Skip to main content

Wifi wordt steeds belangrijker in ons leven. We kunnen bijna niet meer zonder. Dan mag het natuurlijk niet traag zijn of zomaar wegvallen. Dit topic helpt je met vijf tips om jouw wifi supersnel en stabiel te krijgen! Kom je er niet uit met de checks en tips? Plaats gerust een berichtje in dit topic.

Video Instructie


Tip 1: Haal het modem van de stroom
 

Stap 1: Haal de stekker uit het stopcontact en wacht minimaal 10 seconden

Stap 2: Doe de stekker terug in het stopcontact

Stap 3: Wacht tot het modem weer is opgestart en klaar!
 

Heb je een Huawei modem of een Zyxel modem in combinatie met een Media Converter? Dan kan het helpen om ook de Media Converter van de stroom te halen.

Stap 1: Haal de internetkabel uit de Media Converter en haal 'm dan 10 seconden van de stroom

Stap 2: Sluit de kabel weer aan de stroom en wacht tot de Media Converter is opgestart

Stap 3: Verbind het modem weer met de Media Converter met de internetkabel

Media Converter

 

Heb je een Zyxel modem in combinatie met een Optical Network Terminal? Dan kan het helpen om ook de Optical Network Terminal van de stroom te halen.

Stap 1: Haal de internetkabel uit de Optical Network Terminal en haal 'm dan 10 seconden van de stroom

Stap 2: Sluit de kabel weer aan de stroom en wacht tot de Optical Network Terminal is opgestart

Stap 3: Verbind het modem weer met de Optical Network Terminal met de internetkabel​​​​

Optical Network Terminal

 

Tip 2: Plaats het modem op een centrale plaats
 

Stap 1: Verklein de afstand
Hoe groter de afstand tot het modem, hoe zwakker het wifisignaal. Zet je modem op de plek waar je wifi het meest gebruikt.

Stap 2: Zorg voor een goede plek 
Muren, plafonds, verdiepingen en meubels hebben invloed op het wifisignaal. Het wifisignaal komt helaas ook minder goed door in goed geïsoleerde huizen en dikke betonnen muren.

Stap 3: Hef wifiblokkades op 
De grootste verstoorders van wifi zijn water en metaal. Andere apparaten zoals magnetrons, DECT telefoons, babyfoons of alarmsensoren kunnen je wifisignaal ook verstoren. Zet daarom het modem op een plek zo veel mogelijk vrij van stoorzenders.

Stap 4: Antennes aandraaien en richten
Heeft het modem antennes? Controleer of de antennes goed vast zijn gedraaid. Richt de antennes in de goede richting. Plaats eentje omhoog en de andere plat.


Tip 3: Gebruik het beste netwerk
 

De meeste apparaten en modems zitten op dezelfde frequentie, namelijk 2.4 GHz. Het kan dus helpen om naar frequentie 5 GHz te wisselen. Dit heeft voor- en nadelen. Zo heeft 5 Ghz geen storing van andere apparatuur door een minder drukke frequentie. Daarentegen heeft 2.4 GHz een groter bereik en wordt het ondersteund door alle apparaten. Voor meer informatie over bandsteering op het Zyxel modem, zie Bandsteering op het Zyxel modem, hoe werkt het?

 

Stap 1: Ga naar de wifi-optie op het apparaat

​​​​Stap 2: Kies het netwerk dat eindigt op '5G'

Bij draadloze netwerken zie je twee opties die beginnen met TMNL-XXX of Odido-XXX.

​​​​​Stap 3: Selecteer 'Verbinden'

Stap 4: Voer de beveiligingscode in

Deze sticker vind je achterop het modem.

Stap 5: Selecteer nu 'OK' of 'Verbinden' 


Tip 4: Kanaal wijzigen
 

 Soms zijn er te veel draadloze verbindingen actief op hetzelfde wifikanaal. Dit kan ervoor zorgen dat het signaal wordt verstoord. De beste tip die we kunnen meegeven: zet jouw wifikanaal altijd op automatisch. Recent onderzoek heeft aangetoond dat dit het beste werkt. Mocht je echter toch graag scans willen doen, voer dan onderstaande stappen uit:

Stap 1: Wifikanaal scan
In Nederland kun je kiezen uit 13 kanalen. Controleer daarom eerst welk kanaal het minst druk is. Hiervoor kun je gebruikmaken van Wifi Analyzer apps op je smartphone of tablet. Deze apps laten je zien welke kanalen in de buurt van het modem druk bezet zijn en welke je eventueel een beter wifibereik kunnen bieden.

  • Voor Android klik hier
  • Voor Apple zijn er diverse apps te vinden in de App Store met dezelfde functionaliteit. Gebruik hiervoor de zoekterm 'Wifi Analyzer' 

 Tip! Gebruik de app in de avond, dit is de drukste periode.

 

Stap 2: Pas het wifikanaal aan
Als je weet welk kanaal het beste bij jou thuis past, kun je je wifikanaal aanpassen. Het wifikanaal aanpassen kun je heel eenvoudig zelf in Mijn Odido regelen. 


Inloggen op het modem om je wifikanaal aan te passen kan ook, klik hieronder op de handleiding voor het modem dat jij thuis hebt.

Zyxel - Kanaal aanpassen
Huawei - Kanaal aanpassen
Draytek 2132 - Kanaal aanpassen
Draytek 2130 - Kanaal aanpassen
 

Tip! Probeer het nieuwe kanaal in de avond uit. Dit is de drukste periode. Test gedurende enkele uren.

 


Tip 5: Installeer zelf de Odido versterker (Wifi Plus) opnieuw
 

Stap 1: Wifiversterker installeren
Alles wat je nodig hebt zit in het installatiepakket van de wifiversterker. Je kunt de versterker op 2 manieren installeren: draadloos of bekabeld. Bekabeld levert het beste resultaat op voor je wifi. Heb je geen wifiversterker, lees dan snel meer over Wifi Plus: Alles over Wifi Plus

Stap 2: Kies de juiste netwerknaam
Om gebruik te maken van de wifiversterker maak je verbinding met het netwerk dat eindigt op “_EXT”, bijvoorbeeld TMO-NL12345_EXT

Stap 3: Kies de beste plek en afstelling
​​​​​
De plek waar je de wifiversterker neerzet is erg belangrijk voor een goede verbinding. Volg deze checklist voor het kiezen van de beste plek:

  1. Plaats de wifiversterker halverwege het modem en je wifi-apparaten waarvoor je het draadloze netwerk vergroot.
  2. Kan je kiezen of je de versterker draadloos of bekabeld installeert? Bekabeld zorgt voor de best mogelijke wifiverbinding.
  3. De wifiversterker werkt het beste als deze niet direct achter of onder meubels staat. Hoe minder obstakels tussen de wifiversterker en je draadloze apparaat staan hoe beter.
  4. Plaats de wifiversterker niet in de buurt van metalen objecten of apparaten zoals: luidsprekers, magnetron, telefoons en babyfoons. Deze kunnen het wifisignaal verstoren.
  5. Let op de lampjes van de wifiversterker bij het kiezen van de beste plek. De lampjes geven aan hoe goed het wifisignaal daar is.

​​​​​

Lampjes Zyxel wifiversterker

De kleur van het middelste lampje linklampje-zyxel-wap.jpg geeft aan of de versterker te dichtbij of te ver weg is geplaatst. Let op de volgende kleuren:

Oranje: De versterker staat te dicht bij het modem. Verplaats de versterker verder weg van het modem.
Rood: De versterker staat te ver weg van het modem. Verplaats de versterker dichter naar het modem.
Groen: De versterker ontvangt een goed signaal vanaf het modem.

 

Lees meer over het installeren van de Zyxel wifiversterker in de handleiding.

 

Lampjes Fritz wifiversterker
De vijf lampjes naast de bovenste icoon linklampje-fritzbox.jpg geven aan hoe sterk het wifisignaal is op de gekozen plek waar je de versterker hebt geplaatst. Branden alle vijf lampjes? Dan is het signaal daar sterk. Wanneer er maar één lampje brandt, is het wifisignaal daar zwak. Bij een zwak signaal kan je het beste de versterker neerzetten op een andere plek.

Lees meer over het installeren van de Fritz wifiversterker in de handleiding 1750E of handleiding 310.

Handleidingen

Is onze monteur geweest en wil je toch zelf de Odido versterker opnieuw instellen? Bekijk de uitleg video of lees de onderstaande handleidingen. Met een wifiversterker wordt het wifisignaal versterkt.
 

Handleiding wifiversterker 1750E (Quick)

Handleiding wifiversterker 1750E (Uitgebreid)

Handleiding wifiversterker 310 (Quick)

Handleiding wifiversterker 310 (Uitgebreid)

Handleiding Zyxel wifiversterker
 

Tip! Zet geen versterkers achter elkaar, want dan wordt de snelheid gehalveerd.


Extra Tips

Extra Tip 1: Bekabelde Access Point
Een Access Point sluit je bekabeld aan op het modem en deze zendt dan zelf een nieuw wifisignaal uit. Op die manier heb je geen snelheidsverlies maar het nadeel hiervan is dat je alsnog met internetkabels moet gaan werken. Het gebruik van kabels kan je eventueel omzeilen door gebruik te maken van Powerline adapters, het internetsignaal loopt dan via je stroomnet in de woning. Het elektriciteitsnet is hier alleen niet specifiek voor ontworpen dus dit kan storingsgevoelig zijn, vooral wanneer beide adapters niet op dezelfde 'groep' zijn aangesloten. Hier bieden we daarom dan ook geen ondersteuning op.

Extra Tip 2: Draadloze wifiversterker
Idealiter plaats je deze net op de grens waar de sterkte van het wifisignaal minder begint te worden. De versterker pakt het signaal dan op en zendt deze door. Het nadeel van een versterker is dat deze niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen wat in de praktijk betekent dat de snelheid die je kan halen via wifi minder wordt naarmate je meer versterkers gebruikt. Het bereik van je wifisignaal wordt hierdoor wel groter. Als je bijvoorbeeld een beter bereik boven wil hebben dan kan je de wifiversterker het beste daar plaatsen waar de versterker de beste ontvangst heeft. Vanuit dat punt zendt de versterker het signaal dan weer door naar de rest van de verdieping. Je kan de sterkte van het wifisignaal in kaart brengen via een app zoals Wifi Analyzer of programma's voor op je laptop zoals Netstumbler.

Extra Tip 3: Eigen router achter het modem
Als laatste kan je je eigen router achter ons modem aansluiten en de wifi op het modem uitschakelen. Je router doet dan dienst als wifipunt. Je haalt het beste resultaat wanneer je de router zo centraal mogelijk zet ten opzichte van waar je bereik wil hebben. Wil je bijvoorbeeld het beste bereik op de eerste verdieping? Plaats de router dan centraal op de eerste verdieping, het liefst vrij van zaken die het signaal kunnen verstoren zoals je centrale verwarming en andere apparaten die ook een signaal uitzenden (denk dan aan bijvoorbeeld een babyfoon). Hoe je je eigen router aan kan sluiten vind je in dit topic. Let op: We kunnen geen ondersteuning bieden op je eigen apparatuur, omdat wij geen zicht hebben op de werking en aansluiting hiervan maar je kan je vraag uiteraard altijd stellen in het Community topic, dan kijken we graag met je mee!

 

Wifi Service

Werkt je wifi niet optimaal na het uitvoeren van de bovenstaande tips? Heb je jouw bekabelde internet gecheckt, de storingsbronnen verwijderd en een fabrieksreset op jouw modem uitgevoerd? Dan helpen wij je graag op afstand om je wifi te verbeteren met onze Wifi Service! Mocht het niet lukken, dan kunnen we met een versterker de wifi proberen te verbeteren. Je krijgt de wifiversterker in bruikleen van Odido, voor de periode van je abonnementsduur. 
 

Tip! Problemen met de wifiversterker? Kijk dan bij Tip 5 voor een uitgebreide handleiding!


Geen Internet

Het kan zijn dat jij niet de enige bent die het wifisignaal niet kan bereiken. Wellicht speelt er een algemene storing, check dat gemakkelijk en snel in ons storingstopic. Controleer ook ‘actuele storingen’ in jouw Mijn Odido


Wifinaam veranderen

Stap 1: Log in op Mijn Odido
En ga in het linkermenu naar "Instellingen" en klik vervolgens op "Wifi". Of klik hier om direct naar de wifinaam wijzigen pagina te gaan.

Stap 2: Kies een nieuwe naam, vul die in en klik op “Opslaan”
Inspiratie voor bijzondere wifinamen kun je online vinden! Heb je geen inspiratie? We helpen je natuurlijk graag: "Look Mum No Cables", "Wifi de Viking", “Michiel de Router” of "Beste Internet ooit".


Stap 3: Gebruik de nieuwe naam om je apparaten opnieuw met je wifi te verbinden
Lukt het niet om via Mijn Odido je wifinaam te veranderen? Download dan hieronder de handleiding om je wifinaam te wijzigen door in te loggen op het modem.

 

Handleiding Zyxel - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen

Handleiding Huawei - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen

Handleiding Draytek 2130 - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen

Handleiding Draytek 2132 - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen
 

Tip! Als je de naam van je wifi wijzigt, moet je de draadloze verbindingen van al je apparaten opnieuw instellen.


English Manual

Wifi is becoming a more and more integral part of our lives. It's almost impossible to imagine a life without it! As a result, slow wifi or an unstable connection really isn't what we want. In this topic we'll help you do three checks to make your wifi faster and more stable. Are the results not enough? Feel free to leave a comment below the topic!

 

Check 1: Change the modems placing to a more central spot:

The strength of your wifi depends on several different matters. For example, the distance to the modem, a physical block (thick concrete, for example) or a network from one of your neighbors. Because every house is different, the puzzle is also different for everyone. We can't change everything, but we do have some tips! The biggest "enemies" to wifi are water and electrical appliances. Make sure your modem isn't near an aquarium or a speaker but on a central, open spot. Does your modem have antennas? Make sure one is in an upright position, and one is lying flat.
 

Check 2: Use the best network:

Does your modem also support a 5 GHz network? If you're relatively close to your modem, this signal will be stronger, faster and should be more stable. You'll recognize the network because of the added "-5G" behind the network name. While the speed and stability are better, this is only for shorter distances. 5 GHz does not have the range that 2.4 GHz has, so if you're further away, make sure you use the 2.4 GHz network.
 

Check 3: Changing the channel:

Just like with radio, two senders can interfere with each other. Imagine a neighboring network or a baby monitor using precisely the wifi channel you are using: this will result in an unstable network. Therefore, you can gain a lot by changing the frequency (channel) your wifi network is using. You can easily check what channel is the best for you via a mobile app, and change it via your Mijn Odido or by logging in to the modem.

 

=>Checking what channel would be best via the app

Hide content

To check what channel your neighboring networks use, you can use this app from the Google play store or this app from the App Store. Be aware though, that there is only interference if the other wifi network is being used at that time. Other electrical devices that use wireless signals, or interfere with your signal, also aren't visible here. So it's an awesome tool, but not a waterproof solution.

 

=>Mijn Odido

Hide content

If you know what channel should work best for you, you can change your wifi channel. We recommend picking channel 1, 6 or 11. The wifi channel can be very easily changed via your Mijn Odido. Click on this link to immediately be on the right page: Mijn Odido. After logging in, you'll see the below screen:

 

 

If you want to manually change the channel, please try the below steps:

 

=>Draytek

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1, 6 or 11. Try the one that should be best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  2. Use username and password “user”,
  3. Click on “Wireless LAN” in the menu (left),
  4. Click “General Setup”,
  5. On “Channel” you can change the channel. Make sure you use the mode “Mixed”!
  6. Click “OK”.
 

=>Huawei HG659

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1, 6 or 11. Try the one that should be best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  2. Your username and password were randomly created and can be found on the back of your modem. Fill these in and hit enter,
  3. Go to “Thuisnetwerk”,
  4. Click on “WLAN-instellingen”
  5. Click on “Geavanceerde instellingen” so we can change the channel
  6. Choose the preferred channel for the 2,5 GHz or 5 GHz band, then click “Opslaan”.

 

 

=>Zyxel

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1 or 6. Try the one that proves best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  1. The username and password are on a sticker, on the back of the modem. Use these to login,

72c1d307-fe92-4678-8af9-c09e91c28f2e.jpg

  1. Change the frequency via the dashboard, under “Wifi instellingen”.

 

Kom je er toch niet uit?

Heb je alle stappen doorgenomen, elke factor uitgesloten, maar kom je er toch niet uit? Geen zorgen! Je kunt altijd een reactie plaatsen in dit topic zodat onze users je kunnen helpen. Houd er alsjeblieft wel rekening mee dat wifi een service is en geen garantie. Wanneer het bekabeld wel werkt, maar op de wifi niet, dan kan dat betekenen dat het probleem te wijden is aan onzichtbare factoren en is het niet altijd oplosbaar. Toch kijken we er graag naar voor en met je zodat jouw draadloze netwerk geoptimaliseerd is. Laat altijd weten wat jij al geprobeerd hebt om het te fixen, dan pakken onze deskundige toppers de draad verder op!

 

"Om zo min mogelijk overlast te hebben adviseren wij dan ook om een ander kanaal te pakken als de andere netwerken in jouw buurt."



Zou dat niet zoiets moeten zijn als: Kies bij 2.4 GHz voor het minst bezette kanaal 1,6 of 11. Achtergrond : alle andere kanalen storen elkaar onvoorspelbaar. Maar, als buren de kanalen 1, 6, of 11 'delen' zorgt het WiFi protocol voor een eerlijke verdeling mochten 2 buren tegelijkertijd data willen verzonden of ontvangen.
Zag net je goede uitleg al ben ik zelf nog een leek op dit gebied, als hij het maar doet denk ik maar. Echter, wat ik nu toch weleens wil weten, wanneer heeft het zin om het 5ghz netwerk te gebruiken? Klinkt alsof het heel snel is, maar in de praktijk is het bijna langzamer.



Al zit bijna niemand van m[n buren op zo'n frequentie zag ik op een wifi analyzer.



Wellicht kun je eea uitleggen



Gr Renald
@Dick99999 Dat is een goede toevoeging aan het topic, ik heb dit dan ook meteen aangepast! Bedankt voor je input 🆒



@Renald77 De Wifi kan het zeker doen, maar soms kan het beter! Vaak is de 5GHz frequentie minder druk, zoals jij ook waarschijnlijk ziet op de Wifi analyzer. Je kunt het beste zoveel mogelijk apparaten op 5GHz gebruiken. Vaak werkt 2.4GHz beter over lange afstanden en 5Ghz beter over korte afstanden, hierdoor zie je vaak ook minder 5GHz netwerken in de buurt.
Uhhhh...ik vind dit allemaal veel te ingewikkeld. Ik ga zeker geen computer verbinden met het netwerk. Ik krijg alleen van het doorlezen al hoofdpijn en dit soort dingen gaat bij mij grandioos verkeerd en dan weet ik niet meer wat ik moet doen. Ik bel de helpdesk wel. Zag dat er ook op afstand hulp mogelijk is en dat er een WiFi-versterker bij je geplaatst kan worden. Dat lijkt mij een veel beter idee.
@Angelique1605



Je hebt bovenstaande al aangegeven in je eigen topic. Het is niet de bedoeling dat je hetzelfde kenbaar maakt in meerdere topics, da's tegen de huisregels van het forum. Zou je daar in de toekomst aan willen denken? Alvast bedankt. 🙂
@Kaassausje

Dat wist ik niet. Evenzogoed vind ik het onnodig om hiervoor als een kleuter op min vingers getikt te worden. Ik begrijp ik echt niet waar sommige mensen de tijd vandaan halen om anderen op hun vergissingen te wijzen.
Hi Angelique,



Wij vinden het juist heel fijn dat wij een groep Klantexperts hebben die ons hierbij kunnen helpen. Zij zorgen ervoor dat het forum overzichtelijk blijft en helpen daarnaast ook onwijs veel forumleden met hun vragen. Zij krijgen van ons dus ook de vrijheid om anderen te corrigeren als de huisregels niet nageleefd worden.



Als je twijfelt, dan kun je de huisregels ook op deze pagina doornemen. Op jouw eerdere reactie zal zo snel mogelijk gereageerd worden!
Hi David,

Prima! Ik heb gisteravond contact gehad met de helpdesk. Zij hebben op afstand de boel doorgemeten en de frequentie aangepast. Ik heb nog niet kunnen constateren of dit daadwerkelijk geholpen heeft (de verbinding is niet altijd slecht) maar ik ga het ondervinden de komende tijd.

Vr.gr.

Angelique
Ik heb sinds gisteren T-Mobile Thuis, en helaas kreeg ik een Draytek Vigor 2130FVn router, en die ondersteunt helaas alleen 2.4GHz.



De 2.4GHz-band is hier in de buurt heel druk, dat werkt dus niet goed. Ik heb nu mijn eigen router er maar achter gehangen als access point, die ondersteund wel 5GHz WiFi.



De voordelen van 5GHz WiFi zijn:


  • Meer kanalen (27 voor 5GHz vs. 13 voor 2.4GHz)
  • De kanalen overlappen niet met elkaar (op 2.4GHz overlapt elk kanaal aan beide kanten met twee andere kanalen. Kanaal 1 overlapt met 1-3, kanaal 6 met 4-8 en kanaal 11 met 9-13). Van andere access point op een van die overlappende kanalen kan je dus storing kringen.
  • Het heeft een kleiner bereik. Dat klinkt als een nadeel, maar kan ook een groot voordeel zijn, want de netwerken van de buren kunnen je veel minder storen omdat het signaal niet zo ver komt



Bij niet te grote appartementen met veel buren is 5GHz dus zeker aan te raden boven 2.4GHz. Als al je apparaten 5GHz. ondersteunen kan je de 2.4GHz ook uitzetten, dat scheelt weer storing voor je buren die dat nog wel gebruiken.
Mooi topic. Jammer dat je bij glas geen modem/router krijgt dat 5ghz ondersteund. Dat zou meer van deze tijd zijn. Hier is het in de wijk behoorlijk druk en een goed kanaal vinden is lastig. Mijn voorkeur zou daarom echt 5ghz zijn. Biedt T-Mobile hier oplossingen voor? Bijvoorbeeld in het kader van WIFI garantie?
Hoi TAVL,



Een monteur kan bij een Wifi garantie bezoek besluiten een repeater op te hangen. Deze repeater ondersteunt ook de 5 Ghz frequentie.
Hoeveel wifi apparaten kun je eigenlijk aansluiten op de draytec vigor 2132FVn want ik heb er momenteel 6 en als er gasten zijn kon dat wel eens wat meer worden. Ik kan dat namelijk nergens in de beschrijvingen terugvinden? en ik zou dan denken dat ik dan wat tekort ga komen.
Hoi Ronaldl8,



Oei, dat is lastig om op voorhand een antwoord op te geven. Dat hangt er namelijk van af waar het internet voor gebruikt wordt. Indien dit bij Whatsapp en Facebook blijft zal je dit niet snel gaan merken als je met veel man verbonden bent met de wifi. Ga je grote bestanden downloaden met meerdere laptops ga je dit absoluut wel merken aan de downloadsnelheid.
Als ik verbonden ben via wifi heb ik soms heel veel lag op mijn aanvragen.

d.w.z. als ik een link aanklik duurt het soms heel lang voordat een pagina begint te laden.

ik had hier met kpn nooit last van dus ik denk dat het een instelling op het modem is of gewoon een fout in de verbinding.dit geld zowel voor de mobiele toestellen als voor de pc.

als ik de pc via de kabel aansluit is het probleem voor de pc weg.( die ga ik tzt wel bedraad aansluiten). zit er op het modem toevallig een sleepmode die ervoor zorgt dat de verbinding na verloop van tijd in slaapmodus gaat. het betreft de vigor 2132 vfn modem.
Waarom heb ik nu al een aantal dagen zeer traag Internet thuis via de Wifi? Heb al een paar keer het modem opnieuw opgestart maar wordt er niet beter van. Wanneer wordt het opgelost? Ik heb het Internet nodig voor mijn werk.
Hoi DensitivE, ik heb je vraag hier geplaatst. In dit topic is veel info over je wifi te vinden en hoe dit te verbeteren.
Helaas zitten alle kanalen hier prop vol en vooral de aanbevolen kanalen 1, 6 en 11.

Nu heb ik 'm op 9 gezet omdat de WiFi Analyzer zegt dat dat na 14 het beste kanaal is.

Is dat goed of is het toch beter op één van de aanbevolen kanalen?

En die mixed mode waarom moet die aan staan als hier alles toch N of hoger heeft?
Hey HerelsTom, goede vraag. Ik hoor hier collega's ook vaak over discussieren. Het beste blijft toch de 1, 6 en 11 te gebruiken. Dit komt door 'Co-Channel' en 'Cross-Channel interference'. Bij 'Co' praten de netwerken met elkaar omdat ze op dezelfde frequency zitten en wisselen pieken en dalen met elkaar af. Bij 'Cross' (kanaal 9 met kanaal 11) vechten ze elkaar constant de tent uit en valt je wifi weg.



In Nederland is de wifi to 13 beperkt. Er zijn ook landen waar je maar uit 3 frequenties kan kiezen. De frequenties 12 en 13 worden niet door alle apparaten herkend als ze buitenlandse software of een instelling hebben. Ook Cross-interference' duikt weer op. '



Los hiervan, probeer het uit! Een wifi-analyzer zegt lang niet alles. Die ziet namelijk alleen wifi en geen andere draadloze stoorzenders. Probeer dus uit wat het beste werkt bij jou! Dit geldt ook voor mixed (b+g+n). Ik adviseer mixed, maar probeer het uit!
Zonet voor de zoveelste keer telefonisch contact opgenomen met de klantenservice van t-mobile i.v.m wegvallend WiFi glasvezelverbinding.

Vorige week hebben ze een klacht hiervoor doorgezet naar de technische dienst / afdeling van t-mobile maar tot op heden nog geen oplossing voor dit langlopende probleem.



Ze houden mij ( net als zovele klanten) aan het lijntje om te zeggen dat ik maar geduld moet hebben en dat ze vanzelf met een oplossing hiervoor komen.

Tot die tijd moet ik me maar ergeren aan een SLECHTE verbinding, diensten ( begin gemist) wat maar voor de helft werk en de volle pond abonnement geld betalen.



Wordt het niets eens tijd dat de problemen van klanten serieus en sneller afgewikkeld worden!!
Hoi staub,



Dat klinkt niet best! Wifi werkt niet goed en Begin Gemist werkt maar voor de helft. Ik ga ervan uit dat je bovenstaande tips voor de wifi hebt opgevolgd? Wat heb je allemaal gedaan en wat was het resultaat?



Kun je mij ook een privébericht sturen met je postcode, huisnummer en laatste vier cijfers van je banknummer. Dan kijk ik aan deze kant eens mee!
Hallo,



Ik heb de decoder al diverse opnieuw opgestart dmv stekkers eruit, klantenservice heeft volgens eigenzeggen harde resetten uitgevoerd, achter de schermen allerlei dingen bekeken en veranderd, WiFi kanalen al veranderd qua frequentie, nieuw modem ontvangen ( WiFi monteur langs geweest die dit gedaan heeft.)

Bij vertrek deelde de monteur mede dat als WiFi signaal nog niet goed / verbeterd is dat ik weer contact moest opnemen met klantenservice met verzoek tot wederom afspraak met monteur en dat hij dan vrijwel zeker een WiFi versterker zou plaatsen.

Dit laatste ook verteld tegen medewerker klantenservice, maar die vond het een raar verhaal mede omdat tmobile maar 1x monteur vergoed....

Ze zouden het verder uitzoeken, maar tot die tijd zit ik met de gebakken peren
Sinds ik tmobile thuis heb, is het een drama om te internetten op mijn laptop en netflix of iets dergelijks te gebruiken op mijn smart tv.



Om de paar minuten valt wifi weg.

Laptop geeft vervolgens een fout melding en hersteld dit door ip configuratie te vernieuwen.

Smart tv is op hoop van zege dat deze het na bepaalde tijd weer doet.

Dit is een dagelijks terugkerend probleem.



Ik hoop dat jullie een oplossing kunnen bieden.



Router resetten etc werkt niet.
Hey joaweh, ik heb je bericht hier naartoe verplaatst. Kun je bovenstaande tips uitvoeren? Ik hoop dat je hiermee snel weer stabiele wifi krijgt. 🙂
Ik heb alle tips en trucs al gedaan en geprobeerd en kom er niet verder mee.

Klantenservice laat het tot op heden afweten en hebben het doorgestuurd naar techneuten van tmobile.

Daar wacht ik nu al 2 weken op antwoord, tot die tijd door sukkelen
Goed om te lezen wat je zelf allemaal kan doen aan de WiFi met het aanpassen van de WiFi.

Dat 1-6-11 verhaal is leuk voor de theorie maar in de praktijk hoeft dat niet de beste te zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar 1 of 13. Wat heel erg jammer is in dit stuk, De Draytek 2132fvn maakt gebruik van 40mhz kanalen. hierdoor heb je meer last van de "buren". Simpel gezegd gebruikt het modem kanaal 1 EN 6. wat dus in een drukke omgeving erg hinderlijk kan zijn.



Mocht je problemen hebben zet de chanal dan op 20mhz inplaats van 20/40mhz.

Deze staan bij Wireless LAN onder de geavanceerde instellingen.



Dit word zelfs geadviseerd door draytek zie ook http://www.draytek.com/en/faq/faq-wlan/wlan.wireless-lan/how-to-improve-wi-fi-performance/

Reageer