Skip to main content

Morgen heb ik T-Mobile internet en TV een jaar, nooit klachten gehad over de beeldkwaliteit. Die was namelijk altijd dik in orde, over het algemeen beter dan alle concurrenten. Dit was vorig jaar ook DE reden om de overstap van Tweak glasvezel naar T-Mobile over te stappen. Die provider maakte gebruik van Canal Digital iptv, dat was ook niet best.

Vandaag ben ik op het nieuwe IP-TV platform over gezet en tot mijn grote schrik lijkt het wel of de bitrate gehalveerd is. Bij voetbal wedstrijden zie je de grasmat verspringen door de compressie artefacten, formule 1 op Ziggo Sport Racing is niet om aan te zien, niet vloeiend, haperend en vaak zijn de autos gewoon slecht te onderscheiden. Uiteraard heb ik de instellingen van mijn TV nagelopen, alle foefjes staan uit zodat het ruwe beeld binnenkomt. Ook heb ik gespeeld met de verschillende resoluties, waarbij 1080P 50hz het beste was. En dat beste is gewoon niet best. Klopt het dat dit beeld exact hetzelfde is wat er met de TV Anywhere website te zien is? 

Ik ben hier echt NIET blij mee en dit is voor mij een reden om zo snel als mogelijk weer over te stappen naar een andere provider. 

Is het mogelijk mij voor de time-being weer op het oude platform terug te zetten? Want in deze brol heb ik echt geen zin.

Hi @Dikzie, heel goed dat je dit checkt! Ik ben gelijk gaan kijken of je eerder in dit topic hebt gereageerd, maar dit zie ik niet terug. De compensatie geldt echt alleen voor de klanten die al eerder in dit topic aan de bel hebben getrokken, sorry. Ik hoop dat ook jij snel een verbetering opmerkt tijdens het kijken! 😁


Hi @Dikzie, heel goed dat je dit checkt! Ik ben gelijk gaan kijken of je eerder in dit topic hebt gereageerd, maar dit zie ik niet terug. De compensatie geldt echt alleen voor de klanten die al eerder in dit topic aan de bel hebben getrokken, sorry. Ik hoop dat ook jij snel een verbetering opmerkt tijdens het kijken! 😁

Dus omdat ik er voor heb gekozen om mee te lezen ipv reageren kan ik er geen aanspraak op maken?

 

Wat een slechte zaak!…


Hi @Dikzie, dit is inderdaad een afspraak die hier in het topic is gemaakt. Aan de hand van een melding kunnen wij zien hoe lang dit al speelt en op basis daarvan de vergoeding regelen. Als deze afspraak niet was gemaakt, dan ging ik met liefde voor je aan de slag. Maar dit geldt echt voor iedereen in het topic, dus daarom houd ik hier aan vast. Ik hoop dat je hier begrip voor hebt! 


@Lisa inmiddels toch weer de nodige klachten. Geluid loopt niet synchroon en vastlopende tv tijdens het downloaden. Gaat dit nog op korte termijn opgelost worden?

En hoe loopt het met de compensatie? Heb het idee dat er technisch niet veel veranderd is vergeleken met een jaar geleden.


Hi @Reklameruud, dit gaat zeker opgelost worden! Gelukkig kan ik aangeven dat de final fix voor het synchronisatie issue deze vrijdag plaatsvindt. Vorige week verdween het probleem al door een tijdelijke workaround/fix en stond de definitieve voor deze week op de planning. Excuses voor het ongemak. Ik hoop echt dat je na deze week voor eens en altijd van dit probleem af bent. Het vastlopen van het beeld, wil ik ook heel graag aanpakken. Weet je zeker dat dit door het downloaden komt? En ervaar je dit op alle drie de TV Boxen? Ik hoor het graag!

De laatste vergoeding daarentegen die heb jij ook binnen! 😊 Inmiddels heb ik die voor iedereen in orde gemaakt. Mocht ik toch iemand zijn vergeten, laat het dan zeker even weten. 


6 maanden geleden voor het eerst gereageerd op dit topic met mijn probleem/bevindingen.
Ondertussen elke keer meegekeken in de hoop dat iets verbeterd ging worden ….

Mijn 2 cent …. ik vermoed dat T-Mobile het stukje “TV/service” inkoopt bij een externe partij net zoals andere glasvezel providers op KPN na dan (uiteraard ook Ziggo).
Laten we het “Cloud TV” noemen?
TV kijken via bijvoorbeeld Delta/Caiway e.d. is net zo slecht/erg (soms ook wel slechter/erger) als bij T-Mobile.
Andere providers hebben vaak dezelfde als gelijkwaardige klachten die in dit topic beschreven word.


KPN en Ziggo hebben hun eigen TV platform? en daardoor zijn zij als enige van de weinige die wel goede tv kwaliteit kunnen bieden?

 

Als ik dan logische verbindingen zou gaan maken, dan ligt het probleem bij de leverancier van de “Cloud TV” en buiten de macht van T-Mobile?
Het lijkt er erg op dat T-Mobile niets kan doen/invloed heeft op dat stukje “Cloud tv”/kwaliteit?
Het treft immers ook andere providers en hetzelfde/gelijkwaardige klachten.
Het kastje wat je krijg van T-Mobile is gewoon een simpel ding waar een app op staat om de "Cloud TV” te kunnen ontvangen en zo tv te kunnen kijken?

Gewoon een algemene vraag, is NLZiet iets ter vervanging? 
Of ook slechte beeldkwaliteit?
(helaas door omstandigheden ben ik niet in de gelegenheid om het zelf goed te testen)
Dat zou voor bepaalde mensen een oplossing zijn om mogelijk een internet only abonnement te nemen?

 

@Lisa 
Als eerst wil ik je bedanken dat je zo veel tijd, moeite, energie enzovoort in dit topic gestopt hebt.
Ook dat jij hier in de belangen van de mensen in dit topic behartigd hebt (inclusief die van mij).
Dat deze situatie voor jou ook niet ideaal is en je mogelijk ook tegen veel deuren heb moeten schoppen voor ons.
Dus ongeacht ook de uitkomst, Bedankt hier voor! 👍

Er is een compensatie ronde voor de mensen die eerder gereageerd/melding gemaakt hebben in dit topic?
Mijn 1e reactie staat op pagina 16 (6 maanden geleden) dan zou het betekenen dat ik ook recht erop hebt? (al was ik toen net nieuwe klant en had ik korting?)

Reactie mag uiteraard ook via PB 😄


@Maarten098 Persoonlijk heb ik zo'n vaag vermoeden dat de streams welke o.a. T-Mobile e.a. gebruiken afkomstig zijn van Red Bee Media, maar pin me er niet op vast.

Voor het “oude” platform werd naar ik wel eens had begrepen gebruik gemaakt van het zelfde platform als KPN gebruikt, in wezen is dat een voortzetting van het alom geroemde Glashart media, na overname door KPN zijn de alom geroemde streams van Glashart wel minder geworden.

Glashart leverde in eerste instantie alleen streams over glasvezel omdat DSL in feite minder geschikt is voor streams die veel mb's vragen werd dit door KPN afgeknepen na klachten werd e.e.a. aangepast voor een aantal zenders.


@Maarten098 Persoonlijk heb ik zo'n vaag vermoeden dat de streams welke o.a. T-Mobile e.a. gebruiken afkomstig zijn van Red Bee Media, maar pin me er niet op vast.

Voor het “oude” platform werd naar ik wel eens had begrepen gebruik gemaakt van het zelfde platform als KPN gebruikt, in wezen is dat een voortzetting van het alom geroemde Glashart media, na overname door KPN zijn de alom geroemde streams van Glashart wel minder geworden.

Glashart leverde in eerste instantie alleen streams over glasvezel omdat DSL in feite minder geschikt is voor streams die veel mb's vragen werd dit door KPN afgeknepen na klachten werd e.e.a. aangepast voor een aantal zenders.



@BeMu 
Als eerst, bedankt voor je antwoord!

Het maakt het allemaal nog logischer met jou antwoord.
Uiteraard zal geen enkele provider überhaupt iets communiceren m.b.t. hun diensten en waar ze die afnemen e.d.
Het lijkt er ontzettend veel op dat T-Mobile helaas gewoon geen controle hebben over bepaalde zaken.
Denk aan kwaliteit en het oplossen van problemen (tv gerelateerd) e.d.
De antwoorden die gegeven worden zijn vaak ook vaag/ontwijkend omdat ze altijd afhankelijk zijn van een andere partij?

Kijk hoe veel T-Mobile ook uit besteed aan andere?
Ze zijn afhankelijk van KPN (leverancier) Gideon (monteurs e.d.) tv dienst (blijkbaar ook afhankelijk?), net zoals vele andere bedrijven.

Of denk ik nu weer te veel door? 😅
Maak opzicht ook niets uit, maar ik ben altijd gedreven om naar antwoorden te zoeken als er geen (normale/duidelijke) antwoorden gegeven worden.
Ik heb gewoon erg het gevoel dat T-Mobile “niet het achterste van hun tong laten zien”?
En dat onder de mom van “concurrentie gevoelig”
 

Ik ben persoonlijk van mening dat als je bijvoorbeeld tussen de €10 & €15 moet betalen voor tv, je ook wel iets ervan verwachten mag toch?
(uiteraard niet al die reclame die we moeten zien bij live tv kijken)
Vooral met de concurrentie van de online tv diensten zoals NLZiet.

PS: op TV kwaliteit na, ben ik wel tevreden met T-Mobile.
Internet is goed, tevreden met de Mobiel, enkel de TV vind ik gewoon zonde / jammer / gemiste kans.


T-mobile heeft een eigen tv platform en koopt deze niet in dus snap je epistel niet. Dit topic loopt al een jaar en heeft gewoon geen prioriteit voor tmobile. Anders was het allang opgelost. En dat geeft niet, maar zeg dan gewoon dat dit het is en er verder niet meer aan gewerkt wordt (voor zover er al acties zijn uitgevoerd om de kwaliteit bij de snellere beelden te verbeteren).


Het is best wel eens interessant om de diverse meningen te lezen op dit topic en heb hier zelf ook wel eens aan meegedaan,  en mag dat graag doen al weet ik technisch niet zo veel als het om bitrate enz gaat.

Wat ik wel weet is dat in de Achterhoek en Twente door Reggefiber nu ongeveer 10 tot 15 jaar geleden een glasvezelnetwerk is aangelegd, net als nu had men de keuze uit een aantal providers alleen het grote verschil met nu is dat het geen verschil maakte welke je nam als het om gebruikte apparatuur ging.

Of je nu provider A of B of Z nam je kreeg de glasvezelmodem, een Sitecom router en als tv box de Amino 140 of 540 als je wou opnemen, de tv boxen waren in feite alleen een soort externe tuner en iedereen kreeg de streams van Glashart media, de prijs werd min of meer bepaald door het aantal zenders en kwaliteit van service door provider.

En nog een groot voordeel was dat alles gewoon onderling was om te zetten dus spul van provider A werkte ook bij B enz. helaas is dit later door providers de nek omgedraaid.


Hoi @Lisa dit geldt voor alle boxen. De download neemt gelijk de totale bandbreedte in en tv kijken wordt onmogelijk.


Misschien is het volgende link wel interessant om te lezen?
Het gaat om progressive video streaming en adaptive bitrate streaming.

Ik denk ook dat T-Mobile gebruik maakt van de progressive video streaming?
De menu van de TV box vind ik zelf ook niet helemaal strak/scherp (kan aan mij liggen?)
Uitzendingen zijn mogelijk 720p zoals sommige in dit topic aangeven, dat mogelijk gerekt word naar 1080p?

Maar als het probleem niet opgelost kan worden en ze voor de mensen met trage DSL / slechte WiFI ook willen bedienen, dan is wat ze nu hebben we mogelijk de enige manier als ze de stream niet adaptief kunnen maken?
(mensen hebben tegenwoordig zat mogelijkheden om de WiFI in huis goed op orde te krijgen, denk aan monteurs / mesh systemen / mogelijkheden die providers aanbieden en ga zo maar door.)

Waarom zou er in de T-Mobile thuis omgeving geen optie kunnen komen om te kunnen kiezen welke kwaliteit je wilt? (720p of 1080p)
Mensen met glasvezel / goede WiFi kunnen dan kiezen voor 1080p?
Of de klanten service die optie geven?
Uiteraard standaard zal de 720p optie geselecteerd zijn voor nieuwe klanten en klanten met DSL lijn?

Ik denk zelf dat er helemaal geen 1080p stream beschikbaar is bij T-Mobile en daardoor zal bovenstaande idee gelijk al van de tafel geveegd kunnen worden ….
Ik ben van mening door de klant een optie/keuze te geven, dat het meest klant vriendelijk is.
Tegenwoordig heeft ook bijna alles een 1080p+ scherm en vele streaming diensten kunnen ook adaptieve bitrate toepassen (zie Youtube, Netflix e.d.)


Eerlijk is eerlijk, iets kijken in 720p kwaliteit anno 2022 waar vele mensen standaard al een 4k tv hebben …… 🤣
Neem glasvezel! (hele marketing praat) want ja vooruitgang en 4k films en series kunnen kijken op meerdere apparaten enzovoort.
TV kijken …. nee maar 1080p is te hoge kwaliteit en kost te veel data, dus neem maar genoegen met 720p, zodat iedereen op elke apparaat kan kijken….
Tja …….

 


@Maarten098 

Ze noemen het zelf wel 1080p, en technisch gezien, puur qua resolutie is dat ook zo. Helaas is de daadwerkelijke beeldinformatie die ze kunnen sturen over dat smalle 6bit lijntje bij lange niet genoeg voor echt 1080p beeld. Misschien voor 720 inderdaad, maar die stream ziet er ook niet al te best uit.

Een hoop pixels worden, bij gebrek aan informatie, dan bij benadering, met een beetje geluk, als goed genoeg ingeschat door de ongeschikte codec die ze daarvoor hebben ingezet. Een soort “Best Guess" idee.  Voor een flink aantal pixels ook nog. Helaas is het niet goed genoeg.

Maar puur op resolutie gezien is het 1080p, en zo durven ze het helaas ook te verkopen.


Hi @Maarten098, merci voor jouw mooie woorden! Dat waardeer ik ontzettend. Tof om te zien hoe je hierin meedenkt en jouw kijk hierop deelt. En hartstikke goed dat je hier aanklopt voor de compensatie, want ik zie dat ik jou hierin eerder inderdaad niet heb meegenomen. Excuses hiervoor, ik heb jou helemaal gemist. Zojuist heb ik dit dan ook direct in orde gemaakt. Je kunt dit bedrag checken in je My T-Mobile Thuis omgeving: My T-Mobile Thuis | Rekeningen inzien en informatie over je abonnement. Daarnaast hoop ik ook dat je net als de rest heel snel vanzelf een verbetering gaat opmerken. 

Merci daarnaast voor jouw feedback. Graag hoor ik hoe jij wilt dat het menu van de TV Box eruit komt te zien? Dan kan ik dit doorzetten naar onze tv-specialisten. 

Hi @Reklameruud, bedankt voor deze aanvulling! Zou je hiervoor een apart topic kunnen maken? Dan help ik je daar graag verder en houden wij het voor het overzicht in dit topic enkel over de bitrate. Goed om te weten dat het op alle TV Boxen speelt. In jouw nieuwe topic hoor ik graag of je hebt gedubbelcheckt dat alle kabels goed zijn aangedrukt? Soms kan zoiets kleins ook al een boosdoener zijn. Jouw verbinding ziet er verder top uit, maar dit staat natuurlijk haaks op wat je ervaart. Ervaar je naast het downloaden ook dit probleem? 

Daarnaast zie ik niet alle drie de TV Boxen terug in de verbinding. Kan je aangeven hoe de TV Boxen zijn aangesloten? Ik vermoed dat je gebruikmaakt van een switch, klopt dat? Zo ja, dan wil ik vragen of je deze kan loskoppelen. Ook hoor ik graag in het nieuwe topic of je ook een wazig menu ervaart? Merci alvast! 


Hi allemaal, ik wil jullie in dit bericht heel graag van een heldere en langverwachte terugkoppeling voorzien! Samen met mijn collega die in charge is/was van het bitrate onderzoek, zijn wij tot een conclusie gekomen. Het onderzoek wordt gesloten en het bitrate issue wordt meegenomen in het algemene verbetertraject. Zo werken wij er constant aan om onze diensten te verbeteren. Dit blijft dan ook zeker een focuspunt voor op de achtergrond, maar ik zal niet meer expliciet de updates hiervan met jullie kunnen delen. Zo voeren wij ongemerkt ook verbeteringen door zonder deze te vermelden aan klanten (bijvoorbeeld door ons netwerk te verbeteren). Ik ben super blij dat jullie hier een tijd terug melding van hebben gemaakt en zo betrokken zijn geweest, zodat hier nu de focus voor is en dit onderwerp aan het licht is gekomen.

Ik ga dan ook aan de slag met de laatste vergoedingsronde, omdat dit de uitkomst van mijn collega is. De vergoeding maak ik volgende week in orde, zodat de hele maand mei nog vergoed wordt. Dit topic ga ik uiteraard niet sluiten, maar inhoudelijk is het niet zinvol om hier langer over door te gaan. Weet dat jullie te allen tijde met jullie vragen bij mij terechtkunnen, daar verandert niets aan! ❤️

Nu alweer 2 maanden geleden deze flutreactie. Is er in deze 2 maanden al iets verbeterd in de beeldkwaliteit. Inmiddels tijd genoeg gehad lijkt mij. 


Hi @Arnoldsr, heb jij inmiddels zelf een verschil opgemerkt op bepaalde vlakken? Zoals ik eerder aangaf, ontvang ik geen updates meer omtrent dit aandachtspunt. Echter wordt hier nog steeds aan gewerkt. Als je het fijn vindt, dan kan ik vragen of mijn collega hier meer over kan vertellen. Momenteel geniet zij alleen van een heerlijke vakantie, dus ik kan hier pas over een tijd op terugkomen. Ik zal alleen niet weer frequent updates gaan delen, omdat mijn collega nadrukkelijk heeft aangegeven dat hier op de achtergrond aan wordt gewerkt. Sommige verbeteringen zul jij direct merken en anderen vallen wellicht minder op. Ik hoor het graag van je, want ik wil jullie te allen tijde blijven helpen! 


Er is dus 1 iemand bij t-mobile die weet hoe het met het tv product zit? Ik dacht dat je vertelde dat er een heel team was die elke vrijdag bij elkaar kwam?

 

Maar af en toe een update zou wel fijn zijn. Is nu een beetje van kijk maar of je verschillen zit (wat ook negatief kan zijn).


Hi @Arnoldsr, heb jij inmiddels zelf een verschil opgemerkt op bepaalde vlakken? Zoals ik eerder aangaf, ontvang ik geen updates meer omtrent dit aandachtspunt. Echter wordt hier nog steeds aan gewerkt. Als je het fijn vindt, dan kan ik vragen of mijn collega hier meer over kan vertellen. Momenteel geniet zij alleen van een heerlijke vakantie, dus ik kan hier pas over een tijd op terugkomen. Ik zal alleen niet weer frequent updates gaan delen, omdat mijn collega nadrukkelijk heeft aangegeven dat hier op de achtergrond aan wordt gewerkt. Sommige verbeteringen zul jij direct merken en anderen vallen wellicht minder op. Ik hoor het graag van je, want ik wil jullie te allen tijde blijven helpen! 

Nee, ik heb geen verschil opgemerkt omdat ik geen producten afneem van T-Mobile. Dat wil ik wel, alleen als de beeldkwaliteit niet zo slecht is zoals hier in dit topic al 14 maanden over geklaagd wordt. Zolang dit niet overduidelijk is opgelost blijf ik al mijn kennissen, familie en buurtbewoners instrueren om geen TV van T-Mobile af te nemen.


Hi @Mark-DenHaag, dit team bestaat zeker uit meerdere mensen! Echter speelde ik altijd al mijn feedback en vragen door naar één collega in het specifiek en zij is momenteel met vakantie. Ik heb voor jullie de vraag in ieder geval uitgezet @Arnoldsr. Zelf ben ik vanaf 27 juli ook op vakantie, maar weet dat ik hierop terugkom bij jullie. Ik kan mij voorstellen dat af en toe een update prettig is, al kan ik niet beloven dat die er frequent weer gaan komen. Maar ik heb gevraagd of de verbeteringen die worden doorgevoerd op dit vlak met mij gedeeld kunnen worden. 


Hi allemaal, zoals jullie weten heb ik voor mijn vakantie een update voor jullie opgevraagd! Mijn collega heeft aangegeven dat zij hier jammer genoeg geen nieuwe update over kan delen met mij. Zodra mijn collega hier iets over hoort, dan speelt ze dat in ieder geval gelijk naar mij door. Dus ik laat het zeker weten als ik hier iets over binnenkrijg. 


toch wel sneu dat een miljarden  bedrijf gewoon niet instaat is (geen wil heeft) een probleem dat ze nota bene zelf veroorzaakt hebben op te lossen. 
Geen update geen update geen update  we kennen het nu wel en eigenlijk betekend het gewoon we hebben er schijt aan.

 

Net als ik het slechte upload topic dat gewoon mensen blokkeert om maar van het gezeur af te zijn zonder het probleem opgelost te hebben. Ik betaal voor gigabit en HD tv en krijg maar 160 Mbit upload en slechte tv en dat is wat T-Mobile betreft prima...


Ik zou adviseren over te stappen naar KPN.

Prima beeldkwaliteit en mijn upload is zelfs meestal hoger dan waar ik voor betaal. 

 

 


Ik zou adviseren over te stappen naar KPN.

Prima beeldkwaliteit en mijn upload is zelfs meestal hoger dan waar ik voor betaal. 

 

 


KPN heeft niet de zenders die ik kijk dat is dan weer jammer.  Maar zit er over te denken heel tv de deur uit te doen.


Goedemorgen,

In augustus ben ik overgestapt van Ziggo naar T-Mobile Thuis (glasvezel, 1Gbps). Kwaliteit van televisie was ook bij mij zeer teleurstellend, wazig beeld en slechte kleuren.

Voor wat het waard is: Bij mij heeft het wijzigen van de HDMI Ultra HD setting op mijn Philips 77OLED806 een gunstig effect gehad. Deze setting stond op “Optimal” en ik heb deze gewijzigd naar “Standard”. Daarnaast resolutie van de Animo ontvanger op 1080p/50 gezet.

Nu is het beeld weer vergelijkbaar met zoals het bij Ziggo was (en dus tevreden). Wat wel opvalt is dat sommige zenders nog steeds wat minder beeld geven (beetje flets), vooral bij RTL5, mogelijk heeft dat met de doorgifte te maken.

Groeten,
Richard.

Dat heeft met de compressie te maken, is dus een van de bij-effecten. Hier een vergelijk van een hele tijd geleden (allebei van T-Mobile, ene het oude platform en onder van de stream).

In principe heeft het ook geen nut om de HDMI setting op meer dan standaard te zetten voor een tv box maar zou alleen al op 1080p/50 vastzetten niet hetzelfde effect gehad hebben? (dat punt is overigens uiteraard al voorbij gekomen en niet het doorslaggevende issue geweest)

 


Het wijzigen van de HDMI Ultra HD seting op mijn TV van “Optimal” naar “Standard” heeft het meest geholpen. Resolutie wijzigen op de Animo ontvanger helpt iets maar is niet doorslaggevend. 

Inderdaad groot verschil tussen voor en na de update. Goed dat je screenshots hebt gemaakt 👍


Reageer