Bij het gebruik van je eigen modem is het niet mogelijk gebruik te maken van vaste telefoon.
Soms komt het voor dat je een specifiek modem wil gebruiken welke niet geschikt is voor het netwerk van T-Mobile.
Om het dan toch mogelijk te maken heb je hiervoor een managed switch nodig.
In dit voorbeeld gebruiken we de TP-Link MC220L - Gigabit Media Converter Deze media convertor heb je alleen nodig bij een Draytek modem.
En de TP-Link TL-SG105E - Switch
Gebruik de sfp van de Draytek en stop deze in je media convertor.
verbind de media convertor met de switch.
Login op de Switch en stel de volgende VLAN's in
Poort 1 Trunk vlan 300 en vlan 640 Tagged
Poort 2 VLAN 300 Untagged
Poort 3-7 VLAN 640 Untagged
Poort 8 VLAN 1 Untagged
Je kan nu poort 3-5 gebruiken om je TV aan te sluiten.
LETOP Configureer niet meer dan 1 poort met vlan 300 Untagged. je kan hierdoor mogelijk helemaal geen gebruik meer maken van Internet.
Hallo
Ik zou de VLAN beter pas instellen als je bij T-Mobile zit, indien je dat nu al doet kan je huidige verbonding misschien wegvallen.
Ik weet niet of de SG108E plug & play net als unmanaged switches. Dit kan je eenvoudig zelf testen door een SG108E aan te sluiten op de Asus en vervolgens een laptop bekabeld aansluiten en kijken of de laptop dan internet heeft.
Indien ja dan kun je ze gebruiken en indien nee dan heb je unmanaged switches nodig
Hallo
Ik zou de VLAN beter pas instellen als je bij T-Mobile zit, indien je dat nu al doet kan je huidige verbonding misschien wegvallen.
Ok, helder, dan wachten we daar nog even mee.
Ik weet niet of de SG108E plug & play net als unmanaged switches. Dit kan je eenvoudig zelf testen door een SG108E aan te sluiten op de Asus en vervolgens een laptop bekabeld aansluiten en kijken of de laptop dan internet heeft.
Indien ja dan kun je ze gebruiken en indien nee dan heb je unmanaged switches nodig
De managed varianten zijn al onderweg, komen morgen aan, dus ik kan het nu nog niet uitproberen. Voor wat ik uit de handleiding begrijpt kun je zelfs per poort de configuratie helemaal uitschakelen waardoor deze in feite unmanaged wordt. Daarnaast zit er voor een minimaal prijsverschil toch wel een aantal leuke features op. Ik ga het gewoon proberen, zal het hier laten weten en anders stuur ik ze gewoon terug.
Wederom bedankt!
Ik las in een andere topic dat het gewoon kan werken zonder iets in te stellen, je hebt inderdaad wel heel wat geavanceerde functies met een managed switch.
Ik las in een andere topic dat het gewoon kan werken zonder iets in te stellen,
Heb je een linkje? Dan lees ik even mee.
je hebt inderdaad wel heel wat geavanceerde functies met een managed switch.
Ja, inderdaad. En voor het prijsverschil kan ik het dan toch niet laten liggen, zeker niet als ik dan in de handleiding lees, dat je er in de configuratie gewoon een ‘domme’ switch van kunt maken.
Voor zover ik begrijp uit de handleiding is een managed switch met alle default settings gelijk aan een unmanaged switch. Weliswaar geen TP-link, maar toch: https://community.netgear.com/t5/Managed-Switches/can-a-Managed-switch-be-used-as-Unmanaged/td-p/1952351
Hallo
Ik had de link maar niet geplaatst omdat het ook maar gewoon een topic was dus het antwoord daar is ook niet geheel zeker, het beste is gewoon wachten tot je ze binnen hebt en proberen
Haha, ik ben meer van type ‘Better safe, than sorry’. Ik heb een autistische zoon, dus als er hier maandagmiddag geen internet is, heb ik een probleem. Daarom probeer ik het zo goed mogelijk voor te bereiden, omdat ik niks kan voordat er straks daadwerkerlijk FTH geleverd wordt.
Als ik alles in eerste instantie rechtstreeks op de mediaconverter aansluit aan de ene kant en de andere kant op de WAN-aansluiting van de main router (RT-AC86U0 komen we er snel genoeg achter of ik een IP-adres toegewezen krijg op de router, dns heb en kan internetten.
En anders heb ik sowieso de aanbevolen managed 5-poorts switch uit de eerste post van
Excuses voor de vele vragen van een fiber- en VLAN-groentje.
Volgens mij zou ik het hier moeten invullen
Hallo
Vanaf de mediaconverter een internetkabel naar poort 1 van de managed switch en dan een kabel vanaf poort 2 van de managed switch naar de Google wifi router zou moeten werken.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.