Skip to main content

Wifi wordt steeds belangrijker in ons leven. We kunnen bijna niet meer zonder. Dan mag het natuurlijk niet traag zijn of zomaar wegvallen. Dit topic helpt je met vijf tips om jouw wifi supersnel en stabiel te krijgen! Kom je er niet uit met de checks en tips? Plaats gerust een berichtje in dit topic.

Video Instructie


Tip 1: Haal het modem van de stroom
 

Stap 1: Haal de stekker uit het stopcontact en wacht minimaal 10 seconden

Stap 2: Doe de stekker terug in het stopcontact

Stap 3: Wacht tot het modem weer is opgestart en klaar!
 

Heb je een Huawei modem of een Zyxel modem in combinatie met een Media Converter? Dan kan het helpen om ook de Media Converter van de stroom te halen.

Stap 1: Haal de internetkabel uit de Media Converter en haal 'm dan 10 seconden van de stroom

Stap 2: Sluit de kabel weer aan de stroom en wacht tot de Media Converter is opgestart

Stap 3: Verbind het modem weer met de Media Converter met de internetkabel

Media Converter

 

Heb je een Zyxel modem in combinatie met een Optical Network Terminal? Dan kan het helpen om ook de Optical Network Terminal van de stroom te halen.

Stap 1: Haal de internetkabel uit de Optical Network Terminal en haal 'm dan 10 seconden van de stroom

Stap 2: Sluit de kabel weer aan de stroom en wacht tot de Optical Network Terminal is opgestart

Stap 3: Verbind het modem weer met de Optical Network Terminal met de internetkabel​​​​

Optical Network Terminal

 

Tip 2: Plaats het modem op een centrale plaats
 

Stap 1: Verklein de afstand
Hoe groter de afstand tot het modem, hoe zwakker het wifisignaal. Zet je modem op de plek waar je wifi het meest gebruikt.

Stap 2: Zorg voor een goede plek 
Muren, plafonds, verdiepingen en meubels hebben invloed op het wifisignaal. Het wifisignaal komt helaas ook minder goed door in goed geïsoleerde huizen en dikke betonnen muren.

Stap 3: Hef wifiblokkades op 
De grootste verstoorders van wifi zijn water en metaal. Andere apparaten zoals magnetrons, DECT telefoons, babyfoons of alarmsensoren kunnen je wifisignaal ook verstoren. Zet daarom het modem op een plek zo veel mogelijk vrij van stoorzenders.

Stap 4: Antennes aandraaien en richten
Heeft het modem antennes? Controleer of de antennes goed vast zijn gedraaid. Richt de antennes in de goede richting. Plaats eentje omhoog en de andere plat.


Tip 3: Gebruik het beste netwerk
 

De meeste apparaten en modems zitten op dezelfde frequentie, namelijk 2.4 GHz. Het kan dus helpen om naar frequentie 5 GHz te wisselen. Dit heeft voor- en nadelen. Zo heeft 5 Ghz geen storing van andere apparatuur door een minder drukke frequentie. Daarentegen heeft 2.4 GHz een groter bereik en wordt het ondersteund door alle apparaten. Voor meer informatie over bandsteering op het Zyxel modem, zie Bandsteering op het Zyxel modem, hoe werkt het?

 

Stap 1: Ga naar de wifi-optie op het apparaat

​​​​Stap 2: Kies het netwerk dat eindigt op '5G'

Bij draadloze netwerken zie je twee opties die beginnen met TMNL-XXX of Odido-XXX.

​​​​​Stap 3: Selecteer 'Verbinden'

Stap 4: Voer de beveiligingscode in

Deze sticker vind je achterop het modem.

Stap 5: Selecteer nu 'OK' of 'Verbinden' 


Tip 4: Kanaal wijzigen
 

 Soms zijn er te veel draadloze verbindingen actief op hetzelfde wifikanaal. Dit kan ervoor zorgen dat het signaal wordt verstoord. De beste tip die we kunnen meegeven: zet jouw wifikanaal altijd op automatisch. Recent onderzoek heeft aangetoond dat dit het beste werkt. Mocht je echter toch graag scans willen doen, voer dan onderstaande stappen uit:

Stap 1: Wifikanaal scan
In Nederland kun je kiezen uit 13 kanalen. Controleer daarom eerst welk kanaal het minst druk is. Hiervoor kun je gebruikmaken van Wifi Analyzer apps op je smartphone of tablet. Deze apps laten je zien welke kanalen in de buurt van het modem druk bezet zijn en welke je eventueel een beter wifibereik kunnen bieden.

  • Voor Android klik hier
  • Voor Apple zijn er diverse apps te vinden in de App Store met dezelfde functionaliteit. Gebruik hiervoor de zoekterm 'Wifi Analyzer' 

 Tip! Gebruik de app in de avond, dit is de drukste periode.

 

Stap 2: Pas het wifikanaal aan
Als je weet welk kanaal het beste bij jou thuis past, kun je je wifikanaal aanpassen. Het wifikanaal aanpassen kun je heel eenvoudig zelf in Mijn Odido regelen. 


Inloggen op het modem om je wifikanaal aan te passen kan ook, klik hieronder op de handleiding voor het modem dat jij thuis hebt.

Zyxel - Kanaal aanpassen
Huawei - Kanaal aanpassen
Draytek 2132 - Kanaal aanpassen
Draytek 2130 - Kanaal aanpassen
 

Tip! Probeer het nieuwe kanaal in de avond uit. Dit is de drukste periode. Test gedurende enkele uren.

 


Tip 5: Installeer zelf de Odido versterker (Wifi Plus) opnieuw
 

Stap 1: Wifiversterker installeren
Alles wat je nodig hebt zit in het installatiepakket van de wifiversterker. Je kunt de versterker op 2 manieren installeren: draadloos of bekabeld. Bekabeld levert het beste resultaat op voor je wifi. Heb je geen wifiversterker, lees dan snel meer over Wifi Plus: Alles over Wifi Plus

Stap 2: Kies de juiste netwerknaam
Om gebruik te maken van de wifiversterker maak je verbinding met het netwerk dat eindigt op “_EXT”, bijvoorbeeld TMO-NL12345_EXT

Stap 3: Kies de beste plek en afstelling
​​​​​
De plek waar je de wifiversterker neerzet is erg belangrijk voor een goede verbinding. Volg deze checklist voor het kiezen van de beste plek:

  1. Plaats de wifiversterker halverwege het modem en je wifi-apparaten waarvoor je het draadloze netwerk vergroot.
  2. Kan je kiezen of je de versterker draadloos of bekabeld installeert? Bekabeld zorgt voor de best mogelijke wifiverbinding.
  3. De wifiversterker werkt het beste als deze niet direct achter of onder meubels staat. Hoe minder obstakels tussen de wifiversterker en je draadloze apparaat staan hoe beter.
  4. Plaats de wifiversterker niet in de buurt van metalen objecten of apparaten zoals: luidsprekers, magnetron, telefoons en babyfoons. Deze kunnen het wifisignaal verstoren.
  5. Let op de lampjes van de wifiversterker bij het kiezen van de beste plek. De lampjes geven aan hoe goed het wifisignaal daar is.

​​​​​

Lampjes Zyxel wifiversterker

De kleur van het middelste lampje linklampje-zyxel-wap.jpg geeft aan of de versterker te dichtbij of te ver weg is geplaatst. Let op de volgende kleuren:

Oranje: De versterker staat te dicht bij het modem. Verplaats de versterker verder weg van het modem.
Rood: De versterker staat te ver weg van het modem. Verplaats de versterker dichter naar het modem.
Groen: De versterker ontvangt een goed signaal vanaf het modem.

 

Lees meer over het installeren van de Zyxel wifiversterker in de handleiding.

 

Lampjes Fritz wifiversterker
De vijf lampjes naast de bovenste icoon linklampje-fritzbox.jpg geven aan hoe sterk het wifisignaal is op de gekozen plek waar je de versterker hebt geplaatst. Branden alle vijf lampjes? Dan is het signaal daar sterk. Wanneer er maar één lampje brandt, is het wifisignaal daar zwak. Bij een zwak signaal kan je het beste de versterker neerzetten op een andere plek.

Lees meer over het installeren van de Fritz wifiversterker in de handleiding 1750E of handleiding 310.

Handleidingen

Is onze monteur geweest en wil je toch zelf de Odido versterker opnieuw instellen? Bekijk de uitleg video of lees de onderstaande handleidingen. Met een wifiversterker wordt het wifisignaal versterkt.
 

Handleiding wifiversterker 1750E (Quick)

Handleiding wifiversterker 1750E (Uitgebreid)

Handleiding wifiversterker 310 (Quick)

Handleiding wifiversterker 310 (Uitgebreid)

Handleiding Zyxel wifiversterker
 

Tip! Zet geen versterkers achter elkaar, want dan wordt de snelheid gehalveerd.


Extra Tips

Extra Tip 1: Bekabelde Access Point
Een Access Point sluit je bekabeld aan op het modem en deze zendt dan zelf een nieuw wifisignaal uit. Op die manier heb je geen snelheidsverlies maar het nadeel hiervan is dat je alsnog met internetkabels moet gaan werken. Het gebruik van kabels kan je eventueel omzeilen door gebruik te maken van Powerline adapters, het internetsignaal loopt dan via je stroomnet in de woning. Het elektriciteitsnet is hier alleen niet specifiek voor ontworpen dus dit kan storingsgevoelig zijn, vooral wanneer beide adapters niet op dezelfde 'groep' zijn aangesloten. Hier bieden we daarom dan ook geen ondersteuning op.

Extra Tip 2: Draadloze wifiversterker
Idealiter plaats je deze net op de grens waar de sterkte van het wifisignaal minder begint te worden. De versterker pakt het signaal dan op en zendt deze door. Het nadeel van een versterker is dat deze niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen wat in de praktijk betekent dat de snelheid die je kan halen via wifi minder wordt naarmate je meer versterkers gebruikt. Het bereik van je wifisignaal wordt hierdoor wel groter. Als je bijvoorbeeld een beter bereik boven wil hebben dan kan je de wifiversterker het beste daar plaatsen waar de versterker de beste ontvangst heeft. Vanuit dat punt zendt de versterker het signaal dan weer door naar de rest van de verdieping. Je kan de sterkte van het wifisignaal in kaart brengen via een app zoals Wifi Analyzer of programma's voor op je laptop zoals Netstumbler.

Extra Tip 3: Eigen router achter het modem
Als laatste kan je je eigen router achter ons modem aansluiten en de wifi op het modem uitschakelen. Je router doet dan dienst als wifipunt. Je haalt het beste resultaat wanneer je de router zo centraal mogelijk zet ten opzichte van waar je bereik wil hebben. Wil je bijvoorbeeld het beste bereik op de eerste verdieping? Plaats de router dan centraal op de eerste verdieping, het liefst vrij van zaken die het signaal kunnen verstoren zoals je centrale verwarming en andere apparaten die ook een signaal uitzenden (denk dan aan bijvoorbeeld een babyfoon). Hoe je je eigen router aan kan sluiten vind je in dit topic. Let op: We kunnen geen ondersteuning bieden op je eigen apparatuur, omdat wij geen zicht hebben op de werking en aansluiting hiervan maar je kan je vraag uiteraard altijd stellen in het Community topic, dan kijken we graag met je mee!

 

Wifi Service

Werkt je wifi niet optimaal na het uitvoeren van de bovenstaande tips? Heb je jouw bekabelde internet gecheckt, de storingsbronnen verwijderd en een fabrieksreset op jouw modem uitgevoerd? Dan helpen wij je graag op afstand om je wifi te verbeteren met onze Wifi Service! Mocht het niet lukken, dan kunnen we met een versterker de wifi proberen te verbeteren. Je krijgt de wifiversterker in bruikleen van Odido, voor de periode van je abonnementsduur. 
 

Tip! Problemen met de wifiversterker? Kijk dan bij Tip 5 voor een uitgebreide handleiding!


Geen Internet

Het kan zijn dat jij niet de enige bent die het wifisignaal niet kan bereiken. Wellicht speelt er een algemene storing, check dat gemakkelijk en snel in ons storingstopic. Controleer ook ‘actuele storingen’ in jouw Mijn Odido


Wifinaam veranderen

Stap 1: Log in op Mijn Odido
En ga in het linkermenu naar "Instellingen" en klik vervolgens op "Wifi". Of klik hier om direct naar de wifinaam wijzigen pagina te gaan.

Stap 2: Kies een nieuwe naam, vul die in en klik op “Opslaan”
Inspiratie voor bijzondere wifinamen kun je online vinden! Heb je geen inspiratie? We helpen je natuurlijk graag: "Look Mum No Cables", "Wifi de Viking", “Michiel de Router” of "Beste Internet ooit".


Stap 3: Gebruik de nieuwe naam om je apparaten opnieuw met je wifi te verbinden
Lukt het niet om via Mijn Odido je wifinaam te veranderen? Download dan hieronder de handleiding om je wifinaam te wijzigen door in te loggen op het modem.

 

Handleiding Zyxel - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen

Handleiding Huawei - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen

Handleiding Draytek 2130 - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen

Handleiding Draytek 2132 - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen
 

Tip! Als je de naam van je wifi wijzigt, moet je de draadloze verbindingen van al je apparaten opnieuw instellen.


English Manual

Wifi is becoming a more and more integral part of our lives. It's almost impossible to imagine a life without it! As a result, slow wifi or an unstable connection really isn't what we want. In this topic we'll help you do three checks to make your wifi faster and more stable. Are the results not enough? Feel free to leave a comment below the topic!

 

Check 1: Change the modems placing to a more central spot:

The strength of your wifi depends on several different matters. For example, the distance to the modem, a physical block (thick concrete, for example) or a network from one of your neighbors. Because every house is different, the puzzle is also different for everyone. We can't change everything, but we do have some tips! The biggest "enemies" to wifi are water and electrical appliances. Make sure your modem isn't near an aquarium or a speaker but on a central, open spot. Does your modem have antennas? Make sure one is in an upright position, and one is lying flat.
 

Check 2: Use the best network:

Does your modem also support a 5 GHz network? If you're relatively close to your modem, this signal will be stronger, faster and should be more stable. You'll recognize the network because of the added "-5G" behind the network name. While the speed and stability are better, this is only for shorter distances. 5 GHz does not have the range that 2.4 GHz has, so if you're further away, make sure you use the 2.4 GHz network.
 

Check 3: Changing the channel:

Just like with radio, two senders can interfere with each other. Imagine a neighboring network or a baby monitor using precisely the wifi channel you are using: this will result in an unstable network. Therefore, you can gain a lot by changing the frequency (channel) your wifi network is using. You can easily check what channel is the best for you via a mobile app, and change it via your Mijn Odido or by logging in to the modem.

 

=>Checking what channel would be best via the app

Hide content

To check what channel your neighboring networks use, you can use this app from the Google play store or this app from the App Store. Be aware though, that there is only interference if the other wifi network is being used at that time. Other electrical devices that use wireless signals, or interfere with your signal, also aren't visible here. So it's an awesome tool, but not a waterproof solution.

 

=>Mijn Odido

Hide content

If you know what channel should work best for you, you can change your wifi channel. We recommend picking channel 1, 6 or 11. The wifi channel can be very easily changed via your Mijn Odido. Click on this link to immediately be on the right page: Mijn Odido. After logging in, you'll see the below screen:

 

 

If you want to manually change the channel, please try the below steps:

 

=>Draytek

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1, 6 or 11. Try the one that should be best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  2. Use username and password “user”,
  3. Click on “Wireless LAN” in the menu (left),
  4. Click “General Setup”,
  5. On “Channel” you can change the channel. Make sure you use the mode “Mixed”!
  6. Click “OK”.
 

=>Huawei HG659

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1, 6 or 11. Try the one that should be best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  2. Your username and password were randomly created and can be found on the back of your modem. Fill these in and hit enter,
  3. Go to “Thuisnetwerk”,
  4. Click on “WLAN-instellingen”
  5. Click on “Geavanceerde instellingen” so we can change the channel
  6. Choose the preferred channel for the 2,5 GHz or 5 GHz band, then click “Opslaan”.

 

 

=>Zyxel

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1 or 6. Try the one that proves best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  1. The username and password are on a sticker, on the back of the modem. Use these to login,

72c1d307-fe92-4678-8af9-c09e91c28f2e.jpg

  1. Change the frequency via the dashboard, under “Wifi instellingen”.

 

Kom je er toch niet uit?

Heb je alle stappen doorgenomen, elke factor uitgesloten, maar kom je er toch niet uit? Geen zorgen! Je kunt altijd een reactie plaatsen in dit topic zodat onze users je kunnen helpen. Houd er alsjeblieft wel rekening mee dat wifi een service is en geen garantie. Wanneer het bekabeld wel werkt, maar op de wifi niet, dan kan dat betekenen dat het probleem te wijden is aan onzichtbare factoren en is het niet altijd oplosbaar. Toch kijken we er graag naar voor en met je zodat jouw draadloze netwerk geoptimaliseerd is. Laat altijd weten wat jij al geprobeerd hebt om het te fixen, dan pakken onze deskundige toppers de draad verder op!

 

Beste Robert,



Kun je iets meer details geven over jouw situatie?

Welke Wifi frequentie gebruik je? 2,4 of 5 GHz?

Waar staat je modem? Staat het vrij opgesteld of ergens achter weggestopt?

Ben je tijdens de speedtest de enige gebruiker van de internet verbinding?

Hoeveel buren zie je met Wifi?



Groet, Folkert
Beste Robert,



Kun je iets meer details geven over jouw situatie?

Welke Wifi frequentie gebruik je? 2,4 of 5 GHz?

Waar staat je modem? Staat het vrij opgesteld of ergens achter weggestopt?

Ben je tijdens de speedtest de enige gebruiker van de internet verbinding?

Hoeveel buren zie je met Wifi?



Groet, Folkert


Hoi Folkert,



Ik gebruik 2,4ghz aangezien m'n apparatuur geen 5ghz ondersteund, modem staat in de huiskamer op tv meubel. Ik ben de enige gebruiker op deze verbinding, aantal wifi netwerken die ik zie bij een scan zijn 6. Ik heb ook de analizer gebruikt om te kijken op welke kanalen de meesten zitten. Die zitten allemaal op tussen de 1 en 10, heb zelf gekozen voor kanaal 12 nu.


Beste Robert,



Kun je iets meer details geven over jouw situatie?

Welke Wifi frequentie gebruik je? 2,4 of 5 GHz?

Waar staat je modem? Staat het vrij opgesteld of ergens achter weggestopt?

Ben je tijdens de speedtest de enige gebruiker van de internet verbinding?

Hoeveel buren zie je met Wifi?



Groet, Folkert
Hoi Folkert,



Ik gebruik 2,4ghz aangezien m'n apparatuur geen 5ghz ondersteund, modem staat in de huiskamer op tv meubel. Ik ben de enige gebruiker op deze verbinding, aantal wifi netwerken die ik zie bij een scan zijn 6. Ik heb ook de analizer gebruikt om te kijken op welke kanalen de meesten zitten. Die zitten allemaal op tussen de 1 en 10, heb zelf gekozen voor kanaal 12 nu.




Hoi Robert,



2,4 GHz Wifi is verre van ideaal, niet alleen omdat het er druk is met Wifi van de buren maar omdat ook Bluetooth, babyfoons, draadloze camera's etc. er gebruik van maken en die zie je niet verschijnen in de lijst als je scant.

Verder zou het ideaal zijn als alle buren en jij allemaal gebruik maken van kanaal 1, 6 of 11 en niets wat daar tussenin of boven zit. Wifi signalen zijn namelijk 5 kanalen breed en alleen als je de drie genoemde kanalen gebruikt zitten ze elkaar niet in de weg, ze overlappen dan niet. De kanaal indeling stamt namelijk uit het pre Wifi tijdperk. Helaas kiezen modems en routers nog te vaak tussenliggende kanalen op de Auto stand. Als je dan nog routers hebt die een 40 MHz breed signaal uitzenden ben je helemaal klaar, die rammen over nog veel meer kanalen tegelijk heen.



Er is eigenlijk maar 1 goede oplossing namelijk verhuizen naar 5 GHz Wifi en omdat nog niet alle T-Mobile modems dit ondersteunen zou je voor een extra accesspoint kunnen gaan of wellicht heb je nog een router liggen die je als accesspoint kunt instellen, Asus kan dat maar er zijn nog een paar merken.

En dan ook meteen een accesspoint gebruiken dat op 5 GHz de norm 802.11ac ondersteunt, dat is erg belangrijk, is een technisch verhaal.



Groet, Folkert
@folkert bedankt voor je reactie maar er is dus afgezien van de 3 kanalen die je aangeeft met het huidige modem niks mogelijk.

Je moet er toch vanuit kunnen gaan dat iets waar je voor betaalt gewoon werkt?

Zonder daar nog extra handelingen te doen of apparatuur voor in huis te halen?
@Folkert bedankt voor je reactie maar er is dus afgezien van de 3 kanalen die je aangeeft met het huidige modem niks mogelijk.

Je moet er toch vanuit kunnen gaan dat iets waar je voor betaalt gewoon werkt?

Zonder daar nog extra handelingen te doen of apparatuur voor in huis te halen?




Dat klopt Robert, waarschijnlijk heb je de Draytek als modem/router? Die is inderdaad beperkt qua Wifi en op 2,4 GHz is inderdaad niet meer mogelijk dan één van die drie kanalen te kiezen en hopen dat de buren dat ook doen. Is vaak geen onwil maar niet iedereen weet hoe je zulke instellingen kunt wijzigen.

T-Mobile koos lang voor de Draytek omdat het een betrouwbare en stabiele router is. Ik weet dat ze nu ook Huawei modems gaan leveren die wel 5 GHz ondersteunen, wellicht kan @Sterre hier iets over vertellen...


@Folkert bedankt voor je reactie maar er is dus afgezien van de 3 kanalen die je aangeeft met het huidige modem niks mogelijk.

Je moet er toch vanuit kunnen gaan dat iets waar je voor betaalt gewoon werkt?

Zonder daar nog extra handelingen te doen of apparatuur voor in huis te halen?
Dat klopt Robert, waarschijnlijk heb je de Draytek als modem/router? Die is inderdaad beperkt qua Wifi en op 2,4 GHz is inderdaad niet meer mogelijk dan één van die drie kanalen te kiezen en hopen dat de buren dat ook doen. Is vaak geen onwil maar niet iedereen weet hoe je zulke instellingen kunt wijzigen.

T-Mobile koos lang voor de Draytek omdat het een betrouwbare en stabiele router is. Ik weet dat ze nu ook Huawei modems gaan leveren die wel 5 GHz ondersteunen, wellicht kan @Sterre hier iets over vertellen...


Ik heb een huawei modem en deze is dualband dus heeft ook 5ghz, alleen mijn apparaten in huis ondersteunen geen 5ghz, dus heb ik er niks aan




@Folkert bedankt voor je reactie maar er is dus afgezien van de 3 kanalen die je aangeeft met het huidige modem niks mogelijk.

Je moet er toch vanuit kunnen gaan dat iets waar je voor betaalt gewoon werkt?

Zonder daar nog extra handelingen te doen of apparatuur voor in huis te halen?
Dat klopt Robert, waarschijnlijk heb je de Draytek als modem/router? Die is inderdaad beperkt qua Wifi en op 2,4 GHz is inderdaad niet meer mogelijk dan één van die drie kanalen te kiezen en hopen dat de buren dat ook doen. Is vaak geen onwil maar niet iedereen weet hoe je zulke instellingen kunt wijzigen.

T-Mobile koos lang voor de Draytek omdat het een betrouwbare en stabiele router is. Ik weet dat ze nu ook Huawei modems gaan leveren die wel 5 GHz ondersteunen, wellicht kan @Sterre hier iets over vertellen...
Ik heb een huawei modem en deze is dualband dus heeft ook 5ghz, alleen mijn apparaten in huis ondersteunen geen 5ghz, dus heb ik er niks aan




In dat geval heeft T-Mobile wel zijn best gedaan. De 2,4 GHz Wifi band is nu eenmaal zwaar overbelast, daar kan geen enkele provider iets aan doen. Het enige dat iets kan helpen is met al je buren regelen dat alleen kanaal 1, 6 en 11 gebruikt worden en dat iedereen alleen 20 MHz kanaalbreedte gebruikt.

In deze tijd met ongelooflijk veel draadloze apparaten kun je alleen op 5 GHz hogere snelheden halen, ook op drukke momenten.



Je smartphone zal dan al redelijk oud zijn, ik weet dat mijn Samsung Galaxy S3 Mini destijds al 5 GHz Wifi had, alleen nog geen 802.11ac maar de oudere 802.11n norm maar ook daar haalde ik al behoorlijk hoge en stabiele snelheden mee.






@Folkert bedankt voor je reactie maar er is dus afgezien van de 3 kanalen die je aangeeft met het huidige modem niks mogelijk.

Je moet er toch vanuit kunnen gaan dat iets waar je voor betaalt gewoon werkt?

Zonder daar nog extra handelingen te doen of apparatuur voor in huis te halen?
Dat klopt Robert, waarschijnlijk heb je de Draytek als modem/router? Die is inderdaad beperkt qua Wifi en op 2,4 GHz is inderdaad niet meer mogelijk dan één van die drie kanalen te kiezen en hopen dat de buren dat ook doen. Is vaak geen onwil maar niet iedereen weet hoe je zulke instellingen kunt wijzigen.

T-Mobile koos lang voor de Draytek omdat het een betrouwbare en stabiele router is. Ik weet dat ze nu ook Huawei modems gaan leveren die wel 5 GHz ondersteunen, wellicht kan @Sterre hier iets over vertellen...
Ik heb een huawei modem en deze is dualband dus heeft ook 5ghz, alleen mijn apparaten in huis ondersteunen geen 5ghz, dus heb ik er niks aan
In dat geval heeft T-Mobile wel zijn best gedaan. De 2,4 GHz Wifi band is nu eenmaal zwaar overbelast, daar kan geen enkele provider iets aan doen. Het enige dat iets kan helpen is met al je buren regelen dat alleen kanaal 1, 6 en 11 gebruikt worden en dat iedereen alleen 20 MHz kanaalbreedte gebruikt.

In deze tijd met ongelooflijk veel draadloze apparaten kun je alleen op 5 GHz hogere snelheden halen, ook op drukke momenten.



Je smartphone zal dan al redelijk oud zijn, ik weet dat mijn Samsung Galaxy S3 Mini destijds al 5 GHz Wifi had, alleen nog geen 802.11ac maar de oudere 802.11n norm maar ook daar haalde ik al behoorlijk hoge en stabiele snelheden mee.


Ja ik zal vanavond de buurt even rond gaan hahahahaha, Nee gekheid.

Mijn telefoon is een model van vorig jaar alleen zijn ze vergeten om dit model 5ghz mee te geven. Helaas pindakaas, het betreft een Huawei p8 lite 2017.


Ja ik zal vanavond de buurt even rond gaan hahahahaha, Nee gekheid.

Mijn telefoon is een model van vorig jaar alleen zijn ze vergeten om dit model 5ghz mee te geven. Helaas pindakaas, het betreft een Huawei p8 lite 2017.




Dat is bizar zeg! Een Huawei uit 2017 zonder 5 Ghz Wifi...
@folkert

Het is een lite model, dus hebben ze waarschijnlijk beperkt op bepaalde functionaliteiten waaronder dus de 5ghz functionaliteit.
Hoi Robert,



Dat ziet er inderdaad uit alsof het verbeterd moet worden. Wat fijn dat je al verschillende tips geprobeerd hebt. Jammer dat deze niet hebben geholpen, maar geen zorgen, ik help je verder! Ik heb direct een monteur gevraagd om bij jou langs te komen voor de Wifi-service. Je ontvangt een SMS op het 06-nummer eindigend op 71 om een afspraak te maken. Jouw wifi wordt snel gefixt!
Hoi Robert,



Dat ziet er inderdaad uit alsof het verbeterd moet worden. Wat fijn dat je al verschillende tips geprobeerd hebt. Jammer dat deze niet hebben geholpen, maar geen zorgen, ik help je verder! Ik heb direct een monteur gevraagd om bij jou langs te komen voor de Wifi-service. Je ontvangt een SMS op het 06-nummer eindigend op 71 om een afspraak te maken. Jouw wifi wordt snel gefixt!


@Sterre bedankt voor het regelen van een WiFi afspraak, maar ik heb zelf even lopen rommelen in m'n router en een ander kanaal ingesteld als wat was voorgeschreven maar vanaf zaterdagavond tot aan nu haal ik downloadsnelheden die eigenlijk boven verwachting zijn. Ik heb ook m'n tv rechtsreeks aangesloten via utp aan het modem en vooralsnog is alles dik in orde.
De toekomst is toch voor de apparaten met 5 GHz (802.11ac) Wifi.
Goedemiddag,



Ik vroeg me af of ik gebruik kan maken van de Wifi service; of dat ik zelf een apparaat moet aanschaffen; Mijn modem staat in een meterkast op de gang van het appartementencomplex. De Wifi valt vrijwel constant weg, zelf gebruiken we deze om deze reden zo min mogelijk (bekabelde PC's internet op telefoon gebruiken we 4g).



Nu werk ik ook soms thuis en is het wel prettig als ik met mijn Macbook (welke uiteraard ook geen RJ45 aansluiting heeft ook normaal kan internetten. Vaak verbind ik nu met de hotspot van mijn telefoon, omdat deze vele malen sneller en stabieler is.



Dit lijkt me een voorbeeld van iets wat niet helemaal in de haak zit, is het mogelijk om gebruik te maken van de WIFI service? We zouden namelijk vrij makkelijk een accesspoint kunnen aansluiten in het appartement zelf, daar ligt namelijk al een switch met vrije poorten.



Tevens verhuis ik over 'n half jaar naar 'n nieuwbouw huis. Ook daar verwacht ik geen perfect signaal naar de 3e etage 🙂 dus iets in die trant kan dan nuttig zijn (daar zijn overigens niet veel plekken beschikbaar voor kabels te trekken/boren vanwege vloerverwarming dus overweeg om daar via het stroomnet internet aan te sluiten?).
Na 3 weken zonder tv en internet in onze nieuwe woning is eergisteren de guidion monteur geweest om de nieuwe Huawei HG 659 router te installeren. Omdat alles al voorbereid was (alles gekopieerd uit mijn oude meterkast) en de vorige bewoner ook t-mobile klant was was de monteur binnen 10 minuten klaar. TV werkt al vind ik de kwaliteit van het signaal iets minder stabiel (af en toe blokkerig) dan in mijn vorige woning (identieke nieuwbouwwoning op zo'n 25 meter van mijn huidige woning). Ook de wifi ben ik niet zo over te spreken. Op de 5ghz geeft de Huawei op mijn mobiel beneden een goede snelheid zo'n 200 mbps van de 750 mbps die er bedraad binnen komt in de meterkast. Op de andere verdiepingen is er echter gewoon geen wifisignaal te ontvangen (ook via 2.4 ghz nauwelijks enige signaal). Dus net zoals in mijn oude woning maar weer gebruik gemaakt van de switches en Devolo powerline adapters conform mijn eerdere topic (zie hier) en ook gekeken naar welke kanalen het minst bezet zijn en van alles uitgeprobeerd.



Echter is de wifi-snelheid in dit huis minder dan in het oude huis ondanks dat er weinig andere 5ghz gebruikers zijn en de kanalen vrij zijn. Ik kom op de meeste apparaten tot 30 mbps tot max 60 mbps via de powerline adapters die op elke verdieping geplaatst zijn. Deze heb ik al op verschillende stopcontacten/groepen geprobeerd. Wat moet ik doen om in mijn hele huis een stabiele hoge wifi snelheid te halen? Een nieuwe router zoals de Asus AC-5300 uitproberen of meerdere accespoints zoals die van Ubiquiti plaatsen? Of is wat ik heb gewoon het maximaal haalbare omdat het nu eenmaal nieuwbouw is? Andere zaken die ik in het verleden al geprobeerd heb zijn het plaatsen van een wifi extender, een Netgear Nighthawk X4 router als accesspoint en een Netgear Orbi RBK50 multiroom wifi. Allemaal zonder succes, snelheid blijft hetzelfde.
@mathijssegers Bedankt voor de duidelijk toelichting, een Acces Point in het appartement lijkt mij een prima oplossing! Ik heb onze monteur zojuist opdracht gegeven om er één te plaatsen, je ontvangt een sms/e-mail om hier een afspraak voor in te plannen! ;)



@Martin78 Hmm zo te lezen heb je zelf al veel geprobeerd om de Wifi snelheid zo hoog mogelijk te krijgen. Ik heb zelf goede resultaten gehaald met een multiroom/wifi mesh oplossing (1/4 van de snelheid op zolder en ongeveer de helft beneden, de rest gaat denk ik verloren aan de goede isolatie 🙂 ). Ervaar je naast de lagere snelheid ook problemen met de Wifi verbinding? 30 tot 60 Mbps zou voldoende moeten zijn voor de meeste apparaten voor een goed werkende internetverbinding. Ik haal zelf op zolder ongeveer 60 Mbps en ervaar geen problemen met streamen en zelfs online gamen. Als je niet voldoende hebt aan de huidige snelheden dan zou je al rigoreuze oplossing eventueel netwerkkabels naar de verschillende verdiepingen kunnen trekken en daar dan een accespoint op aansluiten. Op die manier heb je de Wifi "bron" in de ruimte staan waar je er gebruik van maakt. Hier zal vermoedelijk na de modem dan nog een switch tussen moeten zodat je vanuit daar kabels kan laten lopen. Dit is dus een behoorlijke onderneming.



Controleer voordat je hier aan begint voor de zekerheid nog even of je bekabeld rechtstreeks op de modem wél de volle snelheid haalt. Ik heb zojuist je aansluiting vanuit hier nog nagekeken en de volle snelheid komt in in ieder geval binnen dus bekabeld zou je deze moeten halen. Via de switch en netwerkkabels kan je dit dan doorleggen naar de overige verdieping in huis (vaak zijn er al overigens al wel netwerkkabels getrokken bij nieuwbouw woningen, deze kan je bij de oplevering weg laten werken in de muur via wall sockets. Als deze er al liggen dan kan je uiteraard hier de Acces Points op aansluiten.
Ik heb alle kanalen geprobeerd en zodra ik een kanaal selecteer waarvan de analyzer zegd dat deze redelijk is (maximaal in mijn omgeving 2 ster) veranderd dez naar geen enkele ster. Signaal beneden blijft schommelen tussen -50 en -60 db (redelijk maar door de schommelingen erg eritant) een verdieping hoger wordt dit tussen -60 en -70 db zolder heeeft geen bereik of nog net -90db. Verplaatsn van de modem is niet mogelijk, eerdere telefonische klachten zouden remote verholpen worden maar dat is nooit gebeurd, eigen router heeeft het wel goed gedaan maar is nu stuk. Graag zou k een stabiele wifi router of eventueel repeater hebben
Hoi @anton71,



Super dat je al aan de slag bent gegaan met de checks en tips uit dit topic! De analyzer is handig, maar niet waterdicht. Interferentie van babyfoons of bluetooth neemt deze niet mee. Ik zou kanaal 1, 6 en 11 gedurende 24 uur uitproberen en de beste hierna selecteren. Heb je ook het 5G netwerk geprobeerd als je dichtbij het modem bent? In andere kamers is het gewone (2.4 Ghz) aan te raden. Mag ik vragen welke snelheid je haalt op de eerste verdieping?
Test resultaat naar server van Jonaz op 5 km afstand geeft down 2,35 up 2,28 ping 10 ms Jitter 430 ms Pakketverlies 4,8.

Kanaal 11 was het orginele kanaal en dar heb ik hem juist afgehaald, 1 heb ik indertij op verzoekk van de helpdesk al eens geprobeerd, maar 6 zal ik nog een kans geven.

Ook nog even op het zelfde apparaat met de zelfde server (Jonaz) beneden getest

down 72,4 up 52,4 ping 8 ms jitter 1,9 ms pakketverlies 0%, wat bijzonder netjes is.

Router is een DrayTek vigor2132f en zover ik heb kunnen vinden heeft deze geen 5 Ghz
je kan het beste de speedtest.net amsterdam xs4all of solcon server gebruiken. de afstand is leuk maar al het verkeer gaat toch eerst naar amsterdam voor het verder gaat
Hi @anton71, die snelheid boven kan beter! Als je mij een privébericht wil sturen met je volledige adres, je geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer, dan kijk ik graag met je mee!
Wifi service van T-mobile is vanmiddag langs geweest. Slecht.. oh wat slecht. Een wifi extender inpluggen om problemen op te lossen. En dan de persoon zelf... erg onprofessioneel. Wou geloof ik zo snel mogelijk weer weg. Zijn houding zal ik maar achterwegen laten. Slecht.

En ik ben erg teleurgesteld in T-mobile. Naast dat ik een stopcontact kwijt ben en geen netwerk kabel meer kan gebruiken maar alleen wifi, vind ik dit echt de meest goedkope crappy oplossing ooit.

En die netwerk kabel had ik voor mijn werk. Nu dus maar bidden dat de wifi stabiel genoeg is. Heb er een hard hoofd in.

Ben echt serieus diep teleurgesteld in T-mobile.

Graag zou ik alle instellingen willen zodat ik mijn eigen glasvezel router/modem kan ophangen.
@Nightcrawler322 balen dat je dit zo ervaren hebt! De houding van de monteur kan ik niet goed praten 😦, dit is absoluut niet de manier waarop we service leveren! Ik hoop in ieder geval dat je Wifi nu wel beter functioneert. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je overwegen om een eigen router aan te sluiten. Deze optie is er dus gelukkig wel! In dit topic zie je hoe je dit kunt doen.
Hi @anton71, die snelheid boven kan beter! Als je mij een privébericht wil sturen met je volledige adres, je geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer, dan kijk ik graag met je mee!

Sorry, maar wordt hier echt een reactie van mijn kant verwacht? Ik ga nooit of te nimmer deze gegevens verstrekken, ook niet in een prive gesprek. Met een klein deel van deze gegeven moeten de rest te vinden zijn en kan aan mij voorgelegd worden ter verificatie.

Ook is mij niet duidelijk wat je wilt bereiken met meekijken, dat gaat niets veranderen, de helpdesk heeft al eens meegekeken tot aan de router en zou op afstand dingen laten doen, zonder enige terug koppeling of enig resultaat. Zorg nou gewoon dat de belofte van een goeie wifi wordt waargemaakt.

Reageer