VLANs in het Odido netwerk (gebruik een managed switch om je niet VLAN router aan te sluiten)

  • 28 October 2023
  • 15 reacties
  • 3145 Bekeken

Reputatie 6
Badge

Soms zien we in het forum dat mensen een eigen router willen gebruiken en in de problemen komen omdat ze niet begrijpen hoe dat te configureren op de eigen router of dat die router geen VLAN support heeft, In dit artikel wil ik proberen het vlan gebeuren te leggen.

 

VLAN achtergrond

In meer complexe netwerken is er vaak de behoefte om een netwerk op te splitsen in delen voor verschillende toepassingen. Ook bij internet toegang is dat vaak nodig om de internet toegang, IP-TV en beheer uit elkaar te kunnen houden. VLANs maken het mogelijk die verschillende logische netwerken over een enkele kabel te versturen zonder dat die elkaar zien of beïnvloeden (zo lang de totale bandbreedte van de verbinding niet wordt overschreden).

Dat gebeurt door de verschillende netwerken ieder een eigen label te geven in de data pakketten (de data frames) die over de kabel gestuurd worden. Dit zijn niet de IP-parketten zoals je misschien wel kent maar de frames die over een kabel verstuurd worden die op hun beurt juist de IP-parketten versturen. Voor een goede uitleg zie: https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.1Q. VLANs tags zijn een nummertje tussen 1 en 4095.

 

Ethernet frame, De IP-MTU in dit plaatje bevat het eigenlijke IP-pakket (1500 bytes).

Het is voldoende te onthouden dat ergens een label (tag) in de frames (buiten het IP-pakket) wordt gestopt dat aangeeft bij welk VLAN/ netwerk dat pakketje hoort. Ieder netwerk apparaat zal dan bij het versturen van data de juiste tag invoegen. Een ontvanger zal die tag gebruiken om te zien bij welk logisch netwerk dat hoort. Hiermee kunnen we dus een enkele kabel gebruiken om meerdere netwerken te verdelen.

Het is overigens ook mogelijk ook paketten zonder VLAN tag over dezelfde kabel te versturen. De VLAN ondersteunende ontvanger zal dat dan apart behandelen: het geeft dat pakket intern alsnog een een VLAN tag: de PVID. Intern in een apparaat dat VLANs ondersteunt zal ieder data pakket dus een VLAN tag hebben.

Een verbinding die meerdere VLANs heeft noemen we vaak een “trunk”. Die kan dus meerdere VLANs hebben en een netwerk (PVID) zonder VLAN tag.

Untagged frames kunnen aan beide kanten van de verbinding een andere PVID hebben).

 

Routers en switches

Zoals hieboven al aangegeven zijn VLAN tags geen onderdeel van een IP-pakket maar een labeltje dat in het ethernet frame aan het IP-pakket hangt.

Voor verbindingen tussen apparaten gebruiken we vaak switches in ons netwerk. Er bestaan switches met en zonder beheersfuncties: de zogenaamde managed en unmanaged switches. Sommige unmanaged switches kunnen VLANs transparant doorgeven maar niet allemaal. In dit artikel gaan we verder niet in op unmanaged switches in. Kies als je met VLANs werkt een managed switch.

Een managed switch kan meer met VLANs: je kunt aangeven welke VLANs toegestaan zijn op de verschillende poorten. Een VLAN dat niet toegestaan op een poort wordt dan daar niet uitgestuurd of ontvangen.

En herinner je nog de PVID? Een switch zal untagged paketten intern dat dus een VLAN id geven. Uitsturen van die VLAN zal de switch doen met “untagged” paketten oftewel zonder tag. Dat gebruik je vaak om een VLAN uit te splitsen. Een managed switch werkt dus alleen met frames. IP-pakketten worden alleen doorgegeven niet uitgepakt of gerouteerd.

Routers, die met IP-pakketten werken zullen het frame uitpakken en verder de IP-pakketten gewoon behandelen, net alsof die van verschillende fysieke interfaces komen. De IP-paketten worden behandeld en gerouteerd. Mochten op de uitgaande verbinding ook VLANs van toepassing zijn dan zal de router daar zonodig dus weer opnieuw een VLAN tag aanhangen, een andere dan waarop het pakket is ontvangen omdat het naar een andere netwerk gaat.

VLANs in het Odido network

Odido gebruikt de volgende VLANs in het vaste netwerk:

VLAN 100: management, voor configuratie van de configuratie van de router en waarschijnlijk ook voor remote access naar de door Odido geleverde routers

VLAN 300: Internet. Dit is het VLAN waarover de internet service wordt geleverd. Een eigen router hoeft dus alleen op VLAN 300 aangesloten te worden. Dat kan dus op de router zelf OF via een switch die VLAN300 uitsplitst naar een untagged poort (PVID). Zie hieronder.

VLAN 640: deze VLAN wordt gebruikt voor het oude TV-plaform. De meeste gebruikers hebben dan ook geen toegang tot dat VLAN. Helaas zie je daarom ook dat de Zyxels veel meldingen in de logfiles hebben dat het niet mogelijk is voor de DHCP clients om op dat VLAN een adres op te halen. Dat is dus normaal (maar nogal irritant: het vervuilt de logfile). Het huidige TV-platform werkt via internet (VLAN 300) en heeft VLAN 640 niet meer nodig.

Voor GPON gebruikers met een Huawei ONT is er behalve de VLANs vanuit ook nog de mogelijkheid om op de ONT in te loggen met wat meer gedetailleerde informatie over de GPON verbinding. Dat gebeurt met “untagged” verkeer, strict gesproken dus geen VLAN, maar wel verstuurd over dezelfde trunk als de Odido VLANs

 

Praktische voorbeelden

Nu we de theorie een beetje begrijpen zijn hier wat voorbeelden. Ik gebruik hiervoor mijn Zyxel GS1900-10HP. De afbeeldingen komen van het configuration VLAN menu.

VLAN

 

We beginnen met het menu voor het het specificeren van de VLANs die we verder kunnen gebruiken in de andere menus (configuration → VLAN → VLAN:

VLAN vlan configuratie menu

In de praktijk is het het beste VLAN 1 te vermijden. We gaan hier niet in op de redenen.

Verder zien we de andere VLANs op het glasnetwerk worden gebruikt (100, 300 en 640).

VLANs 150, 155 en 2004 zijn VLANs die ik in mijn netwerk gebruik die voor dit verhaal niet relevant zijn. VLAN 2004 gaat naar mijn interne router voor het uitlezen van de ONT

 

Port menu

In dit menu specificeren we voor de verschillende poorten welk soort verkeer is toegestaan:

VLAN port menu

Voor ieder van de poorten kunnen we hier specificeren wat de untagged vlan (PVID) is op de poort. Poort 3 gaat bijvoorbeeld naar een Raspberry PI die in het servers netwerk hangt (VLAN 150). De PI weet niets van die VLAN, dat hoeft ook niet. De poort mag alleen met untagged verkeer gebruikt worden.

 

Poorten 7 – 10 zijn allemaal geschikt voor de verbinding met het glasvezel netwerk (ik ga hier even niet in op de redenen). De ONT is aangesloten op port 8. Port 9 en 10 (de SFP poorten) waren voor het geval ik ooit een SFP ONT zou aanschaffen.

Ieder van die poorten heb ik VLAN 2004 als PVID gegeven: de GPON ONT geeft me op die untagged VLAN toegang tot zijn web interface. Hiermee kan ik dan via dat VLAN inloggen in de ONT.

Let ook op de kolom “accept frame type”. Sommige poorten zijn gespecificeerd als “untag only”. De apparaten op die kunnen dus alleen communiceren met hun default VLAN (de PVID). Andere poorten (zoals die naar de ONT) accepteren zowel tagged als untagged pakketten (ALL). Ik heb voor alle poorten ingesteld staan dat ze binnenkomende paketten alleen doorlaten als die VLAN voor die poort is toegstaan (Ingress check als enabled).

 

VLAN port

 

In dit menu specificeren voor ieder van de VLANs (uit het VLAN menu). Welke poorten toegang hebben voor dat VLAN (dropdown menu bovenaan).

 

VLAN  VLAN port menu


In deze screenshot zie je voor VLAN 300 (het WAN LAN op de glasvezel, bovenaan geselecteerd) welke poorten toegang hebben op mijn switch tot dat VLAN. In dit geval poort 4 (gaat naar een router met VLAN support) en de poorten 7 – 10 (ONT). Zo’n menu is er voor ieder van de VLANs uit het VLAN menu

Voor ieder van de poorten geef je hier aan (voor dat VLAN bovenaan) wat voor toegang ze hebben.

  • forbidden: geen toegang (excluded is bijna hetzelfde maar daar kan de poort met het GVRP protocol alsnog aan de VLAN worden toegevoegd). Het gebruik van forbidden is dus iets duidelijker en veiliger.

  • tagged: de VLAN kan met VLAN tag op deze port gebruikt worden

  • untagged: de vlan mag als untagged/ PVID gebruikt worden. Het PVID moet wel gezet zijn op het vorige menu.

TIP: als je dus een router wilt gebruiken die geen VLANs support op de WAN port zet je de port van de switch die naar de WAN port van de router gaat hier op “untagged” en de PVID op het port menu op VLAN 300. Zie ook hieronder.

 

Eigen router zonder VLAN support

 

Mocht je dus een eigen router willen aansluiten die geen VLAN support heeft dan kan dat via een managed switch:

  1. Configureer de switch zodat die VLAN300 kent (VLAN menu)

  2. Configureer de switch als volgt voor de WAN verbinding:

    • Port instellingen: voor de poort naar de media converter/ ONT:

      • PVID is niet relevant (tenzij je de web interface van de ONT wilt benaderen, maar dat is een wat complexer verhaal). Kies een willekeurige waarde.

      • Accept frame type “ALL”

      • Ingress check:enable

      • VLAN trunk: disable

    • VLAN port menu voor VLAN 300:

      • Zet TAGGED voor je WAN port naar de router.

  1. En voor de poort naar de WAN poort van je router:

    1. Stel VLAN 300 in als PVID op de poort naar de WAN poort van je router

    2. VLAN port menu: Stel de port in zodat alleen VLAN 300 op die port toegankelijk is voor untagged traffic. Andere VLANs hebben geen toegang nodig.

Je router zal nu WAN toegang hebben via het Odido netwerk. Stel je router in voor DHCP op de WAN port


15 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @louisL ,

Dit zal een hoop werk geweest zijn. Het resultaat is wel een mooi en duidelijk topic geworden.

Reputatie 7
Badge +5

+3 Mooie uitleg met voldoende diepte. Misschien interessant voor sommigen maar wel wat lang.

Kortste uitleg.

In een VLAN wordt er in ieder datapakketje een code(getal) toegevoegd dat in een router of switch er weer uitgehaald wordt.

Odido verstuurt zijn pakketjes naar de gebruikers met een code 300 en die moet een router of switch er weer afhalen om voor de gebruiker van nut te zijn.

Reputatie 6
Badge

@yalerta klopt: maar ik wilde ook duidelijk maken dat de VLANid niet in het IP-pakket zit (layer 3 MTU) maar in het ethernet frame (L2 MTU) en dus geen invloed heeft op de MTU die de gebruiker ziet, voor L3 maakt het niets uit.

Reputatie 7
Badge +5

@louisL 

Jammer genoeg gaan de meeste techneuten? de mist in met dergelijk soort uitleg, ik ben daaraan ook schuldig, we weten teveel en denken dat we het voor degenen waar we het aan vertellen nodig is om dat zo uitgebreid mogelijk te doen, terwijl die (meestal) alleen maar zijn Asus, TP-link of ander merk routert aan het werk wil zien en geen Cisco certificaat willen of nodig hebben 😁

Maar nogmaals +3 voor de mooie en uitgebreide uitleg en ga door met dit soort topics te plaatsen 🤓

Het is met een Mikrotik ook gelukt.


Je moet mogelijk een VLAN interface toevoegen om VLAN 300 daarop te stellen.

Vervolgens een DHCP verzoek uitsturen en de boel komt online.

Best prima.

Reputatie 6
Badge

Het is met een Mikrotik ook gelukt.


Je moet mogelijk een VLAN interface toevoegen om VLAN 300 daarop te stellen.

Vervolgens een DHCP verzoek uitsturen en de boel komt online.

Best prima.

Klopt, ik heb een tijd lang een Mikrotik CRS317 als router gebruikt. Een VLAN interface op VLAN300 met DHCP is alles wat je  nodig hebt. Ik heb nu een Unifi Edgerouter X in gebruik, daar werkt het ook perfect met een interface op VLAN300.

Bedankt! Ik heb dankzij deze post mijn opnsense werkend kunnen krijgen.
Nog een vraag over de VLAN300. Ik probeer een VPN gateway in te stellen. Maar dat zou dan de VLAN300 omzeilen. e.g. geen verbinding.
Hoe kan ik traffic over de VPN laten gaan en toch gebruik maken van de VLAN300?
Het zijn nu 2 verschillende interfaces.

Reputatie 6
Badge

zie https://forum.opnsense.org/index.php?topic=4979.0 de routing rules.  Ik heb even geen tijd om er in detail in te duiken. Misschien later even. Beschrijf trouwens je netwerk eens in een plaatje met wat je wilt bereiken. Welke adressen zitten waar en wat moet wel/niet gerouteerd worden

 

Reputatie 6
Badge

https://docs.opnsense.org/manual/how-tos/wireguard-selective-routing.html

nog een goede hint

 

Alvast erg bedankt voor je moeite om mee te kijken.
Mijn OPNsense router met VLAN 300 routed dus traffic naar Odido. (WAN gateway 1)
Maar op dezelfde router draait ook een VPN plugin (gateway 2). Ik dacht dat ik maar 1 gateway kan kiezen als WAN. Wanneer ik dan de VPN gateway selecteer, kan ik geen 300 tag laten toewijzen door OPNsense, dus heb ik geen verbinding.
Ik hoop dat mijn schema mijn vraag wat verduidelijkt.
 

 

Reputatie 6
Badge

Voor de VPN is Internet  is gewoon benaderbaar via de default gateway op VLAN300

Het idee is dat je ALLEEN de hosts die via de VPN moeten naar de VPN  (die je definieert in stap 7) routeert.  In stap 10 route je de hosts die access moeten hebben naar de  VPN via de VPN tunnel in plaats van via de default gateway op VLAN300

Voor de VPN is Internet  is gewoon benaderbaar via de default gateway op VLAN300

Het idee is dat je ALLEEN de hosts die via de VPN moeten naar de VPN  (die je definieert in stap 7) routeert.  In stap 10 route je de hosts die access moeten hebben naar de  VPN via de VPN tunnel in plaats van via de default gateway op VLAN300

Thx! Ik ga kijken of ik er uit kom.

Voor de VPN is Internet  is gewoon benaderbaar via de default gateway op VLAN300

Het idee is dat je ALLEEN de hosts die via de VPN moeten naar de VPN  (die je definieert in stap 7) routeert.  In stap 10 route je de hosts die access moeten hebben naar de  VPN via de VPN tunnel in plaats van via de default gateway op VLAN300

Het werkt! Ik heb nu een Wireguard VPN tunnel vanaf mijn OPNsense box naar NordVPN voor mijn Guest VLAN. Thx!👍

 

Reputatie 7
Badge +5

Het werkt! Ik heb nu een Wireguard VPN tunnel vanaf mijn OPNsense box naar NordVPN voor mijn Guest VLAN. Thx!👍

 

Is het niet leuker om een eigen VPN server op te zetten in Opnsense?

Een onafhankelijk verbinding maken zonder tussenkomst van derden 😁.

Op dit moment ben ik nog gebruiker van pfSense met een OpenVpn server.
Oriëntatie om te schakelen naar Opnsense ben ik mee bezig.

Van die VPN maakt ik bijna dagelijks gebruik om ff thuis bij mijn HomeAssistant aan te melden.

Het werkt! Ik heb nu een Wireguard VPN tunnel vanaf mijn OPNsense box naar NordVPN voor mijn Guest VLAN. Thx!👍

 

Is het niet leuker om een eigen VPN server op te zetten in Opnsense?

Een onafhankelijk verbinding maken zonder tussenkomst van derden 😁.

Op dit moment ben ik nog gebruiker van pfSense met een OpenVpn server.
Oriëntatie om te schakelen naar Opnsense ben ik mee bezig.

Van die VPN maakt ik bijna dagelijks gebruik om ff thuis bij mijn HomeAssistant aan te melden.

Ik gebruik Tailscale om toegang te krijgen tot mijn eigen netwerk.
De wireguard VPN tunnel naar NordVPN is bedoeld om de traffic vanaf mijn Guest LAN naar een NordVPN IP adres om te leiden, zodat mijn thuis- IP adres (lees: ik) niet gekoppeld wordt aan wat gasten op mijn wifi uitspoken.

Reageer