Skip to main content

Goedemorgen, 

In mei heb ik een factuur gekregen met ongeveer 20 eur extra aan diensten die zijn afgenomen. 

Nou dacht ik gelijk dat klopt niet en gelijk gebeld met klantenservice van T-Mobile. 

Het blijkt dus dat er een dienst van subway surfers is afgenomen en daarvoor betaal ik. 

Ik een formulier invullen, na drie en een halve week blijkt dat er dus akkoord voor het spel gegeven is en de kosten mijn verantwoordelijkheid zijn. ik vraag me af hoe een kind van 3 jaar akkoord kan geven voor een spel dat niet eens op de telefoon staat en gespeeld word door middel van op de reclame te drukken. 

Nou zegt T-Mobile zelf dat zulke games vaak geniepig zijn, waarom werkt T mobile met zulke games? 

Hoe kan het dat T-Mobile zulke diensten door laat factureren of geen waarschuwing geeft na een week? 

Waarom is T-mobile wel coulant tegen bepaalde klanten en waarom niet tegen iedereen. 

Hoort dit niet op een bepaalde manier te stoppen, de provider hoort je ook te beschermen vind ik? 

 

Nou moet ik 45 eur extra betalen door een niet gedegen onderzoek van T-Mobile. 

 

Wie heeft hier nog meer ervaring mee?

Afgezien van het feit dat ik het er mee eens ben dat een geautomatiseerde melding van T-mobile over dit soort extra kosten inderdaad zou helpen om het ongemerkt voortslepen van dit soort ongemerkte onterechte kosten te voorkomen, wil ik de mensen in dit topic wijzen op het feit dat je hier een klacht over kunt plaatsen op klachtkompas, de website van de consumentenbond.

Ik zie dat 1play daar actief reageert, en zie daar veel mensen ongemerkt betaald hebben voor iets wat ze nooit gedownload/gebruikt hebben ook hun geld terug krijgen van 1play, dus misschien de moeite waard om daar een klacht te plaatsen als je wilt proberen je geld terug te krijgen: https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/1play/details?companyId=eb4a6d74-3578-4986-a952-7ff14b33c809

 


Nog steeds niet te begrijpen dat Tmobile dergelijke DIEFSTAL blijft faciliteren.

De onzin reden is dat men dit handhaaft om het klanten makkelijk te maken.


Ik heb er nooit last van gehad omdat ik gelijk alles heb geblokkeerd.

Fijn dat je de kennis en tijd hebt om dergelijke issues uit te vogelen en daarop actie kon ondernemen.

Helaas zijn er veel meer gebruikers waar een dergelijke kennis en besef ontbreekt en die zullen daar tegen in bescherming genomen moeten worden.

Dat beschermen is een stukje zorgplicht zoals @Pieter_B al aangaf in zijn reactie. Een aanmeldings SMS als extra controle is de kleinste stap die genomen kan worden om dat te bewerkstelligen.

 


Blij dat ik dit tegenkom, want ik vroeg mij al af hoe mijn zoon met Down dit voor elkaar had gekregen. Ik heb ook geen spelletje op mijn mobiel staan, het is ook niet terug te vinden in de play store en ik heb alles waar zonder extra pin/vingerafdruk/ww iets betaald zou moeten worden uitstaan. Bij playstore moet ik als ik iets aanschaf nog extra toestemming geven, wat mijn zoon dus absoluut niet zou kunnen.

Als hij al vele jaren zo af en toe op mijn mobiel even netflix zit te kijken (daarvoor heb ik ook ooit unlimmited aangeschaft)  en het is  nog nooit gebeurd, dan is het wel vreemd dat het nu wel ineens gebeurd.

 

Waar dit is gebeurd en hoe precies is mij nog steeds onduidelijk. Via de app kan ik dit alles niet blokkeren, de medewerkster die meekeek kreeg het ook niet voor elkaar. Dus hoop dat dit iig snel opgelost is.

 

Maar ik ben het eens dat dit soort dingen standaard op geblokkeerd zouden moeten staan. En niet andersom.


Hi @Xitro 

Je kan op deze pagina de online meldingsformulier invullen als je bent aangemeld met My T-Mobile en dan wordt er onderzoek gedaan naar de kosten. In dit topic kun je ook meer uitleg vinden over hoe je deze diensten kan blokkeren en zo extra kosten voorkomen. Ik hoop dat je zo verder komt! 

Zoals je kunt lezen zijn beide zaken al gebeurd: "T-Mobile doet het af als “Eigen verantwoordelijkheid". Te bizar voor woorden gewoon. Bizar dat deze opties ook niet simpelweg standaard uit staan met een grote waarschuwing als je ze wel aan wilt zetten.”.

We hebben er meer aan als dit gewoon standaard uitgezet gaat worden en de slachtoffers hun geld terug krijgen.


Je kunt vrijelijk een klacht plaatsen op klachtenkompas zonder lid te zijn. Bedrijven zijn niet verplicht te reageren, maar zoals gezegd lijkt 1play wel te reageren. Pas als er geen reactie komt of als je verdere stappen wilt nemen kun je daarvoor telefonisch contact op nemen met de consumentenbond voor verdere (juridische) hulp, of je daar lid voor moet zijn of of daar kosten aan verbonden zijn weet ik zo niet. Maar daar gewoon een klacht posten kun je dus gewoon doen, misschien de moeite waard om te proberen zonder dat dit heel veel inspanning kost. Je kunt dan gewoon je klacht typen met achterlaten van een e-mail adres en hoort dan vanzelf of er een reactie komt van iemand van 1play.


Afgezien van het feit dat ik het er mee eens ben dat een geautomatiseerde melding van T-mobile over dit soort extra kosten inderdaad zou helpen om het ongemerkt voortslepen van dit soort ongemerkte onterechte kosten te voorkomen, wil ik de mensen in dit topic wijzen op het feit dat je hier een klacht over kunt plaatsen op klachtkompas, de website van de consumentenbond.

Ik zie dat 1play daar actief reageert, en zie daar veel mensen ongemerkt betaald hebben voor iets wat ze nooit gedownload/gebruikt hebben ook hun geld terug krijgen van 1play, dus misschien de moeite waard om daar een klacht te plaatsen als je wilt proberen je geld terug te krijgen: https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/1play/details?companyId=eb4a6d74-3578-4986-a952-7ff14b33c809

 

Nog steeds de omgekeerde wereld.

Klachten over dergelijke afschrijvingen worden ook op dit forum (soms?) door Tmobile afgehandeld en afgeschreven bedragen terug gestort (na klachten hierover)

Zoals eerder gezegd, zolang Tmobile geen extra verificatie uitvoert bij het aangaan van dergelijke “diensten” is en blijft het een vorm van diefstal.

Het gedrag van de aanbiedende bedrijven zoals C.F.M. (Content For Mobile Ltd.) die ook geen melding verstrekken over het aangaan van “hun service” zijn zeer laakbaar handelen te verwijten en blijken alleen maar uit te zijn om op slinkse wijze zich jouw gelden toe te eigenen.


Hallo @Mamitami 

Je kunt dit meldingsformulier invullen als je het niet eens bent met de kosten.


  

@yalerta

Wat mij een beetje opvalt is, dat TM er dus geen melding uitstuurt als je dit soort abo’s afsluit. Je kan dus sluimerend lange tijd opgelicht worden voor honderden Euro’s, terwijl TM softwarematig heel eenvoudig dit bij aanvang al plat kan slaan.

In hun systeem komt de opdracht/aanvraag binnen dat dit moet worden opgevoerd op de TM rekening per week of maand, dat is, kan en MOET eigenlijk softwarematig een trigger zijn naar de accounthouders email. Al is het maar een reminder dat TM een signaal heeft ontvangen, dat je een abonnement hebt afgesloten voor iets wat betaald gaat worden via de TM factuur achteraf.

Dit gelijk melden heeft mij bijv. bij PayPal al tot 2 keer behoed voor ‘stilzwijgende contracten’, die ik gelijk toen ik de mail binnen kreeg ongedaan heb kunnen maken zonder schade. Dus het kan en bestaat wel, alleen is de vraag in hoe verre TM bereid is om hun klanten te beschermen voor dit soort praktijken.

TM weet dus alles vanaf het eerste moment dat deze opdracht vanuit een partij binnenkomt, dus hun kop in het zand steken is volgens mij niet erg klantvriendelijk.

Maar ik denk dat het toch een vorm van laksheid is richting de klant, dus eigenlijk ‘de zorg voor de klant’ is in deze gewoon ver te zoeken in mijn beleving.

Als ze het aan de voorkant goed aanpakken, dan heb je ook aan de achterkant veel minder nazorg TM.

Daarom sta ik ook wel achter de optie die @Gerrit078 aangaf, zet het default uit!

Tot zover maar even mijn klaagzang hier, eens kijken of het opgelost gaat worden.


Hallo @ABenES 

Bij dit soort abonnementen is het helaas zo dat drukken op de link al genoeg is om te abonneren.

Om dit in het vervolg te voorkomen wil ik je vragen om in de app bij meer onder blokkades deze 3 dingen to blokkeren :

 


@Shilka advies opgevolgd door een klacht te plaatsen op ‘klachtenkompas’, waardoor er binnen 24 uur al een refund gedaan gaat worden door de organisatie achter deze app.

 

 


Ik heb geen kinderen en tot mijn verbazing ook uit het niets een maand lang €5 per week betaald voor Subway surfers. Een spel waar ik tot voor heen nog nooit van gehoord heb en ook zeker niet mee akkoord ben gegaan om te betalen!

Echt een sneaky constructie. Tevens wat er los van staat, T-Mobile rekent ook bizar hoge kosten voor 0906 service nummers! 4x met de klantenservice van Ziggo gebeld, kosten: TACHTIG euro. Bizar!!


Hi @Xitro 

Je kan op deze pagina de online meldingsformulier invullen als je bent aangemeld met My T-Mobile en dan wordt er onderzoek gedaan naar de kosten. In dit topic kun je ook meer uitleg vinden over hoe je deze diensten kan blokkeren en zo extra kosten voorkomen. Ik hoop dat je zo verder komt! 

Zoals je kunt lezen zijn beide zaken al gebeurd: "T-Mobile doet het af als “Eigen verantwoordelijkheid". Te bizar voor woorden gewoon. Bizar dat deze opties ook niet simpelweg standaard uit staan met een grote waarschuwing als je ze wel aan wilt zetten.”.

We hebben er meer aan als dit gewoon standaard uitgezet gaat worden en de slachtoffers hun geld terug krijgen.

Lees mijn laatste reactie. Misschien heeft u er iets aan 👍🏻


En dat terwijl providers het eigenlijk ontzettend gemakkelijk kunnen oplossen door bij nieuwe abonnementen en verlengingen per default aankopen via je T-Mobile Factuur uit te schakelen. Wat de consument eenvoudigweg kan inschakelen via de My T-Mobile website.

Daarnaast zou het zelfs een stuk veiliger zijn als er op voorhand een pincode moet worden opgegeven om de betaling via T-Mobile factuur, te verifiëren waardoor het per ongeluk klikken op een banner, een kind die - zonder toestemming - aankopen wilt doen niet tot uiteindelijke problemen lijdt bij de consument.

Ik moet zeggen, ik ben blij dat ik op alle mobiele abonnementen hier in huis per definitie al aankopen via Google Play, Apple App Store of zelfs FTMSC etc. geblokkeerd heb. Maar eigenlijk zou dit gewoon standaard moeten zijn.

 

@eric  Via My T-Mobile kan het nog veel gemakkelijker. Voordeel is dat je dan ook meteen 090x nummers kunt blokkeren. Als je kinderen al laat spelen met een telefoon met daarin een abonnement kan je beter al sowieso al die betaalzooi op voorhand uitschakelen. 

 

Ben blij dat wij hier altijd gewoon een oude smartphone hebben gegeven zonder ook maar één sim-kaart. Nu ook de jongste (10) die af en toe Roblox doet op een smartphone, maar dat dan natuurlijk wel op een smartphone zonder simkaart.


Dit gebeurd op regelmatige schaal, is gewoon diefstal en opvallend vaak bij klanten van T-Mobile, zie dit artikel

 

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5168171/t-mobile-gamcraze-izeplay-telefoon-abonnement-klacht


Zeker blijft het een verantwoordelijkheid van een abbonement houder. Denk dat je me verhaal uit zijn verband. Heb zelf nog nooit iets te maken gehad met zulk gevallen. Als een provider weet dat zoiets geniepig kan gebeuren en ze zien dat er een dienst staat en het gebeurt dus vaker op internet te zien. Dat kan je ook als volwassenen gebeuren, zou het een service van T-Mobile zijn om je er mogelijk voor te waarschuwen. Zij zien dat er dus wekelijks een bedrag van 5 euro word gefactureerd. Ik wist het niet totdat ik me factuur kreeg omdat ik zelf nooit had geweten dat je een dienst kunt afnemen door op een reclame te drukken en zo akkoord gaat met de voorwaarden.

 

Dan vind ik dat een bedrijf als T-Mobile daar veel beter voor kan waarschuwen. 

Ook vraag ik me af hoe zij zo een onderzoek uitvoeren en hoe de een het wel vergoed krijgt en de ander niet. Een ieder heeft akkoord gegeven anders kan een dienst geen 5 euro factureren. 

Maar bedankt voor je reactie uiteraard is alles door T-Mobile wel geblokkeerd dat is wat ze gelukkig nog wel konden doen. 

 

 

 


Nou, de afgelopen rekening van mijn dochter haar abo was opvallend hoger dan het standaard bedrag.

Wat bleek, de beruchte “Subway Surfer” was ook opgedoken op de rekening, dus elke week €5,-.

Alleen heeft mijn dochter .. bijna 19 .. veel apps, maar deze staat niet eens op haar telefoon. Heeft ook nergens haar nummer achtergelaten of akkoord voor gegeven.

Ook eens even de vorige maand er bij gepakt, maar was blijkbaar al begonnen rond 20-08-2022 met een eerste €5,- afschrijving.

Is het voldoende om een blokkade aan te brengen, waardoor ze dus niet meer kunnen innen via de telefoon rekening .. dus ik verbied meerdere afschrijvingen?

Wel opvallend dat een account houder geen mail krijgt vanuit TM als er bijv. een soort van abo toestemming heeft gekregen om een vergoeding op de rekening te mogen zetten. Dit is software technisch perfect te ondervangen, zoals bijv. bij PayPal het geval is.

Zodra je daar ook maar enige vorm van een abo linkt aan je PayPal account, gaat er per omgaande een mail uit vanuit PayPal met een melding dat een derde partij geld gaat afschrijven.

Met een paar eenvoudige muisklikken is dit dan ook gelijk ongedaan te maken, dus geen verrassingen achteraf .. zoals nu wel bij TM.

ben benieuwd of ik nog meer acties moet uitzetten, maar ga alvast in overleg met de juridische afdeling hier.

EDIT

Blijkbaar is de TM blokkade niet voldoende om di te stoppen, moet de volgende stap nog uitvoeren op www.payinfo.nl

EDIT #2:

Afgemeld .. kijken of ze zich houden aan wat ik heb doorgegeven …

 


Yalerta, dat ben ik zeker met je eens, ik ben zelf ook helemaal geen voorstander van dit soort dingen, daarom staat dit voor het hele gezin hier ook geblokkeerd. Maar als het kwaad al geschied is wou ik toch even aangeven dat het nog een optie is die benut zou kunnen worden als je je geld al kwijt bent.


Schandelijk dat TM (T-Mobile) aan deze frauduleuze handelingen van Subway Surfer nog steeds haar medewerking verleent. Enkele maanden geleden precies hetzelfde meegemaakt. Weliswaar met veel moeite van TM een creditnota gekregen voor die ten onrechte in rekening gebrachte 5 euro (constateerde het gelukkig heel snel), maar TM probeert mij er nog steeds van te overtuigen dat ik met die betaling zou hebben ingestemd. Echter zonder met concrete bewijzen te komen. Voordat die 5 euro in rekening werd gebracht kende ik Subway surfer en payinfo totaal niet. Had er zelfs nog nooit van gehoord. Laat staan dat ik bij Subway surfer een abonnement zou hebben afgesloten. Op het moment dat ik dat zou hebben afgesloten zat ik zelfs in Zuid-Frankrijk en was ik aan het autorijden, terwijl op dat moment via een IP-adres in Nederland het abonnement zou zijn afgesloten!! Heb dus ook nergens mee ingestemd en nergens toestemming voor verleend. Kreeg alleen plotseling een sms-je dat er 5 euro aan extra kosten bij mij in rekening werd gebracht. Heb dit sms-je (zonder ergens op te klikken) meteen verwijderd, omdat ik dacht dat dit spam was. Totdat ik 's-avonds in mijn T-mobile-app zag dat er inderdaad 5 euro aan extra kosten bij mij in rekening was gebracht. Ben toen gaan googelen en kreeg een hoop ellende op het scherm van mensen die hetzelfde was overkomen en dat dit al een tijdje gaande is. Maar gelukkig heb ik daardoor wel meteen ‘mijn abonnement` (???) middels payinfo kunnen stoppen en alle betalingen via t-Mobile geblokkeerd (erg vreemd trouwens dat dit standaard niet op `uit` staat) en zo mij schade kunnen beperken.

Schandelijk dat TM nog steeds geen einde heeft gemaakt aan die frauduleuze praktijken van Subway Surfer, terwijl nog steeds veel klanten van TM hierdoor worden benadeeld!!

A.u.b. TM doe hier snel wat aan en blijf niet steeds je eigen klanten de schuld in de schoenen te schuiven terwijl Subway Surfer hier kennelijk wel bij vaart. Geloof je klanten eens, ga er eens vanuit dat je klanten geen onzin vertellen, maar dat er echt sprake is van fraude door Subway Surfer.
Door bewust niets te (blijven) doen is TM strafrechtelijk zelfs medeplichtig aan deze frauduleuze handelingen !! 

A.u.b. TM, KOM SNEL IN ACTIE !!!!!  en laat snel iets van je horen hoe je dit nu gaat aanpakken.

Alvast bedankt namens heel veel T-Mobile klanten.


Afgezien van het feit dat ik het er mee eens ben dat een geautomatiseerde melding van T-mobile over dit soort extra kosten inderdaad zou helpen om het ongemerkt voortslepen van dit soort ongemerkte onterechte kosten te voorkomen, wil ik de mensen in dit topic wijzen op het feit dat je hier een klacht over kunt plaatsen op klachtkompas, de website van de consumentenbond.

Ik zie dat 1play daar actief reageert, en zie daar veel mensen ongemerkt betaald hebben voor iets wat ze nooit gedownload/gebruikt hebben ook hun geld terug krijgen van 1play, dus misschien de moeite waard om daar een klacht te plaatsen als je wilt proberen je geld terug te krijgen: https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/1play/details?companyId=eb4a6d74-3578-4986-a952-7ff14b33c809

 

Bedankt Shilka voor deze tip. Weet je misschien ook of je voor het in behandeling nemen van de klacht ook lid moet zijn van de consumentenbond?

Overigens vind ik ook nog steeds dat T-Mobile zelf in actie moet komen om dit probleem eindelijk eens op te lossen. Zou niet nodig moeten zijn om daarmee (steeds) de consumentenbond (onnodig) op te zadelen.


Hallo allemaal!

  • Ik wil niet meer betalen via mijn factuur, hoe kan ik dit uitzetten?

  • Je kunt de optie blokkeren in My T-Mobile. Als je niet op deze manier wilt betalen, zet dan het bolletje bij Aankopen in App Store op 'Blokkeren'.

    BLOKKADE INSTELLEN 

     


 


Goedendag, 

Ik heb nu precies hetzelfde probleem.

Ik ben er gisteren achter gekomen dat ik stond aangemeld voor een spel met wekelijkse afschrijving. Helaas nu 25eu Extra kosten.

Hier heb ik mij ook nooit voor aangemeld. Ik lees echter in de reacties dat als je alleen al op een reclame per ongeluk klikt dit activeert. 

Belachelijke gang van zaken.

Alles ondertussen hiervan geblokkeerd en afgemeld.

Graag hoor ik of ik deze kosten nog terug kan draaien? 

Iemand ervaring?

 

Behalve dat ik het formulier van tmobile heb ingevuld, heb ik ook de helpdesk gemaild van de site waar het spel/abonnement van is en zij hebben ondertussen gereageerd dat ze kunnen zien dat de dienst niet door mij actief is gebruikt waardoor ik mijn geld nu terug gestort ga krijgen.

Dus tip voor wie dit leest, niet alleen maar naar tmobile stappen die waarschijnlijk gaan zeggen dat het onder de eigen verantwoordelijkheid valt 👍🏻


Hallo allemaal!

  • Ik wil niet meer betalen via mijn factuur, hoe kan ik dit uitzetten?

  • Je kunt de optie blokkeren in My T-Mobile. Als je niet op deze manier wilt betalen, zet dan het bolletje bij Aankopen in App Store op 'Blokkeren'.

    BLOKKADE INSTELLEN

  •  


 

@Cris Tien: Nu ik heb zelf ervaren hoe makkelijk men mij zonder mijn toestemming via de zgn `service` geld afhandig kan maken, zou ik alles blokkeren onder `Betalen via je T-Mobile factuur`!!


Voorkomen blijft natuurlijk beter dan genezen, maar erg fijn om te horen dat het gewerkt heeft!


Hallo allemaal!

  • Ik wil niet meer betalen via mijn factuur, hoe kan ik dit uitzetten?

  • Je kunt de optie blokkeren in My T-Mobile. Als je niet op deze manier wilt betalen, zet dan het bolletje bij Aankopen in App Store op 'Blokkeren'.

    BLOKKADE INSTELLEN

  •  


 

@Cris Tien: Nu ik heb zelf ervaren hoe makkelijk men mij zonder mijn toestemming via de zgn `service` geld afhandig kan maken, zou ik alles blokkeren onder `Betalen via je T-Mobile factuur`!!

Ik heb er nooit last van gehad omdat ik gelijk alles heb geblokkeerd.


Reageer