Skip to main content

Beste Tmobile,

 

Mijn modem verbind nu al een week met een snelheid tussen 20Mbit en 24Mbit ipv de maximaal haalbare snelheid op mijn adres van 44Mbit.

Ik heb telefonisch al een melding gemaakt bij de klantenservice, maar verder nog niks gehoord van jullie. Ook geen mail met een ontvangstbevestiging van mijn melding.

 

Het probleem is dat het modem "inbelt" op het Tmobile netwerk en een verbinding tot stand brengt van 24Mbit. Dit is te zien in de xDSL-statistieken in het modem:

 

near-end interleaved channel bit rate: 24574 kbps
near-end fast channel bit rate: 0 kbps
far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
far-end fast channel bit rate: 10111 kbps

 

Ik heb het modem al diverse malen van het stroom gehaald, echter zonder resultaat.

 

Graag niet beginnen met vragen of ik bekabeld op mijn pc zit of via wifi, want dat is hier niet van toepassing. Ook screenshots van een snelheidstest hebben geen nut. Het heeft puur te maken met de snelheid die het modem tot stand brengt.

Afgelopen april heb ik hetzelfde gehad, toen heeft jullie technische dienst aangegeven dat ik geen screenshots meer hoef te sturen, want het was duidelijk.

 

Ik hoor graag hoe jullie dit gaan oplossen.

Hi @Sebastiaan., ik wil je graag laten weten dat het onderzoek succesvol is afgerond! Mijn collega's hebben KPN aangestuurd om jouw snelheidsproblemen aan te pakken. KPN zal binnenkort dan ook contact met jou gaan opnemen om een afspraak in te plannen. Houd je ons hier op de hoogte? 💪


Hi @Sebastiaan., heel goed dat je meteen weer aan de bel trekt! Dit is ook zeker niet de terugkoppeling waar ik op had gehoopt. Excuses dat het probleem is teruggekeerd. Ik heb direct het eerdere onderzoek weer heropend en ga dit goed in de gaten houden de komende tijd. Hier heb je net ook een e-mail van gekregen ter bevestiging. Ik ben het volledig met je eens dat dit probleem definitief verholpen dient te worden, dus ik ga mijn uiterste best doen dat dit issue voor eens en altijd verdwijnt. 


Nog maar wee een keer mijn xDSL statistieken:

 

xDSLFwVersion:      FwVer:5.12.23.0_B_A60901 HwVer:T14.F7_0.0
       Line State:      Up
       Modulation:      ITU G.993.2(VDSL2), G.998.4(G.I
       Annex Mode:      ANNEX_B
=============================================================================

TPSTC type: 64/65B PTM TC

near-end interleaved channel bit rate: 24574 kbps
near-end fast channel bit rate: 0 kbps
far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
far-end fast channel bit rate: 10111 kbps

near-end FEC error fast: 0
near-end FEC error interleaved: 0
near-end CRC error fast: 0
near-end CRC error interleaved: 0
near-end HEC error fast: 0
near-end HEC error interleaved: 0
far-end FEC error fast: 0
far-end FEC error interleaved: 0
far-end CRC error fast: 0
far-end CRC error interleaved: 0
far-end HEC error fast: 0
far-end HEC error interleaved: 0
DSL uptime :0 min, 48 secs
DSL activetime :0 min, 17 secs

Downstream:
relative capacity occupation: 100% 
noise margin downstream: 20.4 dB
output power upstream: -1.4 dbm
attenuation downstream: 12.4 dB

Upstream:
relative capacity occupation: 100% 
noise margin upstream: 16.8 dB
output power downstream: 13.1 dbm
attenuation upstream: 1.8 dB
 


Hoi @Lisa , @Sander , @Jason en @Cal,

Helaas was het voor korte duur.

Na twee weken op 57mbit gezeten te hebben is de verbinding nu al weer twee dagen 24mbit. (Upload dit keer nog wel 10mbit).

Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik op zijn zacht gezegd niet blij ben. 

Hoe kunnen we tot een oplossing komen die wel blijvend is?

 

Gr, Sebastiaan


Hi @Sebastiaan., heel fijn om te lezen dat we jou hebben kunnen verblijden met de vergoeding! 

Dankjewel voor het aangeven en merci voor de moeite. Ik hoor graag of de fabrieksreset toch een positief verschil heeft opgeleverd. We waarderen jouw geduld en begrip enorm. Fingers crossed dat de onderhandelingen snel worden afgerond. 


Beste @Cal ,

Bedankt voor de tegemoetkoming,  dit vind ik een zeer sympathiek gebaar.

Wat betreft de fabrieksreset, daar ben ik  nog niet aan toegekomen. Zodra ik die gedaan heb, zal ik de bevindingen delen.

Hoe dan ook zullen we het met de snelheden moeten doen die we nu (of na de reset) hebben. Het wachten is tot kpnnetwerk en tmobile de onderhandelingen afgerond hebben en tmobile haar apparatuur voor glasvezel in de wijkkast mag bijplaatsen. (Ik had begrepen van de helpdesk dat dat de reden is waarom tmobile pas veel later glasvezelinternet kan aanbieden op glasvezelnetwerken van kpnnetwerk dan dat kpn dat kan)

 

Mvg, sebastiaan.


Logische frustraties en vragen @Sebastiaan., ik begrijp dat dit niet lekker zit!

Voor mij zijn een aantal dingen die je benoemt nieuw, sorry als je ze al eerder benoemt had. Het stoot mij tegen het zere been dat wij je niet van glasvezel kunnen voorzien, dat is niet waar ik en wij op zitten te wachten. Daarnaast had ik je heel graag overgezet naar 50 Mbit/s, alleen omdat dit een nieuw abonnement is dat we recent hebben geïntroduceerd kan ik je niet op het nieuwe contracttype zetten. Exclusief klantvoordeel bedraagt het 50 Mbit/s abonnement € 32,50 in plaats van de € 35,- die je momenteel voor glasvezel betaalt. Vanwege de problemen die je betaalt met de verbinding wil ik je heel graag hierin tegemoet komen en daarom zal ik je voor het initiële contractjaar € 2,50 * 12 = € 30,- vergoeden. Omdat wij, achter de schermen, al de factuur van november hebben opgesteld zal je dit bedrag terugvinden op je factuur voor december.

Als laatste: wat je zegt klopt inderdaad, het is zowel een relatief groot verlies als ook dat de internetlijn waar je nu gebruik van maakt gaat richting het einde van zijn latijn en dat je daarom zou je dit ook bij andere DSL providers ervaren. Het lastige is dat het een stuk makkelijker is om aan absolute verliezen in plaats van relatieve verliezen te sleutelen, ondanks dat de pijn van een relatief verlies een stuk groter kan zijn. Daarom hoop ik dat het een momentopname was, wat gebruikelijker is bij DSL, of dat de fabrieks reset je nog naar de oude waardes kan krijgen.

Het allerliefst hoop ik dat wij je ook snel van glasvezel kunnen voorzien zodat je ongeremd van Internet kan genieten!


Ps, die fabrieks reset zal ik nog uitproberen


Ah sorry, zo te zien heb ik het nét andersom gelezen in jouw vorige bericht @Sebastiaan.. Ik moet zeggen dat het erg lastig gaat worden om jouw uploadsnelheid consistent 10 Mbit/s te krijgen. Hoewel het inderdaad een verlies is van 23% is het absoluut gezien 'maar’ 2,2 Mbit/s en dit soort absolute verliezen gaan na een tijd bij deze oude internetlijnen ontstaan, zeker wanneer een internetlijn al kuren vertoont. Daarnaast zal de internetlijn altijd wat fluctueren waardoor ik hoop dat het verlies slechts een momentopname is.

Omdat de lijn is gereset door de KPN monteur zou je nog kunnen proberen om een fabrieks reset van het modem uit te voeren zodat het modem ook optimaal verbindt met de geresete internetlijn: Factory reset modem (fabrieksreset). 

Ik had heel graag meer voor je betekend hierin, alleen omdat de downloadsnelheid weer op het goede niveau zit weet ik dat KPN hier weinig aan kan doen. Ik hoop erg voor je dat het een momentopname is of dat de fabrieks reset nog helpt!

Beste @Cal 

 

Bedankt voor je uitleg. Ik begrijp dat het "maar" 2,2mbit, maar dat is wel een aanzienlijk percentage.

Voor mij is het ook vooral dat dit weer een zoveelste teleurstelling is sinds ik adsl van tmobile heb. Ik begrijp uit je verhaal dat deze laatste storing waarschijnlijk ook was voorgevallen als ik nog adsl van kpn had gehad. Toch voelt het niet goed.

Bij het overstappen naar tmobile is mij namelijk toegezegd dat ik op mijn adres mijn adsl kon laten omzetten naar glasvezel zodra de glasvezelaansluiting gerealiseerd was door kpnnetwerk. Puntje bij paaltje levert tmobile geen glasvezel op mijn adres.

Bij de vorige snelheidsstoring gaf jullie 2e lijns monteur aan dat ik mijn abonnement kon laten aanpassen naar 50mbit ipv 100mbit, omdat ik toch max 44mbit kon krijgen. Vervolgens gebeld met de klantenservice, maar die gaven aan dat jullie dergelijke abonnementen niet op mijn adres leveren. Type ik nu mijn adres in op jullie website, kan ik wel 50mbit kiezen. 

 

Al met al voelt het niet fijn. Er wordt veel gezegd en beloofd, maar niet waar gemaakt. 

Ik snap dat jij daar niks aan kunt doen en dat dit wellicht een nieuw topic verdient, maar moest het toch even kwijt. Al is het alleen maar om het gezegd te hebben...


Ah sorry, zo te zien heb ik het nét andersom gelezen in jouw vorige bericht @Sebastiaan.. Ik moet zeggen dat het erg lastig gaat worden om jouw uploadsnelheid consistent 10 Mbit/s te krijgen. Hoewel het inderdaad een verlies is van 23% is het absoluut gezien 'maar’ 2,2 Mbit/s en dit soort absolute verliezen gaan na een tijd bij deze oude internetlijnen ontstaan, zeker wanneer een internetlijn al kuren vertoont. Daarnaast zal de internetlijn altijd wat fluctueren waardoor ik hoop dat het verlies slechts een momentopname is.

Omdat de lijn is gereset door de KPN monteur zou je nog kunnen proberen om een fabrieks reset van het modem uit te voeren zodat het modem ook optimaal verbindt met de geresete internetlijn: Factory reset modem (fabrieksreset)

Ik had heel graag meer voor je betekend hierin, alleen omdat de downloadsnelheid weer op het goede niveau zit weet ik dat KPN hier weinig aan kan doen. Ik hoop erg voor je dat het een momentopname is of dat de fabrieks reset nog helpt!


Hoi @Sebastiaan.,

Omdat de uploadsnelheid doorgaans rond de 30% van de verbinding ligt klopt het inderdaad dat een verhoging van je downloadsnelheid ook voor een hogere uploadsnelheid zorgt...

 

@Cal 

Alleen heb ik nu een verlaging van de upload snelheid. Het was altijd 10mbit upload, het is nu net 7,8mbit. Toch bijna 23% lager dan wat het voorheen was.


Hoi @Sebastiaan.,

Top om te horen dat de KPN monteur goed resultaat heeft geleverd, ik ben blij voor je dat de verbinding weer normaal is!

Omdat de uploadsnelheid doorgaans rond de 30% van de verbinding ligt klopt het inderdaad dat een verhoging van je downloadsnelheid ook voor een hogere uploadsnelheid zorgt. Zowel jouw metingen als ook mijn metingen zien er helemaal goed uit dus ik verwacht dat de situatie stabiel en goed zal blijven.

Mocht er toch nog iets spelen, inmiddels weet je de Community te vinden en ik help je ook in het vervolg graag! 😁


De nieuwe xDsl gegevens zijn:

 

=============================================================================
    xDSLFwVersion:      FwVer:5.12.23.0_B_A60901 HwVer:T14.F7_0.0
       Line State:      Up
       Modulation:      ITU G.993.2(VDSL2), G.998.4(G.I
       Annex Mode:      ANNEX_B
=============================================================================

TPSTC type: 64/65B PTM TC

near-end interleaved channel bit rate: 40960 kbps
near-end fast channel bit rate: 0 kbps
far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
far-end fast channel bit rate: 7806 kbps

near-end FEC error fast: 0
near-end FEC error interleaved: 0
near-end CRC error fast: 0
near-end CRC error interleaved: 0
near-end HEC error fast: 0
near-end HEC error interleaved: 0
far-end FEC error fast: 0
far-end FEC error interleaved: 0
far-end CRC error fast: 0
far-end CRC error interleaved: 0
far-end HEC error fast: 0
far-end HEC error interleaved: 0
DSL uptime :2 min, 15 secs
DSL activetime :0 min, 16 secs

Downstream:
relative capacity occupation: 100% 
noise margin downstream: 13.2 dB
output power upstream: -1.3 dbm
attenuation downstream: 12.4 dB

Upstream:
relative capacity occupation: 100% 
noise margin upstream: 14.1 dB
output power downstream: 13.6 dbm
attenuation upstream: 1.9 dB


Hoi @Lisa en @Sander en @Jason en @Cal ,

Zojuist is de KPN monteur hier geweest. Deze heeft wederom de lijn doorgemeten.

In eerste instantie gaf hij aan dat beide aderparen fouten gaven en daarom ging hij naar de wijkkast om daar te meten. Toen hij terug kwam gaf hij aan dat de snelheid tussen wijkkast en centrale 41mbit was en dat het probleem ergens tussen wijkkast en ons huis ondergronds moest zijn.

Een paar minuten later was het dat hij de dslam gereset had en dat de verbinding nu 41mbit was. Vreemd, want dit was al een keer gedaan, toch?

Op mijn vraag of er nu nog ondergronds iets gedaan moest worden was het antwoord dat het opgelost is. Beetje verwarrend voor mij, maar oke.

De upload is nu wel van 10 naar 7mbit gedaald, daar gaf hij echter geen reactie op.

Ik zal de verbinding blijven monitoren en ook kijken of de verlaagde uploadsnelheid effect heeft op het gebruik van de verbinding.

Gr, Sebastiaan.


Hoi @Sebastiaan., bedankt voor de aanhoudende goede informatie waar je ons mee voorziet, hier heb ik een hoop aan!

Zoals je zelf ook aangeeft blijft het niet goed gaan met de inkomende bitrate. Hierom heb ik een onderzoek uitgezet bij de technische dienst en zij zullen samen met de netwerkbeheerder KPN de komende dagen de verbinding monitoren. Ik hoop dat we voor het einde van de week al een uitslag én een oplossing voor je hebben, anders zal dat uiterlijk volgende week zijn.

Ik laat het hier niet bij zitten, dit moeten we voor je oplossen!


Dit zijn de xDSL-statistieken:

 

TPSTC type: 64/65B PTM TC

near-end interleaved channel bit rate: 28670 kbps
near-end fast channel bit rate: 0 kbps
far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
far-end fast channel bit rate: 10111 kbps

near-end FEC error fast: 0
near-end FEC error interleaved: 0
near-end CRC error fast: 0
near-end CRC error interleaved: 0
near-end HEC error fast: 0
near-end HEC error interleaved: 0
far-end FEC error fast: 0
far-end FEC error interleaved: 0
far-end CRC error fast: 0
far-end CRC error interleaved: 0
far-end HEC error fast: 0
far-end HEC error interleaved: 0
DSL uptime :1 min, 38 secs
DSL activetime :0 min, 17 secs

Downstream:
relative capacity occupation: 100% 
noise margin downstream: 18.8 dB
output power upstream: -1.4 dbm
attenuation downstream: 12.4 dB

Upstream:
relative capacity occupation: 100% 
noise margin upstream: 16.3 dB
output power downstream: 13.5 dbm
attenuation upstream: 1.9 dB
 


Hoi @Sebastiaan., meestal duurt het intrainen op een ander aderpaar een dag of drie, vier - afhankelijk van per wanneer het modem ervoor kiest om de MAC te koppelen aan de nieuwe DHCP en vice versa. Ik heb dit nu op afstand geforceerd middels een reprovisie; kun je bevestigen met een speedtest dat dit geholpen heeft, alsjeblieft?

 

@Jason@Lisa en @Sander 

Ik ben ondertussen thuis, maar helaas is het modem nog steeds ingetraint op een snelheid van 28Mbps. 

Een speedtest bevestigt deze snelheid ook.

Nog even voor de zekerheid het modem van het stroom gehad, maar ook dat heeft niet voor verandering gezorgd.

 

Wat is nu de volgende stap?

Gr, Sebastiaan.


Hoi @Sebastiaan., meestal duurt het intrainen op een ander aderpaar een dag of drie, vier - afhankelijk van per wanneer het modem ervoor kiest om de MAC te koppelen aan de nieuwe DHCP en vice versa. Ik heb dit nu op afstand geforceerd middels een reprovisie; kun je bevestigen met een speedtest dat dit geholpen heeft, alsjeblieft?

Beste @Jason ,

Bedankt voor je bericht. 

Zodra ik vanmiddag thuis ben zal ik het testen en er op terug komen. 

 

Gr, Sebastiaan. 


Hoi @Sebastiaan., meestal duurt het intrainen op een ander aderpaar een dag of drie, vier - afhankelijk van per wanneer het modem ervoor kiest om de MAC te koppelen aan de nieuwe DHCP en vice versa. Ik heb dit nu op afstand geforceerd middels een reprovisie; kun je bevestigen met een speedtest dat dit geholpen heeft, alsjeblieft?


Beste @Lisa en @Sander ,

 

Gisteren is de Guidion monteur langs geweest. Hij heeft de lijn doorgemeten en kwam tot de conlusie dat die niet goed was. Hij heeft het modem op het andere aderpaar van het isra-punt aangesloten.

 

Zijn verwachting is dat dit het probleem moet oplossen, maar dat het een paar dagen kan duren eer ik een hogere snelheid heb. Hij vertelde dat de dslam vanzelf "merkt" dat er op het andere aderpaar minder vermogen nodig is om het signaal tot aan het modem te krijgen en dan automatisch het signaal (en daarmee de snelheid ) gaat ophogen.

 

Hoe lang moet ik wachten eer de snelheid weer normaal is?

 

Gr, Sebastiaan


Hi @Sebastiaan. , je kunt misschien maandag contact opnemen met Guidion (0203232767) om te vragen of er nog een eerder moment vrij is. Twee weken is wel wat lang om op een monteur te wachten.

 

Keep in touch!


Zal ik doen.

Duurt alleen wel even eer ik dat weet, want ik ben pas 27 oktober aan de beurt.

 

We houden contact.


Hi @Sebastiaan., ik wil je graag laten weten dat mijn collega’s Guidion hebben aangestuurd om jouw snelheidsissues te verhelpen! Laat jij na het bezoek van de monteur weten of je weer probleemvrij bent? 🤞


Hi @Sebastiaan., super dat je deze aanvullende informatie en foto's kon bijvoegen - thanks! Het probleem dat je ervaart is helemaal helder en zojuist heb ik dan ook een nieuw verzoek ingediend voor de technische dienst. Hier heb je net ook een e-mail over ontvangen. Ik houd het onderzoek de komende dagen goed in de gaten en laat het je direct weten als er een update uitrolt. Ik wil dat dit zo snel mogelijk wordt verholpen. 


 

 

 

 

 

 

@Lisa

Hier zijn je screenshots.

Zoals te zien in het derde screenshot heeft het modem op dit moment een verbinding met 28Mbps tot stand gebracht. Dit is een screenshot rechtstreeks uit de interface van het modem zelf.

 

Mvg,

Sebastiaan.

 

PS: Ik mag toch wel hopen dat als de melding nu eindelijk wel doorgezet wordt, ik niet weer tot 5 werkdagen moet gaan wachten eer er iemand naar gaat kijken...

 

 


Reageer