. Regarding the My T-Mobile Thuis account: I’ve registered your account and you can now log in with a password and your Thuis e-mail address. The login information will be provided via a private message. In the meantime, stay safe and strong! 💪


Hi @stanleyanja,

Aangezien wij niet zeker weten wanneer jouw ODF aansluiting gereed is, heb ik ervoor gezorgd dat jouw huidige glasvezellijn de komende tijd nog door zal lopen. Geef ons gerust een seintje als jouw nieuwe lijn geactiveerd is, en dan zullen wij ervoor zorgen dat jouw oude glasvezellijn, gezien de situatie, per direct zal worden opgezegd. Voor verdere vragen ben ik zeker bereikbaar, en wij doen er alles aan om zo snel mogelijk de ODF aansluiting op orde te krijgen!


Hi @stanleyanja, ik baal ervan dit het op deze manier is gegaan, oprecht! Wij zijn op dit gebied afhankelijk van de netwerkbeheerder. We doen er alles aan om dit zo snel mogelijk gereed te maken en ook jou hierbij in mee te nemen. Ik begrijp dat dit niet snel genoeg is gegaan en dat je hebt gekozen voor een andere provider. Weet dat je in de toekomst altijd met open arme wordt ontvangen, mocht je je bedenken. Wij zitten hier bij de Community voor je klaar!


Hallo @drekkween 

Dit ziet er niet uit als je telefoonaansluiting, ik zie een coax kabel. Heb je in ieder geval niet nodig.

Zoek naar iets van dit :

Kan ook een losse telefoonkabel zij die hersteld moet worden.


Hello @sabudaev 

Can you remove both cables going in the wall socket on picture 1? Connect a DSL direct from the modem to the wall socket (try both ports).

Don't use the y cable adapter because you don't need it.


Hoi @anusiamilewska welkom bij de community.

Dit is inderdaad een aardige chaos die de vorige bewoners hebben achtergelaten.

Maar eigenlijk is geen van deze aansluitingen wat we zoeken. Je moet bij het ISRA punt zijn. Dat is waar de KPN koperkabel binnenkomt. Kijk eens in de meterkast.


Hallo @anusiamilewska 

Kom je niks van dit tegen in de meterkast, woonkamer of ergens anders?

 


thank you, spark and the box was in the corridor of the tenement house. everything is already working perfectly perfectly !!! how do we revert the technique now? because the problem is over :) 


@anusiamilewska 

You can call Guidion on telephone number 088 2000 151 to cancel the appointment 👍


Hallo @Matthijs77 

Een glasvezel installatie wordt altijd gedaan door een monteur, mocht je het zelf doen en er raakt iets beschadigd dan kunnen de kosten flink oplopen. Bovendien meldt de monteur je werkende verbinding achteraf ook aan bij T-Mobile of hij kan direct actie ondernemen als er toch een probleem is.

Je krijgt normaal een email/sms van Guidion om een afspraak te maken, iig vergeet niet een afspraak te maken want een monteur is verplicht.


Hallo @Matthijs77 

Een glasvezel installatie wordt altijd gedaan door een monteur, mocht je het zelf doen en er raakt iets beschadigd dan kunnen de kosten flink oplopen. Bovendien meldt de monteur je werkende verbinding achteraf ook aan bij T-Mobile of hij kan direct actie ondernemen als er toch een probleem is.

Je krijgt normaal een email/sms van Guidion om een afspraak te maken, iig vergeet niet een afspraak te maken want een monteur is verplicht.

ok dank


Hi @Yasemin96, I have some good news for you! I just sent a request to our technical department to fix this for you. I will keep an eye on my request, so I can share an update with you as soon as I see one. I also want to change the password, so you can hopefully login on your My T-Mobile Thuis account. But because the contract isn't on your name, I can't change this right now. Can you let the contractor send me a private message? Then I can solve this for you guys and change the password. If there is anything else that I can do for you, just let me know. I'm more than happy to help you! ✨


Reageer