Skip to main content

Ervaar je problemen met je internetverbinding? Dan is dit topic dé wegwijzer naar de oorzaak en oplossing! 

 

Met vijf simpele checks kom je erachter wat er aan de hand is. Heb je alleen problemen met je wifi, kijk dan bij: ons grote wifitopic.

 

1: Check de kabels

Als eerste lopen we de bekabeling na. Zitten de kabels bij het modem en eventueel de media Converter er goed ingedrukt? Twijfel je of de bekabeling nog wel in de goede poort zit en je maakt gebruik van DSL, bekijk dan de installatievideo.

2: Haal het modem (en eventueel de mediaconverter) van de stroom

Vele problemen worden verholpen door het modem voor korte tijd van de stroom te halen:

  1. Haal de stroomstekker uit het stopcontact en de kabels uit LAN 1-4 uit het modem.

  2. Haal de strromstekker en de UTP-kabel (internetkabel) uit de Media Converter.

  3. Wacht minstens 10 seconden, voordat je de stroomstekkers weer in het stopcontact steekt. Wacht tot het modem en de mediaconverter volledig is opgestart (ongeveer 3 minuten).

  4. Verbind het modem weer met de mediaconverter door de UTP-kabel (internetkabel) aan te sluiten.

  5. Steek de kabels bij poort 1 of 2 (internet) en 3 of 4 (TV) terug in het modem. (Bij Zyxel maken de poorten niet uit)

3: De schakelaars op de mediaconverter

 Op de mediaconverter zitten schakelaars, de zogenoemde dipswitches. Er zijn twee combinaties die je kunt gebruiken. Schakel kanaal 1 en 6 ‘on’ en de andere kanalen ‘off'. Je kunt ook kanalen 3 en 4 ‘on’ schakelen en de rest ‘off'. Herstart de mediaconverter opnieuw, terwijl de UTP (internetkabel) los is.  In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken: 

 

4: Fabrieksreset modem

In sommige gevallen is een Factory Reset van het modem nodig om de verbinding te herstellen. Je kunt met een paperclip of tandenstoker het knopje ‘Factory Reset’ op het modem indrukken. Let op: hierdoor worden mogelijk instellingen van het modem aangepast. In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken: 

 

5: Check het storingstopic

Gaat het om een lokaal probleem, dan plaatsen we een melding in Mijn Odido. Log in en ga naar de optie ´Actuele storingen´. 

  

 

 

Werkt het internet weer, maar is er nog een ander probleem? Dan helpt onderstaand stappenplan je verder:
Wifi | Volg deze stappen voor een snelle en stabiele wifi-verbinding.
Wegvallend internet | Volg deze stappen als de verbinding niet stabiel is.
Traag internet | Volg de stappen om de juiste snelheid te verkrijgen.
Televisie | Volg de stappen uit de video om het tv-beeld weer terug te krijgen.
Telefonie | Volg deze stappen om je vaste telefoon weer aan de praat te krijgen.

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Maak dan een topic aan of laat het hieronder weten, dan helpt de Community je graag verder!

Hoi @plofkonijn, ik heb het direct voor je nagekeken! Inmiddels is er al een monteur aangestuurd en is de afspraak ingepland voor morgen. Om je uit de brand te helpen kun je gratis gebruik maken van internet via ons 4G netwerk. Dit is mogelijk als je een Odido/Ben simkaart hebt. Natuurlijk heb je niet alleen internet op je mobiele telefoon nodig. Geen nood! Stel je telefoon in als hotspot om een wifi-netwerk te maken voor je laptop en andere apparaten. Op onze website kun je de stappen vinden om jouw telefoon als hotspot in te stellen: https://www.odido.nl/toestelhulp. Laat je me weten of je een van deze simkaarten hebt? Dan stuur ik meteen een vouchercode op voor onbeperkt internet! Groetjes, Ishana


Hallo,

Sinds kort ben ik overgestapt op odido glas vast internet (400mb) in Ede. Snelheid is goed. Echter hebben we telkens periodes waar het internet erg traag / niet werkt (websites laden duurt tussen 10sec - 10 minuten of stop met laden).

 

Ik blijk niet de enige te zijn hier in de buurt die dit probleem heeft met odido glas, heb al meerdere mensen in de buurt hier over gehoord. Zelf al wat testen en resets gedaan, maar ook met maar 1 computer direct aan router geen verbetering.

 

Tijdens de perioden dat ik problemen heb lijkt de snelheid nog wel goed (als ik er tussendoor kom!). Audio gesprekken doen het vaak ook nog wel goed. Maar vooral dingen die een nieuwe verbinding maken zijn een probleem. Het doet me denken aan de tijd waar we met meerdere mensen een verbinding plat legden door de hardware te overspoelen met torrent packages. De snelheid is er dan nog wel, maar nieuwe verbindingen komen gewoon moeilijk tot stand omdat de hardware te veel connecties moet onderhouden.

 

Ik zie hier al een paar meer mensen het zelfde beschrijven, zelfs al 7 jaar geleden.

Heb net al gebeld met odido serivice desk, maar die gaf aan dat hij me niet goed verder kan helpen, en ook geen melding hiervan kan maken bij een technishe afdeling. En dat mijn beste hoop is op de community forum mijn vraag te stellen. Daar was ik nou niet echt heel blij mee. Maar.. ik snap vanaf de helpdesk deze opmerking wel (heb zelf ooit op op IT helpdesk gewerkt). Het is gewoon een lastig probleem om te de-buggen als het niet constant gebeurd.

 

Om een aantal datum+tijd perioden aan te geven waarbij het internet echt weer heel slecht was :
3-6-2024 van 19:20 tot ~20:00
4-6-2024 van 19:45 tot >20:00 (Was maar eten gaan maken gezien ik niet verder kon werken)

 

Ik hoop echt dat iemand wel serieus dit probleem bekijkt. Bij iemand in de buurt is hardware al vervangen zonder resultaat en denkt aan overstappen. Ik zit nog maar net bij Odido, maar ga ook weer overtappen als dit zo’n probleem is wat jaren gaat duren. Ik ben gewoon al een paar keer te laat geweest voor online zakelijk meetings, en schakel nu telkens over op 4G zodat ik gewoon goed kan werken als het weer slecht wordt.

 

 


Hi @AcE Kryst2, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor contact met ons opneemt. Ik ben meteen voor je gaan kijken en het eerste wat mij opvalt is dat je een eigen router/switch aangesloten hebt. Om dit uit te sluiten wil ik je graag vragen om je randapparatuur los te koppelen en om het dan een paar dagen aan te kijken. Ervaar je dan nog steeds issues, dan wil ik je vragen om een bekabelde pingtest.

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

Beste community,

 

Ik maak mij een beetje zorgen. Onlangs overgestapt (24-8) naar Odido en nu al problemen. Internet (en wifi) werkt over het algemeen, maar valt vaak weg. Vrijwel altijd in de avonduren (c.a. 20.00). Heel irritant wanneer op dat moment ook gelijk de tv eruit ligt, waardoor je hetzelfde programma opnieuw moet kijken omdat je bij sommige zenders niet kan doorspoelen. 

 

De router (zyxel t-54) staat bij ons hoog en is al opnieuw opgestart. Aan de wifi ligt het niet, de problemen ervaren we ook met bekabeld internet. We gebruiken overigens een telefoon stekker. 

Het valt op dat het internet lampje (wereldbol) vaak aan het knipperen is

Doen we nu goed aan om bij Odido te blijven en de problemen op te lossen... Of is het beter om snel over te stappen aangezien er veel problemen spelen m.b.t. het internet in de avonduren bij Odido? Van de 2 avonden ging het 2x verkeerd. Toeval of ligt er toch iets bij ons dat niet goed zit?


Er is ook een TV storing in Dordrecht

 


Nog steeds internet storing hier in Heerenveen.


Hallo @db87 

Er is op dit moment een storing in Heerenveen.

https://community.odido.nl/algemeen-490/is-er-een-storing-bij-internet-tv-van-odido-284385


Internet werkt weer.


Sinds 2 september heb ik Odido internet (glasvezel), nu al dagenlang geen internet sinds 26 september. Vandaag (30ste) gebeld over de status, helaas is de ticket nog steeds niet opgepakt. 

Ik woon in Den Haag, zuid-oostelijke kant. Maak me erg zorgen of dit normaal is voor ze gezien ik een grote privé gebruiker ben én nog eens thuiswerk.


er is ook een probleem met het thuisinternet in Den Haag in de Zeestraat sinds enkele dagen, het Internet is erg onstabiel en verdwijnt elke 10-15 minuten. Te oordelen naar het aantal storingen in het land, kan er nog een in Den Haag zijn.


Bij internet nog steeds rood branden knipperen. De rest zijn groen. 


Zie je dat? Dat heb ik geen internet. De rest zijn groen


Hi @sasha.chavez1977, bedankt voor je melding! Ik zie hier dat het gaat om een nieuwe lijn. Als ik zo kijk lijkt het alsof je zelf de installatie hebt gedaan. Dit is met jouw aansluiting niet de bedoeling. Ook is je lijn nog niet actief, deze staat door de netwerkbeheerder Open Dutch Fiber gepland voor 23-10-2024. Vanaf dat moment is de lijn actief. Wil je dat Guidion niet langskomt voor de installatie? Dan zal je de garantie op de verbinding verliezen. Als de lijn actief is, krijg je van Guidion bericht om een afspraak te maken. Mijn vraag aan jou is om deze afspraak wel te maken. Momenteel betaal je nog niet voor dit abonnement. Dit zal starten vanaf het moment dat het modem online is!


Zouden jullie op mijne internet en tv bezig houden. Gisteren heb ik Odido gebeld. Zouden jullie mijn begeleider bellen. Wij hebben het niet gehoord. En oude klantnummer EYI79571 dat klopt niet met de bedrag. Ik heb vanaf 9 oktober de apparatuur geretourneerd en heb net nieuwe klantnummer PRU14440, dat heb ik zelf geïnstalleerd en tv doet ook niet meer. Want die installatie partner Guidion doet het met telefoon, maar niet op laptop of iPad voor installeren. Daar vertrouw ik het niet. 


Reageer