Beantwoord

traag tot geen internet in de avonduren

  • 13 December 2022
  • 65 reacties
  • 1606 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Top Poster
  • 18 reacties

Overdag ondervind ik geen problemen met het internet. Wanneer ik het internet in de avond uren gebruik, tussen 19:00 tot ergens in de nacht, heb ik regelmatig problemen met nieuwe verbindingen. Wanneer er een verbinding is, kan er een snelheid behaald worden tot de 90-95Mbps. In de avond uren kan er geen Speedtest gedaan worden, want dan is er geen verbinding mogelijk. Netflix en dergelijke doen het wel in de avond maar erg traag. Dit is zowel op WiFi als bedraad. We hebben de standaard modem, die is meegenomen met een verhuizing.

Het kastje van de glasvezel is al meerdere keren van het stroom gehaald en de modem ook. Dit heeft geen effect gehad.

Wanneer het internet erg traag is, kan er meer dan 30s gedaan worden over het tot stand brengen van een tcp verbinding met een ssl handshake met bepaalde websites. Tot zover ik weet is de snelheid wel prima zodra dit tot stand is gebracht.

 

Is hier iets over bekend in de regio Etten-Leur? Is er nog meer informatie nodig? Wij zien graag een oplossing? We betalen voor glasvezel maar kunnen hierdoor geen normaal gebruik van maken in de avonduren.

 

Alvast bedankt voor de reactie.

icon

Beste antwoord door Cal van Odido 14 December 2022, 10:06

Bekijk origineel

65 reacties

Reputatie 1

Hierbij nog een grafiek vanuit http://ping-test.net/, waarbij je kan zien dat de oranje grafiek met VPN is uitgevoerd, en de zwarte is zonder VPN uitgevoerd.

Reputatie 4

ouch T-mobile, dat krijg je als je alleen maar reseller bent en compleet afhankelijk van onderaanneemprutsers. Maar wel goed om te zien dat jullie niet moeilijk doen als iemand dan wegloopt.

Reputatie 1

Hoi @AnT12, het spijt mij heel erg dat wij dit nog niet voor je hebben weten op te lossen, dat had ik heel graag anders gezien! In ieder geval wil ik je hier ook niet in laten vastzitten. Omdat je wel internet overdag hebt, wil je dat ik het abonnement per direct voor je opzeg of heb je een overstapdatum naar een andere provider in zicht?

Ik zorg er graag voor dat dit heel goed voor je afgehandeld, afgesloten en rechtgezet wordt!

Wij hebben zojuist een overstap aangevraagd bij de nieuwe provider. Zij zullen de overstap regelen met jullie. Naar verwachting zullen we op 23 februari bij de nieuwe provider zijn aangesloten. Graag tot die tijd het abonnement nog laten lopen.

Reputatie 1

Zaterdag zal de KPN monteur langskomen om de glasvezel te inspecteren, van huis naar de wijkcentrale. We zullen zien of hier iets uit komt.

Reputatie 1

Hi Cal,

Zojuist ben ik tot de ontdekking gekomen dat het internet stabiel is wanneer ik gebruik maak van VPN. Zodra ik de VPN uit schakel, zijn de problemen weer aanwezig. Om dit in waardes uit te drukken, heb ik gebruik gemaakt van een site waarmee ik een bepaalde periode aantal game servers ping over de hele wereld. Een serie met pings heb ik uitgevoerd met VPN en een andere serie heb ik zonder VPN uitgevoerd. Je ziet duidelijk een verschil in de stabiliteit van de pings. 

https://gameserverping.com/snapshot/224feb962df8695cbd32 => zonder VPN

https://gameserverping.com/snapshot/e7af5d12ca9cf0f95acf => met VPN

Dit duidt duidelijk op een probleem met jullie router configuratie waarbij er waarschijnlijk een verkeerde routing wordt gedaan of iets dergelijks, waardoor de verbinding uitzonderlijk instabiel is in de avond. Gezien het via de VPN verbinding een uitstekende stabiele verbinding, kan ik niets anders doen dan vragen aan jullie om dit op te lossen.

Indien jullie dit niet binnen twee weken opgelost hebben, zien wij graag een vergoeding van alle dagen waarop wij geen gebruik hebben kunnen maken van het internet. Ook willen wij dan ook overstappen naar een andere provider en verwachten we dat dit kosteloos geregeld kan worden, zonder een opzegvergoeding of iets dergelijks.

Overdag ondervind ik geen problemen met het internet. Wanneer ik het internet in de avond uren gebruik, tussen 19:00 tot ergens in de nacht, heb ik regelmatig problemen met nieuwe verbindingen. Wanneer er een verbinding is, kan er een snelheid behaald worden tot de 90-95Mbps. In de avond uren kan er geen Speedtest gedaan worden, want dan is er geen verbinding mogelijk.

 

Hetzelfde probleem in de regio Dordrecht. Gisteravond weer enkele uren lang veel te trage downloadsnelheden op locatie Sterrenburg te Dordrecht, waar tenminste 750 Mbps geleverd zou moeten worden volgens contract. Onderstaande metingen zijn gedaan vanaf de router:

- 19:30 Download 163 Mbps. Zie https://librespeed.org/results/?id=07qj3o7
- 20:30 Download 98 Mbps. Zie https://librespeed.org/results/?id=0528e3b
- 21:30 Download 323 Mbps. Zie https://librespeed.org/results/?id=0fbp5jr
- 22:30 Download 706 Mbps. Zie https://librespeed.org/results/?id=0g5qqtz, dus bijna weer normaal

Daarvoor en daarna weer normaal (rond de 800 Mbps). Van mijn kant geen wijzigingen

De storing van gisteravond heb ik niet kunnen vinden op de storingspagina.

 

Reputatie 1

Hi Cal,

Ik heb je een prive bericht gestuurd met mijn gegevens.

Hopelijk kan dit probleem zsm opgelost worden.

Bij voorbaat dank!

Nog even terugkomend op mijn reactie gisteravond, om voorop te stellen: Niets ten nadele van @Cal en andere moderatoren hier die ook maar hun best doen en klanten proberen te helpen (en hier waarschijnlijk ook procedures voor hebben en daar van hun leidinggevenden niet van mogen afwijken). 

Rest van mijn (redelijk pittige) reactie blijf ik achter staan. Mijn geheugen liet me overigens wel in de steek: Het akkefietje waar ik op doelde stamt alweer uit 2019: https://tweakers.net/nieuws/159200/t-mobile-blijft-internet-via-duitsland-routeren-toezichthouder-bekijkt-situatie.html#:~:text=T%2DMobile%20blijft%20internet%20via%20Duitsland%20routeren%2C%20toezichthouder%20bekijkt%20situatie,-Door%20Julian%20Huijbregts&text=T%2DMobile%20is%20niet%20van,wordt%20toegevoegd%20aan%20specifieke%20routes.

 

Jammer genoeg is de keuze uit andere providers ook alweer kleiner geworden, want in navolging van KPN dat kleine en goede (onafhankelijke) providers opslokt, is T-mobile nu ook hetzelfde aan het doen met Tweak. Wellicht stemt dat mij ondertussen ook wat cynisch….. 

Want tech enthousiastelingen die bij een prima kleine provider altijd een goede verbinding hadden, vast IPv6, dual stack IPv6, etc. komen nu terecht bij een provider waar het netwerk rammelt en waar klanten kennelijk liever zo snel mogelijk weer weg gaan

Reputatie 1

Ik heb precies ditzelfde probleem. Is overstappen naar een andere provider de makkelijkste oplossing? Ik heb geen zin in dit soort drama.

Reputatie 1

Blijkbaar kan ik geen screenshots sturen via pm. Dus hierbij de screenshots.

Het eerste screenshot heb ik uit 3 pogingen hetzelfde resultaat gekregen. Tweede screenshot toont een overzicht van 2 verschillende speedtest pogingen die wel door zijn gekomen.

Ik heb overigens het gevoel dat we in cirkels gaan. Dit lijkt mij niet veel verschillend als de vorige lading screenshots die we hebben gestuurd. 

 

Reputatie 1

 

Reputatie 1

 

Reputatie 1

This is really ridiculous. I really cannot deal with not having internet for 2-3 hours every evening. This affects my work as well.

I please just beg you to cancel my subscription without a penality, since you are really not delivering working internet to me. Reminding you again that I'm within 14 days.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @AnT12, het spijt mij heel erg dat wij dit nog niet voor je hebben weten op te lossen, dat had ik heel graag anders gezien! In ieder geval wil ik je hier ook niet in laten vastzitten. Omdat je wel internet overdag hebt, wil je dat ik het abonnement per direct voor je opzeg of heb je een overstapdatum naar een andere provider in zicht?

Ik zorg er graag voor dat dit heel goed voor je afgehandeld, afgesloten en rechtgezet wordt!

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @AnT12,

Goed om te zien dat je op deze screenshots de juiste snelheden haalt! Lukt het je ook om een speedtest te doen zodra het internet wegvalt? Hiermee hopen we uit de meting te halen wat er gebeurd als je internet van mindere kwaliteit wordt.

In ieder geval heeft KPN NetwerkNL nog niet het onderzoek gesloten omdat de demping nog niet geheel op orde is. Dit zijn ze nog druk aan het onderzoeken en ik hoop dat wij je snel het ‘brand meester’ signaal kunnen geven!

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @AnT12, ik ben blij om te zien dat je twee uur geleden een afspraak met KPN NetwerkNL hebt gemaakt! Het kostte wat voeten in de aarde omdat KPN NetwerkNL nog steeds volhoudt dat ze het juiste nummer hadden, ik ben blij dat je inmiddels wel contact met ze hebt weten te leggen.

Ik kijk met veel vertrouwen uit naar je aanstaande afspraak met KPN NetwerkNL, ik ga voor je duimen! 👍

Reputatie 1

Spoke to KPN, since I'm in bedenktijd, they will be arranging the cancellation from Odido. Got a connection date of 20th March from KPN. Called Odido to confirm this, and also to confirm that there will be no penalties since this is in bedenktijd.

It's just hilarious to see that KPN could help me wayyyy faster with this.

To Odido: please just acknowledge your capacity issues, and work on fixing them. Also, monitor your own systems, and don't rely on customers complaining about issues. You should know it faster than customers that something is going wrong. Also, don't treat technically capable people as idiots. I know what I was talking about, and there's enough evidence on the forum for anyone to conclude that this issue of bad internet in the evening is because of capacity issues on YOUR network, so please don't blame your customers for it.

Reputatie 1

Hierbij nog wat screenshots met de slechte verbinding snelheden. Wat verwachten jullie en KPN hiermee te kunnen doen?

 


Speedtest via bedraad internet rond 20:09 ‘s avonds. Niet eens 25% van maximum snelheid 

 

Reputatie 1

Keep me posted @kalpik

Had the same issue today. I was not at home, but got notifications of internet being down. Checked my monitoring, and found the same again.

 

Can I please just get a cancellation since I am in the 14 day period (my connection started on 1st March). This is just a capacity problem on your network.

Reputatie 7
Badge +4

Ik zie inderdaad hun overstapaanvraag in ons systeem staan @AnT12! Hiermee kon ik meteen voor je in orde maken dat er geen afkoopsom in rekening wordt gebracht. Ik zal daarnaast op 23 februari een vergoeding voor je aanmaken voor de afgelopen periode. 

Hopelijk kan je bij je nieuwe provider zorgeloos genieten van je verbinding!

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @AnT12, fijn om te horen dat het Internet overdag weer werkt, ook voor de avond moet het snel opgelost worden! Ik ga meteen het onderzoek heropenen want dit moet gewoon snel opgelost worden. Ook zal ik je snelheidstesten toevoegen. Om het probleem veel sneller op te lossen zou het helpen om bekabelde snelheidstesten te hebben. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen?

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Alvast bedankt en ik ga ervoor zorgen dat er hard aan gewerkt wordt!

Reputatie 1

I have the same problem right now in Purmerend. Cannot browse, cannot stream.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @kalpik,  I cannot troubleshoot own equipment unfortunately. I am happy to start an investigation but during the investigation, I would like to ask you to connect only the Zyxel without your own peripherals. Please follow the tests in my previous comment with only the Zyxel connected. That way we can rule out the peripheral and see if it is down to our network yes or no. This could be many options and is very difficult for us to solve. 

Translated with DeepL.com (free version)

 

Reageer