Skip to main content
Dit topic is aangemaakt door Jeroen06 en is overgenomen van het vorige Thuis Forum.



Ik wil mogelijk een T-Mobile Thuis 80Mb pakket afsluiten, alleen vroeg ik mij af of het mogelijk is om een eigen modem te gebruiken? Dus in plaats van de Huawei HG659, voor mij is eigenlijk alleen Internet van belang dus dat mogelijk TV & Telefonie niet via een eigen modem werkt zou voor mij niet zoveel uitmaken.



Misschien is er iemand die (technische) informatie heeft over hoe de T-Mobile VDSL verbinding wordt opgezet, dus welke VLAN's voor Internet & TV gebruikt worden, en of er via bijvoorbeeld een PPPoE (met gebruikersnaam + password) een verbinding wordt opgezet, of via IPoE (DHCP) of toch nog op een andere wijze?
@tmoesel @jibbewillem



Is het mogelijk dat één van jullie een kleine handleiding of stappenplan maakt van wat jullie hebben gedaan om de boel aan de praat te krijgen met jullie FRITZ box? Ik ben ook erg geïnteresseerd in het gebruiken van een FRITZ box omdat ik de gratis Huawei zwaar onder de maat vindt presteren in vergelijking met wat ik bij mijn vorige provider had.
Fritz updaten en kiezen voor T Mobile thuis als provider. met dank aan @jibbewillem
@daviddam De uitgebreide handleiding komt eraan! Maar in het kort in het inderdaad wat Hidden zegt. Fritzbox OS updaten naar de meest recente versie en na een fabrieksreset kiezen voor "internet provider" T-Mobile Thuis.
@Hidden.nld @jibbewillem bedankt heren. Als ik het goed begrijp heeft Fritz dus zelf nu een soort preconfig voor T-Mobile waardoor je de instellingen niet meer zelf hoeft te doen. Werkt dat zoal voor TV als internet?
Correct, de instellingen zijn in samenwerking met AVM gemaakt en staat sinds kort in het lijstje pre configured providers. Dit werkt voor tv en internet. Telefonie voor alsnog niet. Ik gebruik zelf de Fritzbox 5490 icm glasvezel, maar de 7490 of de nieuwste 7590 zijn voor DSL de beste optie.
Het configureren van een eigen modem is niet heel moeilijk of hogere wiskunde. Als je dit voor het eerst doet, is het wel zinvol om vooraf in te lezen. Vanmiddag een Fritz!Box (model 7360 v2) mogen aansluiten in plaats van standaard modem; alleen internet (dus geen TV of telefonie). Dat was een kwestie van VPI/VCI en VLAN invullen en klaar.



Beetje jammer dat er geen IPv6 is. Heb een 6rd tunneltje ingesteld; niet de beste oplossing maar het werkt wel. De voorgeconfigureerde providers bij dit modem heeft geen T-Mobile Thuis er tussen staan, zit op meest recente OS (06.85) - zie bijlage. Wellicht is dat afhankelijk van het model?



Ik bouw normaal zelf mijn modems/routers, maar dat was in deze situatie niet wenselijk vanwege een wat beperkter budget. Indien je niet zit te wachten op CLI configuratie of behoefte hebt aan een webinterface zou je eens kunnen kijken naar OPNsense. Mocht je het als modem willen inzetten dien je natuurlijk wel een device te hebben die xDSL ondersteund.



Volgend weekend kan ik waarschijnlijk even spelen met een andere verbinding die wel IPTV en VOIP nodig heeft, zal erna even een how-to in elkaar flansen hoe dat werkt met VLANning etcetera.



EDIT: heeft T-Mobile ook een statuspagina in plaats van een forumdraadje dat manueel bijgewerkt moet worden om te zien of er bekende storingen zijn?
De 7360 is al een oud model, toch? Ik zie hem niet tussen het lijstje staan van modellen die een update hebben gekregen naar Fritz OS 7. Deze update bevat tevens het profiel voor T-Mobile Thuis.
Ik ervaar toch wel problemen met mijn Huawei router (de stroom moest er regelmatig af) dus ben ik overgestapt naar een Fritz!Box 7590. Mede doordat ik had begrepen dat er nu een T-Mobile Thuis profiel was voor internet en TV.

Echter, na de FB7590 te hebben geinstalleerd werkte dit profiel niet voor mij. Reden is hoogstwaarschijnlijk dat ik een glasvezel verbinding heb. Fritz!OS 7.01 (en 7.10) bieden we de optie om een externe modem als bron aan te geven maar dat mocht in mijn geval niet baten. Dus nu heb ik alleen internet, wat voor nu goed genoeg is dankzij de AppleTV en beter omdat ik ook de Fritz 1750E repeaters heb zodat ik nu overal een Mesh netwerk heb.



Ik ben nu in contact met de AVM helpdesk om te kijken waar dit aan kan liggen. Als men hier nog andere ingangen heeft hou ik me overigens aanbevolen maar tot nu toe oogt de klantenservice kundig.



Maar, de klantenservice gaf ook aan dat bellen in principe mogelijk zou moeten zijn, mits ze de instellingen weten. Hier de mail van AVM support daarover:



ik zie dan ook dat voor VOIP nog geen profiel voor T-Mobile Thuis voorhanden is.

Ik heb nog een informatie of dit met een komenden update gaat gebeuren, maar als je alle informatie ontvangt, dus Gebruikersnaam, Wachtwoord, RegistrarRegistrar en Proxy server, dan kan je deze onder Andere Provider invoeren.



Hier moet je navragen of zij jou de nodige informatie verlenen.

Dan kan je via de FRITZ!Box bellen, ook al is deze met een FTTH modem verbonden.




Wat ik me dus afvroeg is of we die gegevens kunnen achterhalen? Wellicht moeten we T-Mobile direct in contact brengen met AVM om dit te realiseren want ik meen dat T-Mob liever niet de username & ww info deelt. Iemand enig idee waar we hiervoor bij T-Mobile moeten zijn?
Ik heb gereageerd op je privébericht over de problemen met het profiel.



VoIP gaat T-Mobile niet ondersteunen. AVM is inderdaad erg meegaand, maar T-Mobile beschouwd het als een "veiligheidsrisico". Hier ben ik op uitgevochten...



Er zijn wel een aantal topics die beschrijven hoe je de VoIP gegevens achterhaald. Hier kom ik even op terug, de zoekfunctie van het forum is stuk.
Ik heb net reactie van AVM gekregen. Zij zeggen dat het wel zou moeten werken:



Een VLAN kan je alleen instellen als de FRITZ!Box met de DSL lijn verbonden is,



Jij hebt echter een glasvezel aansluiting en zodoende moet je hier het profiel T-Mobile Tuis selecteren en de optie internettoegang via een externe modem.

Sluit de FRITZ!Box via de WAN poort aan of met de LAN 1 poort.



Wil het niet meteen lukken, dan moet je de glasvezelmodem en de FRITZ!Box even stroomloos maken en nieuw opstarten.

Werkt het nu nog niet, dan de FRITZ!Box nog 1-3 keer herstarten en hierna zal alles keurig werken.



Heb je dit gedaan en het lukt nog niet en of je hebt nu wel internet maar geen IPTV, hoewel ik hier informatie heb, dat IPTV moet werken,

dan maak nieuwe supportgegevens van de FRITZ!Box en stuur mij deze op.



Vermeld mij dan ook nog de fabrikant en het model van je glasvezelmodem.




Vanavond ga ik hier maar eens mee verder. Met name LAN1 vs WAN kan soelaas bieden imho. De andere zaken (stroom eraf, herstarten) heb ik ook al gedaan, maar ga ik zeker nog een keer doen.
Dank en mooi dat T-Mobile zich aan de wet wil gaan houden 🙂 . Ik heb de publicatie wat beter gelezen. Ik denk dat jullie met een veel beter argument moeten komen dan 'hoe te interpreteren'. Het document is namelijk uitermate duidelijk, mogelijke m.u.v. het woord 'interface'. Als dat laatste zo is, dan is de Engelse versie wel duidelijk 'interface point'.



Maar nog duidelijker is de intentie van de wetgever: consumenten een keuzemogelijkheid geven en dat geldt dan natuurlijk voor alle apparatuur. De enige binding die ik nog mogelijk acht, is dat een aanbieder alleen service kan of wil verlenen op meegeleverde apparaten. Maar gezien het doel van de wet zou een keuze mogelijkheid uit bijvoorbeeld een vijftal ondersteunde apparaten niet misstaan.
Maar misschien kunnen vragen zoals de volgende met kennis van zaken beantwoord worden? Ik kreeg die vraag via tweakers.

"[............] Ik heb ook een 7490 maar krijg het niet voor elkaar bij T-mobile-thuis. Werkt het bij jou nog steeds met VLAN ID 300 en VPI 0 en VCI 34 nu het T-mobile-thuis is geworden? "



Bij mij werkt het nog steeds incl eigen Voip, maar ik heb VDSL 30/80. Dat is VDSL2 en die gebruikt VPI en VCI niet. Ik gebruik inderdaad VLAN ID 300.



Maar Tmobile zou dit soort informatie nu toch wel eens moeten bevestigen / beter beschrijven onder de bestaande wettelijke verplichting. Voor ADSL gelden andere waarden, is het niet zo Tmobile?



Mijn info:

Connection

82.457 kbit/s

28.638 kbit/s ...+

DSL active since:

4 days, 19 hours, 46 minutes

VDSL2 17a G.Vector (ITU G.993.5)
Is er al meer nieuws over eigen modem gebruik?



Ik heb nog eens gezocht, maar vooralsnog niets. Zodra er iets bekend wordt, zetten we het ook in deze thread/topic. :Lurk:
Is er al meer nieuws over eigen modem gebruik?
Inderdaad gebruik ik alleen VLAN 300 bij mijn Internet Only 80/30 VDSL. (Er is ook nog een VLAN 37 in het Vodafone modem voorzien, mogelijk voor andere DSL's of niet in gebruik?)

PPOE/PPOA kan ik niet goed beantwoorden, daarom zou ik zo graag de publicatie van Tmobile willen zien. Ik gok op Ethernet over Packet Transfer Mode (EoPTM), maar het tweakers forum is meer geëigend voor zo'n vraag. Ik kan het in ieder geval niet in mijn Fritz 7490 zien.


Iemand 🙂 heeft al eens zijn instellingen via een ander forum beschikbaar gesteld.



VLAN id voor internet access: 300

VPI: 0

VCI: 34



Voor VDSL hoef je niet altijd een inlognaam in te vullen, hetgeen bij ADSL wel moet.

Je zou hier mee kunnen testen. Kan geen kwaad. Ik ga dit waarschijnlijk ook proberen vanaf juli dit jaar als ik wil overstappen naar T-Mobile.



Echter, geen garantie dat het allemaal naar behoren werkt. De TV zal waarschijnlijk ook een vlan tag meekrijgen maar geen idee welke.


Iets verderop op dat forum staat een 'discussie' over VPI/VCI. Ik heb die niet nodig met mijn 80/30 VDSL.

zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/49898397#49898397

Zie ook https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/vlan-ids-voor-internet-tv-draytek-vigor-277360 voor een link naar TV en andere instellingen.




Okay dus met alleen de VLAN op 300 zou je gewoon vdsl kunnen hebben. Ppoe? of Ppoa?
Iets verderop op dat forum staat een 'discussie' over VPI/VCI. Ik heb die niet nodig met mijn 80/30 VDSL.

zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/49898397#49898397

Zie ook https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/vlan-ids-voor-internet-tv-draytek-vigor-277360 voor een link naar TV en andere instellingen.
Dit topic is aangemaakt door Jeroen06 en is overgenomen van het vorige Thuis Forum.



Ik wil mogelijk een T-Mobile Thuis 80Mb pakket afsluiten, alleen vroeg ik mij af of het mogelijk is om een eigen modem te gebruiken? Dus in plaats van de Huawei HG659, voor mij is eigenlijk alleen Internet van belang dus dat mogelijk TV & Telefonie niet via een eigen modem werkt zou voor mij niet zoveel uitmaken.

Misschien is er iemand die (technische) informatie heeft over hoe de T-Mobile VDSL verbinding wordt opgezet, dus welke VLAN's voor Internet & TV gebruikt worden, en of er via bijvoorbeeld een PPPoE (met gebruikersnaam + password) een verbinding wordt opgezet, of via IPoE (DHCP) of toch nog op een andere wijze?




Iemand 🙂 heeft al eens zijn instellingen via een ander forum beschikbaar gesteld.



VLAN id voor internet access: 300

VPI: 0

VCI: 34



Voor VDSL hoef je niet altijd een inlognaam in te vullen, hetgeen bij ADSL wel moet.

Je zou hier mee kunnen testen. Kan geen kwaad. Ik ga dit waarschijnlijk ook proberen vanaf juli dit jaar als ik wil overstappen naar T-Mobile.



Echter, geen garantie dat het allemaal naar behoren werkt. De TV zal waarschijnlijk ook een vlan tag meekrijgen maar geen idee welke.
Hoi Dick99999,



Ik ben samen met je benieuwd wat hier uit gaat komen, en in welke vorm. Zodra we meer weten hoor je van ons, maar zoals Gino al aangaf kan dit even duren.
Ik heb 40/4 abo. Net weer eens geprobeerd en nu heb ik wel een dsl verbinding maar geen internet. Instelling: vlan id 300 en bridged. Ik heb ooit dns ips van Google ingesteld.



Ik wacht maat een tijdje af wat er gebeurd.
Hey iedereen!



We zijn in gesprek met het Ministerie van Economische zaken hoe de wet in deze geïnterpreteerd dient te worden. Als wij informatie kunnen delen, zullen wij dat doen. Dit antwoord wordt niet op korte termijn verwacht.
Ja, je zou kunnen klagen. Maar ik denk dat je meer kans hebt als je een antwoord van Tmobile hebt en daaruit blijkt hoe zij met deze wet denken om te gaan.



Ik zit met spanning te wachten of ik de juiste instellingen gebruik. Mijn verbinding krijgt zo 1x per 2-4 dagen een nieuw (wel hetzelfde) IP adres omdat de DSL sync dan is weggevallen. Verder vind ik opmerkelijk dat mijn keuze in mijn modem/router voor een 'snelle' DSL-instelling beter werkt dan de keuze voor een 'stabielere' instelling.
Uit:



8. Inwerkingtreding



Dit besluit treedt in werking tegelijk met de wetswijziging. Er is afgeweken van het systeem van vaste verandermomenten omdat met dit besluit bindende Europese regelgeving wordt geïmplementeerd.




en uit:



5. Toezicht



De ACM houdt toezicht op de naleving van dit besluit (artikel 5 van dit besluit) door gebruik te maken van de reguliere handhavingsbevoegdheden op grond van de Telecommunicatiewet. Achtergrond hierbij is dat de transparantie- en toegangsverplichtingen in dit besluit sterk met elkaar samenhangen en doelstellingen dienen ten aanzien van marktwerking en eindgebruikersbelangen. Dit ligt op het terrein van de ACM.




maak ik op dat je nu kunt klagen bij de Autoriteit Consument en Markt https://www.acm.nl/

Zij kunnen ook een boete opleggen als ze overtreding van de wet constateren.
Bedoel je met 'dit' het onderstaande uit een afgesloten topic? Dat is inderdaad een gevolg van een EU-besluit en is nu een Nederlandse wet.

Dick99999 schreef


inderdaad
Dit is een EU-besluit.

Dit besluit geldt voor alle apparaten die je nodig hebt in de telecom. (dus ook je tv-decoder!!)


Bedoel je met 'dit' het onderstaande uit een afgesloten topic? Dat is inderdaad een gevolg van een EU-besluit en is nu een Nederlandse wet.



Vraag: Eigen modem/router mogelijkheid nu verplicht. Waar staan de specificaties?



Op 16 december is in het staatsblad gepubliceerd dat vrije keuze van een "eindapparaat" nu moet kunnen. zie https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524

Ook staat er:

Een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk publiceert de technische specificaties van de netwerkaansluitpunten op genoegzame wijze op de eigen internetpagina, voordat via deze netwerkaansluitpunten diensten aan het publiek beschikbaar worden gesteld.



Waar en wanneer gaat T-mobile thuis de specificaties publiceren?



Ik had gehoopt dat T-mobile thuis support op de vraag zou reageren. In plaats daarvan is het topic afgesloten. Maar ze hebben nu een 2-de kans!

Reageer