Eten moeten we allemaal. Soms weet je alleen niet wat je moet maken. Natuurlijk kan je alles wel ver vooruit plannen, but what’s the fun in that? Daarom vind je vanaf nu je inspiratie hier: in ‘Het Grote T-Mobile Receptenboek’, het (toekomstige) grootste receptenboek van Nederland! Het zou enorm leuk om deze samen op te stellen. Doe je ook mee?
Aangezien ik roots heb in Indonesië, lijkt het mij een goed idee om af te trappen met een gerecht uit Zuidoost-Azië. Een van mijn favorieten en vrij eenvoudig te maken. Witte rijst (grapje). Alle gekheid op een stokje, rijst koken is zo makkelijk nog niet. De beste tip die ik kan geven: gebruik een rijstkoker.
Dit gerecht zal bestaan uit meerdere recepten en voel je vrij het naar smaak aan te passen.
Belado van eieren
Daging Setan (duivelse runderlappen)
Abon Ajam (gerafelde kip)
Semoer Terong (smoor van aubergines)
Nasi Putih (witte rijst)
Hieronder vinden jullie de ingrediënten en hoe de gerechten klaar te maken zijn. Om ruimte te besparen heb ik de inhoud ‘verstopt’. Klik voor de beschrijving op: “Toon inhoud”.
Belado van eieren
Dit zijn de ingrediënten:
- 5 eieren
- 3 eetlepels ui, gesnipperd
- 2 tenen knoflook, gesnipperd
- 2 eetlepels tomatenpuree
- 1 theelepel sambal oelek
- Kokosmelk /santen (optioneel)
- Zout
- 2 eetlepels olie
Kook de eieren ongeveer 12 minuten, spoel ze in koud water (goed laten schrikken), en pel ze. Voeg de gesnipperde uien, de knoflook, de tomatenpuree, de sambal en wat zout samen. Bak dit goedje in de olie en bak de eieren even mee. Haal na 2-3 minuten de eieren eruit, snijd ze door en laat ze met de open kant naar beneden nog enkele minuten meebakken. Mocht je de kokosmelk willen toevoegen, doe dit dan wanneer je de doorgesneden eieren het laatste stukje mee bakt.
Daging Setan
- 3 eetlepels uien, gesnipperd
- 2 tenen knoflook, gesnipperd
- 1 theelepel witte suiker
- Zout
- 1 eetlepel mosterdpoeder
- 500 gram runderlapjes
- peper
- 4 eetlepels olie
- 2 eetlepels ketjap
- 2 eetlepels azijn
Wrijf de uien, de knoflook, de sambal met de suiker, wat zout en het mosterdpoeder tot een papje. Wrijf daarmee de runderlapjes (die tevoren met peper bestrooid zijn) in en laat ze minstens een uur marineren. Bak de lapjes in de olie. Maak de jus af met 2 dl water, de ketjap en de azijn en laat alles stoven tot het vlees gaar is.
Abon Ajam
Zet de kip op in een beetje water met zout en het stukje asem. Laat het vlees heel gaar worden. Haal het vlees van het bot en trek et met twee vorken tot rafels.
Wrijf de uien, de knoflook. de ketoembar, en de djinten met elkaar tot een brij. Laat hierin het vlees enkele uren marineren.
Bak de rafels kip in de olie, die niet te heet mag worden(!), knapperig bruin. Laat ze dan uitlekken en dien ze zo warm mogelijk op.
Semoer Terong
- 1 grote aubergine
- Zout
- 1 eetlepel uien, gesnipperd
- 2 eetlepels olie
- 1 dl bouillon of jus
- Ketjap
- Citroensap
Snijd de aubergine met schil en al in dikke plakken en bestrooi die met zout. Bak de uien met de sambal in de olie. Bak de plakken aubergine mee. Voeg er de bouillon, wat ketjap en citroensap bij en laat het gerecht nog even stoven.
Nasi Putih
- Witte rijst
Had je hier echt een andere tip verwacht? Koop een rijstkoker en kook je rijst.
We zijn enorm benieuwd welke recepten jullie toe gaan voegen en welke recepten jullie gaan uitproberen! Foto’s van het eindresultaat zijn natuurlijk ook meer dan welkom.
Voor nu zeg ik selamat makan, oftewel eet smakelijk!